Roger Waters - Us + Them (2020)

Alternatieve titel: Soundtrack to the Film by Sean Evans and Roger Waters

Label: Sony

1. Intro (1:41)
  2. Speak to Me (0:29)
  3. Breathe (2:48)
  4. One of These Days (5:27)
  5. Time (5:53)
  6. Breathe [Reprise] (1:09)
  7. The Great Gig in the Sky (4:57)
  8. Welcome to the Machine (8:02)
  9. Déjà Vu (4:44)
  10. The Last Refugee (4:22)
  11. Picture That (6:47)
  12. Wish You Were Here (5:01)
  13. Happiest Days of Our Lives (1:36)
  14. Another Brick in the Wall, Pt. 2 (3:36)
  15. Another Brick in the Wall, Pt. 3 (1:35)
  16. Dogs (15:57)
  17. Pigs (Three Different Ones) (11:37)
  18. Money (7:23)
  19. Us & Them (7:53)
  20. Brain Damage (4:32)
  21. Eclipse (4:30)
  22. The Last Refugee [Reprise] (1:28)
  23. Déjà Vu [Reprise] (2:28)
avatar van pmac
Waters staat bekend als een uiterst arrogant en vervelend gezelschap als je de journalistiek mag geloven. Zijn shows en pose op het podium schuren soms ook tegen de grootheidswaanzin aan. Aan de andere kant is het een van de weinige artiesten die een scherp politiek statement in zijn muziek durft af te geven en daarbij artistiek overeind blijft. Zie zijn laatste cd.
Over zijn statements en smaak kun je twisten maar ik geloof wel in zijn oprechtheid.

avatar van Jason28
Weet iemand of de bluray een dolby atmos spoor heeft? Op bol.com staat stereo, kan echt zo zijn maar ik schat eerder in dat webshops het geluid weer eens geen bal kan schelen. Dit concert waar ik ook bij was verdient de beste audiokwaliteit.

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
off-topic berichten verwijderd

Hans Brouwer schreef:
Als de postbode morgen, vrijdag 2 oktober, een beetje opschiet kan ik vanaf circa 11.30 uur één en ander in de praktijk brengen..
Het feest kan beginnen want "Us + Them" is binnen...

avatar van daniel1974nl
Jason28 schreef:

Dat was in ieder geval wel aangekondigd.

avatar van Jason28
daniel1974nl schreef:

Dat was in ieder geval wel aangekondigd.

Ik kan dit werkelijk nergens vinden, ja de bioscoopversie had Atmos, echter bij de webwinkels staat nauwelijks info over geluidssporen, alsof het niemand wat kan schelen, terwijl dit toch wat mij betreft en voor vele anderen het belangrijkste aspect zou moeten zijn bij een concertregistratie. Ik zal het waarschijnlijk in de winkel op de bluray zelf moeten aflezen helaas.

Hans Brouwer schreef:
Het feest kan beginnen want "Us + Them" is binnen...
Ik heb "Us + Them", onder genot van een paar glazen whiskey en sigaartjes, nu twee keer beluisterd in mijn riante fauteuil. En ik weet het dus nog even niet. Naar mijn gevoel heb ik betere live albums ("In the Flesh", "The Wall") van Roger in huis. Ik blijf volhouden met de hoop en verwachting dat het kwartje valt. Tot die tijd wacht ik nog even met stemmen als U het niet erg vindt.

avatar van EttaJamesBrown
Hans Brouwer schreef:
Ik heb "Us + Them", onder genot van een paar glazen whiskey en sigaartjes, nu twee keer beluisterd in mijn riante fauteuil. Tot die tijd wacht ik nog even met stemmen als U het niet erg vindt.

Had graag de hele sessie met je meegedaan. Op alle fronten.

avatar van harm1985
Ik vind de zanger die de partijen van Gilmour op zich neemt niet super sterk en de vocalen van Waters klinken wel wat 'doctored'. Muzikaal en productietechnisch zit het wel zeer goed in elkaar. Geluidskwaliteit is echt top.

avatar van Stalin
harm1985 schreef:

Helemaal mee eens wat betreft die wannabe Gilmour. Vooral op Dogs is die stem echt om te huilen hoor.
Typisch, want bij de optredens zelf heb ik mij daar niet aan geïrriteerd.
Dan is de versie op In The Flesh toch lichtjaren beter.

Geloof het wel weer met deze plaat, ik ga mooi genieten van de ook vandaag uitgekomen 7 uur durende box met de Halloween shows uit 1981 van Zappa.

avatar van DikkeDarm
Toch wel weer een hele mooie registratie van Roger. Moet wel ff wennen aan de zanger maar stoort niet omdat de muziek er om heen gewoonweg perfect is. Roger klinkt wat doorleeft maar wat wil je de beste man is ook de jongste meer. Al met al een dikke 4,5 ster maar dat zal Roger een worst zijn.

avatar van pmac
Hans Brouwer schreef:

Ik denk dat je dit soort concerten bijna niet los kunt zien van het visuele spektakel. De stem van Waters is gewoon uiterst beperkt evenals zijn baspartij. De Gilmour zangpartijen vallen op cd tegen. Maar live en op blue ray valt dat gewoon minder op.

avatar van MikeG
DikkeDarm schreef:

Welke audiosporen zijn er aanwezig op de Blu Ray?

Stalin schreef:
Helemaal mee eens wat betreft die wannabe Gilmour.

Volgens mij hebben we het hier over Jonathan Wilson toch? Ben zeer benieuwd want ik ben nog niet aan de blu-ray toegekomen. De aanschaf van de 2CD van deze liveplaat laat ik daarvan afhangen.

Running On Empty schreef:
Ik heb de 2CD in huis. Ik kan 'm niet retour sturen maar als ik het over zou kunnen doen.....

avatar van Stalin
Hans Brouwer schreef:
Ik heb de 2CD in huis. Ik ga 'm niet retour sturen maar als ik het over zou kunnen doen.....

Ik heb geen fysiek exemplaar in huis gelukkig, want dhr. Waters heeft aan mij al voldoende geld verdiend door zijn optredens.

Maar ook ik moet bekennen dat deze live plaat behoorlijk tegenvalt.
En dat terwijl de optredens juist zo episch waren.
Is dan toch die combinatie met de overweldigende visuele effecten die het hem doen.

Het is mij allemaal wat te glad, steriel en opgepoetst.
Daarnaast die zeikstem van die David Kloonmour, ik kan er niks mee.

Geef mij In The Flesh maar. Zaten toch betrekkelijk betere zangers en zangeressen in die band. Klinkt ook allemaal meer live als deze.

Jammer, want de optredens waren juist zo ontzettend indrukwekkend.

avatar van blaauwtje
Hier nog een die spijt heeft van de aankoop, idd is in the Flesh vele malen beter, ben blij dat ik deze legende ooit live heb gezien, daar niet van , ik vind het te klinisch allemaal te gemaakt. Gelukkig heb ik alleen de dvd. Heb gelijktijdig ook de steel Wheels dvd/cd set gekocht, kijk dat is wat ik graag zie bij een concert, emotie , energie, speelplezier, dat mis ik bij rw, berg het eerst weer in de kast , mss dat het later beter valt

avatar van vanwijk
Ik heb deze nog niet aangeschaft, de tijd nog niet voor gehad. Maar ik schrik een beetje van de reactie hier en daar.
Ik was erbij de laatste avond in Ziggo, stond strak vooraan en ben volledig overdonderd richting huis gegaan na een weergaloze show, zowel qua geluid als visueel spektakel. En “ de Gilmourkloon” beviel me juist erg goed die avond, weergaloos gitaarspel en zang die zelfs in de verte wat leek op Sir David.
Genoten van Dogs en Pigs (Animals is en blijft mijn favo PF album), Battersea Power Station boven mijn hoofd hangend, het kon niet op. Mooie afsluiter met DSOTM en op het einde nog een “vuistje” van Waters zelf.
Waarom is dit dan zo tegenvallend dat “terugsturen “ van de cd een optie is.
Ga het sowieso aanschaffen, al was het maar als document.

avatar van blaauwtje
Ik was er niet bij, dan kijk en luister je sowieso met andere ogen en oren, voor degene die erbij is geweest is het een verplichte aanschaf, ik had dat ook bij the Wall, het zit allemaal prachtig in elkaar, maar het beeld moet er wel bij , voor mij komt het zonder het visuele niet over.

Zoals ik al zei gelijktijdig steel wheels Tour van de Stones aangeschaft, die eerst twee en half uur zitten kijken toen deze Them&Us, misschien is dat wel de verkeerde volgorde geweest.

Het vakmanschap van Waters staat absoluut niet ter discussie, terug gaat ie ook niet , nummers van de laatste waters cd zullen we, gelet op s’mans leeftijd, niet snel weer horen of zien.

Los van mijn persoonlijke beleving vind ik het een lust om te zien hoe een 75 jarig icoon vol overgave zijn ding doet en daar alle generaties een groot plezier mee doet.( die van zijn boodschap houden)

heb m nu opstaan (2 cd) en valt eigenlijk tegen. was erbij in antwerpen en zelfs zonder de beste plaats te hebben helemaal overdonderd door het spektakel. stond trouwens op mn bucketlist.dochter van 20 was erbij en net zo bij de strot gegrepen. dit doet me niks. 1) ik vind de kwaliteit van de opname een beetje tegenvallen en 2) het klinkt helemaal niet live eerder bootleg. maar dat is mijn mening. btw polk zuilluidsprekers en onkyo versterker en cdspeler (moest er iemand beginnen zeiken over mn set dat het daaraan ligt).ik denk max 3*** en dat is dan omdat ik een grote rw en pf fan ben.

yves de munter schreef:

Is jouw Caps toets defect ???

avatar van Wallie1985
Het concert was geweldig op 18 juni 2018, staand in de zaal werd ik overdonderd door de beelden en de muziek. Vooral het kwartet, 'Dogs', 'Pigs', 'Money' en de naam gever van deze tour 'Us & Them' was fantastisch.

Toen kwam de vertoning in de bioscoop en ook dat was fantastisch tot na 'Eclipse' het concert stopte. Waar was 'Comfortably Numb' (toch wel een belangrijk nummer tijdens het concert, de grote handen die geprojecteerd werden op het scherm raakten elkaar, samen komt het goed).

Op de dvd/blu ray versie is 'Comfortably Numb' wel aanwezig maar als los staand nummer. Het jammere van deze cd versie vind ik dat je niet het complete concert krijgt want ook het hier al genoemde 'Smell The Roses' ontbreekt.

Maar buiten dat, is dit document een mooie weergave van het concert en ook nu is het al eerder genoemde kwartet het hoogtepunt van de cd. En eindelijk 'Pigs' in een live opname!

avatar van ricardo
Een bejaarde man van 75 die nog iets uitbrengt in deze vorm laat ik denk ik mooi aan mij voorbijgaan, want heb de nummers die hierop staan al in veelvoud op de diverse albums in huis. Heb goede herinneringen aan Into The Flesh en in mindere mate aan zijn concert film uit 2015, en natuurlijk zijn laatst uitgebrachte album is this the life we really want. Leonard Cohen bracht ook nog muziek uit als hoogbejaarde man, maar die muziek leende zich daar ook meer voor. Nee, deze laat ik mooi aan mij voorbijgaan, het tijdperk Waters is gewoon geweest!! Hij heeft mooi werk uitgebracht, maar aan iedere klaagzang komt ooit een einde

ricardo schreef:
..... heb de nummers die hierop staan al in veelvoud op de diverse albums in huis.

Dit vind ik altijd zo’n slappe hap argument, en dan zeker bij live CD’s. Juist dan gaat het om de verschillen in de uitvoeringen.

Dit soort releases zijn met name erg leuk voor mensen die het betreffende concert gezien hebben. Dat geldt ook voor deze registratie van Roger Waters, echt een van de beste concerten die ik jaren had gezien. En dat het dan hier en daar tegenvalt voor mensen, ach ja dat kan natuurlijk.

avatar van ricardo
Dit is inderdaad leuk als je er ook geweest bent, maar dit soort releases zijn er vooral voor de mensen die niet zijn geweest omdat het uitverkocht was. Ik ben ook een enorme Waters liefhebber, maar steeds maar weer dezelfde hap tot vervelens toe trek je op den duur niet meer, nee dan is het mooi geweest. Dan had hij beter een intergraal live album van zijn album uit 2017 uit kunnen brengen en daar groots uitpakken met het thema van dat album centraal, dan had ik nog wel interesse gehad, nu zeker niet!

avatar van Torch
wat een zure reacties hier, verbazingwekkend.... prachtig spektakel dit (blu ray) zowel audio als visuals.
Gaaf ook om een groot deel van Animals nu live op blu ray te hebben, een van mijn favoriete Floyd lp's.
De setlist is sowieso ook niks mis mee, nu gelukkig nu niet onderbroken door story line filmpjes zoals bij de Wall blu ray.
De jonge Gilmour vertolker mist inderdaad wat karakter in zijn stem, maar zingt verder prima.
Jammer dat 3 tracks (waaronder Comfortably Numb) uit het hoofdgerecht zijn gerukt om als bonus te worden geserveerd (en alleen in stereo).

De manier waarop Roger het materiaal, oud en nieuw, weet om te zetten in een heldere politieke statement is wat mij betreft geniaal. Los van of je het ermee eens bent of niet.
Hopelijk gaan we deze man nog eens live meemaken, het ziet er somber uit gezien zijn leeftijd in combinatie met de huidige uitzichtloze COVID breakdown

avatar van IntoMusic
Wat een geweldige live-opname. Samen met Gilmour's GdaƄsk kan ik deze met gemak in de top 3 van beste concerten nà het Pink Floyd-tijdperk plaatsen. Niet alleen de geweldige uitvoeringen van TGGitS (mooier als die van Gilmour in Pompeii), WttM, WYWH (prachtige gitaarspel) en natuurlijk Dogs/Pigs; ook de songs van zijn nieuwe album zijn uitzonderlijk. Zoals Picture that en The Last Refugee.

Hoe lang ik niet heb moeten wennen aan Waters zijn stem en performance, hoe anders is het nu dat ik vaak zijn albums draai (en vooral de laatste studio). Erg blij mee! Voor mij de volle pond. En de zure reacties/meningen laat ik dan weer aan mij voorbij gaan

IntoMusic schreef:
En de zure reacties/meningen laat ik dan weer aan mij voorbij gaan.
Als iemand minder enthousiast is over "Us + Them" wil dat nog niet zeggen dat hij/zij als een zuurpruim door het leven gaat.

precies.

daarbij: ik zie vooral meningen met ondebouwing bij de collegae in deze discussie.

avatar van IntoMusic
Goed zo, verdedig wat je verdedigen kunt.