Pain of Salvation - Panther (2020)

Zweden
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Accelerator (5:31)
  2. Unfuture (6:46)
  3. Restless Boy (3:34)
  4. Wait (7:04)
  5. Keen to a Fault (6:01)
  6. Fur (1:34)
  7. Panther (4:11)
  8. Species (5:18)
  9. Icon (13:30)
  10. Panther [Demo] * (4:19)
  11. Keen to a Fault [Demo] * (5:31)
  12. Fifi Gruffi * (3:32)
  13. Unforever * (2:27)
avatar van feenah
Wow. Dit ziet er zo niet PoS uit.
Wel mooi. (laat ons hopen dat het de muziek ook zo is).

avatar van dreamtheater22
feenah schreef:
Wow. Dit ziet er zo niet PoS uit.
Wel mooi. (laat ons hopen dat het de muziek ook zo is).

Heb je de trailer al gezien daar word ik wel heel vrolijk van ik ben razend benieuwd hiernaar. Ik heb een recent interview gezien met Daniel gildenlow en hij komt heel sympathiek over,volgens mij is hij echt een onwijs aardige gast.

avatar van crosskip
Die teaser klonk niet slecht inderdaad. ITPLOD was als eerste echte studioplaat in 6 jaar geen onaardige terugkeer, maar volgens de credits was het album in samenwerking geschreven met de inmiddels alweer vertrokken Ragnar Zolberg. Die hele soap omgaande dat vertrek brengt de opmerkingen hierboven wellicht in een ander perspectief, maar dat heeft in principe allemaal geen invloed op de muziek natuurlijk!

Benieuwd hoe Gildenlöw het er weer in z'n eentje vanaf heeft gebracht!

avatar van dreamtheater22
crosskip schreef:

Benieuwd hoe Gildenlöw het er weer in z'n eentje vanaf heeft gebracht!

Ik moet wel zeggen die teaser is wel een beetje duister en mysterieus als je het mij vraagt

avatar van legian
De vorige plaat was voor mij de echte ontdekking van de band. Ik heb daarna wel de eerdere albums geprobeerd, maar hoewel ze erg goed zijn hebben die niet dezelfde aantrekkingskracht. Ben daarom erg benieuwd naar deze. Moet zeggen dat de teaser me niet echt wat doet, maar het is ook een vrij nietszeggend stukje van 22 seconden.

legian schreef:

Voor mij geldt precies hetzelfde. Heb ze enkele jaren geleden op Loreley gezien en dat deed me niet heel veel, maar toen kwam hun vorige plaat uit en die greep me direct; het verhaal en de emotie erachter vind ik nog steeds indrukwekkend...

1e track vandaag vrijgegeven:Pain Of Salvation - Accelerator

avatar van Wibren

Ik hoop dat de rest iets spannender zal klinken, ook al is het zeker niet slecht. Die klinische sound ligt mij niet. Ik hou enorm van de drama die PoS normaal tentoonspreidt.
Zang van Daniel is zeker in orde.

2e track ook vrijgegeven: Pain of Salvation - Restless Boy
1e kennismaking doet me minder dan het vorige nummer; ik sluit me dan ook aan bij Wibren:
Wibren schreef:

Zang van Daniel is zeker in orde.

Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt; verhaal / concept achter het album is ook interessant en ze zijn in ieder geval vernieuwend bezig qua sound...

avatar van crosskip
Ben tot nu toe eigenlijk best tevreden met de twee vrijgegeven nummers! Kan hier al direct meer mee dan met de twee singles van de vorige plaat. Fijne onderhuidse spanning in beide nummers ook. Bij Accelerator leidt dat direct tot een goede climax, bij Restless Boy lijkt het me gezien de lengte dat we daarvoor bij het volgende nummer moeten zijn.

avatar van Guinness1980
De mediabook versie heeft een extra cd met dr volgende nummers:

1. Panther (Demo)
2. Keen To A Fault (Demo)
3. Fifi Gruffi
4. Unforever

avatar van Mindscapes
Een derde nieuwe single: Panther (titeltrack)

avatar van Torch
Moet erg wennen aan de 3 tracks die nu vrijgegeven zijn.... Panther bevalt me nog het meest.
Kan een goed teken zijn, we gaan het meemaken!

avatar van namsaap
Mijn review op Zware Metalen:

Waar veel bands in de loop van hun carrière opgesloten raken in een bepaald bandgeluid, zal je in de discografie van Pain Of Salvation geen twee op elkaar lijkende albums vinden, op de twee Road Salt-albums na. Daniel Gildenlöw, multi-instrumentalist, zanger en voornaamste componist van de band, deinst er niet voor terug om bij tijd en wijle het bandgeluid flink om te gooien.

Op PANTHER wordt de luisteraar weer flink op de proef gesteld. Voor dit album ging Gildenlöw op zoek naar een ander geluid, opgebouwd uit samples, synthesizers en effecten die weinig met Zware Metalen te maken hebben, maar in andere genres gemeengoed zijn. Wees gerust, de gitaren zijn niet in de koffer gebleven voor dit album en grote delen van het album zijn gewoon met een akoestische drumkit ingespeeld. Toch bepalen de elektronica een aanzienlijk deel van het totaalgeluid op PANTHER.

Dit ‘andere’ geluid past helemaal bij het concept van dit album. Tekstueel draait het album heersende normen in de maatschappij en individuen die moeite hebben zich staande te houden omdat ze om uiteenlopende redenen niet aan de standaard voldoen. Het concept wordt uitgebeeld in een stad bevolkt door honden (de norm) en panters (de buitenbeentjes).

ACCELLERATOR zet gelijk de toon. De basis van gitaren en drums wordt rijkelijk aangevuld met synthesizers en Gildenlöw’s stem wordt in het refrein flink door de vocoder gehaald. Het zware UNFUTURE klinkt meer als het PoS dat we gewend zijn. Dominerende gitaren, met daarover tegendraadse pianopartijen en de expressieve zang van Daniel Gildenlöw in de hoofdrol. Hier krijgt de elektronica een meer ondersteunende rol. Dit in contrast met het korte, indringende RESTLESS BOY dat begint met rustige drum-‘n-bass ritmes en intieme, door vocoder gedragen zang, om in het tweede deel te ontaarden in een pandemonium met Meshuggah-achtige ritmes. Het is het gebruik van dit soort contrasten dat PANTHER zo’n spannend en interessant album maken. Meer traditionele PoS-nummers als WAIT en SPECIES worden afgewisseld met uitdagende tracks als PANTHER en KEEN TO A FAULT.

Het hoogtepunt van dit album is zonder twijfel het wonderschone ICON dat dit album afsluit. Het ruim dertien minuten durende epos kent een prachtige opbouw en een hoofdrol voor de emotionele zang van Gildenlöw. Het vorige album kende in het titelnummer al een fantastische afsluiter, maar ICON is hier misschien wel de overtreffende trap van.

Toegegeven, ik had een aantal luisterbeurten om te wennen aan het door elektronica gedomineerde geluid van dit album, maar onder de oppervlakte zijn de nummers ‘gewoon’ weer typische, sterk geschreven Pain Of Salvation-nummers. De extra laag van geluid zorgt ervoor dat je als luisteraar telkens nieuwe dingen ontdekt op dit album. PANTHER heeft daarmee typische kenmerken van een groeialbum dat je blijft opzetten.

Score: 93/100

avatar van Edwynn
Zijn die hoofdletters een knipoog naar een mede-user?

Ik ga toch weer eens luisteren. Ingestapt bij One Hour en uitgestapt na Scarsick wegens tanende interesse in dit soort progmetal.

avatar van Edwynn
Panther was al te beluisteren maar die nodigt niet echt uit om het album in de pre-order te zetten. Dat is maar een wuasi hip opgezette rocksong met wat modern bedoelde bliepjes en effectjes en een half rappende Gildenlöw. Daar stond Scarsick al vol mee. En dat was veel aantrekkelijker en uitdagender. Dit is generieke meuk.
En wat is dat panther gedoe. Is het dwepen met één van de meest matige Marvel epilepsieveroorzakende rolprenten? Of zit er iets ingenenieuzers achter?

avatar van crosskip
Die bliepjes en effectjes waren op Scarsick toch niet zoveel te horen? Dat rappen wel, maar dat doet Gildenlöw al vanaf de eerste albums. Maar inderdaad, het lijkt (wat ik tot nu toe gehoord heb) qua sound wel meer terug te gaan richting Scarsick, dus wat dat betreft stap je mooi op het verkeerde moment weer in! Moet zeggen dat ik de andere twee singles wel beter vond dan Panther, dus wie weet bevalt de rest je beter.

Edwynn schreef:

Ik vind persoonlijk de tussengelegen Road Salt albums + Linoleum EP erg gaaf (meer 70s rock dan prog), dus die zou je dan nog wel eens kans kunnen geven als je ze gemist hebt.

avatar van Edwynn
Ik heb nu In The Passing Light Of Day aanstaan via de Spotfiets. Dat bevalt wel iets beter ja. Maar de echte klasse van Remedy Lane en BE hoor ik nog niet.

avatar van namsaap
Edwynn schreef:
Zijn die hoofdletters een knipoog naar een mede-user?

Nee hoor, schrijfwijze zoals door de band aangehouden.

avatar van Metal-D78
mmmm, moet nog even wennen. op het eerste gehoor minder dan zijn voorganger. die pakte mij direct waarbij ik vooral de inbreng van Ragnar Zolberg erg fijn vond. Dit lijkt meer de terugkeer naar de solovoorstelling van Daniel Gildenlow.

avatar van jellylips
Het vorige album sloot ik al direct in de armen vanwege de relatieve terugkeer naar prog metal, maar uiteindelijk bleef er toch maar weinig van hangen. In het midden werd het toch wat generiek.

Daar heeft deze zo te horen weinig tot geen last van, en de afsluiter is wat mij betreft het beste nieuwe materiaal sinds BE.

avatar van meesterdch
Eerste luisterbeurt gehad.... ik vind het geweldig. Zowel muziek als de teksten. Dit kan alleen maar beter worden na meerdere luisterbeurten. Ik moest regelmatig aan Up van Peter Gabriel denken. Qua gebruik van elektronische ritmes, stemmen en sfeer. Niet toevallig één van mijn favoriete albums van Gabriel. Maar het is bovenal ook weer heel erg PoS... Ik hoor Be, ik hoor Scarsick, ik hoor Road Salt. Het is natuurlijk vooral de Daniël-show. Maar ik moet toch ook zeker Leo Margarit noemen. Wat een geweldig drumwerk laat hij hier horen, naast alle elektronische ritmes. Heel fraai. Na het luisteren van dit nieuwe meesterwerkje, ben ik heel blij dat Gildenlöw zo'n panter is in de hondenwereld. Alleen volledig unieke geesten kunnen dit soort muziek maken.

avatar van Torch
Geweldig album weer, voortbordurend op In the passing light of day maar dan met een wat modernere sound en wat momenten die doen denken aan Scarsick (mijn favoriete album van ze, zie mijn avatar ).
Minstens even goed als z’n voorganger.

meesterdch schreef:

Raar, ik ben best een grote liefhebber van PG, maar de nummers die ik hier heb beluisterd zeggen me eerlijk gezegd weinig.

TONYLUNA schreef:

Helemaal niet raar, want ik zij niet dat het qua muziek vergelijkbaar was, maar qua sound en sfeer het me soms deed denken aan zijn album Up. Momenten. Gabriel is geweldig, Gildenlöw is anders geweldig. Juist het thema van het album. Misschien dat het thema mij extra raakt omdat ik, werkend in het onderwijs, dagelijks kinderen zie die niet passen in het systeem en daar op worden afgerekend en gedwongen worden/zich gedwongen voelen om zich aan te passen. Waarbij er vaak voorbij gegaan wordt aan wat hun 'anders zijn' aan meerwaarde zou kunnen betekenen.

avatar van ProGNerD
1e volledige luisterbeurt gehad en die beviel goed ! Ik was bang dat het misschien te experimenteel gekunstel met gelikte elektronische invloeden zou worden, maar ik vind de overall "nieuwe" sound van het album als geheel juist erg geslaagd en nog voldoende progmetal; sterker nog: PoS is met recht progressief bezig, gezien de ontwikkeling van hun laatste albums...

Deze gaat nog vaak gedraaid worden en groeien; sowieso al een dikke 4 sterren voor mij

avatar van feenah
meesterdch schreef:

Het zou ook maar zo kunnen dat na de vijfde luisterbeurt alles reeds is onthuld en de verveling begint toe te slaan. Iedereen spreekt van een experimenteel album, maar dat is het juist niet: de eerste luisterbeurt komt te gemakkelijk binnen.
Althans, zo is het bij mij gegaan.
Dat had ik bij de vorige niet; dan was ik na tig luisterbeurten nog aan het ontdekken.

avatar van pos
pos
Nummers als Icon en Wait vind ik echt gelijk geweldig. Andere nummers moet ik net als de 3 eerder vrijgegeven nummers even aan wennen. Groeiplaatje.

pos schreef:

Dat zijn voor mij ook de nummers die eruit springen. Enige nummer waar ik een beetje aan moet wennen is het titelnummer vanwege de intro met rap en breakbeat, alhoewel het nummer zich verder goed ontwikkelt. Het stemgeluid en de zang van Daniel Gildenlöw vind ik overigens erg prettig en goed uitgevoerd.

feenah schreef:
Althans, zo is het bij mij gegaan.

Inmiddels de vijfde luisterbeurt gehad en kan tot mijn geruststelling vaststellen dat ik nog steeds nieuwe dingen ontdek. En intussen is het inderdaad zo dat ik zoveel geweldige melodieën hoor, dat het zich erg snel in mijn hersenpan nestelt. Wat denk ik ook meehelpt om het behapbaar te houden, is dat ze er niet voor hebben gekozen om alles uit te rekken tot de 70 minuten op cd ook helemaal vol zitten. Het is na 53 minuten gewoon klaar en afgerond. Een kop en een staart zeg maar, zonder opvulling ertussen. En het extra voordeel van de speelduur is dat ik het vanavond in een verloren uurtje met plezier voor de zesde luisterbeurt aan kan zetten.