Mariusz Duda - Lockdown Spaces (2020)

Polen
Uitgebracht in eigen beheer

1. Isolated (5:51)
  2. Lockdown Spaces (2:54)
  3. Bricks (6:32)
  4. Waiting (2:08)
  5. Thought Invaders (4:20)
  6. Pixel Heart (5:26)
  7. Silent Hall (1:09)
  8. Unboxing Hope (5:00)
  9. Screensaver (0:55)
avatar van Alicia
Daar is hij dan! Een nieuw, tussentijds project van Mariusz Duda, zanger en basgitarist van... je weet wel... die geweldige prog-rock band Riverside uit Polen.
Ik heb al een flink stuk van dit album beluisterd en het lijkt wel of het amper uitmaakt wat voor soort muziek hij creëert: het klinkt allemaal gewoon weer erg fijn.

Toch zal Lockdown Spaces geen hele grote favoriet van mij worden, want je moet natuurlijk wel van zweverige, elektronische klanken houden. Vooral ook omdat Mariusz zijn composities weer meer 'abstraheert' richting 'ambient' en de muziekstukjes lijken eerder flarden of een reeks geluiden met hier en daar wat cold wave/dance-achtige elementen. Geen echte liedjes dus en al helemaal geen rock!

Deze enigszins hypnotiserende en soms ook beklemmende muziek lijkt me wel prima geschikt voor een saaie, regenachtige dag starend door een half beslagen, beregende raam of lome middagen liggend in een of ander veelkleurige hangmat. Of wellicht nóg beter... voor de late, het liefst eenzame, uurtjes met de geurkaarsjes aan.

Zoiets ja...

avatar van Leptop
Zo, die Mariusz heeft zich wel lopen vervelen de laatste tijd zeg! Als je je audioset wil testen, moet je deze even wat harder zetten. Betreft wel electronische muziek, maar daar had Alicia al voor gewaarschuwd

avatar van Broem
Zo, da’s wel effe schrikken. Groot fan van Mariusz en weet zijn werk bij Riverside en Lunatic Soul erg te waarderen. Dit album klinkt mij toch iets teveel als een knutselprojectje op z’n computer. Zo nu en dan werkt ‘t zelfs op m’n lachspieren (Nr2. Lockdown Spaces) Kan waarderen dat ie buiten de lijntjes kleurt maar mag iets meer z’n ouwe koers blijven varen. Dit is (nog) niet (ben voorzichtig) helemaal wat ik had verwacht, gehoopt enz.

avatar van Leptop
Wat een lockdown allemaal niet kan doen met je creativiteit Broem . Ik vrees dat ik maar geen punten ga geven hier. Hij wist vast al dat er geen tour rond dit album gaat komen...

avatar van legian
Het doet me regelmatig denken aan de eerste twee albums van Lunatic Soul, maar dan een stuk kaler. Ik kan het wel waarderen eigenlijk. Erg fijne muziek op de achtergrond, of zoals Alicia al zei, voor de late eenzame uurtjes (die heb ik regelmatig). Ik kan hier heerlijk bij wegdromen.

avatar van james_cameron
Dat een overschot aan vrije tijd niet altijd resulteert in interessante muziek bewijst Mariusz Duda, in het dagelijks leven de frontman van het poolse Riverside, hier met dit nogal minimalistische solo-album. De dreigende ambient soundscapes met hier en daar een vleugje synthwave gaan nog wel, maar het kansloze gefröbel annex klokkenspel van tracks als het titelnummer gaan bij mij het ene oor in en het andere uit. De zang bestaat uit wat gemompel in de verte hier en daar, maar overwegend is dit een instrumentale aangelegenheid. Het sluit nog het meeste aan bij dat andere project van Duda, Lunatic Soul, maar dit is helaas wel veel minder interessant.

avatar van legian
Dit werk en de twee opvolgers komt binnenkort op cd en lp uit. Voor de liefhebbers zit er bij de deluxe cd uitgave ook nog een vierde cd met bonus nummers.
Mariusz Duda releases video trailer for new Lockdown Trilogy collection