Air Traffic - Fractured Life (2007)

Label: EMI

1. Just Abuse Me (2:32)
  2. Charlotte (2:24)
  3. Shooting Star (4:08)
  4. No More Running Away (4:22)
  5. Empty Space (3:37)
  6. Time Goes By (4:06)
  7. I Like That (2:26)
  8. Never Even Told Me Her Name (2:44)
  9. Get in Line (2:06)
  10. I Can't Understand (4:25)
  11. Your Fractured Life / Pee Wee Martini (22:55)
  12. Come On * (1:53)
  13. An End to All Our Problems * (5:03)
  14. Left Out in the Rain * (2:54)
avatar van esteban
Na behoorlijk wat luisterbeurten, moet ik toch wel stellen dat dit een knappe debuutplaat is. Zéér gevarieerd ook. Want hoewel verscheidene platen wel een ode lijken aan andere groepen ("Just abuse me" > The Beatles / "Charlotte" > The Kooks / "Empty Space" > Muse / ... ) is het ook zeer herkenbaar als pure 'Air Traffic'. Een aangename verrassing die al een tijdje bij mijn favorieten zit, dit album.

Echt leuk album! Vooral shooting star en no more running away zijn erg leuk!

voor mij een ontdekking, had hen nog nooit tevoren gehoord, hun album eens meegenomen uit bibliotheek als try-out, en wat een geweldige coup de foudre had ik met deze band!
ik was net te laat om hun concert mee te pikken onlangs in Brussel, maar ik zal niet nalaten om asap deze band eens live te gaan bekijken!
ik hou van deze sound, rock/pop muziek met goede melodie
uitschieters zijn voor mij:
empty space (sounds as radiohead's "exit for a music film")
shooting star
time goes by
i can't understand
en bovenal... no more running away!!!!!

Hmm vorig jaar vlak voordat ze voor het eerst in Europa zouden optreden leerde ik ze kennen. Vond ze eerst helemaal geweldig, gelijk naar ze toe geweest op Werchter enzo. Na een paar maanden was de koek toch wel soort van op. Het blijven leuke liedjes, maar de cd is in zn geheel snel vergeten bij mij.

Talent hebben ze, hopelijk is de volgende nog beter!

avatar van fayesfairytales
Ik zag ze dit jaar voor het eerst op Pinkpop, en wat een verassing!
Doet me denken aan Keane, maar dan wel mét gitaar, wat het een stuk voller laat klinken. Goede, stevige muziek maar tegelijkertijd zetten de teksten je wel aan het denken (mij dan in ieder geval). Absoluut een succes!

avatar van Betjeuhx
Leuke CD, maar ik vind wel dat het een beetje hetzelfde is ..
Als je Empty Space hebt, volgt dat Time goes by, die ook wel héél traag is. Maar toch, dit is zeker een ontdekking voor de muziekwereld !

avatar van Bill
Ik hoorde laatst "Time Goes By" op de radio en ben er sindsdien echt verslaafd aan. Heerlijk! En bovendien is dit een uitstekend debuut van Air Traffic. Eentje om in de gaten te houden!

Ik heb ze gehoord op werchter en vond ze dik o.k dus wil dit bandje wel leren kennen.

avatar van coldwarkids
Toen tie net uit was (samen met The Chemical Brothers - We Are The Night) had ik hem gelijk meegenomen, het klonk echt mooi en zeker No More Running Away (alleen daarvoor had ik hem al gewoon gekocht).

avatar van Johanv4434
Eens op zoek gegaan na het horen van het fantastische "Charlotte", maar de rest doet me véél minder. Best ok, maar allemaal wat minder. Voorlopig 3*.

clutch
Degelijke popmuziek met lekkere catchy refreintjes en her en der leuke pianoloopjes. Even slaan ze de plank volledig mis met Empy Space waarin Wall volgens mij net even iets te veel Matt Bellmay na wil doen. Gelukkig wordt dit even later weer goed gemaakt met Never Even Told me Her name. Andere lichtpunten zijn voor mij Shooting Star, Charlotte en vooral No More Running Away.

avatar van Johanv4434
Halfje erbij. Al bij al een degelijk album dat goed in het gehoor ligt.

avatar van Tafelkleed
Alleen de eerste zes nummers zijn al het aanschaffen waard, elk fantastische nummers!

Toen de eerste singles in 2006 verschenen ( Just abuse me, Charlotte ) was ik direct verkocht aan Air traffic.
Deze Cd bewijst hun talent en ik hoop dat hun 2e niet te lang op zich laat wachten.
Deze Cd heeft volgens mij 4 topnummers. ( Charlotte,Shooting Star, Time goes by, She never even told me her name)
Voor mij mogen ze verder doen op deze manier.

goed album, wat zachte opening maar daarna wat meer indierock dan indiepop. naast wat poppy songs als just abuse me en charlotte, ook wat rock songs als get in line, prachtige intro in dat nummer. nu op een 3,5 maar naarmate ik hem meer luister word hij steeds beter. kortom goed debuut hopelijk krijgen we snel weer zo een top plaat van deze jongens.

avatar van Mctijn
Ik ben normaal niet zo van deze bandjes, maar dit klinkt gewoon kwalitatief erg goed. Het album heeft niet echt een uitblinker, maar er staat ook geen rommel op. Prima debuut, 4* waard.

avatar van SOAD

avatar van sean leonard
SOAD schreef:
Dit album is verschrikkelijk ondergewaardeerd jammer, echt een meesterwerk.

De band is denk ik ondergewaardeerd ja.. Toch is dit album nog net even te wisselvallig. Maar bijvoorbeeld no more running away laat horen dat Air traffic behoorlijk wat in zijn mars heeft. Ik ben benieuwd welke richting ze opgaan met de opvolger. Frisse popliedjes zoals never even told me her name, het naar top 40 neigende shooting star, of de dromerigheid van emty space? Ik vrees echter dat Air Traffic altijd een beetje in het midden zal blijven hangen..

avatar van Sjaakspeare
SOAD schreef:
Dit album is verschrikkelijk ondergewaardeerd jammer, echt een meesterwerk.

Geef er dan argumenten bij. Dan kun je er misschien iets aan veranderen, of op zijn minst niet wat vreemd aangekeken worden omdat je dit ''een meesterwerk'' vindt.

avatar van SOAD
Alle liedjes zijn goed, de een beter dan de ander maar nummers als ' I like that en Get in line zorgen juist ook voor dat afwisselende op de plaat waar voor de rest alleen maar schitterende pop liedjes op staan.
Ik heb ook gemerkt dat ik het album steeds beter begon te vinden, eerst vond ik hem goed nu geweldig.
Zelfde had ik een beetje bij Weekend in the city van Bloc party.

Shooting Star is een van de beste singles van 2007 en is de vaandeldrager van dit album. Goede plaat met hier en daar wat inzakkertjes maar Air Traffic blijft een veelbelovende gitaarband. IK ben heel benieuwd wat we nog van deze heren gaan horen!

Bericht verplaatst naar Air Traffic

avatar van PPKLP
Simpel gezegt: beter dan Coldplay.... En naar mijn mening zelfs véél beter!!!

Air Traffic is niet zomaar die volgende gitaar met pianoband die, in de slipstream van Coldplay, van het Britse continent komt overwaaien. Over kwantiteit hoeven we de afgelopen jaren niet te klagen, kwaliteit blijkt niet altijd even dik gezaaid. Air Traffic hoort echter bij de goeien.

Denk je bij het aanzwellende intro van Come On (op mijn persing de eerste track) met Coldplay nummer 47 te maken te hebben (overigens hoeft goede namaak ook niet slecht te zijn), 10 minuten verder weet je dat deze band een eigen formule in gedachten heeft.

Air Traffic put net zoveel uit Coldplay (de falset van Chris Martin, gevoelige popsongs) als The Kooks (het accent van Luke Pritchard, swingende rifjes) als de Britse jaren 60 (The Beatles, The Kinks). Het resultaat? Een afwisselende, onderhoudende plaat die af en toe grenst aan het briljante.

Vooral Shooting Star heeft alles in zich om uit te groeien tot een klassieker. Vanaf de eerste seconden zit je gebeiteld, met die prachtige melodie, die subtiele opbouw en die fenomenale zang van Chris Wall. Bij het daverende refrein volgt het tweede kippenvelmoment en als gitarist Tom Pritchard aan zijn monumentale solo begint hoor je Johnny Buckland denken waarom heb ik dit niet verzonnen?.

Ook Time Goes By is zo'n magisch moment, een prachtnummer dat samen met No More Running Away de melancholische stemming nog even in stand houdt. Alleen jammer van het overdramatische Empty Space, een onfortuinlijke misser tussen zoveel moois.

Het is niet alleen mooi wat Air Traffic laat horen, het is ook leuk, vrolijk en swingend. Charlotte en Never Even Told Me Her Name schreeuwen om een vergelijking met The Kooks en de uitvoering is ronduit geweldig. De dansende piano van Just Abuse Me zorgt ook voor een vrolijke noot.

Het sombere sluitstuk Your Fractured Life is dan weer te licht om als vaandeldrager dienst te doen, maar dit album mogen we met recht een van de Grote Debuten van 2007 noemen.

avatar van hansjuvefan
Ik kende hun singles natuurlijk al, maar de andere nummers op dit album kunnen me zeker ook bekoren. Prachtige en vrolijke cd. Prima om even op te leggen tijdens zo'n warme zomerdag.
4.0*

avatar van LucM
Een goed album van een leuk bandje, al doet Air Traffic mij sterk denken aan the Kooks en in mindere mate Keane, die Britse bandjes beginnen steeds meer op elkaar te lijken. Toch kan deze band wel degelijke songs brengen die ook prima zijn ingezongen zoals "Charlotte", "Shooting Star" en "No More Running Away". Een debuutalbum dat er zeker mag zijn maar ook niet veel stof doet opwaaien.

avatar van hansjuvefan
LucM schreef:

Ze doen me er ook aan denken, maar ik vind ze toch nog stukken beter.

avatar van Wyverex
Enkel Shooting Star met eventueel nog No More Running Away als uitschieter(s), maar voor de rest een doorsnee pop album waar het afwisseling in tempo eigenlijk een beetje ongelukkig ligt. Doet me net als zovelen hier aan Coldplay denken. 3 sterren door de twee uitschieters.

jonas-dewaele
Makkelijk verteerbare britpop, in de trend van Keane, The Kooks... Maar deze band heeft dan toch net iets meer, namelijk een zanger die zeer goed bij stem is en ondanks dat de muziek toch redelijk commercieel is, slagen ze erin om het geloofwaardig over te brengen. Ze zijn er met andere woorden in geslaagd om een goede balans te vinden. Shooting star en No More Running away zijn de songs die er voor mij uitspringen
4****

avatar van shylaa
In het begin vond ik deze plaat super, maar nu vind ik er niet veel meer aan. En dan merk ik toch wel duidelijk het verschil tussen iets 'goed' en iets 'super'. 3*