Sevdaliza - Shabrang (2020)

Avant-Garde / Pop
Label: Twisted Elegance

1. Joanna (4:20)
  2. Shabrang (3:04)
  3. Lamp Lady (3:31)
  4. All Rivers at Once (4:45)
  5. Habibi (4:38)
  6. Dormant (4:38)
  7. Wallflower (3:01)
  8. Gole Bi Goldoon (4:38)
  9. Darkest Hour * (4:28)
  10. Oh My God (3:14)
  11. Eden (4:09)
  12. Human Nature (5:00)
  13. No Way (4:57)
  14. Rhode (3:22)
  15. Comet (4:30)
avatar van NoMind
Een nieuw mooi modern en modern album van Sevdaliza. Hoewel ik niet van autotune houd, vind ik het wel origineel dat ze hiermee experimenteert, bijvoorbeeld in Human Nature. Qua zang vind ik Sevdaliza soms ietwat geforceerd klinken. Daarom voorlopig een 4. Maar ik merk wel dat het een groei album is.

Wat ontzettend jammer dat dit album wordt ontsierd door een aantal echte 'draken'. Wat daar subtiel aan is, mag Joost weten: het lijkt alsof de muziek bij vlagen opzettelijk wordt gesaboteerd. En het gaat bij mij bij elke beluistering meer irriteren. Komt niet meer goed, vrees ik.

avatar van Venceremos
Sooheej schreef:

Namen en rugnummers aub.

avatar van Castle
Mijn eerste indruk, muzikaal top, maar ik merk na aantal nummers haar stem mij gaat vervelen.
Muzikaal trekt het nog paar nummers dan de aandacht voor ik in de skipmodus terecht kom.
Paar dagen rust geven en dan nogmaals in andere mood beluisteren wellicht

avatar van Broem
Album de afgelopen week met regelmaat geluisterd. Puike productie en de stijl bevalt me prima...maar niet het hele album. Eerder gememoreerd dat er enkele ‘draken’ van nummers op staan en dat onderschrijf ik. Album is te lang en gaat kwalitatief teveel op en neer. Begin is sterk maar Wallflower, Gole Bi Goldoon, Rhode en dat nummer wat begint met dat kinderstemmetje (ben ‘t ff kwijt) halen het album overall behoorlijk naar beneden. Kan gelukkig in Roon een aantal nummers laten verdwijnen zodat er ruim 40 minuten prima Sevdaliza time overblijft.

Broem schreef:
Gole Bi Goldoon

Zo zie je maar weer: krijgt van mij een vinkje

avatar van Broem
aERodynamIC schreef:

Zo zie je maar weer: krijgt van mij een vinkje

Dat bevestigt maar weer eens die prachtige subjectieve smaak voor muziek. Voor ieder wat wils

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

De Iraans-Nederlandse zangeres Sevdaliza is met een opmerkelijke zegetocht bezig. Ze maakte op haar debuutalbum Ison (2017) al internationaal indruk met een markante mix van R&B, elektronica, triphop en haar intrigerende zang. Daarna vergrootte ze haar status met indrukwekkende optredens en kunstzinnige videoclips. Met haar nieuwe album Shabrang maakt ze opnieuw een grote stap.

De ingrediënten van haar debuut zijn ook hier aanwezig, maar de nummers zijn net iets sterker en ‘ademen’ meer, vooral wegens de toevoeging van pianospel. Dat is bijvoorbeeld prachtig op Habibi - een verstilde ballad met een grote onderhuidse spanning - gelardeerd met violen en subtiele elektronica. Daarnaast biedt dit album meer afwisseling: van een dancetrack voor in de late uurtjes (Darkest Hour) tot een fraaie in Farsi gezongen cover met alleen echte instrumenten (Gole Bi Goldoon).

Verder maakt Sevdaliza nog beter gebruik van de mogelijkheden van haar stem, waar ze veel kanten mee op kan. Die klinkt soms hoog en fragiel (Dormant), dan weer laag en/of vervormd (Oh My God) of met een flinke portie autotune (Human Nature); vrijwel altijd intiem.

Bij voorkeur luister je Shabrang met een goede hoofdtelefoon. Zelfs bij de net wat mindere nummers van dit net iets te lange album vallen dan de rijke muzikale details op. De veelzijdige Sevdaliza blijft intrigeren.

avatar van overmars89
Wow bovenaan in de rotatielijst!! Sick, zal wel iets van goede timing zijn. Weet niet waar de buzz opeens vandaan komt.

avatar van Grizzly Bear
Misschien omdat het een goede plaat is, en ook nog eens uit Nederland? En een review op Pitchfork, ook vrij zeldzaam voor een artiest uit Nederland.

Ik werd er in ieder geval ook weer op gewezen door die hoge positie. Had al eerder van haar gehoord, maar nooit echt moeite genomen om te luisteren. Nu wel!

En het klinkt goed. Ergens doet het denken aan FKA Twigs, maar waar ik haar stem niet altijd kan hebben, is Sevdaliza wat prettiger. Doet me soms ook wel denken aan Bjork. Ik blijf voorlopig nog even verder luisteren

Venceremos schreef:

Namen en rugnummers aub.

10, 12 en 13 – bonustrack niet meegerekend

avatar van Venceremos
No Way?
Zo'n mooie opbouw, hier laat ze haar stembereik ook weer eens gelden. Sevda zingt mi erg prettig hoog, Dormant vind ik dan ook prachtig, vooral als twee-eenheid met Habibi.

avatar van Pinsnider
Wauw, wat een verrassende plaat. Ik snap de nummer-1-positie in de rotatielijst. Het spreekt me persoonlijk niet zo aan, maar ik kan best genieten van de kwaliteit. Iemand pakte het vreselijke cliché "onnederlands goed" er al bij, maar ik beaam dat. Ik gun haar een grootse doorbraak!! Bijzonder dit!!

avatar van PUbu
Razend populair in Rusland en Midden Oosten. Niet gek als jouw video bijna 30 miljoen keer bekeken is?
Knap dat ze zichzelf is gebleven en dan met zo n plaat komt. Een mozaik van geluiden smakelijk verbonden door haar stem. Jazzy met veel arabische invloeden en habibi in muziek, dat is ze wel. Zo meteen weer lekker bij ons in het bos wandelen en dan zet ik zachtjes deze muziek op. Lol

Jammer trouwens dat Darkest Hour niet op de cd en lp-versie te vinden is. Dit nummer doet me aan GusGus denken.

avatar van harvesmoon
Jaaaa het album staat op nummer 1 in de rotatielijst, hoera!? De plaat is naar mijn smaak niet spannend genoeg. Sevdaliza haar stem speelt met de soms geinige maar meestal saaie soundbites. Niet mega orgineel naar mijn idee. Helaas.

avatar van mr.oizo
Eerste luisterbeurt zeer verrast. Echter na een aantal luisterbeurten begint dit album me toch erg te vervelen. Haar vorige plaat vond ik wat gevarieerder (Ison)
Ik weet niet precies wat het is (de zang, het voortkabbelen, de lengte?)