Sevdaliza - Shabrang (2020)

Avant-Garde / Pop
Label: Twisted Elegance

1. Joanna (4:20)
  2. Shabrang (3:04)
  3. Lamp Lady (3:31)
  4. All Rivers at Once (4:45)
  5. Habibi (4:38)
  6. Dormant (4:38)
  7. Wallflower (3:01)
  8. Gole Bi Goldoon (4:38)
  9. Darkest Hour * (4:28)
  10. Oh My God (3:14)
  11. Eden (4:09)
  12. Human Nature (5:00)
  13. No Way (4:57)
  14. Rhode (3:22)
  15. Comet (4:30)
avatar van jassn
Hier kijk ik toch wel ferm naar uit: Habibi, Joanna en Lamp Lady zijn allemaal toppers.

avatar van sinusfiction
Wederom een mooi album! Bijzondere muziek maakt ze toch.

Sevdaliza mag zeker tot het beste genoemd worden wat Nederland momenteel op muzikaal gebied te bieden heeft.

Stijl, allure, durf en spanning. Een mystiek randje, zeer fraaie composities, uitdagend artwork..... je zou er bijna het cliché 'on-Nederlands goed' op loslaten.

Wie niet door opener Joanna gegrepen wordt kan maar maar beter gelijk wegwezen. Ik kan het me niet voorstellen, maar goed. Het is namelijk het vertrekpunt van heel veel meer moois.

Op bezwerende tonen weet ze mij mee te voeren als zijnde een hypnose waar je ruim een uur in gaat verkeren. Misschien is het net wat te lang wellicht. Het vraag wel iets van de luisteraar.

Hoe dan ook: Shabrang is een prachtig vervolg op Ison. Een artiest om te koesteren. Laat haar maar die ongeslepen briljant zijn.

avatar van Jeanne d’Arc
Fraai album van Sevdaliza met veel lome elektronische Klanken, Piano, een toefje viool, smaakvolle songs, en de fijne stem van Sevdaliza maakt het album compleet. Ook een uitstekende productie. Ze schijnt wel een voorkeur te hebben voor een lange speelduur van haar albums. Van mij hoeft dat niet. Een speelduur van 30 tot 40 minuten vind ik voldoende. Met Shabrang heb ik er echter minder moeite mee dan met haar vorige album.

avatar van overmars89
Ja, Mucky de Rotterdamse producer staat op eenzame hoogte!

avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Shabrang

Gisteren werd Habibi in de MusicMeter-room gedraaid en die track is in mijn hoofd blijven spoken. Tijdens de eerste luisterbeurt hoorde ik ook een bloedmooie plaat. Ze klinkt niet als andere artiesten, maar qua sound zou ze op een playlist kunnen met artiesten als FKA Twigs, Portishead, Björk, Sade en James Blake. Sevdaliza's stem is intrigerend, bezwerend, ongrijpbaar, maar ook heel intiem en ontroerend. Ze gebruikt op een aantal tracks autotune echt op een hele creatieve manier, een extra textuur om een nummer nóg interessanter te maken. De productie is fenomenaal: subtiel, met zeer veel detail en meesterlijke sfeerzetting. Ook is er genoeg afwisseling om zonder probleem een uur te boeien. Ik ga haar debuutalbum ook eens luisteren, want dit is prachtig.

avatar van yorkethom
Man, wat een punch in the guts was die eerste luisterbeurt van dit album. Knap, gezien ze het tempo laag houdt en de instrumentatie spaarzaam. Maar wat je hoort, is broeierig, sexy, mysterieus en met momenten adembenemend. Heerlijke muziek.

avatar van Premonition
Mooi album, minimalistische muzikale benadering met kraakheldere productie. De sfeer is idd zoals al aangegeven, broeierig en mysterieus. Ik merk wel dat aan het einde mijn aandacht wat verslapt, de lange duur van het album speelt hierin een rol.

avatar van aerobag
aERodynamIC schreef:

Preach Aero Sr, spijker op de kop en de woorden uit mijn mond.

avatar van Shelter
mooi dit, nooit van gehoord. net hele album geluisterd...klinkt heel goed

Shelter schreef:
mooi dit, nooit van gehoord. net hele album geluisterd...klinkt heel goed

Ken haar ook niet; onbekende naam ook. Al die positieve berichten maken me nieuwsgierig. Alleen ....Electronic? Meestal niet (helemaal) mijn kopje thee. We gaan het zien/horen.

aerobag schreef:
Preach Aero Sr

Ben wel vaker predikant hier en sr houden we er dan maar in

Niet eens zo enorm voor Sevdaliza, maar met z'n allen kunnen we dat nu toch wel gaan doen?! Verdient ze wel. Alleen al vanwege het feit dat ze uit Rotterdam komt

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sevdaliza - Shabrang - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sevdaliza - Shabrang
De Nederlandse muzikante Sevdaliza debuteerde drie jaar geleden al razend knap, maar zet op haar prachtig klinkende en uiterst veelzijdige tweede album nog een paar flinke stappen

Sevdaliza imponeerde in 2017 met een debuutalbum dat deels in het hokje triphop was te duwen, maar dat dit hokje ook continu probeerde te overstijgen. Dat is definitief gelukt op het razend knappe Shabrang, dat veel subtieler klinkt en dat bijzonder klinkende gitaren en vooral de piano alle ruimte geeft. Het wordt fraai gecombineerd met elektronica, subtiele beats en vooral met de zang van Sevdaliza, die mooier en gevoeliger klinkt dan op haar debuut. Soms doet Shabrang bijna klassiek aan, soms hoor je toch weer de triphop, maar de muziek van Sevdaliza past ook in talloze andere hokjes en op hetzelfde moment in geen enkele. Shabrang is een album waar je wat tijd en energie in moet investeren, maar het wordt dubbel en dwars terug betaald.

Ison, het debuut van de Iraans-Nederlandse muzikante Sevdaliza (Sevda Alizadeh), pakte ik in de zomer van 2017 pas op nadat het album werkelijk was bedolven onder de positieve recensies. Op die positieve recensies bleek gelukkig helemaal niets af te dingen. Het debuut van Sevdaliza bleek een buitengewoon fascinerend album, dat zelfs het altijd kritische Pitchfork wist te verleiden tot superlatieven. Ison haalde uiteindelijk de hoogste regionen van mijn jaarlijstje over 2017 en is sindsdien alleen maar doorgegroeid.

Sevdaliza keert deze week terug met een nieuw album, Shabrang. Het is een album dat deels in het verlengde ligt van zijn voorganger, maar het is ook een album dat het geluid van deze voorganger verder perfectioneert. Sevdaliza werkt ook dit keer samen met producer Mucky en heeft wederom gekozen voor een album met speelduur van meer dan een uur. Ison werd uiteindelijk vooral in het hokje triphop geduwd en ook Shabrang krijgt dit etiket nu al veelvuldig opgeplakt. Ison was echter zeker geen 13 in een dozijn triphop album en ook bij beluistering van Shrabang past het hokje triphop maar zeer ten dele.

Direct in de openingstrack Joanna valt op dat Sevdaliza weliswaar voortborduurt op haar debuut, maar ook kiest voor een wat ander geluid. De instrumentatie in de openingstrack schiet alle kanten op, maar is ook verrassend subtiel. Heldere gitaarlijnen, dromerige synths, fraai gearrangeerde strijkers, piano en hier en daar wat elektronische uithalen strijden afwisselend om de aandacht en zorgen voor een openingstrack die fascineert en betovert.

Dat doet deze openingstrack niet alleen met de spannende instrumentatie, maar ook met de mooie zang van Sevdaliza, die ingetogen zingt, maar ook prachtig aansluit bij de soms klassiek aandoende klanken. Het is een openingstrack die direct de toon zet en vrijwel alle ingrediënten bevat van de rest van het album.

Wanneer diepe bassen en springerige ritmes hun intrede doen, schuurt Sevdaliza weer wat dichter tegen de triphop aan en doet dan direct aan Portishead denken, maar de instrumentatie op Shrabang blijft vooral opvallen door subtiele klanken die afwisselend elektronisch en organisch zijn, waarbij de uitersten flink kunnen worden opgezocht.

Ook de zang van Sevdaliza is prachtig subtiel. Het is op hetzelfde moment zang waarin emotie nooit ver weg. Het is fraai hoe Sevdaliza haar gevoel in haar zang weet te leggen en de bijzondere instrumentatie op bijzondere wijze om deze zang heen draait.

Voor de productie deed Sevdaliza zoals gezegd wederom op producer Mucky en die is er niet alleen in geslaagd om het geluid van de Nederlandse muzikante vol te stoppen met bijzondere geluiden, maar deze geluiden ook fraai in balans te houden.

Mucky en Sevdaliza zijn er verder in geslaagd om een opvallend gevarieerd album te maken. Alle songs op het album gebruiken vergelijkbare ingrediënten, maar waar Ison over de hele linie consistent klonk, klinkt Shrabang steeds weer anders en is het album met geen mogelijkheid in een hokje te duwen. De ene keer domineren de hele bijzondere gitaarlijnen, de volgende keer serene pianoplanken of zweverige elektronische klanken, die zomaar flink uit kunnen pakken. Van triphop naar indie-rock, naar jazz, naar R&B naar pop, naar elektronica, maar wereldmuziek, naar avant garde, naar neoklassiek en naar wat eigenlijk niet.

Je moet de songs op het nieuwe album van Sevdaliza waarschijnlijk een paar keer horen, maar als je dat eenmaal gedaan hebt is Shrabang een album dat je niet snel los zal laten en dat uiteindelijk nog een flink stuk boven het zo bewierookte debuut uit stijgt. Erwin Zijleman

avatar van Ayreonfreak
Geweldige plaat idd. Prachtige mix van allerlei invloeden. Dit kan gewoonweg niet onder één noemer weggezet worden. Ik zou absoluut niet weten waar de vinger op een genre gelegd kan worden.

avatar van Thudd
Niet echt mijn favo genre, maar ik geef toe dat dit album net dat ietsje meer heeft dan de meeste albums tot nu toe die ik beluisterd heb in dit jaar 2020.

Ik geef een 3.5. Met optie naar evt een 4...

Zwaagje schreef:

En zoals ik al vermoedde.....niet mijn kopje thee; te elektronisch. Ik kan me voorstellen dat een ander het prachtig vindt en ik herken het vakmanschap. Het is echter niks voor mij. Ik stem niet.

avatar van perrospicados
Wat een aangename verrassing! Ik kende deze dame niet, het debuut heb ik gemist maar gaat hierna zeker beluisterd worden.

Zwaagje schreef:

Waarom niet? Je hebt toch geluisterd?

Hallo daar - stemmen is een recht, géén plicht; zou mooi worden, in dat plichtgeval zou ik prompt minimaal een gros 1, 1,5 en 2 * tekort komen om al het door mij beluisterde te bestemmen terwijl het NMD is.

Leuk dat iemand iets buiten zijn 'comfort zone' probeert, maar tevens de betrekkelijkheid der eigen smaeck inziet.

Dit album eenmaal gedraaid (Tidal) en dit gaat er zeker komen, op van die grote plakken. Voorganger Ison wordt ook nog regelmatig gedraaid. Een van de muziekkenners hier zei 't al: een artieste om te koesteren - en zo ist marnet!

Mjuman schreef:

Hallo daar - stemmen is een recht, géén plicht; zou mooi worden, in dat plichtgeval zou ik prompt minimaal een gros 1, 1,5 en 2 * tekort komen om alles te bestemmen wat NMD is.

Ha Mju: hoe is het? Ook ik heb Ison op zo'n grote plak en ben benieuwd naar dit album. Als iemand als zwaagje echter de moeite neemt om deze plaat te luisteren, dan ben ik benieuwd naar haar stem. Ook al is stemmen geen plicht.

west schreef:

Primadeluxe hier - thank you very plenty!

Overigens kan je via haar site intekenen om maandagavond haar concert (Den Haag) - gestreamd - te bekijken, vanaf 5,- Sevdaliza - Live

Zwaagje is net als wij (R)OL (R= relatief) en ik heb 't idee dat dit net ff buiten zijn comfort zone valt

Overigens wil ik Broem even op dit album attenderen.

avatar van Broem
Thanx Mjuman. Zag toevallig een albumbespreking in de VK staan. Ben ‘m aan het luisteren. I’ll be back

Sevdaliza overtreft zich zelf met dit tweede album. Ison was al een juweel van een album, Shabrang legt de lat nog een stukje hoger. In een tot nu toe mager muziekjaar steekt dit album er boven uit. Deze gaat hoog eindigen in de eindjaarslijst en is meteen ook kanshebber op de eretitel Album van het Jaar. Prachtplaat!
Verheug me op het concert maandagavond. Mijn eerste sinds... Black Pumas, denk ik.

Waarom niet? Je hebt toch geluisterd?

Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe muziek, ook als ik vooraf twijfel of het iets voor me is. Soms verrast een album me dan en soms wordt ik bevestigd in die twijfel en is het niks voor mij. Ik herken dan de klasse, maar heb er het gevoel niet bij; gewoon een kwestie van smaak.
Nou moet ik zeggen dat het ook te maken kan hebben met het moment van luisteren; net niet het goede moment. Ik geef niet zo snel op en geef het vast op een ander moment wel weer een kans en wie weet....

Mjuman schreef:

Primadeluxe hier - thank you very plenty!

Overigens wil ik Broem even op dit album attenderen.

Even afwachten wat de reactie wordt van Broem, maar het lijkt er op dat je de muzieksmaak van een aantal vaste MM klanten aardig weet in te schatten. Heb je nog een tip voor mij?

avatar van Venceremos
Wat kan het toch fijn zijn om totaal onverwacht door muziek overrompeld te worden.

avatar van SilverGun
Ja deze is wel echt goed. De relatief lange speelduur stoort me ook helemaal niet.

avatar van Leptop
Haar eerste album Ison vind ik ook al iets bijzonders, hoewel ik het niet vaak luister. Ook deze maakt een uitstekende 1e indruk! Lijstjesmateriaal....

avatar van overmars89
Echt wederom een prachtig album van Sevdaliza. Minstens net zo goed als haar voorganger, misschien nog wel beter. Haar betoverende stem werkt prachtig met de ingetogen krachtige beats van Mucky. Dit is onvergelijkbaar met een andere Nederlandse act. Zelfs niet echt vergelijkbaar met andere internationale acts. Sevdaliza is compleet eigen en dat maakt het zo mooi.

Haar Lowlands show in 2018 met de danser Gil The Grid behoort dan ook tot 1 van mijn favoriete LL shows allertijden.

Favo Tracks: All Rivers At Once, Habibi, Darkest Hour & Human Nature.

avatar van Elbow
Mooi album met enkele uitschieters zoals ‘Joanna’, ‘Dormant’ ‘Habibi’ en ‘ All Rivers at once’ Maar Jammergenoeg staan er voor mij ietwat teveel ( trage )nummers op deze plaat zodat de aandacht nogal snel gaat verslappen.