Future Islands - As Long as You Are (2020)

Label: 4AD

9. Moonlight (3:38)
  10. Thrill (4:20)
  11. Hit the Coast (3:53)
avatar van coldwarkids
For Sure is een kopie van wat ze eerder gemaakt hebben maar het blijft lekker om naar te luisteren.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Mee eens colwarkids. Het trage meanderende melodietje van Thrill in combinatie met de zang liet me gelijk weer 'thuiskomen' in de sound van Future Islands. For Sure (zojuist beluisterd) is ook weer een prima nummer.

avatar van Motdattan
Of de eerste single van dit album verslavend is? For Sure!

Mausie (crew)
Ook het langzame, melancholische Thrill vind ik erg geslaagd.

avatar van Ralph.
Ik moet nu al bijna huilen.

avatar van Elbow
Eerste beluistering is alvast heel goed, meteen op repeat gezet.

Ook een mooie hoes.

Born in a War

De uit de kluiten gewassen knuffelbeer Samuel T. Haring van Future Islands wekt in het verleden al veel indruk op te met zijn enthousiaste danspassen die vergelijkbaar zijn met de bewegingen van een professionele shorttrack schaatser die in winning mood de finishlijn afstormt. Triomfantelijk schrijft publiekslieveling Future Islands geschiedenis met de vierde plaat Singles waar ook Seasons (Waiting on You) opstaat, de single die in 2014 steevast bovenaan de lijstjes eindigt als song van het jaar.

Het springerige For Sure roept nog beelden op van een fanatiek bewegende frontman die zichzelf met een hoge aaibaarheidsfactor bij het massapubliek introduceert. Van datzelfde kaliber zijn tracks als de dansbare eighties disco van Plastic Beach en Born in a War. Nummers waar opvallend genoeg heel even die oerschreeuw van Samuel T. Haring weer aanwezig is. Niet te vatten dat dit dezelfde persoon is als de soulvolle doorleefde oude geest in Thrill. Het opbeurende ritme van Waking zoekt de diepgang op met de neerslachtige afgeschermde teksten die voor het sociale evenwicht zorgen.

En toch is het de stille kracht van William Cashion die zijn basgitaar bijna liefkozend een vergelijkbare rol toekent als van een melodieuze leadgitaar. Hoe hij Moonlight naar zichzelf toetrekt is van zulke ongelofelijke klasse. In combinatie met de hemelse keyboardlandschappen van Gerrit Welmers, de hartslagdrum van voormalige livekracht Michael Lowry en de zware vocalen van een bewust zuinig met woorden strooiende Samuel T. Haring kun je alleen maar concluderen dat ze je hier wel heel treffend in de ziel weten te raken.

Uiteraard is As Long As You Are veel meer dan alleen dat prachtige hoogtepunt. Samuel neemt je bijna aan de hand mee in het met een emotionele krakende snik gedragen Glada. Een nachtportier die laat in de duisternis het slot van de deur voor je opendraait in hotel Nostalgia, waar ook zijn jeugdige herinneringen steeds bepalender worden dan de onvoorspelbare toekomstverwachtingen. I Know You als het afgesloten verleden, City’s Face als het realistische beangstigende heden waar je als vreemdeling in binnen stapt.

Het retro new wave viertal uit Baltimore wijkt op hun zesde plaat As Long As You Are nergens af van de uitgewerkte synthpop formule, al is de toon een stuk ingetogener te noemen, breekbaar zelfs. De grunt geintjes van de zanger zijn vrijwel achterwege gebleven, waardoor Future Islands zich meer dan ooit naar voren schuift als serieuze muzikanten. Waar anderen sterk voor het pathetische gaan, wordt het hier stukken kleiner gehouden. As Long As You Are is het verlangen naar het ontastbare. De kinderlijke onschuldige onsterfelijkheid naast het volwassen besef van sterfelijkheid. Nu Samuel T. Haring ruim de dertig jaar gepasseerd is kijkt hij tegen de herfst van het leven aan. Diezelfde warme kilte vormt de schilderachtige basisachtergrond van de bladerbruin gekleurde plaat.

Future Islands - As Long as You Are | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

deric raven schreef:

Nou ben ik 3 jaar jonger dan Herring, maar ik zou toch nog niet willen claimen dat ik tegen de herfst van mijn leven aankijk

Fijne recensie verder wel!

Titmeister schreef:

Fijne recensie verder wel!

Ik zit al vanaf mijn 30e in de herfst van mijn leven

Lachende derde
Thrill behoort imho tot het mooiste wat 2020 heeft voortgebracht. Wat een stem. Wat een emotie.
De rest van dit album mag er ook zijn. Uitgebalanceerd. Voor mij nieuw, dit Future Islands maar ik ben echt aangenaam verrast.
En nogmaals: Thrill is één van de mooiste liedjes van 2020.

avatar van esteban
For Sure is één van mijn favoriete singles van het jaar. Moonlight en Born in a War zijn zeker OK. Thrill heeft mij nog niet echt mee. Benieuwd naar de rest.

avatar van Kaaasgaaf
Moet bekennen dat ik deze band nooit bijzonder aandachtig beluisterd heb; mogelijk ten onrechte ben ik er altijd vanuit gegaan dat hun grootste troef het bizarre charisma van de zanger was en de muziek an sich daar toch wat gewoontjes bij afstak. Ik keek dan ook liever hun liveclipjes (en staan ze hoog op mijn lijstje van bands om eens in het echie mee te maken, mocht dat ooit weer eens kunnen) dan dat ik een album van ze uit de digitale kast trok. Misschien moet ik die opvatting met terugwerkende kracht herzien en hun oudere platen opnieuw een kans geven, want deze nieuwe weet wél mijn aandacht volledig vast te houden. En hoe! Alle liedjes zijn direct prettig aanstekelijk, met een prachtige productie en natuurlijk die stem die ook (of juist) omringd door schijnbaar luchtige klanken alles meteen een beklemmende diepte weet in te trekken. Ik hoor veel jaren '80-invloeden, vooral de vroege New Order in de langzamere nummers, maar retro wordt het nooit. Je hoort aan alles dat dit alleen nu door dit gezelschap gemaakt had kunnen zijn, het 'klopt' gewoon. En na veel toffe platen die de laatste tijd verschenen waar je echt even voor moet zitten - Fleet Foxes, Flaming Lips, Spinvis, om over Sufjan nog maar te zwijgen - fijn dat er weer eens eentje is die bescheiden onder de 45-minuten blijft, waardoor je hem haast vanzelfsprekend lekker nog een keertje op kan zetten. En vooruit, daarna nog een keertje dan maar...

Fijne plaat dit zeg!!!

Parlotones
Vind al jaren zijn stem vreselijk om naar te luisteren, dan hoor ik veel liever The Boxer Rebellion.

avatar van blur8
Ja die stem is Love or Hate. Maar van mij mag ie. Ik heb dan weer bedenkingen bij de instrumentatie. Te veel synth die alles dichtmetselen en waar zijn bijzonder stem matig in gedijt.
Zeer vergelijkbaar met Canadese Destroyer die in januari [ Have We Met ] op ons afstuurde. Ook een bariton met net even te veel toetsten om zich heen. Voor mijn gevoel dan.

Fraai voorbeeld is Moonlight. met een basloop als basis, aangevuld met gitaar en slechts aanvullende synths. Hoe opener het geluid des te beter komt de emotie door. denk ik dan maar.
Ook opvallend: Op matig geluidsniveau gebeurt er wat mij betreft weinig. pas als de volumeknop (in de auto) echt open gaat., komt al het goede dat album te bieden heeft echt tot z'n recht.
Ik vindt het zomaar beste Future Islands Album yet. Geslaagde combi van singels en albumtracks.

avatar van Osiris Apis
Erg mooie plaat! Een paar weken terug kennis gemaakt met hun album 'Singles'. Maar deze is nog beter!

avatar van jacobz
Toch wel het beste wat Future Islands tot nu toe heeft gemaakt. De rustige nummers bevallen mij erg goed. Vooral Thrill is kandidaat voor ''song of the year''.

Dim
In het openingsnummer lijkt het alsof je een plaat van The Slow Show hebt opgezet, dát wordt gelukkig vanaf track 2 tenietgedaan, maar écht boeien wil deze plaat niet.

avatar van sj0n88
Dit voelt voor mij als een herhaling van zetten. Het lijkt heel sterk op wat Future Islands al op de vorige twee albums heeft gedaan. Daarbij komt dat het songmateriaal een stuk magerder is. Er is geen moment op dit album waarop ik echt opveer; de muziek gaat vrijwel volledig langs me heen. Het is daarmee dat ik uitkom op 2,5*. Het is wat mij betreft tijd dat Future Islands wat nieuwe paden gaat bewandelen.

avatar van Slowgaze
deric raven schreef:
Ik zit al vanaf mijn 30e in de herfst van mijn leven

Dat is niks. Robert Smith is ongeveer sinds z'n twintigste in de veronderstelling dat hij in de herfst van zijn leven is aanbeland.

Slowgaze schreef:

En ook 100% waar!

avatar van Benthe Krolle
Wauw, aanzienlijk beter dan verwacht!
Ik had een totaal ander beeld van deze band, en ben hier dan toch aangenaam verrast. Het is geen album wat mijn wereld op z'n kop zet of baanbrekende ideeën introduceert, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd.
Alleen de bijna alomtegenwoordige synthesizer gaat me soms storen. Wie weet groei ik nog in de sound...
Ik begin met 3.5 sterren, hoewel het me niet zou verbazen als dit groeit naar 4.

Prachtige hoes overigens. Als de muziek mijn lijstje van 2020 niet haalt, dan doet de hoes dat waarschijnlijk wel

Mausie (crew)
Ik ga echt heel erg goed op deze plaat. Synthesizers, melancholie en een doorleefde zangstem die voor een eigen sound zorgt.

sj0n88 schreef:
Dit voelt voor mij als een herhaling van zetten.

Dan moet ik maar snel die andere albums opsnorren, wat een magnifiek geluid zetten deze mannen neer! Echt elk nummer is raak op deze plaat. Prachtige melodieën en vol gevoel

avatar van sj0n88
Mausie schreef:

Dat zou ik zeker doen! Vooral Singles is mijn favoriet. Maar ook The Far Field en On The Water zijn fijn.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Ik hoor bij 75% Seasons terug in hun songs, lijkt ook allemaal veel op elkaar wat dus hun sound maakt, maar ook verveling oproept. voor nu, voordeel van de twijfel.

BrotherJohn
Denk dat ik het geluk heb dat ik deze band pas een half jaar geleden heb leren kennen, en ben dus begonnen met dit album. Het "dit hebben ze al eerder gedaan"-gevoel had ik dus niet, en kon me ook niet in de weg zitten. Ik ben ook de andere albums van nieuw naar oud gaan luisteren. Uiteindelijk vind ik dit toch het mooiste album. Het meest volwassen, doorgewinterd en constant, veel bezieling, prachtige songs. Sommigen wat meer verstild, anderen met wat meer pit. Born in a War is een persoonlijk favoriet geworden. Het laatste KEXP live-optreden van ze vind ik nog beter dan het studioalbum; jammer dat ze er maar vier nummers spelen.