eLZhi - Seven Times Down Eight Times Up (2020)

Label: Glow365

1. Foolish Intro (1:43)
  2. Smoke & Mirrors (3:57)

met Monica Blaire

3. EarlyBird Nightowl (4:29)
  4. Hot Winter Cold Summer (4:30)
  5. Light One Write One (4:47)
  6. Ferndale (3:43)
  7. Guns & Boats (2:11)

met Fes Roc

8. THUGGed Out Zombies (3:00)
  9. Potential (4:52)
  10. G.O.D. (4:20)

met Monica Blaire

11. Master Class (4:12)
  12. Jason (4:47)
avatar van Rene1979
Hij is er weer en hoe! Zijn beste album tot nu..

avatar van Delars
Wat een fantastisch album!

avatar van JayM
Lyrical is Elzhi echt in topvorm. Vooral de eerste 6 tracks hebben me compleet weggeblazen. De beats moeten nog wat beter landen en was even bang dat het album Lead Poison achterna ging, waarbij de beats over het algemeen het toch net niet waren. Denk dat mijn voorkeur nog uitgaat naar Black Milk achter de knoppen, maar ook deze is weer flink genieten.

Weet iemand waarom er nooit een fysieke release van Jericho Jackson is gekomen?

avatar van Mausie
Ik was niet zo fan van Jericho Jackson, mss iets te droge producties voor mij. Maar Light One Write One is wel soepel zeg

avatar van Nr.4
JayM schreef:

Weet iemand waarom er nooit een fysieke release van Jericho Jackson is gekomen?

Is wel op cd uitgekomen in ieder geval, vanavond nog gedraaid nadat ik door dit nieuwe album en een interview op Southern Vangard radio in de Elzhi vibe zat. Deze nieuwe verschijnt dan weer wel op vinyl, niet op cd voor zover ik weet.

avatar van JayM
Nr.4 schreef:
Is wel op cd uitgekomen in ieder geval..Deze nieuwe verschijnt dan weer wel op vinyl, niet op cd voor zover ik weet.
Doelde idd op de vinyl release van JJ. Hopelijk komt die ooit nog. Hoop ik gelijk met je mee dat deze nieuwe ook op cd zal verschijnen.

avatar van Septua
Heerlijke mid 00's vibe. Doet mij weer verlangen naar de tijden met soul van Dilla, Kanye en Common.

avatar van Johnny Marr
Smoke & Mirrors klinkt dope. Op m'n radar deze, ik ga 'm zeker checken. Deze comment doet me alvast likkebaarden:

Septua schreef:
Doet mij weer verlangen naar de tijden met soul van Dilla, Kanye en Common.

avatar van aerobag
Een release in de geest van de old skool-cool skool hop. Weinig poespas, levendige beats in de loop met daarboven op strakke flows. De raps van eLZhi zijn kundig, maar ik mis toch het extraatje in de producties, de creatieve impulsen van de moderne hiphop. Leuke throwback voor de liefhebbert wel.

avatar van Nr.4
Heerlijke plaat, beats die perfect bij Elzhi passen. Hot winter cold summer en dan daar achteraan light one, write one is voor mij echt genieten. Een van m'n favoriete hiphopplaten dit jaar.

avatar van thgryda
Oeeee weer een album dat ik over het hoofd heb gezien. Elzhi is in potentie een top 20 MC maar een topalbum is er nog nooit echt uitgekomen. Elmatic was top maar is natuurlijk een beetje een geval apart. The Preface en Lead Poison waren ook goed maar net niet echt goed genoeg om een classic of semi-classic genoemd te worden.

Erg benieuwd.

avatar van overmars89
Voor alsnog trekt de wordplay van Elzhi mij wederom over de streep. Jericho Jackson vond ik ook al weergaloos. Elzhi kiest vaak voor minimale beats zodat zijn wordplay en stem duidelijk op de voorgrond ligt. Ik houd er van, want zijn pengame is gevaarlijk.

Er waren wel een aantal beats en hooks die me een klein beetje tegenstonden. Maar misschien ga ik daaraan wennen na een aantal extra luisterbeurten.

avatar van Johnny Marr
Gaat net iets te lang door deze, maar toch wel een toppertje hoor.

avatar van GijsV
Heerlijk hoe op Light One Write One dezelfde sample wordt gebruikt als op Atmosphere's Don't Ever Fucking Question That.

Komt ergens bovenin mijn 2020-lijstje!