Gidge - New Light (2020)

2. New Light (6:31)
  3. StoneShell (6:22)
  4. Perimeter (10:00)
  5. The Cascades (6:37)
  6. Rotate Into Form (5:15)
  7. Over (5:51)
  8. Always Unfolding (5:15)
  9. Seems to Be Getting Closer (8:30)
avatar van -SprayIt-
New Light staat hier op repeat, zeer benieuwd!

avatar van jurado
Mooi hoesje. Wat kan ik hiervan verwachten?

Tja... niet al te moeilijke ambient-techno? Zoiets.
Ik vind een enkele track van Gidge erg goed maar een hele plaat heb ik nog niet uit kunnen zitten.

Norrland is een erg fraaie track van een overigens best goed album.

Mooi hoesje. Wat kan ik hiervan verwachten?

Deze nog niet gehoord, maar afgaand op de voorgangers zou ik zeggen tikkie links van Carbon Based Lifeforms - iets minder psybient, maar wel fijn om op af te draaien.

Gidge staat bij Kompakt (Keulen) niet in het vak ambient, maar gewoon op label - Atomnation, van NL origine.
Muziek bevat wel degelijk ambient-elementen en dat is niet gek als je ziet uit welk deel van Zweden zij afkomstig zijn (Umea in Norrland); natuursamples vind je volop in hun muziek. Toen ik Autumn Bells voor het eerst hoorde - in een platenzaak - trok de muziek mijn aandacht, heeft een goede flow, al zit er wel een zekere eenvormigheid in.

Aanvullend: toen Gidge - Autumn Bells (2014) vorig jaar opnieuw werd uitgebracht, kreeg het album weer aandacht (o.a. van Boomkat).

Album komt 9 november uit; pre-order, digital 9,- en dubbel-lp 18,- (verzendkosten?)

avatar van Mssr Renard
Ik luisterde vroeger veel naar Carbon Based Lifeforms en zo een beetje alles van het label Ultimae enzo.

Maar ik ben (zonder oordeel) een beetje erop uitgekeken. Ik neig wat meer naar analoge instrumentatie en dacht met wat folkachtigs te maken te hebben. Ik noem voor het gemak maar eens Mammal Hands. Dat soort muziek.

avatar van trebremmit
Je kent het album Autumn Bells al, tenminste daar staat een bericht van jou. Dit zal wel niet zo veel verschillen van dat album denk ik.

avatar van Mssr Renard
Verrek, wat scherp van je.

Ook daar was ik aangetrokken tot de mooie hoes.

avatar van -SprayIt-
De afsluiter is nu ook te beluisteren, ook weer een mooie track.

-SprayIt- schreef:
De afsluiter is nu ook te beluisteren, ook weer een mooie track.
Mooi ja! Op het eerste gehoor een beetje gladder dan vorig werk. Maar waarschijnlijk moet het gewoon nog even groeien. Ben een enorme fan van hun werk tot nu toe in ieder geval.

Mooi hoesje.

Zware Twin Peaks-vibes krijg ik hiervan. Wat jij, ArthurDZ?

Johnny Marr schreef:

Zware Twin Peaks-vibes krijg ik hiervan. Wat jij, ArthurDZ?

Ja, vooral seizoen 2 Twin Peaks-vibes

avatar van madmadder
Heel mooi weer deze.

avatar van -SprayIt-
Ja, zeer fijne plaat. Heel sfeervol, perfect voor dit weer. Een aanrader!

Heerlijke plaat. Voorlopig zijn de eerste twee nummers mijn favoriet.

OOOOO
Wow, boven verwachting goed. Iets meer 'vocals' (hoewel er niet echt gezongen wordt) dan wat ik van ze gewend ben. En iets minder experimentatie misschien. Maar weer super sfeervol!

avatar van ArthurDZ
Ook eens deze geluisterd. Emotionele beats, zalvende vocal samples, melancholische sfeer... het is geen Badalamenti maar ik dig dit wel!

Johnny Marr je doet er goed aan op te letten! En Pepino zal dit ook wel lusten vermoed ik, aangenaam plaatje voor tijdens het werken...

ArthurDZ schreef:

Dit klinkt inderdaad heerlijk zeg, voorlopig de eerste twee nummers gecheckt. Helemaal m'n ding ook. Ik wil de vinyl omdat die hoes.

Johnny Marr schreef:

Dan wil je al hun vorige platen ook. Bestellen direct bij Atomnation. zeer faire prijs!

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Johnny Marr schreef:
Ik wil de vinyl omdat die hoes.

Dan wil je vast ook deze hoes: Gidge - Autumn Bells (2014)

Mausie schreef:

Dan wil je vast ook deze hoes: Gidge - Autumn Bells (2014)

Ga ik ook zeker achteraan! Wat een prachtalbum is dit, kanshebber voor m'n eindejaarslijstje nog zo laat het op jaar, dat is altijd leuk.

avatar van trebremmit
Ik vind er eigenlijk geen zak aan. Bij Burial werkt dit soort emo nog wel maar hier begint het me te irriteren, veel te glad.

avatar van Mjuman
Het kan verkeren, ik vind het juist prima muziek om af te draaien en de Burialeske elementen (stem-samples) klinken verrassend, alsof je in de bossen van Västerbotten op een lokaal Tube-station (T-bana) zomaar op de metro zou kunnen stappen.

Het tegendeel is waar - dit deel van Zweden, Västerbotten, heeft een bevolkingsdichtheid van 13,4 inw per km2 en de ruimtelijkheid van het land vind je in de muziek terug. Ga een dag wandelen in dat gebied en de kans is groot dat je meer dieren tegenkomt dan mensen, hooguit een handvol. Reflectie, contemplatie en jezelf (als klein mensje) afzetten tegen de machtige natuur zijn dan aan de orde van de dag. Je kunt er zelfs bruine beren tegenkomen en soms - omdat hun biotoop aan verandering onderhevig is - duiken die op in bewoonde omgevingen. De lokale veldwachter moet dan een vergunning aanvragen om het dier - als het een bedreiging blijkt - om te leggen. Dit is ook het soort omgeving waar mensen gerust 1,5 uur rijden om een pint van 3% (mellanöl) te pakken, waar je in de dorpssuper gewoon zelf je wisselgeld uit de kassa mag pakken.

De natuur en de rust vind je terug in deze muziek - de grootsteedse indruk, de jachtige zoektocht naar de ultieme, nieuwe club, de druilerige regen, het zwart/wit da's meer iets van Burial - vandaar dat die Burialeske elementen vervreemdend werken, maar vervreemdend/bevreemdend dat is ook het noorderlicht en als je dat eenmaal hebt gezien weet je dat de natuur soms vol magie is. Daarnaar verwijst deze muziek.

avatar van trebremmit
Ik hoor dat niet zo terug in de muziek, dat gegraai uit de kassa.

avatar van Mjuman
Het was gewoon een laatje, maar dat graaien is eerdere iets (West)nederlands dan Noordzweeds

Mocht het je troosten: uit datzelfde Umea - de grootste stad van dat deel van Zweden - zijn ook Meshuggah en Cult of Luna afkomstig, maar daar staan mijn oren niet naar

avatar van -SprayIt-
Vandaag had mijn vriendin een leuke verrassing, midden in het bos in Drenthe een gezamenlijke luistersessie met een fles goede whisky. Klapstoeltjes mee, zonnetje scheen lekker, samen het album beluisterd. Op de terugweg toverde ze de lp tevoorschijn, heerlijk dagje. Ik vind Autumn Bells wat sterker en op deze plaat staan een paar minder aansprekende tracks, maar alsnog een hele fijne sfeer.

-SprayIt- schreef:

Klinkt goed zo'n vriendin!! Ruilen?

OOOOO schreef:

Klinkt goed zo'n vriendin!! Ruilen?

Handelen jullie dit hier verder af, gaat wel erg offtopic zo Forum - Muziek / Koop en Ruil - MusicMeter.nl

ohmusica
Paar keer beluisterd, ik mis subtiliteit in de mix, de ritmes, stemmen en effecten zitten wel erg nadrukkelijk in het geluid, ik mis hier gevoel en sfeer bij.

OOOOO schreef:

M'n spotify-versie is ondertussen al stukgedraaid, dus ik ga maar eens voor de vinyl denk ik.

Wil iemand me trouwens oprapen? Die voice samples, bruh. Favorieten? Alles, maar 'Over' is just special...heel bijzonder nummer.

avatar van Monsieur'
Ik vind Burial met vlagen te gek. Untrue en Kindred zijn favorietjes. Ik hoor hier zovaak Burialesque dat ik deze maar eens ga opzoeken!