The Nits - Omsk (1983)

Label: CBS

1. A Touch of Henry Moore (4:07)
  2. Unpleasant Surprise (2:57)
  3. Vermillion Pencil (3:47)
  4. Springtime Coming Soon (3:12)
  5. Tons of Ink (3:56)
  6. Jardin d'Hiver (3:35)
  7. Nescio (4:46)
  8. Walls Have Ears (2:24)
  9. Spirits Awake (3:44)
  10. Walter and Conny (3:48)
  11. The Cold Eye (4:02)
  12. Shadow of a Doubt (1:49)
  13. Indoor Painting (Outdoor Sketching) * (2:28)
  14. Clean Shirt in Paris * (4:53)
  15. Man of Straw * (3:41)
avatar van Broem
Kon de vinyl versie niet laten liggen voor die paar euro. Een van mijn favoriete Nits albums met natuurlijk het weergaloze Nescio. Lekker om weer eens te luisteren en de complimenten voor het prachtige, zuivere productie werk uit de beginjaren 80. Dat klinkt op veel albums uit die periode slecht. Omsk is werkelijk loepzuiver, dynamisch en schitterend gemixed.

avatar van lennon
In navolging van Dutch mountains en Adieu, heb ik gisteren deze lp op de kop getikt voor weinig. Nescio is het enige wat ik ken van dit album, maar aangezien de andere 2 genoemde platen mij ook bevielen ben ik niet bang dat dit me zal tegenvallen.

En de 1e indruk is ook echt ok! Enige waar ik wel meteen over viel was Unpleasant Surprise.. Ik neem aan dat Hofstede dit niet zingt, want ik herken zijn stem niet. Wat ik wel hoor ik een storend Nederlands accent wat een Engels nummer probeert te zingen. Qua stem en uitspraak echt niet goed! Dat haalt het qua kwaliteit wel meteen naar beneden wat mij betreft.

maar het vervolg maakt gelukkig weer een hoop goed!

Beoordeling volgt later, als ik wat meer heb geluisterd.

lennon schreef:

Unpleasant Surprise doet zijn titel alle eer aan.
Het is een song van gitarist Michiel Peters (hij zingt het ook zelf).
Net als het veel sterkere Spirits Awake en The Cold Eye.

lennon schreef:

Beoordeling volgt later, als ik wat meer heb geluisterd.

3,5 dus... mooi album!!

avatar van dennisversteeg
Dit is het juweeltje uit de vroege Nits periode.
Natuurlijk met de klassieker Nescio en de live-klassiekers A Touch Of Henry Moore en Tons Of Ink.

Dit is verder het eerste album met Robert Jan Stips als vast bandlid en dat is meteen te horen met de organische en veel breder muzikale klankkleur van dit album vergeleken met de 4 albums hiervoor. Springtime Coming Soon en Walter & Conny zijn van zijn hand en zijn vooral goede pogingen om zijn e eigen stijl in een Nits-vorm te gieten.

Wat betreft 'Unpleasant Surprise' ben ik het volledig niet eens met het bovenstaande commentaar. Michiel Peters heeft natuurlijk niet een echte 'zangers-stem', maar heeft bijzonder veel karakter aen zijn zang past altijd perfect bij zijn eigen nummers. Het grootste probleem dat ik heb met Unpleasant Surprise is dat het enige is dat nog enigszins klinkt als voorgaande albums en het valt daardoor wat uit de toon. The Cold Eye en Spirits Awake vind ik briljante liedjes, net zoals b-kantje/bonustrack Man Of Straw.

Deze maand heb ik Henk Hofstede geïnterviewd over zijn grote hit 'Nescio'! Bekijk het hier!

avatar van bikkel2
Hier beginnen The Nits wat mij betreft een echt interessant bandje te worden.
Met de komst van Robert Jan Stips krijgt het muzikaal sowieso een boost.
Zijn keyboardpartijen zijn origineel en speels.
Nu waren The Nits al niet echt van binnen de lijntjes kleuren, maar het heeft wel meer impact gekregen op Omsk.
Een heel goed uitgewerkt Art-Pop album.
Je hoort het plezier van maken terug.
Duidelijk hoorbaar is de groei in spel en composities.
A Touch Of Henry Moore is nog altijd een memorabel.nummer en dat geldt natuurlijk evenzeer voor Tons Of Ink en uiteraard voor Nescio.
Dat is zonder meer het beste liedje van de plaat.
En betekende ook een top 40 notering.
Nog immer prachtig en tot de verbeelding sprekend.
Maar Omsk spreekt vooral ook aan door de goed georganiseerde eigenzinnigheid.
Je hoort een groep die de originaliteit hoog in het vaandel heeft.
Er worden inventieve frivole experimentjes tegen aan gegooid, die soms wat melig lijken, maar verdomd goed in elkaar steken.
Hier hoor je tevens dat Michiel Peters in die zin wat afwijkt in zijn bedenksels.
Minder Arty, meer songgericht.
Dus dat die het veld zou ruimen, verbaasd mij op basis daarvan niet echt.

Fijn album. Heel Europees, maar dit terughorend, weet je dat het goed zat met The Nits.

bikkel2 schreef:

Doe Kilo er ook nog even bij, 't is tenslotte 1983.

Yep

avatar van lennon
Ik sprak Henk Hofstede 2 jaar terug bij een cd presentatie van Henny Vrienten. Ik vertelde hem daar dat ik door het project aardige jongens, zijn muziek ben gaan luisteren. Hij vroeg me waarom ik zo laat daar aan begonnen was?
Mijn antwoord was dat ik the Nits altijd wat moeilijk vond qua muziek. Ik kende the Dutch Mountains, Nescio en JOS days, maar dat was het wel. Ik was 14 ofzo. Dat begreep hij gelukkig wel, en hij was blij dat ik het alsnog op waarde kon schatten, want zei hij: "wij maken helemaal geen moeilijke muziek" Daar was ik nu ook wel achter, maar voor kids is dit natuurlijk van een heel ander niveau.

Mooi verhaal lennon!

avatar van Jan Wessels
gaucho schreef:
@djarend: Ik kom voornamelijk weinig meer in platenwinkels omdat ze er nauwelijks meer zijn. Mijn stad (een provinciehoofdstad nog wel) kent er welgeteld nog één (FRS, MM en V&D niet meegerekend, want dat aanbod is bedroevend). Naast een redelijk goed gesorteerde vestiging van Plato zijn er gelukkig twee goede tweedehandszaken.

Quote uit 2010. In zeven jaar tijd is er wel wat veranderd. FRS en V&D zijn verdwenen en alleen in de grotere steden vind je nog echte platenzaken. Tweedehands platenwinkels? Idem dito. Met een beetje geluk vind je nog eens wat op een rommelmarkt of de kringloopwinkel...
Heel erg jammer deze ontwikkeling. Voor nieuwe aanwinsten zoek ik mijn toevlucht tegenwoordig maar op het internet (Amazon). Maar het blijft toch surrogaat-winkelen.

Jan Wessels in Amsterdam kom je nog goed aan je trekken! Ik denk aan Record Palace, Record Mania of Concerto

avatar van Venceremos
Venlo!

Kor
Delft, met drie CD winkels! Zelfs deze CD Omsk is nog te krijgen. Leiden en Groningen, kan je ook nog wel wat vinden.

avatar van dynamo d
Weet iemand of de versie uit 2014 remastered is? Ik kan nergens op internet goede info hierover vinden.

dynamo d schreef:

Niet geremasterd. Gewoon netjes heruitgegeven van Tent (1979) tot Henk (1986).
Alleen Adieu Sweet Bahnhof (1984) ontbreekt in de reeks. Rare jongens, die platenbonzen.

avatar van dynamo d
dazzler schreef:

Niet geremasterd. Gewoon netjes heruitgegeven van Tent (1979) tot Henk (1986).

Dank voor info! Dan hoef ik geen nieuwe versie te kopen.

avatar van Lost
Grappig... steeds als ik unpleasant surprise hoor voorbij komen denk ik dat the Human league de cd heeft overgenomen...

avatar van spoiler
Lost schreef:

Ik meteen luisteren. Helemaal gelijk joh.
Nooit opgevallen, terwijl ik van zowel Nits en Human League regelmatig platen draai.

Lost schreef:
Je ervaart het dus als een pleasant surprise?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Slowgaze schreef:
'Unpleasant Surprise' lijkt me naar 'Don't You Want Me' van de Human League gemodelleerd te zijn, wat jullie?
Voordat ik deze observatie met de wereld wilde delen, eerst maar even kijken of iemand me al voor geweest was. En jawel!