The Walkabouts - Scavenger (1991)

Rock / Folk
Label: Sub Pop

1. Dead Man Rise (3:27)
  2. Stir the Ashes (3:45)
  3. The Night Watch (3:28)
  4. Hang Man (4:59)
  5. Where the Deep Water Goes (3:11)
  6. Blown Away (3:43)
  7. Nothing Is a Stranger (4:19)
  8. Let's Burn Down the Cornfield (2:51)
  9. River Blood (3:03)
  10. Train to Mercy (9:27)
Hele leuke groep. Heb ze ook eens live gezien. Albums meer dan de moeite waard. Heb er meerdere.

avatar van musicfriek
Woosh! Dit is werkelijk prachtige muziek! (Sorry, ben weer een beetje overenthousiast geloof ik, maar that's me )

Het laatste nummer (Train to Mercy) draait nog steeds en wat een prachtig stukje muziek is dat. Bijna 10 minuten lang en het verveelt echter geen seconde! Where the Deep Water Goes is ook groot favoriet. Heerlijke vocalen, van zowel de zanger als de zangeres. Muziek waar je je lekker bij voelt, muziek waar je smooooooorverliefd op kunt worden...

Oh, te laat.... ik ben al verloren......

avatar van the viking
En ras in frieks top 10 te bewonderen ,that's friek

avatar van El Ninjo
musicfriek schreef:

Train to Mercy , inderdaad het hoogtepunt van het album.

avatar van Tribal Gathering
El Ninjo schreef:

Train to Mercy , inderdaad het hoogtepunt van het album.

Dat is meteen een beetje het probleem wat ik met dit album heb. Train to Mercy is zo goed dat het de rest volkomen overheerst.

Objectief gezien zit er geen slecht nummer tussen, maar het klinkt allemaal nog een beetje bleu, alsof ze nog net niet alle registers open trekken. En dan komt Train to Mercy, een nummer zo subliem dat je de voorgaande negen nummers spontaan vergeet.

Voor mij is dit album toch een beetje een opwarmertje voor de hoofdmaaltijd New West Motel.

avatar van wibro
Prima folk/rock uit Seattle. Heb er in het verleden al ooit iets van gehoord, maar ben er tot voor kort nooit toegekomen een heel album te beluisteren. Afgelopen maand heb ik drie albums van deze band beluisterd waarvan ik deze denk ik toch wel de beste vind.
Mooiste nummers van het album vind ik 'Dead Man Rise' en 'Blown Away'. De afsluiter 'Train to Mercy' klinkt ook wel goed.

2 albums opgezocht van deze band, omdat Shangri-la vond dat Tarnation, mijn inzending bij dit topic Genres >> Overigen >> Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel wel een beetje op deze band leek. Ik kan dat wel snappen.

Gister en vandaag hoorde ik al een paar keer New West Motel, erg blij met de ontdekking van die plaat. Rauwe countryrock met tintjes soul en bar-rock.

Dit album pakt me dan weer wat minder, het is betrekkelijk netjes en het geheel kent een duidelijk 80's geluid, vreemd. De afsluiter is mooi, maar ben er nog niet zo gillend enthousiast over als andere users hier.

avatar van Shangri-la
Ik raad je aan om toch alles van deze band te beluisteren, ik denk dat je verrast zult zijn.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Prachtplaat die nog zeer eigentijds is in 2014.

avatar van heartofsoul
Omdat ik helemaal weg ben van de stem van Carla Torgerson, en bovendien van de melancholie van de liedjes van The Walkabouts houd, beluister ik hun albums erg graag. Scavenger heeft wat dat betreft genoeg te bieden, en daarnaast is er in instrumentaal opzicht ook genoeg te genieten, bijvoorbeeld het gitaarwerk van Chris Eckman (al spreekt zijn stemgeluid me wat minder aan).
Ik kocht het album onlangs tweedehands, moest even wennen aan het geluid (dat ik hier en daar een beetje mechanisch vond), maar weet nu al dat ik het de komende jaren nog regelmatig zal beluisteren - daarvoor is het sfeervol genoeg.

avatar van sluiswachter
ik ken dit al een jaartje of 25. Sinds ik mijn cassettebandjes heb weggedaan was ik het album 'kwijt', maar ja, alles is tegenwoordig bijna overal wel weer te vinden. Welkom terug. Heerlijk album, nog steeds favoriet

Parlotones
Ik had deze album een hele tijd en alleen Train to Mercy vond ik écht goed en die heb ik toen op mijn pc geript en de cd verkocht , maar ooohhh wat ben ik toen dom geweest. Want een geld kwestie is het nooit geweest maar meer van te weinig belangrijk en hup weg ermee. En nu vele jaren later verlang ik weer naar de rest van de nummers en die staan ook wel op YT maar tastbaar is vaak ook meer gevoel.
P S het is echt toeval dat mijn bericht enigsins aansluit bij de bovenstaande bericht.

Heerlijke plaat, regelmatig gezien met name in het Patronaat en ze speelden zelfs nog op Bevrijdingspop.
Toen was het nog geen americana, ligt meer in de alternatieve hoek waar toen legio bandjes uit de USA naar Nederland trokken om te touren (Screaming Trees, TAD, Lemonheads, Nirvana etc).
Plaat klinkt prima, geen idee van de jaren 80 associatie en dan nog, platen uit dat decennium horen bij de besten ever: the Sound, Wipers, Sonic Youth, Neil Young, Public Enemy, the Cure, Scott Walker, Talking Heads, Feelies, Husker Du, SPringsteen, PRince en nog tientallen. Allemaal slap gelul over de jaren 80, tja als je niet naar de goede dingen luistert

avatar van Yield
Sterk album van een geweldige band die slechts in kleine kring (zie geringe aantal stemmen) waardering geniet. Hebben veel prachtige albums op hun naam staan. Als dit album je goed bevalt, luister dan ook eens naar Devil's Road en Nighttown.

avatar van Rainmachine
Na het draaien van Cataract deze ook weer op de speler om in de Walkabouts sferen te blijven. Lekker hoor, al een tijd niet meer gedraaid maar het blijft een puik album. Minder rommelig dan de voorganger en ook beter geproduceerd. Dit album kreeg behoorlijk airplay destijds kan ik mij nog herinneren en ook de OOR was zeer lovend over dit album. De band was hier niet echt populair maar stond in Duitsland wel voor een groot publiek te spelen. Volgens mij hebben de leden ook nog een tijd in Duitsland gewoont als ik mij niet vergis.