The Notwist - Vertigo Days (2021)

Duitsland
Electronic / Rock
Label: Morr

1. Al Norte (1:00)
  2. Into Love / Stars (5:44)
  3. Exit Strategy to Myself (3:08)
  4. Where You Find Me (2:31)
  5. Ship (4:04)

met Saya

6. Loose Ends (5:31)
  7. Into the Ice Age (6:21)

met Angel Bat Dawid

8. Oh Sweet Fire (3:50)

met Ben LaMar Gay

9. Ghost (1:23)
  10. Sans Soleil (3:16)
  11. Night‘s Too Dark (2:55)
  12. *Stars* (1:10)
  13. Al Sur (3:18)

met Juana Molina

14. Into Love Again (5:08)

met Zayaendo

avatar van AOVV
Diverse plaat, is mijn eerste indruk, met enkele voor mij reeds aanwijsbare hoogtepunten in de vorm van het openingstrio, Into the Ice Age (met een glansrol voor klarinettist Angel Bat Dawid) en Al Sur, alwaar de Argentijnse chanteuse Juana Molina de show komt stelen. Als geheel klinkt het ook behoorlijk consistent, zo op het eerste gehoor.

Ik had van deze band nog nooit gehoord, maar er is zoveel waar ik nog nooit van heb gehoord. En dat is fijn, want dan blijf je maar nieuwe dingen ontdekken.

avatar van Snoeperd
Jeetje, mooie verrassing. Een heerlijke trip. Ga hem volgende week meteen op vinyl aanschaffen.

avatar van pstomp
Blij mee. Klinkt weer erg lekker.

herman schreef:
Heb Acher een tijdlang wel gevolgd in zijn projecten (naast Notwist ook Lali Puna, Console en 13&God), maar op een gegeven moment ben ik compleet mijn interesse verloren. Dat nu zowat 20 jaar na Neon Golden mijn belangstelling weer is aangewakkerd is terecht, want dit is misschien wel het beste werk dat de beste man tot nu toe gemaakt heeft.

Qua muzikale inhoud en sfeer hoor ik ook wel de eerder genoemde gelijkenissen met albums van Hood en Yo La Tengo, maar ik moet ook wel denken aan de manier waarop Portishead zich heruitvond op Third. Net als op die plaat worden allerlei genres op een organische manier aan elkaar gekoppeld en wisselen dwingende tracks met de nadruk op (krautrock)ritmes af met meer ingetogen luisterliedjes. De plaat waaiert eigenlijk alle kanten uit, maar houdt altijd een prettige weemoedige ondertoon.

De eerste indruk is in ieder geval zeer positief, kan niet wachten de plaat verder te doorgronden. 4* nu, maar wie weet waar het eindigt.

Ook die platen die jij en Lost noemen staan bij mij in de kast, ik vind deze plaat ook mooi (besteld op vinyl). Doet me terugdenken aan het prachtige label Hausmusik waar Marcus en broer Micha veel op uitgebracht hebben, bv Micha's Ogonjok koester ik nog steeds. Electronica, lofi, jazz, dat hoor ik nu weer terug.

avatar van hailtotherainbow
Mooi om te horen dat de geest van het opgedoekte Piano Magic op nummers als Loose Ends en Into Love/Stars doorleeft. De vergelijking met Cold House van Hood is trouwens heel treffend, al is dat nog duidelijker op Neon Golden, het album dat hier blijkbaar het beste scoort. Mooie, voorlopig nog redelijk ongrijpbare, plaat waar ik helemaal door omarmd word. Na de kaalslag van het niet zo uitstekende muzikale jaar 2020 zijn we januari al goed begonnen.

avatar van Mjuman
Is nu aan het spelen en zo'n track als Loose Ends heeft echt een Hood feel (Cold House) en dat geldt voor meerdere nummers op dit album.

Zou dit eerder richting post-rock willen typeren dan als "electronic".

avatar van LittleBox
Wat een geweldige trip, dit hele album. Kun je ook alleen maar van begin tot eind beluisteren (nee, geen losse nummers). En wat ik er allemaal niet in hoor.. Ik noem Sufjan Stevens, Massive Attack, Radiohead maar ook bijvoorbeeld Daryll Ann, dEUS en Soulwax. Om de veelzijdigheid maar eens aan te raken. Voor mij echt een ontdekking. Zo’n band waar je dan wel eens van gehoord hebt maar nooit in verdiept. Oude platen ook maar eens beluisteren maar eerst deze fors op de repeat. Tot nu toe fraaiste album van 2021 (maar het jaar is nog maar net onderweg)

avatar van itchy
Shrink was tot nu toe mijn favoriete Notwist-plaat maar deze is een geduchte concurrent. Verdomd sterke plaat, geen enkel minder nummer en een opvallend goede productie.

avatar van Lontanovicolo
Het album Vertigo Days staat momenteel als tweede genoteerd in de rotatielijst, dus met dit weer (zit binnen) kan ik daar mooi eens wat van uitproberen. Ook staan er nog mooie opmerkingen genoteerd van door mij gewaardeerde forumbezoekers.

Net het hele album afgeluisterd maar het is helaas niet mijn "cup of tea" heb soms het gevoel dat ik naar electronische folk zit te luisteren.

Ga dit album ook niet nog een keer beluisteren en geef het ook geen cijfer, ieder het zijne

avatar van Cor
Cor
Een krautrock meesterwerk, zo luidde de omschrijving in de recensie van VK. Kan ik een eind in meegaan. Bijzondere percussieve plaat met motoriek-achtige grooves, gelardeerd met fijne bedjes electronica, maar ook bezwerend koper ontbreekt niet op dit zeer opvallende album van The Notwist. Eerder deden ze dit op hun albums vanaf 'Neon Golden' mondjesmaat, maar nu is het over de hele linie één bezwerende luistertrip. Jaar is net begonnen, maar deze is maar vast binnen.

Elk nummer apart is TOP. Als album ben ik nog niet overtuigd, het swingt alle kanten uit, maar creëert nog geen eenheid. Ondanks geef ik toch een 4,5* creativiteit ten top!

avatar van Fathead
Wat een toffe plaat is me dit, zeg! Dromerig en catchy tegelijk.

avatar van matthijs
remcodurez schreef:

Elk nummer top? Ik vind ongeveer de helft echt de moeite waard, maar dat is dan ook dik de moeite waard. Met je eens dat het niet echt een eenheid is. Positiever gezegd: zeer afwisselend.

Heb ze jaar of 3 terug nog in Paradiso gezien, leuk om te zien wat ze ook live kunnen, want ik zie het toch meer als studioband: introverte muziek met dito live performance.

avatar van SirChenque
Ben bezig aan een ontdekkingstocht, tot op heden erg gecharmeerd van deze plaat.......moest niemand bij Into The Ice Age denken aan de broeierigheid van Blackstar (Bowie)? Goede uitspraak van het Engels ook, althans voor "een Duitse" band (of zijn het Engelstaligen die in D wonen? nog een Bowie vergelijking)........

Heel fijn dit, na shrink en neon golden en beetje uit zicht geraakt, maar na het horen van "into love / stars" wist ik dat dit weer een speciaal album is. Op een bijzondere manier heel emotionele muziek, de monotone zang past er wat mij betreft heel goed bij, de zangeressen zorgen voor een goede afwisseling. The Notwist blijft net als bijvoorbeeld Múm en Yo la tengo echt een band met een bijzonder en eigen geluid .

avatar van OOOOO
matthijs schreef:

Ik vind het bij uitstek een liveband. Ongelofelijke feer en muzikaliteit zetten ze dan neer. De platen vind ik na neon golden vooral saai, maar live sla ik ze niet over.