The Notwist - Vertigo Days (2021)

Duitsland
Electronic / Rock
Label: Morr

1. Al Norte (1:00)
  2. Into Love / Stars (5:44)
  3. Exit Strategy to Myself (3:08)
  4. Where You Find Me (2:31)
  5. Ship (4:04)

met Saya

6. Loose Ends (5:31)
  7. Into the Ice Age (6:21)

met Angel Bat Dawid

8. Oh Sweet Fire (3:50)

met Ben LaMar Gay

9. Ghost (1:23)
  10. Sans Soleil (3:16)
  11. Night‘s Too Dark (2:55)
  12. *Stars* (1:10)
  13. Al Sur (3:18)

met Juana Molina

14. Into Love Again (5:08)

met Zayaendo

avatar van Elbow
‘Where you find me’ is alvast een uitstekende ‘vintage’ The Notwist song.

avatar van Norrage
Zo. Hallelujah. Wat een album.

Niks meer aan toe te voegen.

avatar van Cor
Cor
5 sterren in VK vandaag

avatar van kruder
Wonderschoon album.

Ja, een zeer goede plaat!

avatar van Chameleon Day
OK, een must om te beluisteren dus. Maar dan wel na de nieuwe The Besnard Lakes - The Besnard Lakes Are the Last of the Great Thunderstorm Warnings....

Lachende derde
Ik heb hem 1 keer gehoord - ik vind Neon Golden behoren tot één van de beste popalbums van het begin van de 21e eeuw - maar bij dit murmelende gepriegel is bij mij het kwartje nog niet gevallen, om me maar eens eufemistisch uit te drukken.

Lachende derde

Ga dan met dit bericht naar The Besnard Lakes en verpest het hier niet.

avatar van Chameleon Day
Lachende derde schreef:
Ga dan met dit bericht naar The Besnard Lakes en verpest het hier niet.

O jee, op je heeeeeeeeeeeeluhhh laaaaaaaaaanguuhh teeeeenuuuhh getrapt?

Verpesten? Je zou dat album van Besnard Lakes zo maar een goede plaat kunnen vinden. Wil je geen tips ontvangen? En je hoeft niet te gaan luisteren. Vrije keus... ik bedoel er niets mee. Met jou valt in ieder geval niet te lachen...

Dit kan wel eens een klassieker worden, Shrink behoort voor mij bij de beste platen van de 90's (ver voor het overschatte Neon Golden), deze lijkt gevarieerder. Had ik niet verwacht, moet m nog een paar keer luisteren maar, om maar een woord van nu te gebruiken, het perspectief is zeer positief

avatar van jordidj1
Oeh. hier moet ik achteraan

Cor schreef:
5 sterren in VK vandaag

Die heb ik gelezen. Album deels geluisterd, maar ik kon er nog niet zo veel mee. Teveel uit de comfort zone. Soms heeft het even tijd nodig en zo niet........dan is het niks voor mij.☺

avatar van Gyzzz
Lekker warm en golvend album dat me bij vlagen aan Cold House van Hood doet denken. Prettige wazigheid, heel omarmend en toegankelijk. Het glijdt een beetje voorbij - zowel in positieve als negatieve zin wat mij betreft. Geen wereldschokkende plaat, maar wel een leuke die in veel verschillende contexten geschikt is om op te zetten.

avatar van aerobag
Het uit Beieren afkomstige The Notwist heb ik altijd een fijne band gevonden, vooral Shrink en Neon Golden zijn sterke platen die ik regelmatig nog eens opzet. Het is een groep die het Duitse erfgoed van sterk ritmische songstructuren eer aan doet en vervolgens in een synthesizer-jasje steekt.

De laatste worpen van de band vond ik wat minder spark hebben, maar bij het horen van de openers Into Love / Stars en Exit Strategy to Myself werd wel duidelijk dat dit wel een elektrisch geladen album ging worden. Gaaf gedaan dat het album in elkaar gezet lis alsof het een lange melodische reis is, met veel nummers die soepeltjes in elkaar over lopen. Onderstreept zeker de sfeer van het album.

Ze hebben een paar fijne features uitgenodigd en vooral de afwisselingen in vocalen vind ik een welkome, de zangstem van Markus Archer vind ik persoonlijk niet de meest interessante en zelfs tegen het eentonige aan. Dus de toevoegingen van een Juana Molina en Ben LaMar Gay doen het goed voor mij. Het levendige, sterk ritmische Al Sur is een favoriet, een nummer waar de Argentijnse Juana Molina ongetwijfeld haar stempel op gedrukt heeft. De klarinet van Angel Bat Dawid is ook een verrijkende toevoeging aan het nummer Into the Ice Age.

Alhoewel ik het in de breedte een fijn album vindt, zijn er wel een aantal nummers die wat lijken rond te dwarrelen zonder echt goed vlucht te kunnen nemen. Om even de boom van de hoes erbij te pakken, sommige knopjes bloeien wel volledig open en andere blijven wat verlegen gesloten. Maar deze 'return to form' komt wel als een fijne verrassing.

Het is 1991 als het Duitse The Notwist met hun overdonderend gelijknamig debuut zich aansluit bij de overheersende metal en gitaarrockscene die op dat moment een sterke bepalende factor in het muziekklimaat vervult. Hard en meedogenloos laten ze een alles vernietigend spoor achter. Markus Acher schreeuwt zijn opgekropte onvrede van zich af, en laat zich hierbij begeleiden door een flinke dosering aan snerende hardcore punkriffs en oorverdovend slagwerk.

De zuigende doom depressies krijgen vervolgens een helende injectie aan elektronica toegediend, en het accent verplaatst zich steeds meer richting de melodieuze indierock. De duistere ondoordringbare achtergrond vormt hierbij nog steeds de basis en ondanks dat het tempo flink omlaag gaat blijft de sound loeizwaar. Door de eigenzinnigheid en het steeds maar blijven opzoeken van het experiment blijven ze in het alternatieve circuit rondcirculeren, terwijl gelijkwaardige bands er al snel kiezen om het bredere publiek tevreden te stellen. Net als het gelijkgezinde (en wel degelijk door deze Duitsers beïnvloedde) Radiohead kiest de band uit Weilheim in Oberbayern ervoor om dwars tegen alle stromingen in te zwemmen.

De elektronica hartslag Signals die in 2014 Close to the Glass opent wordt gevolgd door kille doodslaande klanken en een flinke dosis aan cultuurgeschiedenis die in jaren zeventig gewortelde Krautrock klanken hun weg op de gewaagde plaat vinden. Het daarop aansluitende The Messier Objects is toch wel een conceptuele misstap. Dromerig, futuristisch en steeds verder van de aarde wegzwevend. Na een stilte van zes jaar is daar nu eindelijk een teken van leven; Vertigo Days.

De inheemse jazzy tribal percussie van Al Norte belooft al veel goeds. Spannend en uitdagend, een statement tegen de alles vernietigende mensheid. Driftige oerwoud geluiden worden al snel opgevolgd door volbouwende grote stads hectiek, en dat alles in een minuut tijd. The Notwist heeft de afgelopen jaren duidelijk benut om weer een verfijning aan het geluid toe te voegen. Vertigo Days is dan ook een reis om de muzikale wereld in tachtig dagen, gedoseerd in vijftig minuten aan muziek en ondergebracht in veertien nummers. De Duitsers zijn weer down to earth en benutten hun krachten door een behoorlijke vooruitstrevende sound neer te zetten.

Zelfs in het rustgevende Into Love / Stars worden de klassieke pianotoetsen al snel keihard aangeslagen, waarna een elektronische klankenkast geplunderd wordt en de verschrikte melodieën zich over elkaar heen een weg naar buiten murwen. Achtervolgd door sneltreinen van voortdenderende Krautrock en hoge industrial klanken, die een file veroorzaken op het op tilt slaande digitale wegennetwerk. Normaal zou je dit een muzikale zelfmoord kunnen noemen, maar juist bij The Notwist werkt dit wel, maar daarvoor moet je Vertigo Days wel die gun kans geven om voluit met koptelefoon op te luisteren, dan komt het frontale geluid het beste binnen.

Het zwaar psychedelische Exit Strategy to Myself zuigt je de jaren zeventig in. Het Duitse accent in de zang roept herinneringen op aan Kraftwerk, al laten de onheilspellende krassende postpunk gitaren al direct de Jekyll and Hyde schaduwkant van de band horen. Er bestaan geen vastgelegde regels in de wereld van The Notwist waarin elke vreemde combinatie mogelijk is. Het is pijnlijk dat het begrip cross-over zich in de jaren negentig vooral het etiket heeft gekregen als een mix tussen metal en funk, en zo een sub genre is geworden. Vertigo Days heeft juist nog steeds die avontuurlijke vernieuwingsdrang en valt niet terug op suffe gedateerde formules. Zo wordt de dromerige tekstloze zang op Loose End bruut verstoord door flikkerende gitaarinterrupties om vervolgens ergens in een ruimte van gewichtsloosheid bewegingloos in een verstrikkend spinnenweb van postpunk dreampop te blijven hangen.

Het valt op dat The Notwist het toelaat om met verschillende gastmuzikanten te werken. De spirituele Oosterse chilljazz met verrassende psychedelische Britpop invloeden van Into the Ice Age wordt mentaal ondersteund door de lazy Amerikaanse multi instrumentalist Angel Bat Dawid die er een fraai staaltje klarinetpartijen aan toevoegt. Van een totaal andere orde is het grote stads klarinetspel van de uit Chicago afkomstige jazzmuzikant Ben LaMar Gay in Oh Sweet Fire, die gevangen in de triphop omlijsting van The Notwist de broeierigheid van het avondleven op straat verwoord. De retro computerdisco van Al Sur wordt opgezweept door de vervormde vocalen van de Argentijnse singer-songwriter Juana Molina, weer een verrassende keuze die zo voortreffelijk uitvalt.

De Japanse vocalist Saya is een boegbeeld van het eigenzinnige duo Zayaendo. Ze mag de funkende volgens dEUS principes gemodelleerde Ship verder inkleuren. Haar licht hese voordracht gecombineerd met de retro seventies Franse inslag omlijsting zorgt voor een dansbaar, zeg maar gerust toegankelijk geheel. Samen met haar muzikale partner en vriendin Satomi Endo vormt ze de brassband Zayaendo, welke op uitnodiging van The Notwist al speelden op het Alien Disko Festival. Gebroederlijk sluiten ze de plaat af met het adembenemende stuk aan zalvende seventies filmscore klanken die samenkomen in het voort marcherende einde van Into Love Again.

De stilte heeft de band absoluut goed gedaan. Dat ze in het verleden het uiterste van zichzelf gevraagd hebben, leverde vooral een vrije kamikaze val naar beneden op, welke in een tijdsbestek van zes jaar overwonnen wordt. De songstructuur staat weer fier op de voorgrond en verdringt hiermee de onmogelijke opgave om te verdrinken in vrijwel niet uit te voeren lastige passages waarmee ze in The Messier Objects dreigden te stagneren.

The Notwist - Vertigo Days | Rock | Written in Music - writteninmusic.com

Gyzzz schreef:
Prettige wazigheid, heel omarmend en toegankelijk

Echt??
Voor mij is dit geen toegankelijke en omarmende muziek. Het intrigeert wel, dus ik geef het niet snel op. Het heeft dan wel mijn aandacht nodig en lekker toegankelijk wil ik het niet noemen. Zo zie je maar.........

Nee, toegankelijk is het zeker niet...

avatar van aerobag
Mooi geschreven deric raven, maar sommige verwijzingen naar speciefieke invloeden zijn wel headscratchers voor mij. Een britpop-accent van Angel Bat Dawid? Grote stads klarinetspel van Ben LaMar Gay?

Ik kan niet zeggen dat ik dat met de beste bedoelingen zelf terug hoor op dit album

aerobag jij hebt inderdaad een punt! Hier moet ik even wat aanpassen. Het zijn beide klarinetspelers, daar heb ik de boel wat door elkaar gehaald. Bij Ben LaMar Gay klopt het wel, ik doel op de straatjazz, bij Angel Bat Dawid hoort een duidelijker verhaal. Bedankt! Pas ik aan!

Sooheej
‘Germaans accent’
Alle Engelstaligen hebben ook een Germaans accent...

Sooheej schreef:
‘Germaans accent’
Alle Engelstaligen hebben ook een Germaans accent...

En daar is ie weer met zijn altijd positieve en educatieve commentaar. Gezellig!

Och, op zich heeft hij wel gelijk, ik heb het wel aangepast. Het is ook een sport om op zoek te gaan naar foutjes in stukken. Sommige beleven hier meer plezier aan dan te kijken naar de verdere inhoud. Ieder zijn hobby denk ik dan....

avatar van VDB79
Heerlijke trip deze plaat. Het beste wat ik tot nog toe in 2021 gehoord heb.

avatar van Barney Rubble
Twijfel nog tussen 4* en 4.5*, maar Into The Ice Age is in ieder geval al een pareltje van jewelste.

avatar van Frenkie!
Prima plaat, al is het enthousiasme iets tanende na een aantal luisterbeurten. Maar vanaf halvewege Loose Ends tot en met Night‘s Too Dark geeft het mij 20 minuten veel luisterplezier.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: The Notwist - Vertigo Days - dekrentenuitdepop.blogspot.com

The Notwist - Vertigo Days
Ik ben nooit heel gek geweest op de muziek van The Notwist, maar het deze week verschenen Vertigo Days blaast me keer op keer van mijn sokken en wordt alleen maar mooier en indrukwekkender

Het is een tijd stil geweest rond The Notwist, maar met Vertigo Days levert de band uit het Duitse Beieren deze week een bijzonder indrukwekkend album af. Invloeden uit de Krautrock hebben absoluut hun weg gevonden naar het nieuwe album van The Notwist, maar de Duitse band integreert deze invloeden op fascinerende wijze in haar muziek. Het levert een album op dat bol staat van de verrassende wendingen, maar het is ook een album met een aantal wonderschone en behoorlijk toegankelijke songs. Het zijn songs die alle kanten op kunnen schieten en je maar blijven verbazen, maar het zijn ook songs die je vanaf nu alleen maar intens wilt koesteren.

Toen Vertigo Days van The Notwist hier een week of twee geleden op de mat plofte, heb ik het album direct aan de kant gelegd. Ik had tot dusver immers helemaal niets met de muziek van de Duitse band. Ik had niets met de post-hardcore uit de vroege jaren van de band, niets met de elektronica van latere datum en zelf niets of hoogstens heel weinig met het uit 2002 stammende en wereldwijd uitvoerig bejubelde Neon Golden.

Nu moet ik wel toegeven dat mijn oordeel over de muziek van The Notwist was gebaseerd op een beperkt aantal observaties, want als je eenmaal denkt dat een band niets voor je is, is de neiging om eens uitvoerig naar een nieuw album te gaan luisteren niet zo heel groot. Alle reden dus om ook Vertigo Days onmiddellijk terzijde te schuiven, tot er wel heel veel vijfsterren recensies opdoken en ik toch nieuwsgierig werd naar de nieuwe verrichtingen van de Duitse band.

Negentien jaar geleden leverde dat bij beluistering van Neon Golden vooral teleurstelling op, maar dit keer liep het totaal anders. Al binnen enkele minuten was ik overtuigd van de kwaliteit van het nieuwe album van The Notwist en toen ik het album helemaal had gehoord, lag ook bij mij het woord meesterwerk op de lippen. Inmiddels ben ik een aantal luisterbeurten verder en Vertigo Days is eigenlijk alleen maar mooier en indrukwekkender geworden.

De Duitse band heeft tijdens haar inmiddels ruim dertig jaar durende carrière al flink wat genres verkent, maar op Vertigo Days zoekt de band het vooral dicht bij huis. Invloeden uit de Krautrock spelen immers een belangrijke rol op het nieuwe album van The Notwist. Dat betekent overigens niet dat Vertigo Days ook een flinke stap terug zet in de tijd, want de band heeft invloeden uit de Krautrock gemoderniseerd en geïntegreerd in een geluid dat toch vooral eigentijds klinkt.

Vertigo Days bevat voor een belangrijk deel popsongs met een kop en een staart, maar tussen die kop en die staart mag flink geëxperimenteerd worden. Het levert hier en daar betoverend mooie klanken op, die vervolgens worden gecombineerd met invloeden uit de elektronische muziek en de Krautrock. Atmosferische klanken krijgen gezelschap van meedogenloze ritmes, van een explosie van patronen en bijzondere geluiden en hier en daar van mooie vrouwenstemmen, die een fraai alternatief bieden voor de Duitse tongval van zanger Markus Archer.

Het is razend knap hoe alle verschillende stromen waaruit de muziek van The Notwist bestaat steeds weer samen komen in songs die bol staan van het experiment, maar op een of andere manier toch aanstekelijk klinken. Het is minstens net zo knap hoe The Notwist steeds weer kan beginnen bij de pioniers van de Krautrock of de elektronische popmuziek uit Duitsland, maar in no time toch weer een of meerdere decennia later uit weet te komen.

Soms blijft het hangen in de postpunk uit de jaren 80, soms in de popmuziek uit de jaren 90, maar The Notwist maakt ook de muziek van het heden en de toekomst. De bijzondere ritmes voorzien het album van heel veel tempo en dynamiek, waarna met name de elektronica de wat industrieel aandoende ruimtes mag vullen met heel veel moois.

Vertigo Days sprankelt en betovert 49 minuten lang en sluit geweldig af met gastbijdragen van Juana Molina en Zayaendo, die dit prachtalbum nog een extra zetje omhoog geven. Absoluut een van de meest bijzondere releases van het prille muziekjaar 2021. Erwin Zijleman

avatar van Lost
Prachtige plaat van de Notwist... doet me qua sfeer denken aan And then nothing turned itself inside out van Yo la Tengo...

De vorige plaat vond ik wat minder maar met deze leveren ze eindejaarslijstjesmateriaal af...

avatar van Zwaagje
Het album krijgt me langzaam in haar greep en begint zich te ontvouwen. Ik las hier ergens dat het album één lange trip is en die vergelijking snap ik. Bezwerende plaat.
De mix van stijlen, instrumenten en electronica is ook bijzonder; een geheel eigen smoel heeft deze band. Knap!
(Voorlopig?) 4 * voor mij.

Gyzzz schreef:

Grappig, wat ik heb gehoord deed me ook erg aan Hood denken. Prettig warme sound in ieder geval.

Wel leuk dat er bijna 20 jaar na Neon Golden een nieuwe hype ontstaat rond deze band.

Heb Acher een tijdlang wel gevolgd in zijn projecten (naast Notwist ook Lali Puna, Console en 13&God), maar op een gegeven moment ben ik compleet mijn interesse verloren. Dat nu zowat 20 jaar na Neon Golden mijn belangstelling weer is aangewakkerd is terecht, want dit is misschien wel het beste werk dat de beste man tot nu toe gemaakt heeft.

Qua muzikale inhoud en sfeer hoor ik ook wel de eerder genoemde gelijkenissen met albums van Hood en Yo La Tengo, maar ik moet ook wel denken aan de manier waarop Portishead zich heruitvond op Third. Net als op die plaat worden allerlei genres op een organische manier aan elkaar gekoppeld en wisselen dwingende tracks met de nadruk op (krautrock)ritmes af met meer ingetogen luisterliedjes. De plaat waaiert eigenlijk alle kanten uit, maar houdt altijd een prettige weemoedige ondertoon.

De eerste indruk is in ieder geval zeer positief, kan niet wachten de plaat verder te doorgronden. 4* nu, maar wie weet waar het eindigt.