The Avalanches - We Will Always Love You (2020)

Australiƫ
Electronic / Dance
Label: Modular

1. Ghost Story (1:23)

met Oroño

2. Song for Barbara Payton (1:40)
  3. We Will Always Love You (2:52)

met Blood Orange

4. The Divine Chord (3:07)

met MGMT en Johnny Marr

5. Solitary Ceremonies (1:14)
  6. Interstellar Love (3:38)

met Leon Bridges

7. Ghost Story, Pt. 2 (1:15)

met Oroño en Leon Bridges

8. Reflecting Light (4:21)

met Sananda Maitreya en Vashti Bunyan

9. Carrier Waves (0:57)
  10. Oh the Sunn! (2:18)

met Perry Farrell

11. We Go On (4:01)

met Cola Boyy en Mick Jones

12. Star Song.IMG (0:10)
  13. Until Daylight Comes (2:27)

met Tricky

14. Wherever You Go (5:50)

met Jamie xx, Neneh Cherry en CLYPSO

15. Music Makes Me High (3:21)
  16. Pink Champagne (0:12)
  17. Take Care in Your Dreaming (5:00)

met Denzel Curry, Tricky en Sampa the Great

18. Overcome (3:31)
  19. Gold Sky (4:28)

met Kurt Vile

20. Always Black (3:36)

met Pink Siifu

21. Dial D for Devotion (0:31)

met Karen O

22. Running Red Lights (4:39)

met Rivers Cuomo en Pink Siifu

23. Born to Lose (4:53)
  24. Music Is the Light (3:08)

met Cornelius en Kelly Moran

25. Weightless (2:57)
avatar van Fathead
Het ziet er weer uit als een feestje allemaal!

avatar van Poles Apart
Indrukwekkende gastenlijst (Sananda Maitreya! Neneh Cherry! Vashti Bunyan! Cornelius!), al dreigt zo wel het gevaar dat ze teveel in het Gorillaz-hoekje uitkomen. We zullen zien. Van de originele lawine jongens is weinig meer over, dus wel logisch dat ze hulp inschakelen.

avatar van ArthurDZ
Johnny Marr waarom heb je ons niet verteld dat je meedoet op de nieuwe Avalanches?

avatar van zaaf
je moet even bij Het grote feedback / opmerkingen topic melden dat je de tag bij nr 4 van dit album niet bij je meldingen ziet!

avatar van -SprayIt-
Dit zou wel eens een toppertje kunnen worden!

avatar van mr-mucho
Erg te spreken over alle nummers die tot nu toe zijn uitgebracht. Mooie mix van pop, hiphop en elektronica. Laat maar komen!

avatar van Snoeperd
Voor degenen die ook moeite hebben met wachten, is er nog de mix van Jamie XX en The Avalanches voor NTS van afgelopen mei.

Jamie XX & The Avalanches 15th May 2020 | Listen on NTS

avatar van WeztSide
Die mix staat al maanden op repeat. De overgang van Melt My Heart naar Do the Latin Hustle is briljant.

Kijk ook uit naar dit album! Persoonlijk was ik geen groot fan van Wildflower, en de singles tot nu toe zijn redelijk goed. Ben benieuwd naar hoe het als geheel uitpakt.

avatar van overmars89
Oh kan niet wachten.

We Will Always Love You is mijn favoriete track van het jaar

avatar van Castle
Eerste indruk is goed, deze kan in mijn top10 2020 best leuk eindigen. Maar eerst de rest horen

avatar van portiss
Wat een geweldig album. Ik vond hun 1e plaat echt geweldig, hun 2e vond ik zelf iets minder. Dit album is een geweldig geheel, genoeg diversiteit om te blijven boeien maar gewoon een geweldig geheel album.

Het wordt erg lastig om hier favoriete tracks uit te halen op basis van 1 luisterbeurt, ik ben bang dat dit een album is die altijd in zijn volledigheid geluisterd moet worden. Op basis van 1 luisterbeurt ben ik verkocht, misschien is dit voor mij wel HET album van het jaar.

avatar van SilverGun
“Light of my life is going out tonight without a flicker of regret”

Mooie verwijzing naar de schitterende lyric uit het prachtige, wrange Darkness and Cold van Purple Mountains

avatar van mattman
Wat een aangename verrassing. Echt een goede plaat, die een totaal andere sfeer uitademt dan de andere twee. Er zit iets emotioneels in. Knap dat je ondanks al die gastartiesten (en man wat zitten er kanjers bij) en verschillende stijlen, zo'n mooi 'geheel' hebt.

avatar van repelstefan
Kende eigenlijk allen Frankie Sinatra echt van ze, die is ook wel ergens in een playlistje te vinden van me. Ik bewandel ook eerlijk gezegd niet helemaal het gebaande pad als ik dit genre opzet hij is interessant genoeg om nog eens te luisteren. Toffe samenwerkingen, Kurt Vile en Jamie xx met name.

avatar van Snoeperd
Ik had gister het privilege om de nieuwe plaat al bij de platenzaak op te halen en een avondje eerder dan de rest van de wereld dit album aan een eerste luisterbeurt te onderwerpen.

Mijn verwachting waren zeer hoog, maar die worden ook wel volledig ingelost. Heerlijke kosmische trip. Ik vind de thema's van de ruimte inclusief de referenties naar de Voyager 1 heel fijn (iemand anders die heel erg uitkijkt naar de lancering van de James Webb telescoop in 2021?).

De singles al redelijk grijsgedraaid in de aanloop, maar ze passen prachtig op het album dat zoals we van de Avalanches mogen verwachten weer als een geheel klinkt.

Prachtige plaat, ik ben er een beetje beduusd van, deze had ik niet aan zien komen. De meeste singles vond ik wel okay, met Wherever You Go als grote uitschieter en een van mijn meest gedraaide nummers van het jaar.

Maar in het coherente geheel valt ineens alles helemaal op zijn plek, ook de nummers die me los niet zo raakten. Zeker het tweede stuk is erg fraai en bij vlagen intens en emotioneel, de liefde en het gevoel spat er vanaf. Soms verdrietig (het citaat van Purple Mountains, waarvan voorman David Berman vorig jaar overleed), vaak ook opgewekt.

Moet gek lopen wil dit niet in mijn jaarlijst eindigen.

avatar van Fathead
Ik ben ook onder de indruk, ja. Het klinkt allemaal alsof het in een ietsje lagere versnelling staat t.o.v. de vorige platen, maar ze flikken het gewoon.

Hoe je zo'n coherente plaat kunt maken met zo'n keur aan samples en gastbijdragen, echt petje af, hoor!

avatar van Ponty Mython
Hmm, ik ben nog niet zo lyrisch. Er staan welliswaar weer een paar goeie nummers op, maar er zit minder samenhang in dan bij het vorige album 'Wildflower'. Maar goed, ik heb 'm pas 1x gedraaid. Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de samenwerking met Tricky. Daar had imo veel meer in kunnen zitten, en Neneh's prachtige stem wordt ook bijna niet gebruikt.

avatar van tonvanhoof
Indrukkend album, mooie muzikale afsluiter van 2020

avatar van aerobag
The Avalanches verschijnen weer ten tonele en dit maal hebben we geen 16 jaar hoeven te wachten. Een overbrugbare 4 jaar na de goedgemutste en kleurrijke gekte van Wildflower mogen we een nieuwe creatie in de armen sluiten. Op We Will Always Love You slaan de Australische sample-keizers een andere weg in dan we van ze gewend zijn. Een stevige nadruk wordt gelegd op dromerige en spacey ambiences, waarbij de gekozen art work van de singles een goede afspiegeling is van de gekozen stijl; nachtelijke taferelen gevuld met wazige neonlichten. Op hun nieuwste album maken ze ook weer gebruik van een sterrencast waar je u tegen mag zeggen. Leest u even mee? Zo zijn er o.a. te vinden:

Gelauwerde namen uit de indie scene (Kurt Vile, Karen O, MGMT, Rivers Cuomo)
Opkomende en gevestigde hiphop sterren (Pink Siifu, Denzel Curry, Sampa The Great, Neneh Cherry)
Een touch of soul (Leon Bridges, Blood Orange, Sananda Maitreya)
Oude rotten met rock roots (Perry Farrell - Jane's Addiction, Johnny Marr -The Smiths, Mick Jones - The Clash)
Een paar verrassingen ('70 folk-mama Vashti Bunya, Japanse psychedelische pop artiest Cornelius)
en triphop-veteraan Tricky en innovatieve DJ/Producer Jamie xx mogen ook niet ongenoemd gaan.

En dat zijn nog maar de artiesten die daadwerkelijk genoemd worden in de features, zo heeft Wayne Coyne van Flaming Lips fame ook een ongenoemde bijdrage geleverd. Het sample-werk put ook weer uit de nodige grootheden. Wat dacht je van een Steve Reich sample op Born To Lose? Of Alan Parsons Project op interstellar love? Of het korte, maar krachtige eerbetoon aan Purple Mountains?

Wie echter een project a la Gorillaz verwacht, waarbij de nummers om de features heen gebouwd zijn en de artiesten de kans krijgen om hun eigen stempel op het album te drukken, komt bedrogen uit. De bijdrage van de features, vaak bestaande vaak uit korte vocale melodieën die worden verweven met de ambiance van het album, zijn ondergeschikt aan het totaalplaatje beoogd door de Australiërs. Het album kent daarmee ook een zeer consistente vibe, de vibe van een nachtelijk relaxed strandfeest onder een sterrenhemel.

Toch kijk ik ook wat bedenkelijk naar de aanwezigheid van sommige gastartiesten die, ondanks hun eigen status binnen de muziekcultuur, een vrij onkarakteristieke en daarmee ook anonieme bijdrage leveren. Het grootste deel van de features zou vervangen kunnen worden door onbekende namen en het effect was waarschijnlijk hetzelfde geweest. De vraag rest dan bij mij hoe het album had kunnen klinken als de sterrencast wat meer artistieke vrijheid had gekregen.

De kwaliteit druipt er op sommige momenten weer van af. Het nummer We Will Always Love You is een treffend voorbeeld van de ruimtelijke nieuwe stijl en de rode draad van het album, terwijl Divine Chord, Music Makes Me High en Born To Lose een samensmelting zijn van de nieuwe vibes en de karakteristieke, wonderlijke plunderphonics sound waarmee ze bekend geworden zijn. Niet geheel toevallig zijn dit ook gelijk mijn persoonlijke hoogtepunten op het album. Een andere favoriet is Take Care in Your Dreaming, een van de nummers waar de features van Sampa The Great en Denzel Curry wél een memorabele indruk achter laten.

ik heb niets anders dan bewondering voor een groep die een nieuwe richting inslaat, toch spreekt de productie van dit album mij een stuk minder aan. Ze hadden van mij geen kopie hoeven te maken van hun eerdere werk, maar het gecoördineerde blik aan sample-chaos wat ze eerder voor ons opentrokken, was juist wat de groep voor mij onderscheidend en superb maakte. In de breedte voelt dit album een stuk veiliger en minder uitdagend dan hun voorgaande werk. Absoluut geen slecht album, maar in combinatie met onaangeroerde potentieel wat schuil gaat in dit album, weet het mijn honger niet volledig te stillen.

Ik sluit overigens niet uit dat dit album een groeier kan blijken te zijn.

mr-mucho schreef:

ruis?

aerobag schreef:

Zoals je zelf al aanhaalt. Minder consistent. Ik vindt dit juist een voorbeeld van hoe het moet (of hoe ik het graag heb). Massive Attack deed het ook al eerder op Heligoland waarin oa een Guy Garvey onherkenbaar was, maar toch een meerwaarde blijkt voor het gehele album.

"Wherever you Go" is toch echt wel een van mijn favo nummers dit jaar en hier hoor je Jamie XX zijn inbreng toch duidelijk, maar hij is dan ook geen zanger.

mr-mucho schreef:
Wat mij betreft teveel ruis.

nieuwe speakers kopen denk ik

herman schreef:

ruis?

Opvulling, overbodig geluid, ruis, waardoor de essentie van de betere nummers wegvalt naar mijn mening. Veel te lang.

Ah, dat vind ik juist de kracht van het album. Maakt het een mooie lange trip (of een strandfeest, zoals iemand hier schreef) in plaats van gewoon weer een verzameling liedjes.

avatar van davevr
Best ok maar te veel skipnummers. Ik zie de meerwaarde van veel nummers niet. Blood Orange is solo beter imo, Leon Bridges, Neneh Cherry, Jamie XX, allemaal solo veel beter. Enkel dat nummer met Tricky en Sampha en Denzel is echt goed. Maar wederom vind ik Sampha solo beter, en Denzel ook, en Tricky soms

avatar van Mjuman
Heb het album nu tweemaal tot me laten komen en het klinkt prettig, post-modern en ook weer retro, een soundtrack voor een stonde bijpraten met een espresso of een wijntje erbij.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het album tot me heb laten komen via Tidal, zonder de tracklisting en de credits erbij te hebben - zeg maar met een wide open - unbiased - mind.

Nav alle reacties ontstaat wel de behoefte To find out, just what all the fuss is all about, uit Icicle Works - Love Is a Wonderful Colour.

En ik vrees dat de MuMeBelBro wel eens gelijk zou kunnen hebben

avatar van overmars89
Hoewel ik een bulk van de nummers erg fijn vindt had ik stiekem nog hogere verwachtingen. Veel van de Skits/tussenstukjes storen mij. Ik snap dat het de functie heeft om de tracks aan elkaar te breien, maar gevoelsmatig werkt dit toch niet altijd. Ergens mis ik ook de eigenheid van de eerdere albums. Het voelt toch als een commerciele stap dat vele electronische/ groepen doen, zoals Mount Kimbie, DJ Shadow, Flying Lotus, Bonobo. Een specifieke sound in gedachten hebben en dan veel gastartiesten inpassen.

Goed, al met al vind ik het wel een fijn album om op te zetten. Ik had alleen een "Album van het Jaar" gevoel bij de vooraf uitgebrachte tracks. Die verwachtigen zijn niet helemaal ingelost, omdat niet alles even bijzonder is.

avatar van Obscure Thing
Ik vind het een erg fijn album, alleen ietwat te lang wat mij betreft. Vooral in het middenstuk begint mijn aandacht wat te verslappen.