Main Source - Breaking Atoms (1991)

Label: Wild Pitch

1. Snake Eyes (3:30)
  2. Just Hangin Out (4:10)
  3. Looking at the Front Door (4:10)
  4. Large Professor (3:08)
  5. Just a Friendly Game of Baseball (3:22)
  6. Scratch & Kut (2:57)
  7. Peace Is Not the Word to Play (3:07)
  8. Vamos a Rapiar (3:59)
  9. He Got So Much Soul (He Don't Need No Music) (3:34)
  10. Live at the Barbeque (4:35)

met Nas, Fatal en Akinyele

11. Watch Roger Do His Thing (4:22)
  12. Just a Friendly Game of Baseball [Remix] (5:20)
  13. Fakin' the Funk * (3:41)
  14. Bonafied Funk * (4:46)

met Brand New Heavies

15. Atom * (2:58)
  16. Think * (3:35)
  17. Looking at the Front Door (Uncut) * (3:32)
  18. Time * (3:59)
avatar van Nr.4
Heerlijke oldschool hiphopplaat. Large Pro bewijst zich al en natuurlijk leuk dat Nas erop staat.

avatar van Reint
Heeft iemand weleens de promo video gezien Live At The Barbeque? Die zou moeten bestaan, aangezien ik weleens zo'n 3 seconden van de video in een Nas documentaire heb gezien (de video was geschoten in zwartwit en je zag Nas over een straat lopen tussen twee grote gebouwen met een grote groep mensen achter zich).

Edit 1: Ik heb de docu gevonden: ‪Nas' Illmatic Documentary‬‏ - YouTube
Vanaf 1:58 kun je beelden zien van de Live At The Barbeque-video. Er moet dus wel een volledige versie van rondzwerven.

Edit 2: In deze video kun je hem rond 4:00 trouwens zijn verse live zien doen, dus daar moeten ook meer beelden van zijn.
‪Nas, documentary, part 2‬‏ - YouTube

Edit 3: Ok. De video waar ik het over had was Back To The Grill van MC Serch, deze dus: ‪Mc Serch - Back To The Grill ft. Nas and Chubb Rock‬‏ - YouTube . Ik dacht dat Nas' verse op BBQ zijn enige featuring voor Illmatic was. Heeft Nas eigenlijk nog meer featurings op oude albums van voor 1995?

avatar van Raul
Heerlijk oldschool album met lekkere beats
Alle tracks liggen goed in het gehoor en de sfeer is uitermate relaxed
Looking at The Front Door is voor mij het absolute hoogtepunt

En het debuut van Nas is uiteraard ook het noemen waard, een geweldige MC werd hier geboren

4 sterren

avatar van gweah
Tijdloze classic.
Ik kan er echt niet bij hoezeer dit klinkt als frisse, state of the art boom bap, in vergelijking met de meeste andere hip hop platen uit deze tijd.
Een van de beste geproduceerde hip hop LP's allertijden.
Wat zal ik nog eens meer zeggen over deze plaat.
Waarom heeft hij zo weinig stemmen?

Mensen, luister allemaal Breaking Atoms, neem de tijd, hoor hoe vet die beats in elkaar zitten, hoe ingenieus er gesampled is, apprecieer de laid back rapstijl van Large Professor, haal dit album nu! Of, als je hem niet kan vinden - dikke kans - zet hem op je digitale schijf, echt, bij dit album mag het.

Stem veranderd van 4,5 naar 5. Zelfde geldt als bij Mecca and the soul brother: het is geen top-5-dead-or-alive MC die staat te spitten maar als geheel is dit echt een superclassic die wat mij betreft in de exclusieve hall of fame van 20 beste hip hop platen ooit thuishoort.

Snake Eyes

avatar van Ernie
Bij Nas zijn vers krijg ik altijd een kleine flashback naar de geniale HBO drama reeks 'Oz'

YouTube - OZ - Poet - Kidnapped the President 's wife

Stem naar 4* verhoogd ook, begin in te zien waarom dit zo goed is. ook eens orgineel op de kop proberen te tikken...

avatar van Ernie
En in Just a Friendly Game of Baseball hoor ik een klein beetje Flute Loop van beastie boys ook...

YouTube - Beastie Boys - Flute Loop

Als iemand het orginele weet let me know

avatar van MAS
MAS
Hier is het van gesampled.

Dat is trouwens wel een heel klein beetje. Ik vraag me af of het wel daarvan gesampled is.

thx

zou wel kunnen dat het daarvan is natuurlijk. als je weet dat sommige procuders echt maar een halve seconde van een sample gebruiken om iets nieuw te creeëren lijkt het mij aanemelijk dat het hiervan komt.

avatar van Jar0on
Deze stond al een tijdje op me verlanglijstje maar eindelijk besloten hem te kopen. Precies wat ik ervan verwachtte, heerlijk relaxe hiphop plaat en kan er heerlijk van genieten! En dan nog met zon geweldige cover past ie mooi in me collectie
Kende Nas zn verse wel al tijdje natuurlijk, wat toch een hoogtepuntje van het album blijft voor me

Ernie schreef:

YouTube - Beastie Boys - Flute Loop

Als iemand het orginele weet let me know

Mezelf even corrigeren : het was dus de sample uit scratch & Kut die ik bedoelde en die bevat wel degelijk een miniscuul stukje van 'Flute thing'

avatar van Jar0on
Maak er een 5je van, wat een album!

avatar van gweah
Had die bonus tracks nog nooit gehoord afgezien van Faking the funk, luister nu voor het eerst naar "Atom"... Oei oei wat een monster instrumental heeft Extra P daar ook weer gefabriceerd zeg.

Voor de liefhebbers: kijk naar de Large Professor aflevering in de youtube serie "Rhythm Roulette" (geblinddoekt drie LP's uitzoeken, live hiervan samples halen en beats maken). Absolute hoogtepunt in de serie voor mij, met kleine cameo van Tragedy Khadafi.

avatar van jordidj1
Bij Super Tip-Topper

Getipt door: aerobagbak

Soms is het goed om terug te gaan naar de roots van een genre, om er weer even op gewezen te worden hoe invloedrijk platen kunnen zijn. Breaking Atoms is zo'n plaat, bij de eerste luisterbeurt merkte ik direct dat dit ook weer een krasse knar is.

Het album is een snoepwinkel aan samples, bij elk nummer denk je wel: "Ho eens even, is dat niet in dat of dat nummer gebruikt?". Heerlijk! Dan heb je nog maar over de samples, sowieso heeft de plaat een lekkere old-skoolvibe, fijne producties. Al vind ik het soms iets té goed één geheel, het album heeft niet echt uitschieters, op Live at the Barbecue na dan. Dat is natuurlijk hét hoogtepunt van het album, want het kenmerkt het debuut van Nas, drie jaar voordat hij zijn magnum opus dropte. Daarna hebben we nog twee fijne tracks en is het album alweer klaar.

Kortom een zeer belangrijke plaat die ik blijkbaar compleet gemist had, dank voor het terechtwijzen aerobag. Zal zeker nog wel voorbij komen deze zomer!

avatar van Nr.4
Dit blijft een pareltje. Tuurlijk hoor je dat het een oude plaat is, maar die producties zijn nog altijd errug dope.

avatar van Kos
Kos
Eindelijk op vinyl. Die nieuwe uitgave mag er zijn. Klinkt heel goed.