Dat is een leuk topic, beste mensen!
Frappant dat hedendaagse creatieve muzikanten (en dat zijn ze van Ulver, geloof me, al ik heb ze net ontdekt!) graag teruggrijpen naar de gouden psychedelische '60-er jaren. Hun keuze is nogal obscuur, zoals dat hoort bij deze muziek en hun smaak is nogal eigenzinnig. Dat ze deze parel weer wat aan de vergetelheid ontrukken verdient hulde (en ook Don Cappuccino!).
Zelf zou ik als ik een band was, een meer 'rockende' song hebben uitgekozen, maar dat ben ik niet en "Bracelet of Fingers" is een fijn voorbeeld van hoe doordacht dit album wel niet is.
Elke melodie heeft zijn eigen (baanbrekend) arrangementen en samengebracht leveren ze zeer ge-(s)laagde songs op. De zang (op "Bracelet" lijken ze wel van Queen!) en de instrumentatie zijn zo divers, dat "S.F. Sorrow" (lees behalve de naam van de protagonist ook het sombere toekomstbeeld!) een catalogus vormt waarin het geluid van veel sixtiesbands te herkennen is. Noem ze maar op... Traffic, Tomorrow, Kaleidoscoop, Love wordt hier genoemd, Beatles ook, Small Faces, maar toch vooral Pink Floyd ten tijde van Syd Barrett.
''Defecting Grey''! Dichterbij de psychedelische heilige graal kun je niet komen, en dan bedoel ik natuurlijk "the Piper at the Gates of Dawn" of in dit geval 'See Emily Play'
Vonden ze bij de Floyd ook en ze ontsloegen de man die dat geluid bedacht en behalve de "Piper" tevens dit album produceerde: Norman Smith. Zijn vondst; een song in stukjes hakken en die elk apart te instrumenteren, (zoals ik hierboven schreef) wordt nog overtroffen door de sound, het samensmelten van instrumenten, bv de fuzzgitaar gecombineerrd met een dwarsfluit, al dan niet uit de mellotron. Het gebruik van de mellotron was ook al baanbrekend!
Het is leuk om al die geluiden te analyseren. Geeft extra meerwaarde aan deze plaat met zijn mooie teksten en melodieën en dito verhaal.
Zo is S.F. Sorrow warempel zelf een Heilige Graal geworden.