Middle Kids - Today We're the Greatest (2021)

Australiƫ
Label: Lucky Number

1. Bad Neighbours (3:10)
  2. Cellophane (Brain) (3:30)
  3. R U 4 Me? (2:49)
  4. Questions (2:53)
  5. Lost in los Angeles (3:48)
  6. Golden Star (3:43)
  7. Summer Hill (4:21)
  8. Some People Stay in Our Hearts Forever (3:06)
  9. Run with You (3:25)
  10. I Don't Care (2:58)
  11. Stacking Chairs (3:08)
  12. Today We're the Greatest (3:47)
avatar van blur8
Na 2 geslaagde singels (R U 4 Me? & vooral Questions), was de verwachting dat het nu goed zou komen met Middle Kids blijkbaar toch te hoog gegrepen. Het overgrote deel van album 2 heeft weinig smoel.
Het is te gemakkelijk in gehoor liggend (The Greatest), of suggestief: wilde drums verhullen beperkt
muzikaal idee (Summer Hill). Blijft over paar leuke nummers voor een niks-aan-de-hand playlist.

Er zijn over de hele planeet wellicht ook te veel aardige bands die in vergelijkbare vijvers vissen.
zoals bv: DMA's & Black Honey

Zelfs albumhoes is weinig origineel: Stereo Honey - Ladders to the Sun

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Middle Kids - Today We're The Greatest - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Middle Kids - Today We're The Greatest
Middle Kids debuteerde op zijn minst aardig, maar zet nu een flinke stap met het tweede album dat volwassener klinkt en ook buiten de pure pop muziekliefhebbers aan moet kunnen spreken

Today We’re The Greatest van de Australische band Middle Kids is een album dat eigenlijk direct lekker klinkt, maar waarvan je je ook direct afvraagt of het meer is dan gewoon lekker. Dat is een lastige vraag, maar Middle Kids beschikt over een aantal sterke wapens. Zo is frontvrouw Hannah Joy een uitstekend zangeres, zijn de popsongs op het nieuwe album van de Australische band smaakvol en veelzijdig ingekleurd en staat het album ook nog eens vol met lekker in het gehoor liggende popliedjes die zeker niet in de categorie dertien in een dozijn popliedjes vallen. Het debuut van de band vond ik niet bijzonder genoeg, maar dit tweede album is echt prima.

Lost Friends, het debuut van de Australische band Middle Kids, werd bijna drie jaar geleden warm onthaald. Daar viel niet veel op af te dingen, want het debuut van de band uit Sydney bevatte een aantal geweldige songs met hier en daar wat flarden uit de jaren 80 en 90. Tegenover die geweldige songs stonden wat mij betreft echter ook wat mindere songs, waardoor ik Lost Friends uiteindelijk toch niet bijzonder genoeg vond.

Deze week verscheen het tweede album van de Australische band, Today We’re The Greatest. Middle Kids klinkt op haar tweede album inderdaad als een grote band, iets dat de band op haar debuut ook al deed, maar dan met wat minder overtuiging. Op Today We’re The Greatest hoor ik wat minder flarden uit het verleden en ook een wat subtieler geluid, al is het ook nog altijd een geluid waarmee de band in de toekomst festivalweides moet kunnen vullen.

Het is een geluid dat hier en daar wordt omschreven als “middle of the road”, maar de (indie)pop en (indie)rock van Middle Kids blijft wat mij betreft toch aan de goede kant van de streep. Dat is voor een belangrijk deel de verdienste van frontvrouw Hannah Joy, die ook op het tweede album van de Australische band weer overtuigt als zangeres. maar ook de songs van Middle Kids en het geluid van de band springen er wat mij betreft in positieve zin uit.

Today We’re The Greatest opent met een song die akoestische gitaren als basis heeft, waarna elektronica moet zorgen voor een wat grootser, maar nog altijd redelijk ingetogen geluid. Het is een geluid dat aansluit bij veel pop en rock van het moment, maar ik vind de muziek van de Australische band net wat interessanter. Het onderscheidend vermogen is wat minder groot wanneer de band overstapt op een wat voller en bombastischer geluid, maar dat geluid is op het nieuwe album in de minderheid.

In haar muziek weet Middle Kids te verrassen met opvallende bijdragen van onder andere blazers, strijkers en een banjo, waardoor de songs steeds weer net wat anders klinken. Hiernaast slaagt de Australische band er steeds weer in om de grootse passages af te wisselen met meer ingetogen momenten, die wat mij betreft vaak net wat spannender en memorabeler zijn, zeker als de band kiest voor songs met bijna folky passages.

Ik begrijp dat er critici zijn die de band uit Sydney als “middle of the road” bestempelen, want er zijn veel bands als Middle Kids. Die bands vind ik echter zonder uitzondering minder leuk dan de Australische band, die weliswaar grossiert in aanstekelijke popliedjes, maar die ook haar best heeft gedaan om deze popliedjes op avontuurlijke en gevarieerde wijze in te kleuren en die bovendien beschikt over een bovengemiddeld goede zangeres.

Waar ik het debuut van de band na een paar keer wel had gehoord is Today We’re The Greatest een album dat toch iedere keer weer terug komt. Je moet waarschijnlijk een zwak hebben voor pop om echt van dit album te kunnen genieten, maar als je van pop houdt is er op het nieuwe album van Middle Kids veel moois te horen. Hoe lang en hoe vaak ik naar dit album blijf luisteren zal de tijd moeten leren, maar vooralsnog vind ik Today We’re The Greatest iedere keer weer leuk en vaak zelfs een stukje leuker dan de vorige keer dat ik het album hoorde. Erwin Zijleman

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Inderdaad is het gemakkelijk in het gehoor liggend. Vind ik niet erg, questions is hors categorie, maar de erst verveeld ook helemaal niet. Prettige kennismaking.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
En plots dook "Stacking Chairs" op in mijn YT-algoritme. Ik dacht eerst dat het een nummer van BOY was, want de stemmen van Hannah Joy en Valeska Steiner lijken wel zeer hard op elkaar.