Dvne - Etemen Ænka (2021)

Label: Metal Blade

1. Enûma Eliš (4:38)
  2. Towers (9:05)
  3. Court of the Matriarch (7:13)
  4. Weighing of the Heart (3:05)
  5. Omega Severer (9:42)
  6. Adræden (3:13)
  7. Sì-XIV (6:22)
  8. Mleccha (8:09)
  9. Asphodel (4:41)
  10. Satuya (11:06)
avatar van Mindscapes
Vanavond om 19u listening party alhier: youtu.be/ZcndNZFhlaA

Ik kijk zo hard uit naar dit plaatje. Een goede vriend en ik delen een Spotify-lijst waarin we elk maximaal 1-2 nummers per dag posten (alle mogelijke stijlen). Enkele weken geleden dropte hij Sì-XIV en ik werd compleet weggeblazen (en ja, ik ken Mastodon al ). Sindsdien op repeat! Fantastisch dat er nu ook mooi aansluitend aan mijn ontdekking een nieuw album zit aan te komen.

Ik ben aan het luisteren naar de Première. Voorlopig al twee nummers gehoord en ik ben verkocht!

avatar van Mindscapes
Dit gaat echt m'n petje te boven, holy sh*te. Lang geleden dat ik nog eens zo weggeblazen ben geweest en ik zit nog maar aan track 5 of zo. Rillingen, kippenvel, lachen als in "menen jullie dit nu?", ongeloof,... Ontdekt met Sì-XIV enkele weken geleden zoals hieronder aangegeven en ik krijg er geen genoeg van... Neigt naar 5* enkel al op basis van de Youtube-stream van eergisteren (achteraf, na de première) die elke 3 minuten door reclame werd onderbroken en door de eerste 4-5 tracks die ik nu gestreamd heb. De opvolging van de Mastodons, Opeths, The Oceans, Gojiras,... van deze wereld is wat mij betreft verzekerd. Voorganger Asheran was al zo goed... Doet me denken aan het Belgische Psychonaut ook, schiet me net te binnen, dat spiritueel-esoterisch conceptsfeertje...

avatar van crosskip
Jaja hier had ik wel zin! De voorgaande debuutplaat was een van de weinige progplaten de laatste jaren waar ik echt enthousiast van werd (wordt ook tijd om daar eens een bericht te posten). De vergelijking met vooral Mastodon is natuurlijk gauw gemaakt (progressive sludge, 3 zangers, al die open snaarpartijen), maar ze hebben ze zich al gauw een echt eigen sound aangementen. Heb de eerste luisterbeurten er nu op zitten en het klinkt allemaal weer heel erg goed!

avatar van El Stepperiño
Dit ga ik door jullie enthousiaste posts ook een kans geven

Net als voorganger Asheran is dit... ja, hoe moet je dit zelfs noemen? Adjectieven als prog, sludge en stoner schieten me te binnen, maar hier zitten zoveel invloeden en ideeën in dat ik alleen maar kan concluderen dat Dvne zijn volledig eigen sound heeft gevonden. En die sound is verdomme moddervet. Een pareltje.

avatar van Slick
Wat een episch meesterwerk is deze plaat.

avatar van Aladdin
Zo ontzettend goed. En ik snakte ook ontzettend naar iets heel cools wat je (digitaal) grijs draait. Dvne dus. Beter wordt het niet meer dit jaar.

avatar van Eppers
Ik heb het geluk gehad ze 3 jaar geleden te zien optreden. Dat vond ik al goed. Dit nog veel beter. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik dit jaar nog een betere plaat ga horen.

Platen met Æ in de titel zijn overigens wel vaker geniaal.

avatar van Don Cappuccino
Naar aanleiding van alle lovende berichten en recensies ben ik deze plaat maar eens snel gaan beluisteren. Op basis van alles wat ik had gelezen verwachtte ik een zinderende spaceprogsludgepostmetaltrip en dat viel toch een beetje tegen.

Ik heb eerder wat stukken van Asheran geluisterd en dat vond ik niet de moeite waard, en als ik deze plaat hoor snap ik weer waarom. Dvne vind ik een erg anoniem klinkende band. Ze lijken uit alle prog/sludge/post-metalmeertjes wel iets te vissen, maar het mist echt karakter voor mij op alle fronten. Alles klinkt zo verdienstelijk en ik vind dat een ronduit dodelijk woord. Er was geen enkele melodie, ritme of zanglijn die me opviel. Ik heb zeer geconcentreerd geluisterd (ook vanwege alle lofzangen), maar er is echt niks blijven hangen. Het is te veel middenwegmateriaal voor mij. Niet prog genoeg, niet sludge genoeg, niet post-metal genoeg, te semi-dromerig of voorzichtig stevig. Allemaal ''net niet'', waardoor het voor mij als een vrij tandeloze plaat overkomt die best aangenaam weg luistert, maar geen indruk achter laat. Laat het heel duidelijk zijn, dit is absoluut vakwerk, maar ik denk dat dit gewoon mijn band niet is.

avatar van Aladdin
Dat kan natuurlijk. Meestal volg ik je aanbevelingen blind (al weet je dat niet) en lijken onze smaken vrij dicht bij elkaar te liggen. Wat jij als anoniem ervaart komt op mij eclectisch over in de goede zin van het woord.
Deze plaat verrast me telkens weer zoals ook een andere band dat ooit deed met Æ in een van hun plaattitels (@Eppers)

avatar van JB7x
Half uurtje geleden op dit album gestruind. Ben het wel eens met de reactie van Don Cappucino. Zang is vlakjes en naar mijn inziens het enige puntje van kritiek tot nu toe op deze plaat (ben halverwege). Want allemachtig, wat is deze plaat strak en hemeltje lief, wat zitten de riffs goed in elkaar. Hier ga ik plezier aan hebben.