Ben Howard - Collections from the Whiteout (2021)

Folk / Pop
Label: Island

1. Follies Fixture (3:59)
  2. What a Day (5:16)
  3. Crowhurst's Meme (3:44)
  4. Finders Keepers (2:49)
  5. Far Out (4:18)
  6. Rookery (2:31)
  7. You Have Your Way (4:25)
  8. Sage That She Was Burning (4:17)
  9. Sorry Kid (4:59)
  10. Unfurling (3:40)
  11. Metaphysical Cantations (4:21)
  12. Make Arrangements (4:25)
  13. The Strange Last Flight of Richard Russell (4:23)
  14. Buzzard (0:55)
  15. What a Day [Edit] * (4:17)
  16. Sorry Kid [Edit] * (4:08)
avatar van MDekens
freitzen schreef:

Grappig, want dit vind ik dus echt een geweldig nummer, terwijl ik vrijwel niets met The National heb. Zouden de vocalen dan zoveel uitmaken? Ik hou me in ieder geval aanbevolen voor vergelijkbare nummers.

Meer een beetje de Conversation 16 en Lemonworld kant op, instrumentaal blijft het op 1 niveau en roept het bij mij ongeveer dezelfde sfeer op.

On-topic: Het album is mij afgelopen weken niet helemaal blijven hangen helaas. Kan best dat het later terug komt maar het album in zijn volledigheid afspelen, heb ik moeite mee. Jammer.

avatar van VanDeGriend
Twee keer gedraaid nu. Was de voorganger al niet echt aan me besteed, en het concert dat er bij hoorde ook geen hoogtepunt, dit is nog meer singer/songwriter geneuzel. Het lijkt erop dat Ben precies één plaat heeft kunnen maken die in mijn straatje past (I Forget). Stoer dat hij niet kiest voor uitmelken van succesformules maar dat had met iets spannender muziek gekund.

avatar van Niek
Mathough schreef:
Vind dit Ben Howard zijn sterkste worp. Op de twee voorgangers mooie muziek te over, maar als ik dan een paar nummers onderweg ben, ben ik er dikwijls ook wel weer klaar mee. Als geheel toch net iets te slepend voor mij.

Bij dit album heb ik daar overigens geen last van. Dit klinkt sprankelend en luchtig(er), met allerlei interessante achtergrondgeluidjes die uitnodigen tot herbeluisteren.

Hoogtepunten van het album vind ik Metaphysical Cantations en het instrumentale intermezzo met strijkers in The Strange Last Flight of Richard Russel
Ik herken dit wel. Ik heb pas een keer geluisterd, dus te vroeg voor conclusies maar ik vind het ook niet erg dat dit wat luchtiger klinkt (zonder dat het meteen doorslaat naar Every Kingdom-niveau).

avatar van Melodic Fool
Ik vind het toch maar een moeilijke plaat; het kost mij erg veel moeite om wakker te blijven

avatar van Rudi S
Melodic Fool schreef:
Ik vind het toch maar een moeilijke plaat. Het kost mij erg veel moeite om wakker te blijven

Hm, jij hebt op dit moment dus 2 problemen

avatar van Melodic Fool
Rudi S schreef:

Hm, jij hebt op dit moment dus 2 problemen

Als in gevolg & oorzaak ja, absoluut

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Het luister allemaal lekker weg, maar het is ook weinig verheffend. Een eenvormig geluid waar voor mij alleen de singles en The Strange Last Flight of Richard Russell bovenuit springen. Ik mis de intensiteit van de vorige twee platen.

avatar van El Stepperiño
De plaat hangt voor mij toch een beetje aan elkaar van onuitgewerkte ideeën. Misschien groeit het nog, maar tot nu toe beklijft het niet echt en heb ik nog geen nummers gehoord die het bij de 10 topnummers van de 2e plaat zouden halen.

AC1
Als ik naar deze plaat luister gebeurt er niks. En hij zingt altijd met hetzelfde kopstemmetje. Dat was vroeger niet zo. Inderdaad, vroeger was alles beter.

avatar van Silky & Smooth
Ik heb dit album tijdens de release blind gekocht op LP. Destijds had ik hier hier min of meer spijt van (al is de fysieke releases erg tof). Ik had in ieder geval mijn twijfels. De muziek klonk prima, maar niet echt bijzonder. Ik had er totaal geen klik mee. De ergernis werd zelfs groter toen ik het album in mijn vakantie-playlist zette. De muziek was saai, vlak en soms vond ik Ben Howard ongemotiveerd klinken.

Afgelopen week zag ik dat ik hier nog niet gestemd had. Ik was van plan er snel 2,5 of 3 sterren te plaatsen, maar gelukkig besloot ik het album nog één kans te geven. Gek genoeg heb ik die klik nu wel gevonden. De muziek is wat luchtiger en minder zwaar dan op de twee albums hiervoor, maar ook weer niet zo luchtig en vrolijk als Every Kingdom. Hij heeft wel de minimalistische en ingetogen lijn van voorgaande albums doorgezet. Dit is waarschijnlijk de reden dat ik het in het begin allemaal maar saai en kaal vond.

Inmiddels kan ik erg genieten van dit album. Uiteindelijk toch een groeiertje!

Dim
Na twee ronduit geweldige albums bevalt deze me een stuk minder. Het is zeker niet slecht, maar het beklijft nergens.

AC1
Zeker waar, maar toch zet ik 'm regelmatig op, meer dan I Forget Where We Were. Het is eigenlijk best aangename achtergrondmuziek.

Gestapelde loops, verspringende ritmes en dan toch zo transparant blijven dat het 'niets aan de hand' liedjes lijken. Dit zal de cup of tea van weinigen zijn maar als het album klikt dan is het verslavend. Dijk van een productie en mix. Damn good.

avatar van Monsieur'
Ben gaat hier wegen op waar ik hem niet meer kan volgen. Na Burgh Island, Noonday Dream en I Forgot.. de enige misser voor mij.