Mos Def - Black on Both Sides (1999)

Label: Rawkus

1. Fear Not of Man (4:28)
  2. Hip Hop (3:16)
  3. Love (4:23)
  4. Ms. Fat Booty (3:43)
  5. Speed Law (4:16)
  6. Do It Now (3:49)

met Busta Rhymes

7. Got (3:27)
  8. Umi Says (5:10)
  9. New World Water (3:11)
  10. Rock N Roll (5:02)

15. Mr. Nigga (5:12)

met Q-Tip

16. Mathematics (4:06)
  17. May-December (3:29)
Geweldig album van Mos, waar hij zeer varieerend rapt, op een nummer als Hiphop of Mathematics waar hij heel snel zijn lines neerzet, een nummer als Umi Says is hier dan weer het tegenovergestelde van.
Het sterke aan dit album is dat het allemaal heerlijk klinkt, met naar mijn mening uitschieters als Umi Says,Hiphop,Mathematics,Brooklyn & Know That.

avatar van Silky & Smooth
Mos Def, een van de mensen die in mijn ogen een soort stereotype voor hip-hop is, maar ook weer erg uniek is. Black on Both Sides is inderdaad gevarieerd. Er zijn qua beats uiteenlopende stijlen, maar het blijft wel een geheel. Mos Def rapt ook constant goed. Zijn teksten zijn sterk en zijn flow is heerlijk!

FlO
Mathematics is toch zo'n lekker nummer! Echt mijn favoriet .

avatar van discipline
Is Rock N Roll een ode aan Bad Brains. Klinkt in ieder geval best Bad Brains achtig.

avatar van KILLERBEE99
Leuk album, Mathematics is denk ik mijn faveriet.

avatar van Weirdo Wizzy
discipline schreef:

Klinkt voor mij als een ode aan de zwarte muziek. En ik zie het een beetje als aanklacht tegen de blanken die aan de haal gaan met de van origine zwarte muziek. Of zoek ik er teveel achter? Ben benieuwd naar een andere mening hierover.

avatar van Nr.4
Dope album van Mos Def. Toffe mc die wat te melden heeft en verschillende stijlen kan combineren op een album. Alleen de wat te rommelige tracks, die hier ook een paar op staan en op zijn later werk nog meer, kan ik niet echt waarderen.

avatar van frans swa
@Nr.4: Heb je het album al vaak gedraaid? Zo niet, dan gewoon nog een paar keer luisteren, dan klinkt het denk ik minder rommelig voor je! In het begin vond ik het ook hier en daar rommelig klinken...

avatar van Nr.4
Nog niet zo vaak, heb deze pas dit jaar ergens aangeschaft. Ga 'm sowieso nog vaker luisteren, want merendeel klinkt sterk en wellicht dat ik het idd als geheel (nog) meer ga waarderen.

avatar van frans swa
ik gok van wel. Straks kun je 'm waarschijnlijk van begin tot eind opzetten en dik 70 minuten genieten...

avatar van Gniuz
Dit is een heerlijk cd'tje

avatar van Illmaticly Ill
Het album Black Star heb ik al zo vaak geluisterd, en het blijft me boeien, maar ik heb nog steeds niet de moeite genomen om het andere werk van Mos Def en Talib Kweli te luisteren. Daar moest ik toch eens een begin aan maken, dus heb ik nu dit album opstaan. Ben nu bij nummer 6, en het bevalt me tot nu toe zeer goed! Mos Def heeft echt een aparte flow, die me goed bevalt. Hij schrijft echt goede teksten valt me op. Ben benieuwd naar de rest van z'n werk!

avatar van Illmaticly Ill
Heerlijk album, met een en al heerlijke (soul-achtige) producties. Erg variërend is het ook. Mos Def is een echt goede lyricist en storyteller (Ms. Fat Booty). Tja, wat moet ik hier nog verder over zeggen? Wat een album zeg. Het begin is zeer goed, eerste vijf nummers gewoon een en al topkwaliteit. Eigenlijk is ieder nummer gewoon heerlijk en zoals ik al zei erg variërend, dat maakt het zo goed. Top beats en geweldige verses van Mos Def. 4,5*, kan nog 5* worden.

avatar van j.b.b.l
Misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar het klinkt niet zoals ik had gehoopt. Het blijft natuurlijk wel een fijn album waar ik nog steeds van kan genieten, en nergens is het slecht, maar nogmaals, mijn verwachtingen.

Mijn favorieten nummers zijn Ms fat booty, Got en Climb.

avatar van jurado
Fantastisch album , zeer gevarieerd en uitermate fris.

avatar van Jar0on
Vroeger veel het nummer Hiphop op repeat gehad toen ik nog niet heel bekend was in de hiphopwereld, waardoor dit album al heel lang op me te luisteren lijstje stond, vaak geprobeerd maar het is hem toch niet. Nu stem ik eindelijk, een 3,5 omdat ik hem op sommige momenten toch wel voel.
Maar waar ik nummer als Hiphop, Umi Says en Mathemathics heerlijk vind vind ik de rest toch te afwisselend en pakt het me net niet helemaal als album. Vind Mos Def een geweldige mc maar kan me helaas niet voor een heel album.

avatar van Niek
Album opent briljant en blijft (op een missertje hier en daar na) steengoed tot en met Climb. Daarna kakt het toch echt een beetje in. Brooklyn is vermakelijk dankzij de vele verwijzingen en herkenning, maar niet per se goed. Habitat is gewoon matig en Mr. Nigga mij veel te onrustig (die echo-effecten en die beat die te pas en te onpas even wegvalt is meer irritant dan creatief) en Mathematics is niet slecht maar wel overschat (gemiddelde Premierbeat, aardige raps). May-December is een lekkere outro maar niet meer dan dat. Zo eindigt dit album ietwat in mineur, wat jammer is, gezien de genialiteit van Fear Not of Man, Love, Ms Fat Booty, Umi Says en Climb. Op laatstgenoemde nummers weet Mos Def zeldzaam goed soul en hiphop te combineren. Vaak is die combo een beetje van dit en een beetje van dat, maar Mos Def weet ze echt te integreren.

avatar van Raul
Wauw, enkele van mijn favorieten op deze plaat komen na Climb, maar ja ieder zijn smaak natuurlijk!

Mr. Nigga & Mathematics vind ik geweldig, Brooklyn & Habitat ook heerlijke tracks
Ontdekte gisteren dat half november de vijftienjarige verjaardag van dit album werd gevierd in Haarlem... Helemaal niet meegekregen

avatar van ThingMan
Deze gelijk maar ff opgezet toen ik de kaartjes binnen had voor Paradiso in april. Blijft een heerlijke plaat. Snap alleen nog steeds niet dat de gecensureerde versie er op staat van Ms. Fat Booty. Ben blij dat ik toentertijd de singel gekocht heb.

avatar van gweah
Ik zou van de eerste verse van "Hip Hop" een poster willen maken en deze inlijsten. Er zijn natuurlijk betere en meer iconische verses in de lange geschiedenis van het genre maar deze verse raakt voor mij aan de kern wat hip hop kan zijn als kunstvorm. De referenties aan het schrijfproces en de flow, de liefde voor de hood en het representen hiervan, het onstaan van de stijl, de Afro-Amerikaanse geschiedenis, de inmiddels globale reikwijdte van hip hop, de manier waarop de platenindustrie het genre uitbuit, en tot slot de referenties aan pioniers Run-DMC en LL... En dat alles in die levendige, onnavolgbare flow van Mos in zijn prime in 1999. Als kers op de taart, is de beat ook nog van de legendarische Diamond D.

You say one for the treble two for the time
Come on y'all let's rock this
You say one for the treble two for the time
Come on!

Speech is my hammer bang the world into shape
Now let it fall... (Huh!!)
My restlessness is my nemesis
It's hard to really chill and sit still
Committed to page I write a rhyme
Sometimes won't finish for days
Scrutinize my literature from the large to the miniature
I mathematically add-minister
Subtract the wack
Selector, wheel it back, I'm feeling that
(Ha ha ha) From the core to the perimeter black,
You know the motto
Stay fluid even in staccato
(Mos Def) Full blooded, full throttle
Breathe deep inside the trunk hollow
There's the hum, young man where you from
Brooklyn number one
Native son, speaking in the native tongue
I got my eyes on tomorrow (there it is)
While you still try to find where it is
I'm on the Ave where it lives and dies
Violently but silently
Shine so vibrantly that eyes squint to catch a glimpse
Embrace the bass with my dark ink fingertips
Used to speak the king's English
But caught a rash on my lips
So now my chat just like dis
Long range from the base-line (switch)
Move like an apparition
Float to the ground with ammuntion (chi-chi-chi-POW)
Move from the gate, voice cued on your tape
Putting food on your plate
Many crews can relate
Who choosing your fate (yo)
We went from picking cotton
To chain gang line chopping
To Be-Bopping
To Hip-Hopping
Blues people got the blue chip stock option
Invisible man, got the whole world watching
I'm high, low, east, west,
All over your map
I'm getting big props, with this thing called hip hop
Where you can either get paid or get shot
When your product in stock
The fair-weather friends flock
When your chart position drop
Then the phone calls....
Chill for a minute
Let's see whoelse hot
Snatch your shelf spot
Don't gas yourself ock
The industry just a better built cell block
A long way from the shell tops
And the bells that L rocked