Mos Def - Black on Both Sides (1999)

Label: Rawkus

1. Fear Not of Man (4:28)
  2. Hip Hop (3:16)
  3. Love (4:23)
  4. Ms. Fat Booty (3:43)
  5. Speed Law (4:16)
  6. Do It Now (3:49)

met Busta Rhymes

7. Got (3:27)
  8. Umi Says (5:10)
  9. New World Water (3:11)
  10. Rock N Roll (5:02)

16. Mathematics (4:06)
  17. May-December (3:29)
avatar van tovenaar
Mathematics

Jah heren Mik & Goodfella... dit is dé Mathematics .

Mik
Sjek it Ouwd! -> What are we talking about here?

Hele leuke eigen stijl .

avatar van Jordy
Mos Def is één van m'n favoriete rappers, en dit is een geweldig leuk album. Lekker afwisselend, maar nét geen topper

avatar van Zachary Glass
Maar hier staat wél "Umi Says" - toch één van de beste nummers all-time.

avatar van Jordy
Liefhebbers van Umi Says moeten maar eens op zoek gaan naar de Zero 7 remix... heeeel fijn.

avatar van BoordAppel
Al lang niet meer geluisterd maar nu ik dat weer doe merk ik dat die 4,5 helemaal terecht is. Mos is echt geweldig op dit album en de beats zijn van hoge klasse. Een echt eind jaren '90 album dit en je mag toch eigenlijk al wel van een klassieker spreken.

Gastrappers zijn ook helemaal op hun plaats. Vooral Busta Rhymes vind ik erg goed op een van de beste tracks op het album: Do It Now. Ook Mos blaast daar over de beat heen, geweldig. Andere hoogtepunten zijn: Ms. Fat Booty, Umi Says en Know That. Trouwens, eigenlijk is het hele album een hoogtepunt.

Toch jammer dat zijn opvolger tegeviel. Zeker na 5 jaar wachten. Het is geen slecht album maar ik had er toch meer van verwacht na dit geweldige debuutalbum.

avatar van Word_Play
Ms. Fat Booty

avatar van J.Bell
Ms. Fat Booty is de enige plaat die ken van Mos Def, en ik moet zeggen, die draai ik nog regelmatig, ik heb toen die single gekocht... heerlijk

avatar van BoordAppel
Snel het hele album beluisteren, dat moet je dan ook wel kunnen waarderen denk ik.

avatar van Jordy
Al is dat (hoe leuk ook) wel een stuk toegankelijker dan de rest van dit album.

avatar van T.O.
Hoezo dan? Vind ik heel erg meevallen.

T.O. schreef:
Hoezo dan? Vind ik heel erg meevallen.

Vind dat een track die met de juiste clip en radio-ondersteuning zelfs hier nog wel in de hitlijsten had kunnen staan. Funky beat, zang... Verder is het toch wat soberdere hiphop afgewisseld met wat alternatievere tracks als Home en Umi Says.

Flauwekul dat ik dit trouwens maar op een 4 heb staan, halfje er bij.

avatar van Kos
Kos
Ms. fat Booty is zelfs als single uitgebracht. Hier niet echt aangeslagen helaas.

avatar van BoordAppel
Heb m toen wel af en toe op tv voorbij zien komen. Staat nu nog in de playlist van The Box.

avatar van Reijersen
Wat een heerlijk album is dit. Vind Mos ook erg goed samen met Talib (Black Star). Maar solo doettie vooral wat ie zelf wilt en dat is goed uitgevallen. 4,5 ster.

avatar van Gyzzz
4,5 ster. Allemaal goede nummers met bijzonder veel variatie.

avatar van andré
Ik heb een tijd lang niet veel meer naar hip-hop geluisterd. Maar heb dit album net ontdekt (nogal laat, ik weet het) en het is voor mij meteen een van de beste hip-hopplaten ooit. Geweldige stem en stijl heeft die gast zeg! Ik was altijd al fan van Guru en Q-Tip, maar Mos Def hoort eigenlijk ook wel in dat rijtje thuis, heb ik het idee.

Jammer dat het nummer aan het einde een stuk minder is dan het begin. De eerste 7 nummers zorgen ervoor dat ik het album 3.5 ster geef. Hip Hop, Love en Ms. Fat Booty zijn natuurlijk super!

Improvision
heeft mos def ook niet meegespeeld in "the italian jobs"?

Improvision schreef:
heeft mos def ook niet meegespeeld in "the italian jobs"?

Jazker, in de remake van Italian Job. De bommenexpert als ik me niet vergis.

avatar van T.O.
Benninf schreef:
Jammer dat het nummer aan het einde een stuk minder is dan het begin.

Ik vind die instrumental aan het eind erg geslaagd.

avatar van Gyzzz
T.O. schreef:

Ik vind die instrumental aan het eind erg geslaagd.

Ik ook. Het tweede nummer (Hip Hop) is het beste nummer, maar verder heb ik geen voorkeur voor het begin of eind van het album.

Improvision
op welke cd staan de nummers 'breakdown' en 'brown sugar'?

avatar van Reijersen
Brown Sugar ken ik niet van Mos Def, alleen van D'Angelo. Breakdown ken ik ook niet zo snel linken met Mos Def.

avatar van Dielie
zeer dik album, muzikaal zeer smakelijk en vingerlikkend, maar dat stukje hardcore-punk moest er van mij niet op

Improvision
ah ze staan op de brown sugar ost samen:
1. Brown Sugar (Extra Sweet) - Mos Def/Faith Evans
6. It's Going Down - Blackalicious/Lateef The Truth Speaker/Keke Wyatt
7. Breakdown - Mos Def
8. You Make Life So Good - Rahsaan Patterson
9. Time After Time - Cassandra Wilson
10. Paid In Full - Eric B. & Rakim (7 Minutes Of Madness remix)
11. No One Knows Her Name - Hi-Tek/Big D/Plakhan
12. Act Too (The Love Of My Life) - The Roots (remix)
13. Never Been - Mary J. Blige
14. Brown Sugar (Fine) - Mos Def
15. You Changed - Jully Black (bonus track)

avatar van thomzi50
Erg leip cd'tje. HipHop is 't beste nummer. Nipt 4.5*

Relax
Lekker album, goed verzorgd.
Beter dan zijn laatste.. 4.0

_#1_
Goed album met een paar, naar mijn mening, echte uitschieters zoals Umi Says, Ms. Fat Booty en Know That..