Gojira - Fortitude (2021)

Frankrijk
Label: Roadrunner

1. Born for One Thing (4:20)
  2. Amazonia (5:00)
  9. Into the Storm (5:02)
  10. The Trails (4:07)
  11. Grind (5:34)
avatar van trebremmit
Vandaag kwam Born for One Thing uit, die klinkt wel wat beter dan Another World maar maakt me nog niet zo enthousiast. Met Magma was het al een stuk minder, maar het lijkt er niet op dat ze hier de weg omhoog weer in gaan zetten.

avatar van legian
Ik vind Another World eigenlijk fijner klinken dan Born for One Thing. Bij die laatste krijg ik het idee dat ze erg op de automatische piloot spelen. Ben wel benieuwd naar de rest, de stijl van Magma kan ik best waarderen dus van mij mogen ze best op dat album door ontwikkelen.

avatar van trebremmit
Op Born for One Thing vind ik de riffs wel vet, beetje Machine Head achtig, ook zijn sommige polyritmische stukken wel tof. Alleen die epische stukjes tussendoor vind ik niet zo, wat mij betreft laten ze dat veel meer achterwege. Bij Another World veer ik eingelijk nergens van op, qua spanning een stuk minder wat mij betreft.

avatar van coldwarkids
Wat is Born For One Thing toch lekker zeg!

trebremmit schreef:

Grappig, ik heb het precies andersom. Vind Another World veel spannender dan Born for One Thing.

Ben benieuwd hoe het op de plaat er uiteindelijk uitkomt.

avatar van coldwarkids
Vooral de drums op Born For One Thing is lekker. Die rides!

avatar van trebremmit
Amazonia is nu ook uit, vreemd nummer, doen ze nu Sepultura na en soms klinkt het wat vals of ritmisch niet helemaal lekker.

avatar van legian
Oeh, dat is nou eens een interessante single. Heerlijk nummer. Veel speelser en spannender dan de voorgaande twee.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind het maar slappe hap, de singles. Another World en Born For One Thing bieden niks nieuws: ik hoor allerlei oudere riffs van ze, maar dan veel netter. Amazonia is duidelijk geïnspireerd door Roots van Sepultura, maar mist de groove en ruwe overtuiging van die band. Het klinkt allemaal erg ''schoon'' en afgemeten. Vooral toen ik vorige week From Mars to Sirius en The Way of All Flesh draaide viel me dat op. Dat is op zich niet erg, want Magma had dat ook al, maar kwam verfrissend uit de hoek. Hopelijk hebben ze de meer standaard singles uitgebracht en staan op de plaat meer ''experimentele'' nummers.

avatar van Kill_illuminati
Amazonia deed met tijdens de eerste luisterbeurt behalve aan Roots ook aan Soundgarden denken.

avatar van jellylips
Into the Storm vind ik wel de minste van de vier, vooral qua mix klinkt ‘ie voor een Gojira track een beetje zwakjes? Het klinkt wat afgevlakt, en naar mijn idee hebben Born for One Thing en Amazonia dat helemaal niet. Another World een beetje. Dat valt me op dit keer: per nummer kan de sound behoorlijk verschillen, ook qua mix.

avatar van henrie9
Gojira, hét betere exportproduct van Frankrijk, is, cd na cd, de grootste metalband mundiaal geworden. Tegelijk zit er nu in hun muziek een boodschap van positief milieuactivisme verweven. Bekijk zeker maar de video van hun tribale song 'Amazonia'. Al zijn ze met Fortitude nu zowel vernieuwend alsook toegankelijker (kritiek zal daarvoor straks zeker wel hun deel zijn!), hun compromisloze technische heavy metal is gebleven, bovenaards drumwerk, krachtig ritmische hooks en epische nummers. Feest voor headbangers, tot in de moshpit!

avatar van jellylips
Eerste indruk tijdens het hardlopen is zeker positief! Een logisch vervolg op Magma, meer melodie, maar toch is het stevige werk gelukkig allesbehalve verdwenen. Op meerdere momenten zag ik de band dan ook weer voor ons op het podium staan. Ik kan dan ook niet wachten om dit werk live te zien, want dat is toch waar Gojira wat mij betreft écht excelleert.

Prima plaat, ik denk aan 4* maar wacht nog even met stemmen.

avatar van P8371G
Gojira's nieuwe plaat is niet wat je van de band verwacht, daar bij het draaien van From Mars To Sirius plotseling uit het niets het licht aanging in de woonkamer verwacht ik dat dit bij deze plaat niet zal gebeuren ,een slechte plaat? nee, maar ze zijn wel duidelijk een andere weg ingeslagen dan de eerste platen van hun, Sepultura is wel een inspiratie ook qua Artwork is wel duidelijk. 3.0 zeker geen straf om deze plaat eens op te leggen.

avatar van pos
pos
Ze zoeken het een stuk meer in midtempo nummers die bovendien een stuk toegankelijker klinken dan voorheen. Makkelijker te behappen dus deze plaat zo lijkt. Af en toe een korte gitaarsolo zelfs. Even kijken hoe dat zich ontwikkelt de komende dagen. Ik hoor genoeg spannende nummers dus mijn eerste indruk is positief.

avatar van trebremmit
Mijn eerste indruk is dat dit veruit het slechtste is wat ze ooit gemaakt hebben. Dieptepunt is The Chant.
Maar ik zal het nog wel een paar kansen geven, wie weet mis ik wat.

avatar van gigage
Tja, uhh, nee. Dit slaat bij mij niet erg aan.

avatar van milesdavisjr
Gojira ontwikkeld zich in een interessante richting hoewel de plaat op het eerste gehoor je niet direct omver doet blazen. De snelheid is er nog meer uitgehaald en daarmee klinkt deze schijf iets minder dynamisch dan de voorgaande worpen van de band. De heren zetten in op 'groove' en niet op meer riffs per strekkende meter. Meermaals moet ik denken aan de weg die Sepultura in de loop van de jaren 90 ging bewandelen, songs waarbij percussie, groove en atmosferische stukken een groter deel gingen uitmaken van het repertoire. Dat is op zich ook niet zo vreemd omdat Joe in 2008 nog kortstondig heeft samengespeeld met de broers Cavalera. Het titelnummer vormt daar een voorbeeld van. Een band als Voivod komt ook regelmatig bij mij bovendrijven maar meer vanwege het technische aspect. Wat is gebleven; het uitstekende drumwerk van Mario, de spugende zang van Joe en het fijne ritmewerk. Fortitude vormt geen herhaling van zetten, en een tempoversnelling hier en daar had voor wat meer afwisseling gezorgd. Dat wil niet direct zeggen dat Fortitude een toegankelijk plaatje is geworden, de nummers klinken nog even compromisloos en technisch als altijd, maar Joe begint steeds verstaanbaarder te 'zingen' en de swingende ritmes maken de instap net wat makkelijker. Beste songs; het onweerstaanbare Amazonia, het technisch fraai in elkaar stekende Another World en de dynamiek van Into the Storm. Een interessant album waarbij de heren nog steeds hun technische vaardigheden proberen te koppelen aan compromisloze metal en daar af en toe met verve in slagen. Een dikke voldoende derhalve met uitzicht op meer.

avatar van Kill_illuminati
Gojira light, maar dan wel met een hele vette productie. De band heeft een aantal moddervette en harde platen uitgebracht. Dan kan ik er wel mee leven dat ze op een 'zachtere' tour gaan. Toch gaat dat niet ten koste van de composities. Ik kan er nog geen eindoordeel aan geven, maar op het moment luister ik er graag naar.

avatar van Metalhead88
trebremmit schreef:
Maar ik zal het nog wel een paar kansen geven, wie weet mis ik wat.

Misschien heel raar, maar The Chant doet mij enorm aan Mastodon denken.

avatar van Aladdin
Komt dat door de 'sound' van de samenzang?

Vind The Chant overigens geweldig, dat bezwerende, repeterende...indianen die zingen voor? Maakt niet uit, verzin wel wat.
Plaat wordt alleen maar beter, dus op repeat maar weer.

avatar van legian
Een stuk levendigere, speelsere en afwisselende te plaat dan het voorgaande werk. En na Magma ook een logisch vervolg. Na enkele luisterbeurten is de conclusie al snel dat hij steeds beter bevalt. Hoewel ze van mij wel op sommige momenten het gaspedaal best wat dieper hadden mogen indrukken. Tot zover verveeld deze geen moment.

avatar van Kos
Kos
Ik vind het persoonlijk nogal schokkend soft ineens... wat is deze?

avatar van Rudi S

gangbaar radio 3 bandje.

, heerlijk toch

avatar van jellylips
Grappig, volgens mij is deze over het geheel genomen aardig steviger dan Magma?

avatar van Musico Pinjo
jellylips schreef:
Grappig, volgens mij is deze over het geheel genomen aardig steviger dan Magma?

Inderdaad! Zo “soft” is het niet, maar wel een heel stuk melodieuzer en wat pop-gerichter. Vind het tot nu toe wel goed klinken, geen “From Mars...” inderdaad.

Doe eens normaal heren. Straks wordt je nog een gangbaar radio 3 bandje.

Nu weet ik niet wat voor muziek er allemaal gedraaid wordt op radio 3. Maar als dit ertussen kan ga ik misschien weer eens naar de radio luisteren.

Kos schreef:
Ik vind het persoonlijk nogal schokkend soft ineens... wat is deze?

Iedereen massaal weer Radio 3 luisteren dan

Metalhead88 schreef:

Misschien heel raar, maar The Chant doet mij enorm aan Mastodon denken.

Meer aan post-grunge zoals Nickelback of Creed met een inspiratieloos oehh aahh refrein.

Het album is verder ook allemaal recht toe recht aan, weinig spannende passages, inventief gitaar of drumwerk, of brute stukken met vette riffs meer, en dat emo epische Linkin Park achtige begint steeds meer de overhand te krijgen in de refreinen, ze hadden dat vroeger ook wel een klein beetje maar hier wordt het echt vervelend.

avatar van ProGNerD
Voor mij de 1e kennismaking met Gojira. En het mag dan voor de doorgewinterde fans misschien "soft" klinken, ik ben in ieder geval positief verrast en ga zeker vaker luisteren; lekkere plaat !