Sugababes - Angels with Dirty Faces (2002)

Pop / R&B
Label: Island

1. Freak Like Me (3:15)
  2. Blue (3:54)
  3. Round Round (3:56)
  4. Stronger (3:59)
  5. Supernatural (3:36)
  6. Angels with Dirty Faces (3:47)
  7. Virgin Sexy (3:42)
  8. Shape (4:09)

met Sting

9. Just Don't Need This * (3:27)
  10. No Man No Cry * (3:31)
  11. Switch (3:36)
  12. More Than a Million Miles (3:21)
  13. Breathe Easy [Acoustic Jam] (3:54)
  14. Round Round [Alternative Mix] * (6:03)
avatar van Emile93
Ik vind dit echt helaas het slechtste album van de Suga's. Helaas! 2 sterren voor de singels en Switch

avatar van NewYorkCityLight
Sugababes – Angels with Dirty Faces

De Sugababes waren waarschijnlijk door iedereen al afgeschreven als een eendagsvlieggirlband. Toch besloten ze na het vertrek van Siobhán verder te gaan. Een vervanger werd gevonden in Heidi Range, die heel in het begin zelfs nog lid is geweest van rivaalgroep Atomic Kitten.

Heidi bleek een perfecte vervanger voor Siobhán te zijn. Vooral op dit album is goed te horen hoe Heidi de andere twee aanvult. Haar stem klinkt fris naast die van Keisha en Mutya. Vaak is ze dan ook te horen als degene die de middle 8 van het nummer verzorgd.

Met de eerste single ‘Freak Like Me’, een mash-up, stonden de Sugababes in één klap weer op de kaart. Dit was ook het eerste nummer dat ik van ze leerde kennen. In Nederland werd dit, vreemd genoeg, geen grote hit, in het thuisland stond het op nummer 1. Dat de Sugababes dit keer aan de top van de charts zouden blijven werd duidelijk nadat ook de tweede single, ‘ Round Round’, een nummer 1 hit werd. ‘Round Round’ blijft tot op de dag van vandaag mijn favoriete single van de Sugababes.

Na de release van ‘Round Round’ werd het album uitgebracht. ‘Angels with Dirty Faces’ is anders dan het debuut. Meer pop, meer R&B, meer electro, minder eigenwijs en tegendraads. De teksten van de nummers zijn beter, ondeugender. Je kunt het proces van het ouder worden van de dames bijna volgen.

‘’He’s smirkin’ sleazy, probably be older than daddy’’ – Just Don’t Need This
‘’He didn’t know I was a freak, until he met me after dawn he thought this girl was chic’’ – Angels with Dirty Faces
‘’All she sees is lust in his eyes – he just wants to get the job done’’ – Virgin Sexy

‘Stronger’ en ‘Shape’ werden nog uitgebracht als singles, waarvan ik laatstgenoemde één van de meest underrated tracks van de ‘Babes vind. (De single versie hiervan is overigens wel iets beter dan de album versie – net iets meer power en betere adlips).

Ook de albumtracks zijn op dit album van bovengemiddeld niveau. ‘Just Don’t Need This’, een UK only bonus track, is onweerstaandbaar, vooral als het refrein weer komt na het 3e couplet met die elektronische tonen op de achtergrond. ‘Angels with Dirty Faces’, de titeltrack, is opzwepend en enorm pakkend. ‘Virgin Sexy’ is een beetje een vreemde eend in de bijt, maar ontettend catchy. Met die ontdeugende tekst, waar ik mijzelf van twee jaar terug wel een beetje in herken. 'Breathe Easy' is een fijne, kalme afsluiter.

In de albumtracks komt het ook af en toe tot een (semi-)rap. In het vlotte, emotieloze ‘Blue’ en het eerdergenoemde ‘Angels’ pakt het goed uit. In ‘More Than a Million Miles’ gaat het echter net iets te ver. Ondanks dat ik het een prima nummer vind is wel erg goed te horen dat Keisha geen geboren rapster is.

Achteraf gezien is het duidelijk dat de Sugababes met dit album op het juiste paard hebben gewed. De verandering van sound t.o.v. het debuut heeft ze geen windeieren gelegd en de vervanging van de meest prominente Sugababe bleek geen probleem te zijn. ‘Angels with Dirty Faces’ is tot op de dag van vandaag hun best verkochte album in de UK, met bijna een miljoen exemplaren verkocht. In Nederland stond het bijna een jaar in de album top 100.

Er zijn van dit album ook een aantal b-sides te beluisteren, namelijk ‘Groove Is Going On’ en Seal cover ‘Killer’. In dit geval zijn de b-sides niet echt de moeite waard en is het duidelijk waarom deze niet op het album terecht zijn gekomen. Dat is bij het volgende album, ‘Three’, wel anders!

In mijn Sugababes albumrank zou ik ‘Angels with Dirty Faces’ op de tweede plaats (van zes) zetten.

avatar van Waste Management
Er is een nummer uitgelekt van de sugababes ''Tease''. Nummer schijnt rond van deze album gemaakt te zijn

Guilty pleasure van me, uitstekende popsongs

avatar van james_cameron
Tweede en verreweg beste album van deze destijds toch best leuke formatie. Vrijwel uitsluitend prima songs, al is de akoestische afsluiter Breathe Easy nogal nietszeggend. De zang van de dames kan ermee door maar is niet heel bijzonder; het is vooral de muzikale omlijsting die dit doet uitstijgen boven het maaiveld. Veel leuke details en samples. En erg aanstekelijk.