Andy Pratt - Andy Pratt (1973)

Label: Epic

1. Avenging Annie (5:08)
  2. Inside Me Wants Out (3:12)
  3. It's All Behind You (3:45)
  4. Summer, Summer (3:35)
  5. Call Up That Old Friend (3:08)
  6. Give It All to Music (3:26)
  7. Who Am I Talking To (3:13)
  8. All the King's Weight (4:09)
  9. So Fine (It's Frightening) (2:37)
  10. Sittin' Down in the Twilight (3:38)
  11. Deer Song (4:05)
beaster1256
schitterend lp van andy, zijn meesterwerk , daarna resolution nog gemaakt, daar waren ze bij oor voeger zot van , daarna 'shiver in the night' maar stond mij iets te veeel disco op, en toen hoorden we nog weoinig van hem

avatar van Shangri-la
Dit is inderdaad wel het beste wat hij gemaakt heeft.

Ik ben persoonlijk meer een liefhebber van z'n derde album Resolution. Die krijgt van mij de volle 5 sterren. Toch is dit album zeker ook uitzonderlijk sterk. Andy Pratt: een vergeten muzikaal genie. Dat blijkt wel uit het lage aantal stemmen op de meesterwerkjes Resolution en deze plaat.

avatar van heicro
Ben zeer onder de indruk, maar zijn hoge stem weerhoudt mij ervan om een nog hogere score te geven. Misschien een kwestie van gewenning.

avatar van musicfreak1960
Een zeer indrukwekkende album van Andy Pratt
helaas is zijn eerste album nergens te krijgen
die zou ook goed moeten zijn ?

Resolution is ook erg goed, maar ik ga voor Avegening Annie.
dit nummer is later geadopteerd door de Amerikaanse Homo
beweging, het is en blijft een wereld nummer

Het blijft een geweldige LP van Andy Pratt. Vooral kant 1 staat vol met uiteindelijk meezingbare nummers, waarvan sommige melodieen je de hele dag kunnen achtervolgen. 4,5 punt

avatar van Poles Apart
Het fraaie en meest bekende nummer van Pratt, "Avenging Annie", werd ook opgenomen door Roger Daltrey, het is te vinden op "One Of The Boys" uit 1977.

Pratt woonde overigens nog enkele jaren in Nederland en België.

kistenkuif
Je moet van zijn stem houden. Maar zelfs als dat niet het geval is dan moet iedere rechtgeaarde muziekliefhebber erkennen dat dit een erg bijzonder album is. Bij vlagen huiveringwekkend breekbaar. Goeie pianist en compositorisch wonder. Raakte hierna een beetje in de war. Maar kwam terug.

Wereldzanger waar ik verder (te) weinig van heb gehoord helaas...

kistenkuif
Hier op MuMe niet aangegeven maar er bestaat een mooie compilatie met als titel: Resolution: The Andy Pratt Collection (1996). Daarop natuurlijk Avenging Annie en het beste van de albums Resolution (1976) en Shiver In The Night (1977). Hoewel minder inventief dan dit debuut toch van harte aanbevolen. Genietje.

avatar van Droombolus
dit debuut

Dit is z'n 2e plaat toch kuif ? Records Are Like Life is een pareltje maar van deze kan ik me ( helaas ) alleen Avenging Annie herinneren. Hoog tijd dattie weer eens ge-reissued wordt...........

avatar van heartofsoul
De laatste uitgave van dit album was een Japanse cd, die echter wel goed verkrijgbaar was. Gelukkig heb ik toen gelijk toegeslagen. Ik heb trouwens ook de US vinylplaat nog, maar die kraakt wel een beetje door het veelvuldig beluisteren. Erg jammer voor de nieuwkomers, dat dit prachtige album moeilijk te verkrijgen is. Gelukkig wel op Spotify te beluisteren.

Droombolus schreef:

Klopt, heer Droombolus. Foutje. Zijn debuut was zo moeilijk verkrijgbaar dat ik hem over het hoofd heb gezien. Dit tweede album is opgepoetst en heruitgegeven in Japan. Avenging Annie is bij velen blijven hangen in het geheugen maar de overige songs vind ik eigenlijk beter en het geheel klinkt verrassend tijdloos, ook qua productie. Er gebeurt muzikaal zo veel dat ik alleen maar bewonderend kan knikken.

kistenkuif schreef:
Raakte hierna een beetje in de war. Maar kwam terug.

kistenkuif schreef:

Dit is een prachtplaat maar de opvolger, Resolution (hoezo in de war?) is briljant en staat al een tijd rotsvast in m'n top tien! Op de compilatie 'Resolution: The Collection' staat nota bene alles van Resolution, plus inderdaad Avenging Annie en twee nummers van Shiver.
Na Resolution raakte 'ie inderdaad een beetje de weg kwijt

Kjeupa schreef:
Na Resolution raakte 'ie inderdaad een beetje de weg kwijt

Resolution vind ik erg mooi maar door de productie en instrumentatie publieksvriendelijker en daarmee ook meer tijdgebonden. Dat was zo bedoeld want de loopbaan van Pratt had een opkikker nodig net als de man zelf overigens na het rottig psychisch leed dat hem regelmatig kwelde en ook daarna nog vaker opspeelde.

avatar van heartofsoul
@Kistenkuif: het debuut (Records Are Like Life) moet inmiddels zonder enige moeite verkrijgbaar zijn (sinds 2011)! Ik vind het trouwens niet veel onder doen voor de opvolger.

@heartofsoul

Aha, merci voor de info. Die ga ik dan bestellen.

avatar van heartofsoul
@kistenkuif: Je moet uiteraard niet op mijn smaak en waardering blindvaren. Op Spotify is het album te beluisteren, voor je eventueel tot het plaatsen van een bestelling overgaat. Voor mij was "Records Are Like Life" een groeiplaat, terwijl "Andy Pratt" me onmiddellijk pakte. Zie mijn berichtjes bij "Records Are Like Life".

Telamon
Weer eens Andy uit de kast getrokken. Vanwege zijn stem laat ik m nog wel eens links liggen (heb ik ook met Neil Young die soms vergelijkbaar hoog zingt), maar als de plaat weer draait is het toch weer genieten. Verder valt me steeds op hoe fris en ruimtelijk het album klinkt. Kant b is favoriet. 4*

avatar van brandos
Naast goede en slechte popmuziek zou je ook de volgende indeling kunnen maken:
- toetsen-gecomponeerde muziek
- gitaar-gecomponeerde muziek
De Rolling Stones maken typisch gitaargeorienteerde muziek, liedjes die vaak uit rifjes ontstaan. De ritmische component is vaak onderdeel van de allereerste verschijningsvorm.
Andy Pratt is een typisch voorbeeld van een 'toetsencomponist' (net als b.v. Elton John), muziek die ook vaak ontstaat vanuit een sterke melodische basis. Hoewel ik meestal val op gitaargeorienteerde muziek heeft Andy Pratt en vooral deze plaat van hem een bijzonder plekje in mijn hart. Andy Pratt was toen een soort wonderkind, supersensitief, maar ook altijd een hoofd vol (veelal briljante) ideeën. Zoals wel vaker raakt de genialiteit soms aan de waanzin en zeker op deze plaat. Dit is een krankzinnige verkenning van het universum van (de psyche van) Andy Pratt. Ik denk dat het ook deze briljante gekte, de hypersensitiviteit van dit album is die maakt dat -ruim veertig jaar na dato- er nog geen greintje sleet op zit. Andy Pratt; mijn favoriete toetsencomponist uit de popmuziek, alleen al op basis van dit album.

musicfreak1960 schreef:
Een zeer indrukwekkende album van Andy Pratt
helaas is zijn eerste album nergens te krijgen
die zou ook goed moeten zijn ?

Resolution is ook erg goed, maar ik ga voor Avegening Annie.
dit nummer is later geadopteerd door de Amerikaanse Homo
beweging, het is en blijft een wereld nummer

Het eerste album is opnieuw uitgegeven op cd. Een heel mooi album , wel wat anders dan de rest van Andy Pratt

avatar van Poles Apart
Teacher schreef:

Heb het debuut op LP (deze overigens ook), uitstekend album. Z'n eerste vier albums kun je blind aanschaffen.

Ik vind dit album nogal eigenaardig. Er staat veel experimentele muziek op. Zowel vocaal als instrumentaal weet Andy Prattj de luisteraar mee te nemen langs verrassende geluidscollages. Ik weet er niet zo goed raad mee. Daarom wil ik binnenkort zijn derde album ook nog eens beluisteren. Volgens veel luisteraars schijnt dat zijn beste plaat te zijn.

avatar van Tonio
Dit album was bij verschijnen al een buitenbeentje: you hate it or you love it. Ik vond het destijds een meesterwerk maar begreep prima dat velen dit niet konden pruimen.

Na al die jaren bleef dit album geregeld op mijn draaitafel terugkeren. Meesterwerk is nu achteraf net iets teveel, maar opvallend is dat het album niets van zijn eigenzinnigheid heeft verloren.

Ik heb beide albums beluisterd en i
k). Ik deel de mening van Tonio, dat je deze plaat prima vindt of niet te pruimen.
Ik behoor duidelijk tot de tweede categorie. Ik kan deze muziek niet begrijpen.

In de jaren zeventig waren er wel meer muzikanten die nogal afweken van de gebruikelijke muziekstromingen. Zoals Frank Zappa en Todd Rundgren. (hoewel ze wellicht op zichxzelf ook wel weer een stroming vormden). Maar het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.

In bepaalde kringen werd deze muziek erg gewaardeerd. Het stond zowel in 1973 (het gelijknamige album Andy Pratt) als in 1977 (Resolution) erg hoog in de OOR jaarlijsten.

avatar van Deren Bliksem
Dus.

Het was blijkbaar een wilde avond, de avond dat Bee Gees en Beach Boys naar de parenclub gingen.