Helloween - Helloween (2021)

Duitsland
Label: Nuclear Blast

1. Out for the Glory (7:19)
  2. Fear of the Fallen (5:39)
  3. Best Time (3:36)
  4. Mass Pollution (4:15)
  5. Angels (4:42)
  6. Rise Without Chains (4:56)
  7. Indestructible (4:43)
  8. Robot King (7:08)
  9. Cyanide (3:29)
  10. Down in the Dumps (6:01)
  11. Orbit (1:05)
  12. Skyfall (12:11)
  13. Down in the Dumps Music * (6:01)
  14. Golden Times * (4:47)
  15. Save My Hide * (3:11)
  16. Pumpkins United * (6:20)
totale tijdsduur: 1:05:04 (1:25:23)
crosskip schreef:

Je hoeft de tweede plaat niet per se om te draaien he!

Da's jammer van de prima tracks op kant D. Je kan ook gewoon kant C als laatste draaien

avatar van namsaap
Wat een knaller van een plaat heeft Helloween afgeleverd! De band klinkt bevlogen en gedreven als nooit tevoren en de nummers op dit album zitten stuk voor stuk goed in elkaar in de typische Helloween-stijl. Dat betekent dus ook weinig nieuws onder de zon, of het moet de wisselwerking zijn tussen de zang van Deris en de op het oude nest teruggekeerde Kiske en Hansen. Het is deze wisselwerking die dit album nog wel net wat extra's geeft.

Deze vindt zijn weg naar mijn draaitafel de komende weken vast nog regelmatig.

avatar van Faalhaas
Ik blijf de twee eerder vrijgegeven nummers het beste vinden. Die hebben ook het meeste de oude Helloween vibe in zich. Skyfall en Fear of the Fallen dus. Frappant dat juist "nieuwkomer" Deris met een nummer aan komt zetten dat zo op Keeper part 2 had kunnen staan.

Jammer dat Kai Hansen niet meer heeft bijgedragen, de volledige versie van Skyfall is geweldig. Zijn muziek icm de stem van Kiske heeft iets unieks, een gemiste kans om daar niet wat meer mee te doen.

Bij het intro van de openingstrack moest ik trouwens erg aan South Of Heaven van Slayer denken.

De laatste pakweg 3 minuten van Skyfall behoren tot de mooiste stukjes muziek ooit.

avatar van vielip
Heb het hele album nu 2 keer geluisterd. En dat was een hele opgave moet ik eerlijk bekennen. Het album begint voortvarend met de eerste 2, nou vooruit 3 nummers. Daarna kakt het echter behoorlijk in hier en daar. Niet dat het slecht wordt maar....het doet me ook zelden meer opveren. Ja bij Skyfall ben ik weer helemaal bij de les en is het een klein kwartier genieten. Ik durf nu wel te stellen dat ik dit nummer tot het beste reken dat de band ooit heeft opgenomen. Ben het met Faalhaas eens dat het jammer is dat Hansen niet aan meer nummers heeft meegeschreven. Ook wat die intro betreft kan 'm geen ongelijk geven trouwens

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Niks mis met deze plaat, nog steeds in dezelfde straat als een Maiden, en enkele pareltjes die al zijn genoemd, daartussen veelal hetzelfde en dat is prima maar niet opbeurend.

avatar van RuudC
Yes! Hier had ik zin in! Een goede bak power metal van een van de grondleggers van het genre. Dat Kiske meedoet, vond ik in eerste instantie niet zo boeiend. De deelname van Kai Hansen des te meer. Verder is dit album wel behoorlijk wat ik hoopte dat het zou zijn. Niet het beste wat de band ooit zou uitbrengen, maar het luistergenot is ontzettend groot. Ik ben blij dat de heren vooral gedaan hebben waar ze goed in zijn in plaats dat er heel duidelijk naar oude glorie gehint wordt. Het voelt daarom ook wel aan als een nieuw album, al had dit best Keepers III mogen zijn. Ik ben het wel eens dat Kai meer had mogen bijdragen, maar tegelijkertijd zingt Kiske behoorlijk goed en heeft Andi Deris wel echt een belangrijk aandeel in de kwaliteit van deze plaat. Fear Of The Fallen, Best Time, Mass Pollution zijn geweldige songs. Cyanide mag er ook wezen en de afsluiter van Kai is natuurlijk fenomenaal. De teksten zijn soms wel erg kazig, maar dat is bij Helloween altijd wel het geval. Puntje van kritiek is toch wel dat halverwege de songs wel wat minder worden. Het gitaarwerk blijft daar ook wel erg sterk. Al met al gaan de heren nergens de mist in. Ik hoop dat deze samenwerking nog even doorgaat.

Eindstand:
14. Pink Bubbles Go Ape 2,5*
15. Keeper Of The Seven Keys Pt 3 2*
16. Chameleon 2*

avatar van lennert
Hier keek ik meer naar uit dan ik eigenlijk had verwacht. My God-Given Right heb ik eigenlijk ook geen luisterbeurt extra meer gegund sinds mijn vorige review, er was gewoon niets dat me aantrok om het weer te proberen, maar de nieuwe s/t draait al twee weken op volle toeren. Dit is het soort power metal waar ik echt weer aan toe was! Kiske terug, Hansen terug (en laatstgenoemde mag af en toe ook even meezingen) en een flinke portie inspiratie die ik op het vorige album toch miste.

De vergelijkingen met de Keepers-albums zijn al veelvuldig gemaakt en ja, het voelt logisch. Als Helloween Keepers 3 had geheten, dan was dit een veel terechtere titel geweest dan het album dat nu voor het derde vervolg moet doorgaan. De klassieke Helloween sound is onder de meer moderne productie duidelijk aanwezig en dat ligt echt niet alleen aan het feit dat Kiske weer terug is. Nee, de drie gitaristen benaderen de sound perfect en de ritmesectie speelt er ook naar hartenlust op los. Eerlijk is eerlijk, het is wel Deris die een aantal malen het beste naar voren komt met songmateriaal: Fear Of The Fallen, Mass Polution en vooral Cyanide zijn stuk voor stuk ijzersterke tracks, waarop de band nergens klinkt als een simpele kopie van wat ze ooit waren, maar als inspiratievolle voortzettingen.

Respect ook voor Gerstner. Als meest recente bandlid maakt hij met Best Time een perfect I Want Out (maar toch geen kopie)-lied, terwijl ook Angels buiten de prachtige zanglijnen echt ijzersterk gitaarwerk heeft. Het beste is voor het einde bewaard, want Hansen's bijdrage Skyfall is, ondanks het wat cheezy refrein, een muzikaal meesterwerk met Space Oddity-achtig middenstuk, verpletterende solo's en drumpartijen en ook wat leadzang van mijn powermetalheld zelf. Ook prachtig hoe de laatste zin "somewhere out in spaaaaaace" is als hommage aan zijn jongere kind Gamma Ray. Topwerk.

Ook op de mindere nummers staat genoeg muzikaal vuurwerk en eigenlijk heb ik me ook geen moment geërgerd, wat soms bij Helloween-albums toch wel eens gebeurt. Nee, niets dan liefde voor wat ik hier hoor, zodoende komt deze nieuwe plaat ook erg hoog in de Helloween-lijst te staan. Ik kan niet wachten op de tour die hierop gaat volgen!

Uiteindelijke stand:
15. My God-Given Right 3*
16. Pink Bubbles Go Ape 3*
Gemiddelde: 3,94*

avatar van The_CrY
Heb even de tijd genomen om dit album om me in te laten werken, maar het is gewoon echt een klapper van jewelste geworden. De terugkeer van Kiske en Hansen heeft de gehele band nieuwe energie en inspiratie gegeven en alle songwriters leveren puik werk. 'Fear of the Fallen', welke hier niet meteen in de smaak viel, is een van de sterkste Deris-tracks in lange tijd, maar ook 'Robot King', waar alle drie de zangers fantastische prestaties neerzetten, behoort to mijn favorieten. 'Skyfall' is de epische afsluiter die dit album verdient. Ik ben blij dat het geen nostalgische trip is gebleken, maar een natuurlijk klinkend huwelijk tussen de Deris/Gerstner periode en de Hansen/Kiske periode.

Niet dat de band nu in een enorme sleur zat, trouwens. My God-Given Right boeide mij ook niet zo, maar de drie platen daarvoor waren toch stuk voor stuk sterke worpen. Ik ben daarom ook blij dat Deris en Gerstner gewoon actief hebben mogen meedoen en niet op de achterbank hebben moeten zitten zodat Hansen en Kiske meer konden doen.

avatar van Prog66
Power metal is een genre waar ik op zich best graag naar luister zonder dat dat uit de inhoud van mijn platenkast blijkt,
De lovende recensies hier en op de diverse andere sites hebben ertoe geleid dat ik deze plaat blind heb aangeschaft, en dat bleek een prima beslissing.

Wat een fantastische, overrompelende plaat is dit! Vanaf opener Out For The Glory tot en met sluitstuk Skyfall is het genieten geblazen. De riffs, het drumwerk, de zang: het is van de buitencategorie.

Het zal toch je kennismaking met Helloween zijn: er is blijkbaar nog veel te ontdekken. Eerst maar eens op zoek naar zeven sleutels.

avatar van jasper1991
De powermetalpompoenen zijn terug, en ditmaal zijn er ook twee oude teruggekeerd, en niet de minste ook: Kai Hansen en Michael Kiske. Zij verzorgen nu samen met de zanger van de laatste albums, Andreas Deris, de vocalen. Alledrie zijn het middelbare pompoenen van in de vijftig, maar rotten doen ze zeker niet. Qua zang is het album een waar genot, hoewel we van Hansen ook weer niet zo veel horen. De stemmen van Deris en Kiske vullen elkaar prachtig aan, de eerste laag, rauw en ongepolijst en de tweede hoog en rein.

It's the singer not the song, zeggen sommigen, maar een paar goede composities is toch altijd wel fijn. Gelukkig zijn Out for the Glory, Fear of the Fallen en Robot King prima powermetalnummers. Soms wordt het wat glammy of hardrockachtig, zoals op Mass Pollution, en dat is prettig voor de afwisseling. Best Time wordt jammer genoeg met elke luisterbeurt vervelender. De epische finale Skyfall is geheel in lijn met de respectievelijke afsluiters op de Keepers-albums, maar is hem voor mij jammer genoeg ook niet helemaal. Wist me niet mee te slepen en mist wat spanning. Refrein is ook niet helemaal lekker. Gelukkig is er ook nog het alleraardigste Angels.

De productie lijkt bewust wat sober gehouden. Op zich prima dat er niet continu zo'n synthtapijtje meeloopt zoals dat tegenwoordig vaak gaat, maar de bas lijkt wat te hard in verhouding te klinken. Verder doet dit album in vele opzichten denken aan de glorieuze begindagen van de Duitse powermetalgrootheid, vooral wanneer Kiske zingt en wordt ondersteund door de typische snelle polka en riffs van weleer. Hij zong toen nog niet geweldig vind ik, maar dat is later wel goed gekomen zoals ik al heb gemerkt op enkele Avantasia-albums en nu dus ook hoor op deze plaat. Echter, zoals hierboven al terecht opgemerkt, deze terechte self-titled is zeker geen pure nostalgische ode aan de begindagen van de band. Gewoon een puike plaat die geheel op zichzelf staat met zowel Deris als Kiske in goeden doen.

avatar van gigage
Faalhaas schreef:

South of heaven inderdaad, veelbelovend begin. En daar is de gallop al, Giddy-up.

avatar van namsaap
Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2021- releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien of mijn standpunt ten aanzien van het album is veranderd.

namsaap schreef:

Deze vindt zijn weg naar mijn draaitafel de komende weken vast nog regelmatig.

Een halfjaar later heeft dit album wat mij betreft toch iets van zijn glans verloren. Sommige nummers komen te gekunsteld over (Robot King, Skyfall onder andere) of zijn te gezapig (Best Time)

Score: 78/100

Jaarlijst 2021:

1. Harakiri For The Sky - Mære (92)
2. Moonspell - Hermitage (91)
3. Soen - Imperial (90)
4. Wheel - Resident Human (89)
5. Witherfall - Curse Of Autumn (88)
5. Terra Odium - Ne Plus Ultra (88)
7. Dvne - Etemen Ænka (87)
8. Nekromantheon - Visions Of Trismegistos (86)
9. Kauan - Ice Fleet (85)
9. Frost* - Day And Age (85)
11. Cult Of Luna - The Raging River (84)
11. Motorpsycho - Kingdom Of Oblivion (84)
11. Dordeduh - Har (84)
14. Epica - Omega (83)
14. Flotsam and Jetsam - Blood In The Water (83)
14. Styx - Crash Of THe Crown (83)
17. Empyrium - Über den Sternen (82)
18. Cryptosis - Bionic Swarm (81)
19. Seth - La Morsure Du Christ (80)
19. Asphyx - Necroceros (80)
19. The Ruins Of Beverast - The Thule Grimoires (80)
- - . Tribulation - Where The Gloom Becomes Sound (79)
- - . Therion - Leviathan (78)
- - . Helloween - Helloween (78)
- - . Gojira - Fortitude (77)
- - . Transatlantic - The Absolute Universe (74)
- - . Psychonaut/Sâver - Emerald (74)
- - . Evergrey - Escape The Phoenix (73)
- - . Orden Ogan - Final Days (73)
- - . Vola - Witness (73)
- - . Wode - Burn In Many Mirrors (72)
- - . White Void - Anti (70)
- - . Decline Of The I - Johannes (69)
- - . Dread Sovereign - Alchemical Warfare (68)
- - . Evership - The Uncrowned King - Act 1 (67)
- - . Iotunn - Access All Worlds (64)
- - . The Lion's Daughter - Skin Show (60)

avatar van ShadowGallery79
Een erg prettig album waar een aantal bijzonder sterke nummers opstaan. Volop genieten dus!