Helloween - Helloween (2021)

Duitsland
Label: Nuclear Blast

1. Out for the Glory (7:19)
  2. Fear of the Fallen (5:39)
  3. Best Time (3:36)
  4. Mass Pollution (4:15)
  5. Angels (4:42)
  6. Rise Without Chains (4:56)
  7. Indestructible (4:43)
  8. Robot King (7:08)
  9. Cyanide (3:29)
  10. Down in the Dumps (6:01)
  11. Orbit (1:05)
  12. Skyfall (12:11)
  13. Down in the Dumps Music * (6:01)
  14. Golden Times * (4:47)
  15. Save My Hide * (3:11)
  16. Pumpkins United * (6:20)
totale tijdsduur: 1:05:04 (1:25:23)
avatar van vielip
Ben erg benieuwd! De hoes is alvast prachtig en een dikke hint naar het verleden

avatar van Jelle78
Inderdaad een prachtige hoes. Het eerste vrijgegeven fragment van Skyfall klinkt veelbelovend, dus ik kan niet wachten. Ik hoop trouwens wel dat bovenstaande afbeelding de definitieve hoes gaat worden. De band zelf heeft namelijk een versie van het artwork gepost waarop het bandlogo precies over het hoofd van de engel bovenin beeld valt. Dat ziet er echt niet uit.

avatar van Sir Spamalot
Die hoes, zwijg me ervan. Ik had dit album al een paar dagen in de smiezen, maar op Metal Archives stond de hoes met het "kader", hun Facebook pagina had de hoes zonder dat kader. De hoes op hun label Nuclear Blast heb ik ingediend en ik hoop (voor hen, knipoog) dat ze me niet bij mijn euh, lurven hebben.

Helloween met drie potentiële zangers, min of meer: Hansen, Kiske en Deris. Als dat maar lukt.

De teaser voor Skyfall: "Skyfall": Teaser Trailer, New Single Out April 2nd, 2021| HELLOWEEN - YouTube

Behind the scenes: "Skyfall": Behind The Scenes, Part I | HELLOWEEN - YouTube

avatar van vielip
Skyfall klinkt in ieder geval alvast erg lekker! Niks nieuws onder de (Helloween) zon maar dat wil ik van deze band ook niet (meer). Gewoon lekker doen waar ze goed in zijn. En groot mee zijn geworden. Het plezier spat van de filmpjes/teasers af. Heerlijk!

avatar van The_CrY
Prachtig hoes en zeer toffe teaser alvast. Dit wordt een van de grote platen van het jaar hopelijk. De songwriting credits zijn al vrijgegeven, en her en der lees ik online wat teleurstelling aangezien Kiske (geen tracks) en Hansen (alleen de laatste) niet zoveel aandeel lijken te hebben. Ben toch wel benieuwd; ik vertrouw de band erop de beste tracks te hebben gekozen ipv de populairste namen.

The_CrY schreef:

Hm oké, dat is best verrassend. En ook wel een beetje vreemd voor m'n gevoel. We weten de reden van het waarom natuurlijk (nog) niet dus laten we niet teveel op de zaken vooruit lopen. Maar lichtelijk teleurgesteld ben ik toch wel een beetje..

avatar van Matthijs78
De single Skyfall lag vanmiddag in m'n brievenbus en ik moet zeggen, dit is goed te pruimen zeg! Fans van zowel het oude als nieuwe werk van Helloween kunnen hiermee uit de voeten. Vooral (te) gek om Kai Hansen weer op een Helloween song te horen zingen! Als dit de opmaat is voor de rest van het album dan wordt dit een klapper van jewelste!

avatar van Sir Spamalot
Weliswaar de single edit, maar hier is hij dan: Skyfall.

avatar van The_CrY
Nou, dat valt niet tegen zeg. Ik kijk uit naar de volledige versie. Echt een epic in de stijl van de eerste twee Keepers platen.

avatar van vielip
Jongens wat een genot is dit verknipte nummer! Het is 1988 all over again. Ze borduren (gelukkig) voort op de 'Keeper' stijl. Niet dat ik enkel en alleen maar in het verleden wil blijven hangen, begrijp me niet verkeerd. Maar op dit moment hoef ik van Helloween in deze bezetting echt geen album vol vernieuwingsdrang en nieuwerwets geneuzel. Gewoon lekker old school classic Helloween power metal. En dat is wat ze ons, afgaande op deze single althans, gaan voorschotelen. Doet me nog weer iets meer uitkijken naar het hele album!

avatar van vielip
Heb het nummer de afgelopen dagen op repeat gehad. En zo kan het gebeuren dat ik 'm imiddels al een keer of 12 gehoord heb. Ben echt onder de indruk! De afwisseling tussen de 3 zangers werkt erg goed. Zo storen Deris en Hansen me niet. Als die twee hele nummers voor hun rekening gaan nemen (en dat zal vast wel gebeuren op het album vrees ik) dan trek ik het vaak maar moeilijk. Maar goed, dit Skyfall is in ieder geval een vette knaller!

avatar van Faalhaas
Ik vind het ook een gaaf nummer. Doet idd denken aan hun hoogtij dagen. Meteen de Keeper albums met Kiske maar weer eens opgezet. Wat ontzettend goed was dat.

Ik vrees dat dit nummer wel het hoogtepunt gaat zijn. Ik bekeek net de credits van het nieuwe album, en Skyfall is de enige track geschreven door Kai Hansen. Ook geen Kiske credits . Ik verwacht dus verder niet zoveel nummers in de oude stijl, maar misschien heb ik het mis.

Kai Hansen is wel altijd de drijvende kracht achter de echt goede nummers geweest voor mij. Keeper I is zowat helemaal door hem geschreven en laat ik dat nou net hun beste album vinden.

avatar van vielip
Ja dat gevoel bekruipt mij ook een beetje. Laten we hopen dat we er gigantisch naast zitten

avatar van fanpurple
Nog een maand wachten, en dat kan ik eigenlijk niet

avatar van Matthijs78
De melodie van 'Fear of the Fallen' zit nu in m'n hoofd en gaat er waarschijnlijk de rest van het pinksterweekend ook niet meer uit

avatar van fanpurple
"Fear of the Fanllen"

avatar van Faalhaas
Ben niet zo'n fan van Deris, maar ondanks dat een prima nummer. Catchy en lekker snel. Hoop nog wel op een aantal nrs met Kiske op leadzang...

avatar van vielip
Tja van dit nummer wordt ik dan weer een stuk minder enthousiast eerlijk gezegd. Het is niet slecht hoor. Maar het is ook nergens boven de middelmaat. Een typisch Deris nummer. Had ook zo op Master of the rings of Time of the oath kunnen staan voor mijn gevoel.

avatar van jordidj1
Skyfall is best wel fantastisch eigenlijk. Wellicht ga ik het album nog es beluisteren dit jaar.

avatar van vielip
Als je het nummer bedoeld dan ben ik het volledig met je eens! Mocht je het hele album al gehoord hebben en daarop doelen, dan maak je me niet minder nieuwsgierig dan ik al was

avatar van Matthijs78
Persoonlijke word ik van FotF enthousiaster dan van Skyfall. Iemand memoreerde al dat dit een typisch Deris nummer is, klopt en laat ik nu meer fan zijn van de Deris-Era dan de Helloween daarvoor. Puur persoonlijke kwestie overigens.

Ik zelf vind ook dat Helloween de beste albums in de tweede helft van de jaren 90 heeft uitgebracht. Ik ben desalniettemin erg nieuwsgierig naar dit album.

avatar van The_CrY
Fear of the Fallen landt de eerste luisterbeurt nog niet helemaal, maar an sich is het logisch dat ook de Deris-era blijft vertegenwoordigd op dit album. Het viert immers de volledige legacy van Helloween, niet alleen de Keepers-era. Blijft wel leuk hoe de drie zangers elkaar afwisselen.

avatar van vielip
Uiteraard is het logisch dat ook Deris ruimte krijgt. Alleen vind ik het verschil zo groot. In een nummer als Skyfall vind ik zijn rol (maar ook die van Hansen) precies goed. Beide trek ik slecht een heel nummer lang. Laat staan een heel album. Maar in Skyfall is de verdeling voor mij perfect. Op Fear of the fallen logischerwijs dan weer niet. Of in ieder geval minder. Omdat Deris daar de hoofdrol heeft. Maar zoals Matthijs terecht zegt; het is natuurlijk allemaal persoonlijke smaak

avatar van Faalhaas
Kwestie van smaak inderdaad. Ik word ook voornamelijk enthousiast van de oude Helloween. Zelfs het valse gekraai op de eerste twee releases van Kai Hansen vind ik geweldig, het heeft gewoon iets. Met de komst van Kiske viel alles op zijn plaats wat twee geweldige platen opleverde en nog twee interessante.

Met de stem van Deris kan ik echter niks, ik mis het charismatische wat Kiske en Hansen in hun stemgeluid hadden. Ik heb de Deris periode dan ook grotendeels langs me heen laten gaan. Misschien onterecht. Fear Of The Fallen is an sich namelijk een prima nummer, alleen het raakt me niet. Het was waarschijnlijk heel anders bij me binnengekomen als Kai of Kiske de leadzang voor hun rekening hadden genomen. Ik meen trouwens de stem van Kiske hier en daar wel te horen.

avatar van Matthijs78
Ik heb het album nu voor de eerste keer beluisterd en ik moet zeggen, het enthousiasme en de bevlogenheid spatten er vanaf. Dit in combinatie met het loepzuivere geluid maakt het ook echt een feest voor het oor. Echter, wie een herhaling Keeper verwacht of een hoofdrol voor Kiske, zal bedrogen uitkomen. De vocals zijn redelijk 50/50 verdeeld (maar dat wisten we eigenlijk al) en er is een zeer beperkte vocale rol voor Hansen weggelegd. Het album laat zich voor mij ook moeilijk plaatsen op dit moment. Qua instrumentatie (bombast) hoor ik dan wel meer Gamma Ray maar dat is logisch met Hansen weer in de gelederen. De score laat ik nog even voor wat het is want er komt nogal een bak muziek op je af in ruim een uur. Wordt vervolgd!

avatar van JB7x
De Skyfall op het album is zowaar nog epischer! Fantastische opbouw naar het climax wat het eind van het album betekent.

Maar leg mij eens even uit wat een single edit van 12 minuten naar 7 minuten uit gaat maken? Stel hij zou op de radi ogedraaid willen worden is die nog steeds 2x zo lang. Zie ik iets over het hoofd. Past die dan beter op een singletje?

JB7x schreef:

Voor het maken van een video schelen die 5 minuten enorm veel geld. Zou me niks verbazen als dat de hoofdreden is.

avatar van the crook
JB7x schreef:

Behalve als je voor de deluxe editie of vinyl gaat, wat dan volgen er nog twee bonus tracks.

avatar van crosskip
the crook schreef:

Je hoeft de tweede plaat niet per se om te draaien he!