Yardbirds - '68 (2017)

Rock / Blues
Label: JimmyPage.com

1. Train Kept a Rollin' (3:05)
  2. Mr, You're a Better Man Than I (5:06)
  3. Heart Full of Soul (1:48)
  4. Dazed and Confused (6:07)
  5. My Baby (2:50)
  6. Over Under Sideways Down (2:17)
  7. Drinking Muddy Water (2:56)
  8. Shapes of Things (2:30)
  9. White Summer (3:48)
  10. I'm a Man (Contains Moanin' and Sobbin') (10:19)
  11. Avron Knows (3:50)
  12. Spanish Blood (3:16)
  13. Knowing That I'm Losing You (Tangerine) (2:55)
  14. Taking a Hold on Me (3:03)
  15. Drinking Muddy Water [Version 2] (2:50)
  16. My Baby (2:59)
  17. Avron's Eye (2:56)
  18. Spanish Blood (Instr.) (3:12)
avatar van nlkink
Wie in 1968 concert bezocht The Yardbirds met als referentie het album The Yardbirds - Little Games (1967) werd waarschijnlijk uit de sokken geblazen door het livemateriaal dat de groep op dat momenteel speelde. Anderzijds zal een persoon die in 1968 naar aanleiding van een recent concert naar de platenzaak toog om datzelfde album aan te schaffen zeer waarschijnlijk van een koude kermis zijn thuisgekomen. The Yardbirds was in 1968 een schizofrene groep geworden. Onder leiding van producer Mickie Most had men een album opgenomen en uitgebracht dat niet echt representatief was voor wat de groep live bracht.
Dat de groep nog een poging heeft gedaan de situatie te rectificeren door met een nieuw album te komen is te horen op deel twee van Yardbirds '68, een verzameling opnames uit het voorjaar van 1968. Helaas zijn de sessies nooit voltooid. Op dat moment waren ook binnen de groep de meningen verdeeld over hoe het nu verder moest. Jimmy Page wilde meer richting de electrisch versterkte (blues)rock, Keith Relf en Jim McCarty wilden een meer folkachtige richting in. Bij beluistering van disc twee (nummers 11 t/m 18) kun je enigszins horen hoe dit uitpakte. Naar mijn mening sluit het één het ander niet uit. Dat wordt nog eens bevestigd door het feit dat Jimmy Page deze twee stijlen op latere albums van Led Zeppelin ook bijeen wist te brengen. Overigens zijn deze opnames deels ook te vinden op The Yardbirds - Cumular Limit (2000) maar die is een stuk lastiger te vinden. Bovendien klinken de nummers hier een beetje als ruwe mixen. Jimmy Page heeft voor Yardbirds '68 de tapes afgemixt.
Disc 1 bevat opnames van een concert van 30 maart 1968 dat op The Yardbirds - Live Yardbirds Featuring Jimmy Page (1971) werd uitgebracht in 1971. Toen was de groep er niet zo gelukkig mee. Kennelijk vond de platenmaatschappij het publiek niet enthousiast genoeg en werd er gejuich tussen gemixt van een stierengevecht. De tapes zijn door Jimmy Page onder handen genomen en alsnog voorzien van een goede mix, uiteraard zonder publieksgejoel van een stierengevecht. Er was overigens wel wat kritiek op Page over het verwijderen van Keith Relf's praatjes (of zoals de Britten zeggen: banter) tussen de liedjes door.
De set is als vinyl dubbelalbum en als 2CD set te bestellen via de site van Jimmy Page. Ik heb ook nog even gekeken of er andere mogelijkheden waren, maar die zijn beperkt en maken vooral de 2CD set wel erg duur.
Wellicht interessant voor Droombolus, metalfist, liefkleinhertje, heartofsoul, hpdewin, Chronos85 en BoyOnHeavenHill. Ik kwam jullie namen tegen bij de hierboven vermelde andere albums en nog een enkel album dat ik essentieel vind.

avatar van metalfist
Thanks nlkink! Ik heb ondertussen al lang niets meer gedraaid van The Yardbirds maar je hebt mijn interesse wel gewekt om me er eens terug wat meer in te verdiepen. Als ik het goed begrijp zit het volledige Live Yardbirds concert uit 1971 dan in deze set maar dan opnieuw geremixt door Jimmy Page? Dat van dat stierengevecht heb ik ook nooit geweten eigenlijk, ga er een volgende keer eens op letten.

avatar van spinout
Deze staat op Spotify!

metalfist schreef:

Als ik het goed begrijp zit het volledige Live Yardbirds concert uit 1971 in deze set maar dan opnieuw geremixt door Jimmy Page?

Als ik de tracklist van de twee albums vergelijk ziet het ernaar uit dat Page de soundcheck heeft verwijderd. En zoals ik al zei, de verbindende praatjes van Keith Relf.

Het mooie is dat de compilatie op Spotify te beluisteren is. Dank voor het melden, spinout.

avatar van spinout
Ik heb een hekel aan de stem van Keith Relf, die het vaak ook nog nodig vindt om met zijn harmonica overal doorheen te blazen. Anders had ik er wel een halfje bijgedaan.

Een fraaie site over de laatste 6 maanden van The Yardbirds:
January to July .... and everything in between - yardbirds68.blogspot.com