Doe Maar - Skunk (1981)

Pop / Ska
Label: Killroy

1. Sinds 1 Dag of 2 (3:18)
  2. Te Laat (2:01)
  3. Bella Donna (3:13)
  4. Smoorverliefd (3:15)
  5. Nederwiet (6:52)
  6. Nix voor Jou (4:06)
  7. Mis (2:52)
  8. Ruma Saja (4:04)
  9. De Laatste X (4:53)
  10. Dansen Met Alice (2:45)
Jeugdherinneringen ! Doris Day en andere stukken was mijn eerste lp, dit mijn tweede. Dit album werd alsnog een succes doordat Doris Day zo'n enorme hit werd. Beide albums stonden meer dan een jaar zeer hoog in de hitlijsten.

Stefan
ik vind eigenlijk alleen Nederwiet nog steeds een heerlijk nummer... voor de rest niet meer dan respect

Het begin van Nix Voor Jou is echt een toonbeeld van het schrijverstalent in Doe Maar, in 1 woord briljant: 's Morgens vroeg en ik zoek naar m'n sokken!

avatar van Edski
Nix voor jou is fantastisch om mee te bleren in de auto, vooral ook omdat het precies iets te hoog voor me is!
In 4 minuten je stem voor een halve dag vergallemiezen...

avatar van nuf
nuf
skunk! bekende hitjes en gewoon echt hele leuke muziek, lekker relaxed en luisterbaar .

en nederwiet is gewoon een heel leuk/grappig nummer

avatar van FunkStar
Jeudsentiment! Dit vind ik een van de beste albums van Doe Maar met de singles, Sinds een Dag of Twee (32 Jaar), Smoorverliefd en Nederwiet.
Maar let ook op het instrumentale Belle Donna en het mooie Ruma Saya!

Geloofwaardige nederpop zonder gekke woordkeus of overtrokken dramatiek.......klinkt ook nog es geweldig. Voor mij de sterkste plaat van de heren.

avatar van monique
knap werk van doe maar,alle liedjes liggen lekker in het gehoor,1 van de betere doe maar albums

avatar van citizen
Smoorverliefd natuurlijk retestrak, en Nederwiet van Joost Belinfante een veelbelovende voorbode van zijn kunnen. Eigenlijk wel de leukste van ze.

Pieter Paal
Een van de beste bands die 'in hun moers taal' zong. Ik blijf ze alle tien goed vinden.

EVANSHEWSON
En één van de sterkste elpees die deze prima band afleverden! Formi-tastisch!

Rumah Sajah!

Father McKenzie
Ik luister de laatste tijd erg vaak terug naar deze, 4US en Doris Day & Andere Stukken... die mooie teksten, dat lekkere reggaeritme, die jongens deden het toch maar.
Ik vind de afwisseling tussen de stijlen van Vrienten en Jansz, en af en toe die maffe nummers van Joost Belinfante zo verschrikkelijk goed, deze muziek is zo tijdloos...

Ik vind het verdomde spijtig dat het geen Vlamingen waren, ik zou nog geen béétje trots geweest zijn op zoveel talent!

avatar van Darkzone
Gisteravond naar hun concert in De Kuip geweest en ongelofelijk dat ik nog bijna alle teksten mee kon zingen! En dat terwijl ik pas 8 was toen ze in 1984 uit elkaar gingen.
Ik zie nu ook pas hoe kort dit album eigenlijk duurt!!
Ook vaag dat het titelnummer alleen maar een b-kantje is geweest van een single.

avatar van dj maus
Ruma Saja - toch nooit mijn favoriet van dit album, wist mij afgelopen donderdag tijdens hun concert in De Kuip, plotseling heel erg te ontroeren. Ik denk omdat dit een wat persoonlijker nummer van Ernst Jansz is, die normaal toch de ondeugende bon vivant verpersoonlijkt in zijn nummers.

Los daarvan is dit sowieso een meesterwerk met veelal een heerlijk neurotisch sfeertje dat echt bij die tijd hoorde. Ik kreeg deze plaat bij mijn eerste communie, dus ik zal een jaar of 7, 8 geweest zijn. De teksten, fascineerden me toen al, al begreep ik ze vaak (nog) niet. Eenmaal in de puberteit ben ik de plaat en de band wat gaan verguizen, maar doordat ik in mijn studententijd interesse kreeg in dubmuziek, en een plotse Police-revival had, kwam ik weer bij deze plaat terug, met name vanwege het instrumentale Bella Donna. De echte herwaardering kwam toen Kruder & Dorfmeister als afsluiter van een 4 uur durende dj-set het nummer Nederwiet draaiden. Sindsdien weer helemaal verknocht, zij het soms wat besmuikt.

Door toeval was ik donderdag bij het concert - normaal zou ik nooit naar zoiets grootschaligs gaan - maar ik heb erg genoten.

avatar van dj maus
Leuk weetje: op LP duurt Dansen Met Alice ongeveer een halve minuut langer dan op CD, vanwege een reprise aan het eind van het nummer. Waarom deze reprise op de cd-versie weggelaten is, is mij overigens een raadsel.

Ook de originele hoes is mooier: geen label bovenin en zeker niet die titels onder. Helaas ben ik er nog niet in geslaagd een scherpe afbeelding van het origineel te vinden.

avatar van dazzler
Vandaag gekocht in Media Markt.

Een 2008 re-release,
geremasterd van de originele tapes,
en bovenal ...

met Dansen Met Alice ... inclusief intrumentale outro
met teksten van alle liedjes
met de originele albumhoes

4US heb ik nog niet,
maar belooft ook geremasterd te zijn
van de originele tapes ...

avatar van dazzler
SKUNK
was Doe Maars statement.
Ska met Punk werd een eigen geluid,
en drukte een onuitwisbare stempel op de nederpop.

Sinds een Dag of Twee is een klassieker van formaat.
Muziek en tekst zijn perfect in balans ... wat een heerlijke gitaarsolo.

Te Laat is wat dunnetjes, maar wordt dapper
geserveerd door de hilarische drummer Carel Copier.

Bella Donna is een sublieme reggae instrumental.
Een gitarist van het kaliber Jan Hendrix kan meer dan "tsjaka tsjaka".

Smoorverliefd is hier het beste voorbeeld van "skunk"muziek.
Gedreven drie akkoorden ska met rechtoe rechtaan tekst.

Nederwiet laat vijfde wiel Joost Belinfante aanrukken.
Een klassieker, maar van te lang beluisteren krijg ik een betonnen hoofd.

Nix voor Jou zijn Belinfante en Copier samen.
Een valse reggaewals die kant 2 wijfelend opent.

Mis is nog zo'n voorbeeld van "skunk".
Ritmisch naar ska neigend, maar met rockende gitaren.

Rumah Saja brengt Ernst Jansz auto-biografisch.
Samen met Mis nog teruggrijpend naar het debuutalbum van Doe Maar.

De Laatste X is Henny Vrienten in een lome bui.
Prachtige backingvocals en alweer een uit het leven gegrepen tekst.

Dansen Met Alice mixt opnieuw de westerse rock met de caraïben.
Op de 2008 remaster met (de oorspronkelijke) extra gitaar outro.

Skunk is een evenwichtige plaat,
met liedjes die niet allemaal even sterk zijn,
maar wel de vele gezichten van de groep laten zien.
Niet voor melomanen die willen zeuren.

luijsterburg

luijsterburg
aERodynamIC schreef:

Nu ga ik me echt oud voelen

stuart
Af en toe het melige, maar lekkere Nederwiet opzetten.

avatar van Fairy Feller
Meesterlijke nederpop. Ik zat op de MAVO toen deze uitkwam en was het zelfs stoer dit "onbekende bandje" goed te vinden .......daarna snel al niet meer , alhoewel de platen van hoog niveau bleven. De eerste zonder Vrienten destijds ook snel aangeschaft.

luijsterburg schreef:

Nou ja, ik zal een geweldig album als dit nooit in mijn vaders kast vinden. Dit komt toch echt uit mijn eigen kast (als toen 11, 12-jarig manneke die Doe Maar geweldig vond
Ik herken bovenstaand bericht ook wel: Doe Maar kon al heel snel niet meer toen ze met Doris Day groter werden. Overigens leerde ik zelf de band kennen met dat laatste album en daar kwam Skunk dus snel bij. Beide albums stonden tegelijkertijd wekenlang hoog in de albumlijst.

avatar van LucM
Doe Maar bracht verdomd leuke songs als "Sinds een Dag of Twee (32 Jaar)" en "Bella Donna". Deze band had vooral aanhang bij tienermeisjes, maar ik hield ook erg van hun muziek die nu nog staat als een huis. Onlangs heb ik mijn grijsgedraaide LP's vervangen door de compilatiebox "Echt Alles".

Staat hier ook bij mij ouders in de kast, naast 4US en Doris Day. Toch wel mijn favoriete doe maar.

Father McKenzie
Dit is een lied over een plant
een groene plant, een mooie plant
een welriekende plant, een grote, een sterke
ja, een nuttige plant

Wiedewiedewiet! Geniaal, toch?

mwa...in '81 misschien

fastpulseboy schreef:

mwa...in '81 misschien

Nu vooral een erg melig filler nummer, maar ja storen doet het niet.

fastpulseboy
D-ark schreef:

Nu vooral een erg melig filler nummer, maar ja storen doet het niet.

true