Doe Maar - Skunk (1981)

Pop / Ska
Label: Killroy

1. Sinds 1 Dag of 2 (3:18)
  2. Te Laat (2:01)
  3. Bella Donna (3:13)
  4. Smoorverliefd (3:15)
  5. Nederwiet (6:52)
  6. Nix voor Jou (4:06)
  7. Mis (2:52)
  8. Ruma Saja (4:04)
  9. De Laatste X (4:53)
  10. Dansen Met Alice (2:45)
avatar van dazzler
SKUNK
was Doe Maars statement.
Ska met Punk werd een eigen geluid,
en drukte een onuitwisbare stempel op de nederpop.

Sinds een Dag of Twee is een klassieker van formaat.
Muziek en tekst zijn perfect in balans ... wat een heerlijke gitaarsolo.

Te Laat is wat dunnetjes, maar wordt dapper
geserveerd door de hilarische drummer Carel Copier.

Bella Donna is een sublieme reggae instrumental.
Een gitarist van het kaliber Jan Hendrix kan meer dan "tsjaka tsjaka".

Smoorverliefd is hier het beste voorbeeld van "skunk"muziek.
Gedreven drie akkoorden ska met rechtoe rechtaan tekst.

Nederwiet laat vijfde wiel Joost Belinfante aanrukken.
Een klassieker, maar van te lang beluisteren krijg ik een betonnen hoofd.

Nix voor Jou zijn Belinfante en Copier samen.
Een valse reggaewals die kant 2 wijfelend opent.

Mis is nog zo'n voorbeeld van "skunk".
Ritmisch naar ska neigend, maar met rockende gitaren.

Rumah Saja brengt Ernst Jansz auto-biografisch.
Samen met Mis nog teruggrijpend naar het debuutalbum van Doe Maar.

De Laatste X is Henny Vrienten in een lome bui.
Prachtige backingvocals en alweer een uit het leven gegrepen tekst.

Dansen Met Alice mixt opnieuw de westerse rock met de caraïben.
Op de 2008 remaster met (de oorspronkelijke) extra gitaar outro.

Skunk is een evenwichtige plaat,
met liedjes die niet allemaal even sterk zijn,
maar wel de vele gezichten van de groep laten zien.
Niet voor melomanen die willen zeuren.

avatar van Gajarigon
Mannen bij de vleet, wachtend in een rij
Doet me toch geen reet want ze kijkt naar mij

Aangenaam wegluisterende, humoristische plaat met enkele uitschieters (de opener en 'Dansen met Alice'), maar in zijn geheel luister ik hem nog zelden, daarvoor zijn de meeste nummers toch net wat te banaal.

avatar van Funky Bookie
Het eerste album met Henny Vrienten is gelijk een enorme stap voorwaarts zowel tekstueel als muzikaal. Er wordt nu echt voor de Ska gekozen en het is niet meer zo akelig melig.

Sinds 1 Dag Of 2
De titel werd veranderd om het radiovriendelijker te maken en dat heeft de band geen windeieren gelegd. Dit is uiteindelijk een echte Doe Maar klassiek en de eerste stap naar de legende die Doe Maar zou worden. Leuke teksten met humor, zonder het Sinterklaasniveau van het vorige album,

Te Laat
Zang van Carel Copier. Als leadzanger vind ik hem niet zo bijzonder als Ernst en Henny, maar de koortjes zijn nooit meer zo mooi geworden als op deze plaat. Dit is verder geen spectaculair nummer, maar wel een lekker uptempo plaatje.

Bella Donna
Het bewijs dat Jan Hendriks als gitarist onderschat is. Hij doet niet veel scheurende solo 's als zijn Amerikaans bijna-naamgenoot, maar kan wel heel mooi ondersteunend aan het liedje spelen.

Smoorverliefd
Mijn perssonlijke eerste kennismaking met Doe Maar. Een ontzettend catchy refrein dat na 1x horen niet meer uit je kop te krijgen is.

Nederwiet
Ja, het is een melig nummer en misschien zelfs banaal. Maar in '80 was Nederland nog niet zo nonchalant t.o.v. nu en daarmee denderde dit nummer toch wel door een paar taboes heen. Gelijk een hele goede cursus voor de hobbyisten thuis.

Nix Voor Jou
Weer gezongen door Carel en ik denk ook dat het daardoor komt dat ik van dit nummer niet onder de indruk ben. Hij heeft een redelijke 13-in-een-dozijn stem en dat is perfect voor koortjes, maar komt in leadzang niet echt uit de verf.

Mis
Gewoon een lekker nummer dat wel laat horen dat de heren t.o.v. hun debuut een stuk volwassener zijn geworden.

Ruma Saja
Ernst bezingt zijn Indonesische roots en stelt en passant het discriminatie probleem van gemengd bloed aan de kaak. Ontzettend goed sfeervol nummer dat dankzij de Ska achtergrond toch een echt Doe Maar nummer is.

De Laatste X
Dit liedje onderscheidt zich m.i. vooral door de sterke zang van Henny.

Dansen Met Alice
Heel vrolijk nummer met eigenlijk een heel zielig verhaal zorgt voor een leuk contrast en is daarmee een goede afsluiter van het album dat laat zien dat Doe Maar niet zomaar een Nederpop bandje is, maar dankzij de muzikale vernieuwing en gedurfde teksten klaar is om geschiedenis te gaan schrijven.