Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert (2021)

Label: Age 101

1. Introvert (6:02)
  2. Woman (4:29)

met Cleo Sol

3. Two Worlds Apart (2:58)
  4. I Love You I Hate You (4:15)
  5. Little Q, Pt. 1 [Interlude] (1:08)
  6. Little Q, Pt. 2 (3:46)
  7. Gems [Interlude] (2:57)
  8. Speed (2:40)
  9. Standing Ovation (4:08)
  10. I See You (3:58)
  11. The Rapper That Came to Tea [Interlude] (2:45)
  12. Rollin Stone (3:39)
  13. Protect My Energy (3:08)
  14. Never Make Promises [Interlude] (1:02)
  15. Point and Kill (3:05)

met Obongjayar

16. Fear No Man (4:03)
  17. The Garden [Interlude] (2:38)
  18. How Did You Get Here (4:56)
  19. Miss Understood (3:28)
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Yes.

avatar van mattman
Eerste single is meteen een mic drop momentje van heb je me daar. Wat een nummer, productie, teksten, passie, videoclip.

avatar van Zwammer
Introvert klinkt weer goed inderdaad. Producer Inflo zit wel in een uitermate goede creatieve periode. Na het vorige Little Simz album en de strakke Sault albums nu weer dit nummer. Album om naar uit te kijken!

avatar van jordidj1
ik wil dit nu al op plaat hebben

avatar van Kos
Kos
Ben ook benieuwd.

avatar van Arno
Godsamme wat een bazentrack is Introvert.

Moeten we echt wachten tot september voor deze plaat?

avatar van -SprayIt-
Pff, die hakt erin zeg. Ijzersterk, alle registers open.

Clip doet me wat Iron Sky aan van Nutini en dat dan in de mix met The Carters en Kanye.

Heel benieuwd! Dit gaat een klappertje worden.

avatar van Rvdz
Introvert is wel echt geweldig, damn

avatar van peterjames777
Zwammer schreef:

De man zit inderdaad niet stil. Wat een baas.
Ook op deze nieuwe drukt hij zijn stempel: Klik

avatar van Chungking
Introvert is idd echt een knaller, waw!

Introvert is de bom van 2021.

avatar van Gretz
Introvert is nu al een van de beste hiphopanthems die ik ooit gehoord heb

avatar van musicfriek
Ik hoor nog niemand over Woman, die is ook echt geweldig goed En leuk om Cleo Sol voorbij te zien komen, die is me al een paar jaar bekend, erg fijne zangeres. En Introvert, tja, belachelijk sterk gewoon.

avatar van Mastroianni
Gretz schreef:
Introvert is nu al een van de beste hiphopanthems die ik ooit gehoord heb

Toen ik dit las dacht ik tjonge, wat kan die Gretz toch overdrijven. Maar nu ik het nummer een paar keer beluisterd heb...

avatar van AstroStart
Rollin Stone is inmiddels ook uit. Wat minder glad dan 'Woman' en wat meer in lijn met een nummer als 'Boss'. Bevalt goed!

avatar van VladTheImpaler
Een single nummer 4; I Love You I Hate You

Wel gelijk weer raak

avatar van Kos
Kos
Vind Introvert helemaal niet veel juist.
Qua rap prima maar wat een bombastische kutproductie weer. Soort Kanye op zn sufst.

(Woman klinkt al stukken beter)

avatar van Arrie
Kanye doet gelukkig niet zulke bombastische producties. Is voor mij ook het grote euvel van dat nummer.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Arrie schreef:
Kanye doet gelukkig niet zulke bombastische producties.

*Lacht in MBDTF.*

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat Introvert naar verloop van tijd lichtelijk gaat vervelen door dat bombastische. Desalniettemin vind ik alle vier de vrijgegeven singles erg sterk.

avatar van dj24
Eindelijk weer eens een album dat meedoet voor de titel Album van het Jaar. Wat een feest deze plaat!

avatar van hoi123
Ik had er na de release van het nogal potsierlijke Introvert en het trapperige Rollin Stone weinig hoop meer in dat dit album Grey Area zou evenaren, maar ik had gelukkig ongelijk: Little Simz zet hier echt een klein meesterwerk neer. Waanzinnige producties die uit een indrukwekkend aantal muzikale vaatjes tappen, mooie introspectieve teksten en een kenmerkende laidback, maar toch bezielde voordracht ervan. Ik heb dit vandaag pas een eerste luisterbeurt gegeven, maar vind 't nu al lastig om favorieten te noemen, met het weelderige Woman, afrobeat/hiphop-crossover Fear No Man of het overdonderende Standing Ovation. Rollin Stone komt in de context van het album ook beter tot z'n recht overigens. Alleen jammer dat de corny pompeuze aanpak van Introvert op sommige kleine momentjes terug komt, maar nergens wordt het zo erg als in dat nummer, dus het blijft een klein smetje op een verder echt vrij geweldig album.

avatar van JB7x
Staat hier dan eindelijk op repeat vandaag. Ik merk al dat dit een album is waar iedereen zijn eigen favorieten kan uitkiezen. Ik ben niet de grootste hiphopfanaat, en merk dat bij mij de meer soulvolle nummers zoals Introvert, Two Worlds Apart en Little Q, Pt 2 er nu uitspringen.

Maak ik een hele gekke vergelijking als ik zeg dat een mix is tussen de laatste plaat van Kiwanuka en Good Kid, Maad City?

avatar van mattman
Waanzinnig rijke plaat. Little Simz heeft hier alweer stappen gezet op zowat elk vlak. Wat een heerlijke mix van heel luxueuze tot heel directe productietechnieken. En het vloeit als caramel.

Ook gewoon de hele plaat boeiend. Zie je niet vaak. (*kuch* ye*kuch*)

avatar van overmars89
Hmm, ik moet hier echt aan wennen. Ik ben in eerste instantie niet al te enthousiast. Ook al hoor ik op het eind wel organische elementen; voelt dit album toch overgeproduceerd en te bedacht. De interludes staan mij tegen en ook hoe het album klinkt; "Te Clean".

Hopelijk draai ik bij en moet het album misschien nog landen, want ik ben dusver eigenlijk wel groot fan van haar en haar muziek.

avatar van Don Cappuccino
Het woord ''ambitieus'' is ongeveer het meest gebruikte woord in besprekingen van deze plaat, en dat is ook zo. Dit is een groots opgezette hip-hopplaat, al dekt alleen hip-hop absoluut niet de lading. Introvert is in ieder geval een monumentaal openingsstatement, het is bijna risicovol om zo'n knaller aan het begin te zetten. De plaat had dan absoluut kunnen inkakken (of in ieder geval het gevoel hebbende), maar daarna blijft het niveau waanzinnig hoog. Prachtige weelderige soul/funkinstrumentatie en heerlijke ontspannen maar ook zeer doordachte flows van Little Simz.

Ik snap de functies van de interludes wel om vanuit een ander perspectief een kijk te geven op het thema van de plaat, maar na een aantal luisterbeurten gooi ik ze eruit, ik vind ze vooral irritant voor de flow van de plaat. Het wijkt ook enorm af van de rest, het is niet als op Kendrick Lamar's To Pimp a Butterfly, een plaat die qua ambitie- en conceptueel niveau absoluut als referentie gebruikt kan worden. Daar zijn de interludes (die vaak niet als interlude worden genoemd, maar binnen de reguliere tracks zitten) vooral fragmenten van een gedicht dat langzamerhand vorm krijgt, waarbij de flow van de plaat heel goed blijft. Ook Rolling Stone en Protect My Energy sla ik vanaf nu over. Rolling Stone voelt enorm krampachtig modern in een voor de rest verfrissende maar ook ''klassiek'' klinkende plaat en Protect My Energy is al helemaal een vreemde eend in de bijt, een behoorlijk matige jaren '80 funky synthpop-track.

Point and Kill en Fear No Man is een van de sterkste 1-2-tjes van het jaar, waarin urgentie wordt verpakt in een funky afrobeatfeest. Ook heeft de plaat na de laatste interlude een prachtige gevoelige finale waar de weelderige soul/funk weer terugkeert, maar toch wat ingetogener is. Daarmee is Sometimes I Might Be Introvert absoluut geen vlekkeloze plaat, maar de enorme ambitie resulteert in aanzienlijk meer magistrale momenten dan missers.

avatar van tnf
tnf
Ik probeer het nummer Introvert even uit en voel me binnen zeer korte tijd al bedolven onder een onaangenaam dikke 'loudness war'. Wat nog bevestigd werd door het direct erna afdraaien door de overige nummers die ik dit uur uit wilde proberen; die hadden dat probleem niet. Maar die kwamen uit de jaren 60 en 90.

Ambitieus is wat betreft dit nummer (ik ben maar niet doorgegaan naar de rest) idd een goed woord, maar het is wel wat ver doorgedreven. Ook door wat er verder nog allemaal in zit.

avatar van aerobag
tnf schreef:

(ik ben maar niet doorgegaan naar de rest)

Introvert is niet helemaal representatief voor de rest van het album, waar de bombast een stuk terug gedraaid wordt. Oftewel, proef zeker het gehele album even.

Don't judge an album by its opener, of zoiets

Of zoals mijn baas van mijn eerste baantje altijd zei, als mensen hem onderbraken als hij trots het weekmenu wilde presenteren: 'laat me even uitpraten, dan mag je daarna zeggen dat je het niet wilt'

avatar van overmars89
Ik ben blij dat ik het album nog wat meer kansen heb gegeven. Het album begint nu echt te landen. Ik moet erg denken aan "Dirty Computer" van Janelle Monae waar ik in eerste instantie ook de nieuwe insteek/sound van de artiest verafschuwde. Maar uiteindelijk het nieuwe product toch wel weet te waarderen.

avatar van davevr
Wat een goeie plaat, blij dat die tickets al binnen waren want dit kan niet anders dan zwaar scoren.

avatar van Lighthouse
AOTY-kanshebber wat mij betreft. Hier zit zoveel in.