Amenra - De Doorn (2021)

Belgiƫ
Label: Relapse

1. Ogentroost (10:01)
  2. De Dood in Bloei (4:38)
  3. De Evenmens (We Zijn Even Mens) (8:01)
  4. Het Gloren (11:30)
  5. Voor Immer (12:42)
avatar van metalfist
OOOOO schreef:
Geen MASS meer? Of is dit een tussendoortje?
Poa schreef:
Ik dacht dat ze nummer 7 bewust over wilden slaan, net als Prayer 7 die op Mass II ontbreekt. Al kan ik het verkeerd hebben.
In de Humo van deze week staat een (erg fijn) interview met Colin waarin hij daar dieper op ingaat:
HUMO: Jullie vorige plaat ‘Mass VI’ was de zesde in de reeks. Waarom heet ‘De doorn’ niet gewoon ‘Mass VII’?
VAN EECKHOUT: «Een ‘Mass’-release vertrekt vaak vanuit een trauma. In 2017 had onze bassist een depressie, was de moeder van onze drummer bezweken aan een ziekte en ging nog iemand anders door een scheiding. Het was duidelijk dat we de studio in moesten om dat allemaal te verwerken. Maar voor ‘De doorn’ zijn we vertrokken van een algemener gevoel van rouw en verdriet. Het is een luisterverhaal dat je het best in je eentje incasseert, in de zetel of in de auto.

»Ik kreeg al meermaals de vraag: ‘Is het dan gedaan met jullie ‘Mass’-reeks?’ Niet per se. Als de miserie weer opflakkert, komt daar waarschijnlijk ‘Mass VII’ van.»
Interview Amenra: ‘Wij generen ons niet meer, we hebben elkaar al genoeg zien huilen’

avatar van Johnny Marr
Tja, het zoveelste meesterwerk. Ik had het wel verwaaaa-haaa-aaaaaaaacht.

Hoogtepunten hier zijn de intense krijsen van Caro Tanghe en de Nederlandse zielenroerselen van ome Colin. Heel mooi.

avatar van AOVV
Ben nu toch ook wel erg benieuwd naar het volledige album. Caro is sowieso een pluspunt, lijkt me!

avatar van laboomzaa
Ik voel toch ergens een teleurstelling, blijft lekker natuurlijk, maar spannend wordt het nergens. Amenra wordt voorspelbaar.

avatar van jellylips
Geniale zet die Nederlandstalige poëzie in hun doom/postmetal context. Fijne plaat.

avatar van Don Cappuccino
Amenra is een band die inmiddels echt een signatuursound heeft en daar per plaat een kleine verdieping of verandering in brengt. Op de oppervlakte lijkt De Doorn weer een typerende plaat voor het gezelschap, maar toch brengt De Doorn weer een andere sfeer mee. Wat me vooral opvalt is dat het verloop van de plaat vele malen trager is dan voorgaand werk. Daar waar vooral de latere Mass-platen ook qua songs wat langer deden over de opbouw, lijkt hier verstilling echt de kern te zijn van De Doorn. De meer typerende uitbarstingen zijn een accent in de plaat en ik heb het gevoel dat Amenra subtieler dan ooit te werk gaat en bepaalde potentieel voorspelbare patronen van de Mass-platen doorbreekt. De plaat heeft bijna een ambient-aura over zich heen en ook met de Vlaamse spoken word wordt er een enorm intense sfeer neergezet. Caro Tanghe (bekend van Oathbreaker) vervult haar rol als duetpartner van Colin met verve en de passages waarop de twee stemmen samen komen zijn bloedmooie momenten.

avatar van Sater
Opname van het vuurritueel waarbij het nieuwe album voor het eerst live gespeeld werd. Vanavond te streamen:

avatar van xrockerx
gruwelijke band, gruwelijke releases...verschrikkelijke bijna sektarische fans

Deze plaat is overigens weer een next level release...meer doom...toch wel afwijkende van de vorige MASS releases wat met MASS V al was ingezet

avatar van henrie9
xrockerx schreef:
gruwelijke band, gruwelijke releases...verschrikkelijke bijna sektarische fans

??

avatar van xrockerx
henrie9 schreef:

??

krijg kriebels van die church of ra following...mensen willen de band nog net niet pijpen

verder fan van de muziek hoor

avatar van dumb_helicopter
Hmm, geen slecht album, maar valt voor mij wat weinig op tussen de rest van hun repertoire. Degelijke songs met erg mooie, slepende stukken, maar daarnaast misschien ook wel wat voorspelbaar. Voorlopig trek ik de cleane Nederlandstalige stukken ook minder, iets te opgekuist taalgebruik, waardoor de rustige stukken me minder aanspreken. Benieuwd hoe dit album nog verder evolueert.

avatar van jeltel
Amenra is echt zo'n band voor mij die me wel trekt, maar net aan de extreme kant van mijn muzieksmaak ligt. En met Mass VI en nu zeker De Doorn komen ze aan mijn kant van de grens. De extreme kanten zitten erin, maar het wordt mee gedoseerd. De Doorn bevat meer afwisseling in de zang.

En daar heb je mij mee, want ik hou van de afwisseling in zangstijlen in een muziekstuk. Niet alleen maar het geschreeuw van de eerdere platen. Juist die overgang van spoken word naar de gebroken zang en daarna alsnog het geschreeuw werkt erg goed voor mij.

En de keuze om het in het Nederlands / Vlaams te doen zorgt ervoor dat de teksten harder bij me binnen komen. Natuurlijk kan Colin er als Vlaming ook makkelijker meer betekenis in brengen.
Amenra is al avond muziek. En als die avond duister is, wordt ik door De Doorn verder de duisternis ingezogen, om er ook langzaam weer uit te komen en hoop te krijgen. Want dat is wat Amenra doet. Je de duisternis laten zien en je toch hoop te geven. Erg krachtig.

Er is liefde en licht
Heb goede moed
Je hebt geluk te goed

Kippenvel.

madmadder schreef:
2 en 3 juli in de Goffert in Nijmegen. Daar woon ik naast dus kan waarschijnlijk alles horen. Zin in.

Hoe was het?

avatar van jeltel
Johnny Marr schreef:

Hoe was het?
Indrukwekkend en meeslepend
Schijnbaar is Madmadder mijn buurman Ik had in eerste instantie geen kaartjes kunnen bemachtigen, maar via via toch een kaartje kunnen bemachtigen. Helaas maar eentje dus ik ging alleen.

Half metalminnend Nijmegen en half GroenLinks was er. Om te kijken naar een echte live band. Want dat is Amenra. De andere keer dat ik ze zag was op Roadburn in de kerk daar. En dat liet een aardige indruk achter. Dit was voor mij beter, omdat ik de band inmiddels beter ken.

Ze zijn begonnen met Nimmer meer en geëindigd met Evenmens van De Doorn. En tussendoor een mix van oude nummers, waarvan ik eigenlijk alleen A Solitairy Reign echt ken. Wederom indrukwekkend, intensief en hard.

Ik zat naast een ander iemand die alleen was en aan het einde van het concert gaf ik hem een fistbump en hij begon gelijk enthousiast. Bleek een engels sprekend iemand uit Rotterdam te zijn, die de band pas 2 jaar kent en dit ook pas de tweede keer was. Mooi om zulk enthousiasme te zien.

Dus krijg je de kans Amenra te zien, doen.

jeltel schreef:

Dus krijg je de kans Amenra te zien, doen.

Ja, heb ze al een aantal keren gezien, altijd prachtig. Hopelijk midden augustus nog een keertje, op het Alcatraz Festival.

avatar van crosskip
Ik was er de zaterdag bij. Het was wat behelpen om met een groep van 4 man een droge plek te kunnen vinden, dus de drummer heb ik de hele show niet gezien. De regen, het gebrul van de kikkers en de mist/rook in het park leverden dan wel weer een unieke atmosfeer op.

Doet me eraan denken dat ik deze plaat toch eens wat vaker op moet zetten.

jeltel schreef:

Ze zijn begonnen met Nimmer meer en geëindigd met Evenmens van De Doorn.

Wow, beginnen met Voor Immer, fantastisch, dan ga ik meteen een potje janken.

Met het verstrijken van de dagen komt meer en meer het besef dat ook dit meesterwerk de volle vijf glitters verdient. Bij deze.

avatar van stoepkrijt
Dit is mijn eerste kennismaking met Amenra en het valt me niet tegen. Dat klinkt wat gereserveerd en dat ben ik ook.

De koele, soms fluisterzachte en gemompelde teksten, afgewisseld met ijzige screams maken indruk en beklijven goed. De Nederlandse teksten zijn confronterend goed verstaanbaar. De betekenis van de woorden doet me niet zo veel, de manier waarop het wordt voorgedragen des te meer.

Muzikaal weet dit album vooral te boeien rondom de overgangen: van ingetogen naar ronduit bruut en van uptempo naar beklemmend traag. Daartussenin echter... gebeurt niet zo veel. In composities van meer dan tien minuten hoop ik meer afwisseling te horen, meer opbouw, meer wendingen, meer originaliteit.

Niettemin best een indrukwekkend stuk muziek.