Skee Mask - Pool (2021)

3. LFO (4:54)
  4. Rdvnedub (6:12)
  5. CZ3000 Dub (6:19)
  6. DJ Camo Bro (5:55)
  7. Collapse Casual (4:35)
  8. Breathing Method (5:55)
  9. Ozone (5:32)
  10. Rio Dub (5:45)
  11. Testo BC Mashup (6:46)
  12. Dolan Tours (6:39)
  13. Absence (5:15)
  14. 60681z (6:16)
  15. Crosssection (4:43)
  16. Harrison Ford (5:00)
  17. Pepper Boys (6:12)
  18. Fourth (5:39)
avatar van Noere
Hier gaan we eens even goed voor zitten.

avatar van Noere
Niet zo mooi opbouwend als compro, eerder wat onsamenhangend, maar wel weer een en al kwaliteit. Cz3000dub, dj camo bro, dolan tours en crosssection zijn zomaar wat favorieten. Gaat nog vaak in de draai d'n deze.

avatar van overmars89
Noere schreef:

Helemaal mee eens! Ik vind het uiteindelijke ook wel een erg lange zit, maar toch ook wel weer genoeg om van te genieten. Eigenlijk is de hele plaat toch weer van een heel hoog niveau, al wil nog niet alles even klikken.

OOOOO
Ik baalde dat ik naast het vinyl gegrepen heb... Maar nu ik em even goed luister, merk ik dat ik het stukken minder vind dan Compro en Shred. Weinig opbouw en spanning.. een beetje samengeraapt en het ontbreekt aan sfeer. Maar misschien moet ik em nog vaker horen.

Van opbouw weinig sprake inderdaad, maar vind dat ook niet zo relevant. De tracks op zich zijn wat mij betreft echt van de buitencategorie en het beste wat Skee Mask tot nu toe geleverd heeft

OOOOO schreef:

Moest er ook even inkomen maar uiteindelijk is het gewoon weer erg goed. Meestal zit het qua persingen ook wel goed met dit label dacht ik, dus binnenkort waars wel meer..

Nieuwe favoriet nu: Testo BC Mashup.. Normaal. Doen.

OOOOO
Ja, ben er toch weer helemaal ingekomen. Heel mooi. En hij is nu al weer hergeperst, dus toch nog op vinyl!

panjoe (moderator)
Toch wel weer uitzonderlijk goed ja.

avatar van FlyLo
Kan me aansluiten bij alles wat gezegd is. Geen uitschieters en de nummers hebben weinig met elkaar te maken maar toch neemt het album je mee op een trip die geen seconde verveelt. Best uitzonderlijk voor deze speelduur. Eén van de beste albums van het jaar voorlopig!

avatar van -SprayIt-
Compro is 1 van mijn favoriete albums in het genre, voor deze lange plaat moest ik wat langer nemen en gaat het niet evenaren wat mij betreft. Het zijn wat meer uitgesponnen tracks, het knalt allemaal wat langer door, maar het heeft ook allemaal wat minder emotie en karakter. Wel een heel fijne trip en de kwaliteit druipt er weer vanaf. Toch zet ik Compro nog een keer op.

avatar van Gyzzz
Het is inderdaad nogal een lange zit, en vind een halve of kwart dosis 'Pool' in de meeste situaties voldoende, maar wat een collectie van stuk voor stuk onwaarschijnlijk geniale tracks. Er zit inderdaad helemaal geen lijn of opbouw in het album, en hij lijkt het allemaal een beetje uit zijn mouw te schudden. Maar evengoed heb ik lange tijd niet zo'n interessant album gehoord in het genre dat men ooit 'IDM' noemde. Binnen de huidige lichting electronicabakkers lijkt Skee Mask toch wel de meest getalenteerde van allemaal.

panjoe (moderator)
De afgelopen jaren ben ik steeds zuinig geweest met mijn 4,5* stemmen, maar dit gaat alweer mijn vierde van het jaar worden. Zou de verergerde sociale isolatie het beste uit de artiesten naar boven halen? Ben ik beter geworden in het vinden van goede muziek? Of heeft goede muziek een beter bereik? Speelt de ouderdom mij nu al parten, en ben ik daardoor (of om andere redenen) minder kritisch geworden? Joost mag het antwoord op deze vragen weten, maar wat ik wel weet is dat deze nieuwe Skee Mask, alias van de Beierse Bryan Müller, mijn 4,5* met gemak verdient.

Zoals hierboven al opgemerkt is Pool niet zo zorgvuldig samengesteld als Compro - het heeft niet die spanningsboog, het is wat minder een 'album' - maar iedere track hier is zo allejezus goed. Het is gevarieerd zonder te bevreemden, puntgaaf afgemixt, en hoewel ik muziek op deze hoge BPM meestal niet te lang trek, kan ik hier zo twee uur lang naar blijven luisteren. Daarbij komt: juist omdat het niet per se een album is met kop en staart, is het totaal geen verplichting om het hele album te luisteren, en kan je het ook gewoon fragmentarisch tot je nemen. Wat dat betreft (en vergeef me de pretentieuze parallel) zou ik het haast vergelijken met een boek van Deleuze & Guattari: het is prima om het op een willekeurig moment open te slaan, een stukje te lezen/luisteren, er iets uit te halen, en het weer weg te leggen.

Ik ben benieuwd of orbit dit nog steeds wat te vlak vindt, want die vond (en m.i. terecht) dat Skee Mask op Compro wat meer mocht "uithalen naar duistere contrasten". Hoewel Müller dat misschien niet per se doet, kleurt hij hier wel duidelijk verder buiten de lijntjes, en vind ik dit ook op dat vlak een stap vooruit vergeleken met zijn toch al behoorlijk goede vorige plaat. Waar orbit ontegenzeggenlijk gelijk in had was dat Skee Mask uitblinkt in het spelen met contrasten, en wat dat betreft heeft hij zeker geen concessies gedaan. Misschien is het ook wel dat spelen met de contrasten in ruimte, temperatuur, en licht, contrasten in emotie en intensiteit, waardoor dit album in dit turbulente jaar (zowel voor mij persoonlijk, als voor de mensheid in het algemeen) zo mooi op zijn plaats valt.

Vorige week zette ik Pool nog op plek 7 in mijn voorlopige top 10 van het jaar, maar na er de afgelopen dagen wat meer tijd mee te hebben doorgebracht zou hij daar op dit moment waarschijnlijk op één of twee terecht komen. En dan knijp ik toch mijn handjes dicht dat we in dit klotejaar op zulke fantastische nieuwe muziek worden getrakteerd.

avatar van trebremmit
Sorry, ben geen Skee Mask liefhebber en dan wordt zo'n lange speelduur al helemaal een beproeving. Daarom maar de afgelopen dagen afzonderlijk nummers geluisterd van deze en die kunnen me ook niet echt bekoren, veel te gejaagd vind ik het, en weinig sfeer. Maar goed, ik heb zoals eerder gezegd weinig met Skee Mask. Wel mooi dat hij zoveel mensen wel weet te raken trouwens.

avatar van Edgar18
Eigenlijk precies wat mijn boven buurman zegt. Behalve dat ik Skee Mask vaak best tof vind. Een fan wil ik mezelf niet noemen, maar waarderen kan ik het wel. Dit album is me echter te fragmentarisch en te weinig sfeervol. En dan is zeven kwartier wel lang...

Crosssection!