ISLAND - Yesterday Park (2021)

Rock / Pop
Label: Frenchkiss

1. Octopus (2:28)
  2. Everyone's the Same (2:23)
  3. Do You Remember the Times (3:44)
  4. Young Days (3:31)
  5. We Used to Talk (3:34)
  6. Yesterday Park (1:43)
  7. By Your Side (3:32)
  8. The Lines We Follow (2:50)
  9. When I Gave You My Heart (4:15)
  10. This Part of Town (3:57)
  11. My Brother (4:12)
  12. The Way We Love (4:30)
avatar van coldwarkids
Octopus en My Brothers zijn zeer fijne nummers. Everyone's The Same is wat minder.
Zin in dit album.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Do You Remember the Times steekt er tot nu toe voor mij bovenuit.

avatar van blur8
Vanaf februari is elke maand een nieuwe song gedropt, in volgorde van de album tracklist (,,,bijna).
Ik doe niet mee aan de competitie, want elke nieuwe song is me even veel waard. Alleen al door de diversiteit niet vergelijkbaar. ik zie ze ook niet als singels. Het zijn geen singels, maar album tracks.
Alle voortekens zijn er dat dit een fijn album is; Om te koesteren.

nr.5 : ISLAND - Young Days (Official Video)

avatar van Lura
De laatste jaren wordt Londen overspoeld door (alternatieve) rockbands. Een ervan is de alternatieve rockband ISLAND (inderdaad met hoofdletters), die sinds 2015 succesvol aan de weg timmert. Intussen is hun muziek al meer dan 50 miljoen keer gestreamd. Naast een viertal ep’s werd debuutalbum Feels Like Air in 2018 positief ontvangen. Tot nu toe produceerde de groep hun muziek zelf. Voor Yesterday Park vroegen ze Mikko Gordon (Thom Yorke, Arcade Fire) als coproducer voor een wat dynamischer en experimenteler geluid, hetgeen uitstekend gelukt is. De meeste songs werden net voor de lockdown geschreven en hebben nostalgie als thema. Niet zozeer het terugdenken aan een specifieke tijd of plaats, maar meer het gevoel dat hoort bij herinneringen uit de kinder- en tienerjaren. De band verduidelijkt het als volgt : “The songs cover a lot of different themes, but at their heart they all stem from formative memories. When writing we considered how our understanding of past experiences had shifted through the many different retrospective lenses we have. Life has become more complex and we wanted to capture that feeling of looking back, finding the beauty in those simple moments that exist as silver-linings in our memories. That reflection also brought us to think differently about the complexity and challenges of life today. It inspired us to consider the importance of taking responsibility for the harm that the world is doing to itself, at the same time as needing to take more responsibility in our own lives.”. Tijdens de lockdown kregen de songs voor hen een nieuwe betekenis. Nostalgie kreeg door de pandemie nog meer relevantie. Vorig jaar zomer nam de band een dozijn nieuwe compacte nummers op, waarvan intussen al een vijftal zijn vrijgegeven. Het zal ongetwijfeld weer de nodige airplay krijgen van Saunders / Jess Iszatt op BBC Radio 1 en van Jo Whiley op BBC Radio 2, want Yesterday Park overtreft mijns inziens duidelijk het debuut. De heren staan trouwens te popelen om het album live te gaan spelen, hopelijk ook snel in Nederland.

avatar van blur8
@ joko150 : Ga je nu een feestje lopen verpesten door vóór releasedatum zonder rede, antipunten uit te delen. Ik zou zeggen weghalen die punten. en juister naar je eigen helden.

avatar van Venceremos
Het kan veel erger dan 3*, is m.i. zelfs voldoende.

avatar van joko150
blur8 schreef:

Beetje jammer dat je zo snel een conclusie trekt. Als je nou even de tijd had genomen om mijn mening te lezen bij Feels Like Air weet je dat ik niet troll. En besides, hoezo is 3 anti punten? Nog een fijne avond toegewenst.

avatar van JVT
JVT
Heerlijk zomers plaatje!!

avatar van blur8
De historie: 3 superieure EP’s, een fijn debuutalbum en 1 hitsingel die ondertussen 10 miljoen spotify streams heeft. Laatst vroeg iemand waarom ik eigenlijk fan van eerste uur ben en had eigenlijk geen vlot antwoord. Dus hier is een poging gecombineerd met een kritische blik op Y.P.
Second album, moeilijk? natuurlijk niet als je creativiteit en scheppingsdracht voorop zet.
‘Feels like Air’ had een overkoepelend thema, duidelijk gemaakt in de openingszin: “We Ride this heartless road” en titels als Horizon en We Can Go Anywhere. Blik vooruit dus.
‘Yesterday Park’ is nog overduidelijker een album met een thema maar dan gericht op een nostalgische terugblik. Voor eind twintigers een niet erg voor de hand liggend thema. ISLAND zwemt lekker tegen de stroom in en die tegenstrijdigheden is waarschijnlijk wat me zo aanspreekt in hun muziek.

Vanuit FrenchKiss Records gepresenteerd als indie gitaarband, maar rock uithalen zijn spaarzaam. Voer voor critici die de sound veel te Poppy vinden. En wat is dan het wederwoord vanuit de band op album #2: ambient blues, emotioneel geladen ballades en 1 glamrock parodie. Maar vooral sfeervolle muziek waar met veel toewijding, opvallende songwriting en een unieke vriendschap muzikaal samenkomen. Ik hoor aan alles dat dit een groepsgeluid is, waar elke individueel idee is uitgewerkt tot de herkenbare ISLAND Sound. Bijvoorbeeld ‘Remember The Times’ waar een groove van drums subliem match met ritmische gitaren. Belangrijk pluspunt blijft de expressieve zang van Rollo, die ik omschrijf als raw & soft tegelijk.

Ander contrast is het opnameproces. Voorheen ‘Do-It-Yourself’ met als doel het geluid uit de studio op het podium te kunnen overtreffen. Dus puur gitaren, bas, drum, zang, minimale dub, klaar. Nu is Mikko Gordon bewust ingehuurd die eerder Arcade Fire en Thom Yorke productioneel hielp. En dat pakt in bijna alle songs zeer geslaagd uit. Alleen in t middendeel van ‘We Used to Talk’ wordt heel onhandig aan knopjes gedraaid en eindigt met een lelijke fade die onmogelijk door de band bedacht is. Meest geslaagde toevoeging van buiten af is in 'This Part of Town' waar de country-achtige steelgitaar niet bespeeld wordt door Jack of Rollo maar door Henri Vaxby die gecombineerd met stuwende drums de sfeer oplift.
Zo wie zo extra aandacht voor Toby die nog gevarieerder en ritmischer drumt en zo elk nummer z’n eigen klankkleur geeft. Beukend, roffelend, tikkend, tegendraads of alleen dienend en ik hoor overal kleine accenten vooral luisterend met koptelefoon, Een luisterfeest in combi met opvallende diversiteit in de manier van gitaar spelen waarmee couplet en refrein van klank wisselen. Die aandacht voor details is ook hoorbaar in de teksten, die altijd een verhaal vertellen. Waar die voorheen vooral onbegrijpelijk cryptisch leken, zijn ze nu opvallend helder en soms met een maatschappelijke boodschap. Actuele roze diversiteit in ‘Everyone’s the Same’ en zorg om het milieu in ‘Young Days’.
They're telling me the world has caught on fire, But I can't see a single frown outside
Who's gonna pay their pennies for our fine, Some kid who isn't born will serve the time
This war is for the kids now
Beiden songs zijn voorzien van een passende Vid waar Rollo zelf het concept bedacht, de regie deed en de editing. De artistieke samenkomst van muziek, tekst en beeld was geen toeval.
Heb ik een favo song? Overduidelijk niet. Ook de vooruitgeschoven titels beluister ik al niet meer als singel, maar onlosmakelijk deel van een bijzonder geslaagd album. Album #2 beter dan #1? Zeker! Intens geschreven songs, met een bijzonder positieve vibe, dat konden we wel even gebruiken.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Erg fijn plaatje weer! De singles zijn erg sterk, alleen Everyone's the Same valt voor mij uit de toon zowel qua sound als qua niveau. Verder grotendeels tevreden met de albumtracks, behalve When I Gave You My Heart en This Part of Town, die wat flauwtjes klinken. De kracht van ISLAND zit wat mij betreft erg in het heldere gitaarspel, en dat mis ik in de genoemde mindere tracks.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Toffe plaat, met enkele hele goeie nummers en goeie nummers. Voor nu naar beneden afgerond naar een 8

avatar van blur8
ik las bij het eerste album wat kritiek, dat de gitaarsound wat eenvormig zou zijn. Dat hebben ze zich geloof ik aangetrokken, want Yesterday Park biedt veel meer diversiteit in klankkleur en speeltechniek. wat luisterplezier alleen maar goed doet. This Part of Town met steelgitaar is daar fijn voorbeeld van.

avatar van Monsieur'
Leuk hoe je altijd zo positief toch kritisch bent op deze band blur8. Ik draai hem nu, was al heel erg gecharmeerd van de band sinds de vorige EP en het eerste album. Met ISLAND heb ik hetzelfde als met Inhaler. Beide zijn een beetje mijn go-to easy rockbandjes die vaak in mijn playlist het meest gedraaid worden, toch blijft het altijd iets unieks of onderscheidends missen. Ergens heb ik altijd het gevoel 'die stem van die jongen is niet helemaal top' maar ik blijf luisteren. Dat het poppy is kan ik beamen, en soms maakt dat de nummers wat aan elkaar-geklikt voelen, ook omdat de stem van de zanger een beetje eendimensionaal is. 'Grove' uithalen zoals op vorig werk mis ik helaas, maar we gaan lekker verder met dit album luisteren - wellicht ontvouwt zich het vanzelf wel!

avatar van blur8
Dit Londonse 4-tal gelijk stellen aan 4-tal uit Dublin is mij veel te zwart-wit. Inhaler ligt in Vergelijkbaar water, maar de ene de plas is een binnenmeer en het ISLAND ligt in breeder en dieper water.
Smaken kunnen verschillen, maar @ Monsieur': ik zou er nog een luisterbeurt aan wagen om
de verschillende details te ontdekken.

avatar van mr.oizo
Goeie metafoor blur8! Inhaler is niet mijn pakkie aan, teveel U2
Dit is dan een heerlijk plaatje, luistert makkelijk weg (wat er dan weer vaak voor zorgt dat ik de plaat binnenkort weer aan de kant leg). Doet me bij vlagen een beetje denken aan Husky.\

De afsluiter is een pareltje! Voor nu 4 sterren.

avatar van Pinsnider
Ben het helaas niet allemaal met bovenstaande eens. Juist de eerste drie liedjes -en dan met name Everyone's The Same- maakten mij zeer enthousiast. Lekkere liedjes met een rafelrandje en prominente drums. Ik ging er eens lekker voor zitten, maar ik vind de plaat na lied 3 wel heel hard inkakken naar doorsnee. Zelfs het zeer goed bedoelde en kundig gespeelde My Brother weet me niet te raken. Meer afwisseling dan de vorige plaat? Ik ken de vorige niet, maar buiten de eerste nummers hoor ik het hier ook niet. Songstructuren vind ik eenvormig, aandacht voor de instrumentatie sijpelt weg... Jammer, want het is ambachtelijke muziek, gemaakt door hoorbaar kundige en enthousiaste mensen.... En ik snap het enthousiasme hierboven ook wel.... Zal wel weer aan mij liggen .

avatar van joko150
Pinsnider schreef:
Dan moet je zeker even hun debut checken. Dat is veel meer in lijn met het begin van dit album. Dat herkenbare puntige gitaar geluid is veel meer te horen op hun debut, de drums zijn ook meer aanwezig.