John Mayer - Sob Rock (2021)

Label: Columbia

1. Last Train Home (3:07)
  2. Shouldn't Matter but It Does (3:56)
  3. New Light (3:37)
  4. Why You No Love Me (4:15)
  5. Wild Blue (4:12)
  6. Shot in the Dark (4:09)
  7. I Guess I Just Feel Like (4:46)
  8. Til the Right One Comes (3:41)
  9. Carry Me Away (2:36)
  10. All I Want Is to Be with You (4:04)
avatar van Zwaagje
Er zijn al een flink aantal nummer bekend en opzich klinken die fijn. Wat me wel verbaasd is dat het zo lang heeft geduurd. Ik dacht dat een nieuw album snel na de laaste worp zou komen, omdat het materiaal al op de plank lag.

avatar van milesdavisjr
Benieuwd of Mayer de bakens enigszins verzet richting de jaren 80, afgaande op de hoes (hoewel dat ook niet zoveel zegt) lijken het lettertype en de pastelachtige kleuren te wijzen op het tijdperk van de synthesizers, pompeuze producties en over the top refreinen. Maar dat is puur een aanname, een voortzetting van zijn piekmoment; Continuum zou ik toejuichen. Bluesy, een warme productie en sterke songs, benieuwd of Mayer het nog in zich heeft.

avatar van Kos
Kos
Ja, prima Miami Vice vibe die hoes haha.

avatar van Silky & Smooth
Ik vind Last Train Home op zich wel een mooi nummer. Wel fijn dat er artiesten zijn die voor de 80s sound gaan zonder dit tot in de extreme door te voeren. Het Toto-gehalte is trouwens wel hoog.

avatar van Don Cappuccino
Ik heb deze plaat al bij de Kringloper gevonden.

Silky & Smooth schreef:

Wat ik er zo van hoor ben ik nog niet super enthousiast. De jaren 80 sound inclusief dominant aanwezige synthesizer sound is niet waar ik op gehoopt had als John Mayer fan.

Zwaagje schreef:

Ik snap wat je bedoelt, maar ik vond deze synthesizer sound juist een verademing. Men kiest al snel voor de Giorgio Moroder stijl in het kwadraat als ze op de 80s tour gaan. Ik vind John Mayer hier gelukkig nog heel erg als John Mayer klinken.

avatar van Arrie
Nu nog New Light op een album? Dat nummer is al drie jaar oud...

avatar van Lamontagne
Last train home heeft de sound van de gitaar
van Eric Clapton tijdens het album Journeyman
Ik zag in de clip Gregg Phillinganes toevallig ook de toetsenist ten tijde van dat album

avatar van Red33
Bij het voor het eerst horen van Last Train Home onlangs dacht ik (voor de grap): is John Mayer die nieuwste leadzanger van Mike & The Mechanics? Gaaf man! Erg gaaf die 80s sound daarbij. De andere drie nummers van de EP tot dusver zijn ook prima, al zijn sommigen al jaren oud. Toch vreemd om New Light officieel als 'nieuw' bestempeld te zien worden.
Vette hoes daarbij ook! Ik heb tot dusver erg veel zin om deze te gaan leren ontdekken deze zomer!

avatar van rafke pafke
Last Train Home vind ik te gek. Ook New Light, Carry Me Away en I Guess I just Feel Like vind ik heel fijne nummers, maar het is toch wel jammer dat ze op dit album terecht zijn gekomen. Dat laat minder ruimte voor nieuwe muziek. Ik kijk er desalniettemin toch naar uit!

avatar van Silky & Smooth
Als ik het bovenstaande zo lees ben ik blij dat ik zelden singles luister

Don Cappuccino schreef:
Ik heb deze plaat al bij de Kringloper gevonden.

Nou nou zo slecht is het allemaal niet. Af en toe simpele muziek is niet erg toch?

avatar van Don Cappuccino
coldwarkids schreef:

Ik bedoelde ook de stijl van de hoes, niet de kwaliteit van de muziek.

Bij de Kringloper heb ik anders behoorlijk wat hoog gewaardeerde klassiekers kunnen kopen.

Don Cappuccino schreef:

Ik bedoelde ook de stijl van de hoes, niet de kwaliteit van de muziek.

Haha ja dat klopt! Jantje Burgemeester is er in ieder geval niet bang voor!

coldwarkids schreef:

Ik lees de grap anders en dan is ie wel leuk.

Zwaagje schreef:

Ik lees de grap anders en dan is ie wel leuk.

Nou, je hebt anders m'n bericht niet geliked?!

avatar van Cannabooze
Last Train Home vind ik toch wel een te gek lied van Toto, uhh John.
Maar die New Light vind ik al sinds dag één een ongekende draak. Jammer dat die bagger erbij komt.

Het blijft zonde. Kun je fantastisch gitaar spelen; laat je het niet horen.

avatar van Axeqlusive
Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van Last Train Home. Ook New Light vond ik erg lekker. Desondanks is het wat apart dat de laatste al drie jaar oud is. Maar goed...

Daarnaast een relatief kort album, maar dat vind ik juist fijn. Toen cds in de mode raakte vonden artiesten en bands het nodig om de volle 74 á 80 minuten te benutten. Het leverde veelal fillers op, die een meesterwerk in de weg stonden.

Verder heb ik met alle stijlen van John Mayer wel wat. Mag hem graag horen. Al zou dit zomaar tot een van mijn favorieten kunnen gaan behoren. De Pink Marbled vinyl besteld in elk geval!

avatar van Lamontagne
Last train home blijft een favoriet de afgelopen tijd in mijn afspeellijst
Dus plaat maar alvast besteld

avatar van Gert1980
Grappig dat iedereen het alleen maar over New Light heeft, terwijl er nóg twee oudere nummers opstaan.
Overgens ben ik erg blij dat deze nummers de tracklist hebben gehaald daar ik ze toch wel graag op vinyl wilde hebben.

Ik moest erg wennen aan Last Train Home, maar het klinkt per luisterbeurt lekkerder. Ja, ik heb zin in dit album!

avatar van vinylbeleving
Ai, ik vind zowel New Light als Carry Me Away, wel heel licht hoor. De tracks klinken eerder als leftovers, al zullen ze misschien in het geheel binnen het album wel passen. Ik weet het, de titel Sob Rock en het artwork met z'n pasteltinten doet al het een en ander vermoeden, maar ik weet niet of ik deze afslag van John Mayer wel zo tof vind. Last Train Home en I Guess I Just feel like, hebben nog wat sterk gitaarspel in petto, maar met name Carry Me Away vind ik echt erg zwak. Wat een bescheten Sky Radio middle of the road rommel is dat. John Mayer kan zoveel beter. Nouja even afwachten tot 16 juli dan maar. Misschien heb ik het mis en wordt dit wel echt een knaller van een album.... Wie weet....

avatar van Janz
Ik ben erg benieuwd naar dit album. Terug naar de 80s, dat zouden meer mensen moeten doen. Bear’s Den deed het eerder en dat leverde een puik album op (Red Earth). En The Kik niet te vergeten.

avatar van vinylbeleving
Janz schreef:

Volgens mij gebeurd dat aan de lopende band, dat terugkeren naar de 80's, juíst in de muziek. Al heeft Mayer met Last Train Home wel een fijne 80's keyboard sound te pakken, want momenteel is het vooral 80's disco dat de klok slaat, dus in de 'rock' muziek is de terugkeer naar dat specifieke keyboard geluid wel fijn.

avatar van Marty McFly
Geweldige hoes in ieder geval.

avatar van gaucho
Yup, die viel me meteen op toen hij op de homepage van deze site afgebeeld stond. Een absolute flashback naar de 80's, met dat lettertype en de pasteltinten. Doet me een beetje denken aan Billy Squier, daar lijkt John Mayer op deze foto wel een beetje op.
Afgaand op de vrijgegeven singles is dat hoesontwerp niet toevallig: Last train home heeft eenzelfde groove - inclusief de percussie - als Toto's Africa. En de video lijkt rechtstreeks afgekeken van Forever man van Eric Clapton. In de video denk ik Greg Phillinganes (toetsen) en Lenny Castro (percussie) te herkennen, allebei mannen die op Toto-albums hebben meegespeeld; Phillinganes maakte zelfs een tijdje deel uit van de band.
Ik ben sowieso een fan van Mayer vanaf het begin, en vind dit een zijstapje (als dat het is) dat me wel aanspreekt. Benieuwd naar de rest van het album.

avatar van Minneapolis
In iedere post wordt die 80's sound genoemd, en dat is logisch want er wordt heel bewust op aangestuurd in de vormgeving van zowel muziek als hoes. Ik vind het wel leuk zo'n project "80's plaat maken in de huidige tijd", ook al is het misschien eerder gedaan (Kravitz' eerste 2 "70's platen" vond ik bijvoorbeeld ook erg geslaagd). Omdat ik gevoelig ben voor nostalgie kijk ik ook uit naar deze plaat.
Ik heb hem niet zijn hele carrière gevolgd, vond lang niet alle singles even boeiend, maar zijn debuut "Room for squares" kocht ik direct bij release en vond ik geweldig. Gek genoeg had ik daar ook een soort moeilijk te verklaren retro gevoel bij. Zonder deze synthese klanken weliswaar.

1,5
Heerlijk ironische titel. Verder vind ik het vooral jammer dat het slechtste van de jaren 80 sneller terug lijkt te komen dan het beste van die jaren.

avatar van Niek
Hoorde op de radio Last Train Home en ik weet genoeg; deze laat ik aan me voorbij gaan en ik denk eigenlijk dat t definitief over is tussen mij en John (voor zover dat ooit echt een gelukkige combinatie was).

avatar van Pinsnider
John Mayer vind ik al vanaf het moment dat hij zijn eerste noten de wereld inslingerde vreselijke muziek maken, maar hij gaat nu bij mij wel zonder ironie voor de titel "hoes van het jaar". Geweldig! Beetje combi van Gary Moore en Lionel Richie .