John Mayer - Sob Rock (2021)

Label: Columbia

1. Last Train Home (3:07)
  2. Shouldn't Matter but It Does (3:56)
  3. New Light (3:37)
  4. Why You No Love Me (4:15)
  5. Wild Blue (4:12)
  6. Shot in the Dark (4:09)
  7. I Guess I Just Feel Like (4:46)
  8. Til the Right One Comes (3:41)
  9. Carry Me Away (2:36)
  10. All I Want Is to Be with You (4:04)
avatar van Zwaagje
Jonestown schreef:
Ik heb het album beluisterd, nog een keer beluisterd en nog een keer beluisterd. Maar ik hoor het maar steeds niet: die zogenaamde 80's sound. Dat Mayer kiest voor het geluid uit die tijd is baarlijke nonsens, Sob Rock is gewoon een glad geproduceerd album van een artiest voor wie innovatie niet op de shortlist staat en die ook helemaal niet de ambitie heeft om daarmee bezig te zijn. Daarvoor in de plaats een LP vol risicoloze, conservatieve AOR, die op een niks-aan-de-hand wijze zijn rondjes draait. En is dat erg? Nee, dat is niet erg. Mayer hoeft geen hoogdravende theorieën te hebben om zijn muziek aan de man te brengen. En dat vergelijk met Toto: slaat ook nergens op. Ja, dat ene riffje, maar ik heb de Toto albums nog eens een keer uit de kast getrokken en daar hoor ik toch écht andere dingen op. Sob Rock is hoe dan ook zeer geschikt om met de geliefde allerlei 'dingetjes' te doen.

Hier sluit ik me bij aan. De jaren 80 hoor ik soms in een instument, maar het is in mijn oren gewoon een typisch Mayer album, met af en toe een knipoog naar de jaren 80.
Vernieuwend is het niet, maar dat was jj Cale ook niet en beide "kunstjes" vind ik nog steeds heerlijk. Zeker niet zijn beste album, maar nog steeds uiterst genietbaar (voor mij) en de negatieve kritieken onderschrijf ik zeker niet.

avatar van fish
Johnny Marr schreef:
Die synthlijnen van Last Train Home doen me wat denken aan Africa van Toto nu ik 'm zo langs hoor komen op de radio, wat jij fish?

Enigszins, maar ook weer niet zo nadrukkelijk. Ik vind het in ieder geval het beste nummer van dit album.

avatar van Zwaagje
Tja......kom toch vaak weer bij dit album uit als ik muziek op zet en dat is een goed teken. Makkelijk in het gehoor is het zeker, maar ook voor vele momenten geschikt. Daarnaast is er ook genoeg te genieten als je echt luistert. De productie is glad, maar dat zorgt er ook voor dat alle instrumenten goed te onderscheiden zijn en dan wordt er puik gemusiceerd. Het gitaarspel en stem van Mayer doet de rest; heerlijk relaxed album. Voor mij zelfs wat beter (constanter) dan de voorganger. Halfje er bij.

avatar van MIAB
Is er al een "King of Soft Rock" na Bryan Adams? :-P Ik vind dat het album sterk begint, met als hoogtepunt New Light, maar daarna kabbelt het wat teveel. Dit is overigens het eerste album dat ik van John Mayer luister.. 3,5*

1. Last Train Home (3:07) --- 3,5
8. Til the Right One Comes (3:41) --- 3,0
9. Carry Me Away (2:36) --- 3,0
10. All I Want Is to Be with You (4:04) --- 3,0

GothamCity
Hij is zeker goed in het maken van catchy nummers, maar dit album vergeet je best snel.

avatar van james_cameron
Ik heb er hier nog niemand over gehoord, maar die titel... SOB rock omgekeerd is toch gewoon... 80S rock?

avatar van Silky & Smooth
james_cameron schreef:

Nee, kcor BOS flauw

avatar van vinylbeleving

Als hij nou eens dit soort ingeleefde solo's op zijn albums zou zetten, ipv alles telkens na anderhalve minuut te laten uitfaden....De man is een van de beste gitaristen van zijn generatie, maar op zijn albums laat hij dat helaas maar mondjesmaat merken.

avatar van The_CrY
GothamCity schreef:

Deze gebruiker heeft zich kort na deze uitspraak uitgeschreven van de site, maar voor mij verwoordde zij/hij zich wel heel goed betreffende Sob Rock. Als het album opstaat geniet ik van de fijne pophooks en het subtiele, maar prettige gitaarwerk. Echter, naderhand ben ik al gauw weer vergeten dat deze plaat is uitgebracht. Jammer, want de voorganger vond ik eigenlijk een heel memorabel werkje.

MIAB schreef:

7. I Guess I Just Feel Like (4:46) --- 3,0
8. Til the Right One Comes (3:41) --- 3,0
9. Carry Me Away (2:36) --- 3,0
10. All I Want Is to Be with You (4:04) --- 3,0

Als dit je eerste Mayer album dan kan ik je Continuum uit 2006 van harte aanbevelen.

avatar van MIAB
Thanks dave76, die staat inderdaad nog op mijn lijst!

Dit album is de eerste echte kennismaking van mij met dit toch wel fenomeen. Heerlijke plaat, geen hoogdraver, maar gewoon goede songs.

Uiteraard ga je dan als nieuwe fan terug in de tijd.... kom ik toch tot de conclusie dat dat voor mij (persoonlijk!!!!) allemaal maar een beetje slappe hap is hoor. Continuum scoort het hoogst, dus daarmaar mee begonnen, maar doet me niks, op de wat bekendere nummers na.... zal wel aan mij liggen. The Search Of Everything is al een stuk beter.
De rest ben ik nog niet echt aan toe gekomen, maar ik vrees het ergste. Wordt vervolgd.
Sob Rock wordt voor mij het startpunt, hopende dat deze lijn zich voort gaat zetten.
3 1/2 ster.

avatar van vinylbeleving
Ik was wat hard in mijn oordeel. Sob Rock is toch wel weer een typische slow burner gebleken.
Zet em toch vaak best op met dit mooie nazomer weer. Het blijft zo slick als wat, maar toch een fijn plaatje. Halfje erbij dus!

avatar van Lambchop
Tijdens de zomer maanden is dit echt een top plaat.