Motörhead - Orgasmatron (1986)

Metal / Rock
Label: GWR

1. Deaf Forever (4:26)
  2. Nothing Up My Sleeve (3:11)
  3. Ain't My Crime (3:42)
  4. Claw (3:31)
  5. Mean Machine (2:57)
  6. Built for Speed (4:56)
  7. Ridin' with the Driver (3:47)
  8. Doctor Rock (3:37)
  9. Orgasmatron (5:26)
  10. On the Road [Live, 12" Single B-side] * (4:59)
  11. Steal Your Face [Live, 12" Single B-side] * (4:15)
  12. Claw [Alternative Version] * (3:32)
  13. Stay Clean [Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (2:33)
  14. Heart of Stone [Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (2:56)
  15. Nothing Up My Sleeve [Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (3:35)
  16. Metropolis [Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (3:22)
  17. Killed by Death [Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (5:34)
  18. Ace of Spades [Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (2:53)
  19. Steal Your Face [Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (4:33)
  20. [We Are) the Road Crew (Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (2:34)
  21. Motörhead [Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (2:45)
  22. Bomber [Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (3:45)
  23. Overkill [Live from Caister, Great Yarmouth, Saturday 13th October, 1984] * (5:28)
avatar van ravenstein
Nog geen enkel (regulier) album van Motorhead in je bezit? Dan is deze zeker een goeie keuze.
Een goed album met als uitschieter het slepende titelnummer, Orgasmatron. Een fantastisch, ietwat a-typisch Motorheadnummer met een zeer coole en meezingbare tekst (I am the one, Orgasmatron, the outstretched grasping hand...).
Meer vrees niet, er staan buiten dit door Sepultura gecoverde nummer nog genoeg lekkere songs op om de aankoop te rechtvaardigen.

avatar van HammerHead
Een enorm vette produktie ook voor een Motörhead album en de eerste studioplaat waarop ze van dubbele gitaarpartijen gebruik maakten (al stonden er op No Remorse ook al een paar nummers met de 4 mans line-up).

avatar van Eddie
Dat was toch met fast Eddie Clark??. heefd die ook met de huidige line up mee gespeeld of was die drummer
Mickey Dee er toen nog niet, was Phlity Taylor er nog.

avatar van HammerHead
Fast Eddie was al weg na Iron Fist, en Mickey is er pas vanaf begin jaren '90 bij. Toevallig is het hier ook niet Philthy Taylor die drumt, maar een eenmalig optreden van Peter Gill aangezien Lemmy en Taylor met elkaar overhoop lagen.

Wel de eerste plaat met Phil Campbell en Wurzel op gitaar.

Uiteindelijk doet het er natuurlijk niet zoveel toe wie er op welke positie in de band zit, Motörhead is immers gewoon Lemmy.

avatar van HammerHead

Wel de eerste plaat met Phil Campbell en Wurzel op gitaar.

avatar van Eddie
Ah, ik dacht dat Phillip cambell al veel langer bij Motorhead zat. Zo leer je nog eens wat. Ik vind dat ze nu trouwens wel de allerbest line up hebben, hoewel ik Philty Taylor nog graag op drumms had gezien.

avatar van HammerHead
Ze zijn inmiddels al weer terug naar een trio hè. En of ze nu de allerbeste line up hebben weet ik niet. Mijn interesse voor nieuwe Motörhead platen is de laatste jaren toch wat verzand.

avatar van Eddie
Het is inderdaad wel al jaren zo dat elk jaar de zelfde paat uitbrengen met een andere hoes, Wij noemen dat altijd het 'AC/DC-trauma'

avatar van HammerHead
Alleen heerst Lemmy in z'n eentje heel AC/DC eruit natuurlijk.

avatar van Eddie
101 only, Lemmy schopt zoveel konten dat de wiskey dankbaar is dat hij door Lemmer gecronken word.

avatar van meyer
lekker stoer motorhead album, met orgasmatron als beste nummer voor mij (coole intro, en als lemmy invalt met de zalige woorden "I am the one, orgasmatron...").
Er staan net genoeg nummers op om het album niet beu te worden.
een van de betere

avatar van Rockfan
HammerHead schreef:
Alleen heerst Lemmy in z'n eentje heel AC/DC eruit natuurlijk.

Dat dacht ik toch niet

MetalDex
Eddie schreef:

Ten eerste: bestond er maar een AC/DC-trauma; hoelang wacht ik nu al op een nieuwe hoes? 6, 7 jaar?

Ten tweede: zolang het mij niet gaat vervelen (en dat doet het niet), heb ik geen bezwaren. Of wilt hier serieus iemand dat Motörhead gaat experimenteren met synthesizers (1 keer gedaan, btw), gruntende zang (0 keer, wel growling) of Motörhead feat. Nighwish?

En over het feit wie wiens kont trapt wil ik me niet uit laten, daar ik een enorme fan van beide bands ben. Hoewel, als er ooit een fysiek gevecht zal komen zal Lemmy vast winnen, de bastard die hij is. Of misschien wordt het een repulsiegevecht: Lemmy's puist tegen Angus' kont

On-topic: geweldig album!

avatar van AGE-411
Een van de beste albums van dit legendarisch trio (die iedereen kent maar toch niemand kent).

avatar van HammerHead
Een opvallend laag gemiddelde bij deze plaat. Ik vind 'm namelijk niet onderdoen voor Overkill, Bomber of Ace of Spades.

avatar van Rinus
Eigenlijk een zeer solide Motor album, en zeker een van de betere. Uitgebracht op het kleine indie label GWR, dat er mede voor heeft gezorgd, dat de distributie van het album niet helemaal optimaal was. Raar genoeg, was deze plaat ook gezegend met een goede produktie. Daarnaast ook een van de mooiere hoezen trouwens.

avatar van AGE-411
I am the one, Orgasmatron, the outstretched grasping hand
My image is of agony, my servants rape the land
Obsequious and arrogant, clandestine and vain
Two thousand years of misery, of torture in my name
Hypocrisy made paramount, paranoia the law
My name is called religion, sadistic, sacred whore.

Dit is zowat de beste Motörhead album dat er is.

Of weet iemand nog een betere?

avatar van Sinner
AGE-411 schreef:
Of weet iemand nog een betere?

Ja. Bastards, We Are Motorhead, Inferno, Overnight Sensation, Overkill, Bomber, Ace Of Spades, 1916, Iron Fist en Sacrifice!

Begrijp me niet verkeerd - ik vind Orgasmatron een heel degelijke cd, maar wat mij hier altijd aan heeft gestoord is de kut-productie. Het klinkt net alsof er iemand een wollen deken over de micro's heeft vergeten tijdens de opnames. Klinkt te mat en dan met name de drums. Maar zelfs een rotproductie kan niet tegen het feit op dat er een aantal erg sterke songs op staan. Nothing Up My Sleeve, Orgasmatron, Claw, Deaf Forever...allemaal gewoon erg sterk. Een 3.5 voor mij dus. (had er per abuis een 3 op gegeven overigens, dat heb ik intussen verandert).

avatar van HammerHead
Iron Fist beter als deze topplaat? Da's echt 1 van de zwakste Motörheadplaten wat mij betreft.

avatar van Sinner
HammerHead schreef:

Voor mij hetzelfde probleem als deze - klote productie. Maar de songs vind ik goed. Bevat wel eveneens hun grootste missers. Maar Iron Fist, Speed Freak, Heart Of Stone behoren dan toch tot weer tot mijn favoriete Motorhead tracks. Okay - "beter" was dan misschien wat overdreven - maar plaats beide albums toch wel ongeveer op gelijke hoogte.

heb deze plaat vlug eens wat overlopen en ik moet zeggen dat ik dit in de verste verte geen metal vind. een rockplaatje dat wel. het ritme is traag, niet hard,.. ik weet niet wat ik er moet van denken. alleszins niks voor mij. "Het klinkt ook zo oud", wat het ook is.

mysticwizard schreef:

Zeg dat mar niet te luid in het openbaar... het kan je dood betekenen.
Als je dat al oud noemt... (amper 21!) heb je nog nooit het vroegere werk van Slayer, Metallica, Iron Maiden, Judas priest gehoort zeker? Dan krabbel je wel terug over je oud = slecht gedoe.

Dat het 'oud' klinkt is een feit. En dat vind ik net zo'n extra sfeer toevoegen aan de muziek. Het oude gitaargeluid + de schuurpapierstem van Lemmy + de invoudige lyrics: meesterlijk gewoon.
Tot op de dag van vandaag nog even gelieft als 30 jaar terug.

En Lemmy Kilmister is bovendien nog the father of all metal. Dus de bewering van "geen metal" klopt totaal niet. (Kweet wel, er zit wat zware rock en wat punk in, maar kwa wat ie verricht heeft is ie puur metal).
Zonder hem zag de metal van vandaag er totaal niet zo uit.

Ik zou dit toch nog maar een luistbeurt geven als ik van jou was... en dan pas met je stem komen

MetalDex
Ach, Motörhead is inderdaad geen metal, gewoon Rock'n'Roll.... Als het je niet aanstaat geef ik je groot gelijk dat je het niet het hoogste punt geeft. Maar voor een hardrock fan is dit gewoon heel lekker.

avatar van ricardo
prachtig motorhead album na overnight sensation en ace of spades mijn favo motorhead album vooral voor motorhead begrippen veel variatie hierop

avatar van Mart
Goed album van Motörhead, zeker één van hun betere. Vooral de productie is echt super, lekker helder. Het enige nadeel vind ik de gitaarsolo's, hoewel de riffs dan wel weer erg goed gespeeld zijn. Wat ik ook bijzonder vind is dat het album eindigt met het (imo) beste nummer van het album, het titelnummer, terwijl ze normaal met het titelnummer hun album beginnen. Orgasmatron is een album dat goed blijft boeien tot het einde, met Ain't My Crime als het enige echt mindere nummer.

avatar van ricardo
het titelnummer vind ik nu net iets minder, toppers op dit bijna beste motorhead album zijn deaf forever,nothing up my sleeve,claw,built for speed en mean macine de rest is ook ok maar bovengenoemde zijn echte toppers

avatar van Mart
Stem verlaagd met een halfje. Ik vind de productie bij nader inzien toch niet zo goed, met name de drums vind ik niet echt goed klinken (zoals Sinner al zei). Ook de gitaarsolo's vind ik hier wat minder (vaak zijn ze OF te kort OF komen ze in bepaalde nummers gewoon niet voor, en sowieso vind ik de gitaarsolo's hierop stukken minder dan op albums als Another Perfect Day en Ace Of Spades). Het album vind ik nog wel een voldoende waard hoor, met name de nummers Deaf Forever en het titelnummer blijven geweldig.

avatar van ricardo
Deze plaat heb ik net even weer afgespeeld, maar wat een dijk van een plaat is dit eigenlijk. alles is raak hierop en je kunt wel spreken van weer een echte Motorhead klassieker sinds Overkill en Ace Of Spades. het typische van deze plaat vind ik, dat het titelnummer nou net het minst goede nummer is op verder een zeer goede topper van Motorhead. Motorhead heeft naar mijn mening 6 'echte' klassiekers afgeleverd in de vorm van Overkill, Bomber(vind ik eigenlijk door de productie een iets minder album, maar er staan een paar erg goede songs op die ze nog regelmatig live spelen, op basis van die goede songs een echte klassieker dus, het is ook wel een keertje leuk om Motorhead een keertje wat ingetogener te horen want harde albums hebben ze al genoeg) Ace Of Spades, Orgasmatron, Rock 'n' Roll en Overnight Sensation. als je van Motorhead houdt zijn deze albums eigenlijk wel essentieel vind ik. maar bij Motorhead gaat het zelden tot nooit echt mis en zijn de div andere albums ook erg goed, een uitzondering daargelaten dan. ik vind b.v albums als Iron First, 1916, March Or Die en Sacrifice de minst goede albums, maar zelfs daar staan nog wel 2 tot 3 goede nummers op die je als echte Motorhead toppers zou kunnen aanmerken.

avatar van exodus
Ik kan het kort houden met deze Metal klassieker. In één woord: GEWELDIG! Alles klopt aan dit meesterwerk. De hoes, de nummers, de bloedagressieve produktie, en op deze Motörhead schijf 4 hysterische mannen die gitzwart hun woede je kamer inknallen. Alle songs vind ik super op deze schijf, maar bij Nothing up my Sleeve, Claw, Mean Machine (HARD!), Ridin' with the Driver, Doctor Rock (zou op 1 moeten in de top 2000), en het zwarte en educatieve (tekst) Orgasmtron, besef je heel duidelijk waarom je METALHEAD bent!

Empyrium
Veruit het meest genietbare album van Motörhead, van a tot z een mokerslag op je smoel!

Pure rock and roll, zoals Chuck Berry het heeft uitgevonden een kleine 30 jaar eerder en uitvergroot door Motörhead op Orgasmatron.