Billy Bragg - The Million Things That Never Happened (2021)

Folk / Rock
Label: Cooking Vinyl

1. Should Have Seen It Coming (3:23)
  2. Mid-Century Modern (5:28)
  3. Lonesome Ocean (3:35)
  4. Good Days and Bad Days (4:41)
  5. Freedom Doesn't Come for Free (3:21)
  6. Reflections on the Mirth of Creativity (3:08)
  7. The Million Things That Never Happened (3:46)
  8. The Buck Doesn't Stop Here No More (4:44)
  9. I Believe in You (3:03)
  10. Pass It On (3:52)
  11. I Will Be Your Shield (3:31)
  12. Ten Mysterious Photos That Can't Be Explained (3:38)
avatar van Joram
De release is blijkbaar uitgesteld naar eind oktober. Toch wat vinyl en (cd's?) betreft. Ik kijk toch wel wat uit naar wat stemmen hier. Ik wacht nog even met een pre-order.

avatar van Lura
Heb het album al een keer beluisterd, viel me niet tegen. Ben echter geen groot kenner van zijn muziek, ken alleen zijn bekende debuutep.

avatar van Joram
Wel, de vorige 2 vond ik matig. Al zijn ander werk top. Ook de samenwerking met Wilco vond ik hoog scoren. Ben benieuwd...

avatar van Culture VBJ
Hoe ouder, hoe beter? In het geval van Billy zeker, wat mij betreft. Het is een aangrijpend album, dat muzikaal veelzijdiger is dan ooit tevoren. Ontroerende, persoonlijke ballads als “Lonesome Ocean” en “The Million Things That Never Happened” laten een twijfelende, kwetsbare Billy horen. Ook uptempo nummers als “Mid-Century Modern” en “Ten Mysterious Photos That Can’t Be Explained” zijn een schot in de roos. Zonder de vroege Bragg tekort te willen doen (ja, “A New England” en “Greetings To The New Brunette” blijven klassiekers), is dit nieuwe album een van zijn beste!

Mooie teksten, her en der verspreid de vintage Bragg oneliners, afwisselende muziek en Bragg's bariiton is heerlijk gerijpt maar toch... de plaat lijkt niet echt van de grond te komen, alsof die miljoenen ongebeurde zaken nog in Billy's achterhoofd doorzeuren.

Jammer, maar ik verheug me wel erg op de live uitvoering van dit werk. Nog een half jaar...