Kanye West - Donda (2021)

Label: GOOD

8. Ok Ok (3:24)

met Fivio Foreign, Lil Yachty, Rooga en Fivio Foreign

9. Junya (2:27)

met Playboi Carti

10. Believe What I Say (4:02)

met Buju Banton, Dem Jointz en Stalone

11. 24 (3:17)

met Kaycyy Pluto en Sunday Service Choir

12. Remote Control (3:18)

met Young Thug

13. Moon (2:36)

met Don Toliver en Kid Cudi

14. Heaven and Hell (2:25)
  15. Donda (2:08)

met Tony Williams, Stalone en Sunday Service Choir

16. Keep My Spirit Alive (3:41)

met Conway, Westside Gunn en Kaycyy Pluto

17. Jesus Lord (8:58)

met Jay Electronica

18. New Again (3:03)

met Chris Brown en Sunday Service Choir

19. Tell the Vision (1:44)

met Pop Smoke

20. Lord I Need You (2:42)

met Sunday Service Choir

21. Pure Souls (5:58)

met Roddy Ricch en Shenseea

22. Come to Life (5:10)
  23. No Child Left Behind (2:58)

met Vory

24. Jail Pt. 2 (4:57)

met Dababy en Marilyn Manson

25. Ok Ok Pt. 2 (3:24)

met Fivio Foreign

26. Junya Pt. 2 (3:02)

met Playboi Carti en Ty$

27. Jesus Lord Pt. 2 (11:30)

met Jay Electronica en The LOX

avatar van Frank West
Die track met 3 Stacks is één van de beste dingen die ik van Ye heb gehoord in het afgelopen decennium. Mag hopen dat het een officiële release krijgt. ( Donda deluxe wellicht? )

avatar van Benjaminjow
Hij blijft een bijzondere vent die Kanye

avatar van Demon.
Mogen hier de features toegevoegd worden?

Frank West schreef:

Volledig mee eens, echt een pareltje. Past ook meer in het thema van 't album dan een aantal tracks die er wel opstaan. Kanye kennende komt dit nooit uit. Ik verwacht geen TLOP behandeling bij DONDA eerlijk gezegd.

avatar van OOOOO
Demon. schreef:
Donda Chant zijn de laatste hartslagen van Kanye’s moeder. Geeft een andere lading aan het intro.
Luguber

avatar van Tom Traubert
Heaven and Hell

avatar van thomzi50
Demon. schreef:

Een imitatie van die hartslag, toch? Geen echte opname ervan?

Halve ster erbij. Nonstop op repeat hier. Heaven and hell blijft m'n favoriet maar er staan zoveel fantastische tracks op. Geweldig om weer 'zo'n' Kanye album te horen.

avatar van Cor
Cor
Toch echt te lang om de hele tijd geboeid te blijven luisteren. Staan hele mooie dingen op, staan hele nietszeggende dingen op. Qua boodschap en toon in ieder geval wel weer wat veelzijdiger dan het nogal ééndimensionale 'Jesus Is King'.
Hij slaagt er in ieder geval wel weer in om de gemoederen bezig te houden, dat dan weer wel.

avatar van davevr
3,5 met als uitschieter moon. Maar hoe mooi is dat toch! Verder vind ik jail PT 2 eigenlijk beter dan de gewone , heaven and hell, ok ok, damn. Als ik zou mogen editen zou ik er de helft uitgooien en dan eindig je met een strakke drie kwartier en één van de beste platen van het jaar.

Nu een te wisselvallige En dat producen is niet normaal, hele nummers zonder één beat en toch vol ritme, geef het nog een jaar of twee en je gaat het op de radio horen. Die loopt jaren voorop. Alleen soms in de verkeerde richting

avatar van meneer
davevr schreef:

Scherp ! Was mij nog niet eens opgevallen. Weer anders luisteren.

avatar van lowieke
Ye is geen lyrisch briljante disser... (Hij is wel briljant in dissen wat betreft vorm)

Maar hij pakt met onderstaande zin wel even alle huidige rappers in één zin die ik toch lyrisch briljant vind in haar simpelheid. Zo heb ik de afgelopen jaren ervaren, iedereen doet maar na (los van Kendrick natuurlijk) tot er iets nieuws komt.

All you rap **** sound like me, can't tell who is who
You got no real identity, can't tell you from you

Direct en vinger op de zere plek

PS: magnum opus, called it

davevr schreef:
En dat producen is niet normaal, hele nummers zonder één beat en toch vol ritme

Ik snap het even niet... Kun je een voorbeeld noemen?

Een gis: bedoel je een nummer als moon?

Als dat zo is dan denk ik dat dat vrij normaal is voor een album, maar zet me wel aan het denken of hiphop ooit zo gecombineerd is op één album met melodieuze liedjes..

avatar van MJ_DA_MAN
Demon. schreef:
Mogen hier de features toegevoegd worden?
Bij deze.

lowieke schreef:

Ik snap het even niet... Kun je een voorbeeld noemen?

Een gis: bedoel je een nummer als moon?

Bedoelde inderdaad bvb moon, maar verder is de beat van bvb Jail eigenlijk de outro van dat nummer, God Breathed drijft op een baslijn maar nergens echte beats. Jonah hetzelfde. Je hebt wel een bas, ja dat wel maar dat is echt een synth, net als in ok ok. Dat komt heel veel terug, zo een soort ritme geven enkel door bas maar geen echte drum. Dat float daardoor zo. Soms hoor je een echte drum zoals in Junya of zo en dat is helemaal anders. (Geef het een jaar en je gaat het overal horen, die zijn sound is echt anders in die nummers.)

Halve ster er bij btw

avatar van lowieke
Ah ik snap hem... Ik denk overigens dat dat verdienste is van Frank Ocean. Weet ik niet zeker maar in mijn hoofd is blonde daar voorloper in.

Je hebt gelijk en ik begin nu te denken of dat misschien bijdraagt waarom ik dit zo mooi vind.

Los daarvan besef ik me inmiddels dat ik heel erg waardeer dat Kanye schijt heeft en overal knipt en plakt met de intentie dat iemand anders misschien beter past of dat net 1 zin door iemand anders gedaan moet worden. Hurricane-dont let me down... Het is radicaal maar tegelijk perfect.

Doet denken aan sgt peppers... Studio en montage voorop.

avatar van Obscure Thing
Prachtig album met enkele grote hoogtepunten, vooral Heaven and Hell, Moon, Jesus Lord and Come To Life zijn magistraal. De duur staat me alleen tegen, en er staan ook wel een paar gedrochten op zoals Tell the Vision. Maar goed, op The White Album staan ook gedrochten als Piggies en Obla-Di-Obla_Da. Ook gaat het religieuze geneuzel mij soms een beetje tegen staan, maar het is een inkijkje in iemand anders zijn hoofd moet ik dan maar denken. De hoogtepunten zijn zo indrukwekkend dat ik dit nog wel naar een 4 zie groeien.

avatar van Silky & Smooth

avatar van zaaf
Silky & Smooth schreef:
Wordt dit na meerdere luisterbeurten beter?
haha laat dit nou subjectief zijn... maar ik vind van wel.

Silky & Smooth schreef:
Wordt dit na meerdere luisterbeurten beter?

Ja absoluut. En ik ben nog altijd niet op het punt dat het niet nóg iets mooier wordt.

avatar van lowieke
Ik merk dat ik juist niet uitgekeken raak op het religieuze aspect. Voor de context: in feite ben ik al mijn hele leven uitgekeken op religie als beleving.

Maar ik merk dat ik nu wel toe ben aan de romantiek/sublimiteit er van.

Donda is geupdate, chris brown is van new again gehaald, als het goed is zijn er nog wat tweaks.

Wordt dit de nieuwe trend om je album steeds aan te passen op streaming diensten. Aangezien Drake het ook doet.

avatar van waxs
Qua duur had er wel wat ingeleverd kunnen worden zodat het kaf van het koren was gescheiden, niet alle tracks voelen op hun plek. Maar al met al een prima toevoeging aan het oeuvre van de beste man, het is verkent wat interessante productie concepten en de gastenlijst is ook niet onverdienstelijk.

NicksterrrNL schreef:

Is voor Kanye niet helemaal nieuw. Life of pablo heeft vrij veel aanpassingen gehad.

avatar van lowieke
Briljant die tweaks geven een nieuwe dimensie aan een release. Life of Pablo is een van de meest intense releases die ik heb meegemaakt en dat (juist) voor een digitale release.

Het is leuk om een gesprek te hebben waar de rare volume verschillen zaten die er nu niet meer zijn.

Misschien moeten we voor nu omarmen dat Ye het nog enigszins beperkt houd... Straks word er goud betaald voor de enige digitale versie van een pre-defintief album.

avatar van lowieke
Ter verduidelijking. Het aanpassen van een 'uitgegeven' album vind ik briljant. Revolutionair.

In dit specifieke geval vind ik het niet briljant. Behalve de betere master heb ik geen verschil ervaren.

avatar van thgryda
Revolutionair of pretentieus of een uiting van psychische problemen. Altijd een thin line bij Kanye. Ik heb het album een keer of 2-3 in meerdere sessies beluisterd. En zoals quasi altijd hoor je weer geniale momenten en zijn de producties over de hele lijn wel ok. Maar voor mij te veel autotune, veel te lang (er zijn echt wel mindere stukken die weg konden), veel te chaotisch... en dus een nipte voldoende.

avatar van lowieke
Ik snap wat je bedoelt (vooral omdat via de media de psyche belangrijk werd gemaakt betreffende de kunst) maar bij dit album is daar toch geen sprake van? Het is een duidelijk geheel en heel thematisch..

Edit ter verduidelijking: ik hoor geen chaos of psychische problemen die ik niet kan bevatten en pretentieus, is denk ik inmiddels iets persoonlijks geworden, hoor ik al helemaal niet. Eerder dingen die hem in pretentieus of commercieel opzicht tegenwerken.

avatar van Poles Apart
Kanye West's petition to legally change his name to Ye has been approved.

Eefje de Visser, voortaan 'je', is ook al haar papierwerk uit aan het zoeken. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

avatar van Niek
1,5
Ik heb best mijn best gedaan om dit tof te vinden maar het lukt me niet. Een paar fijne tracks, maar vooral een hoop gezemel en soms zelfs troep op deze bijna 2 uur durende plaat. Kanye levert ook allang niet meer louter topproducties af. Zijn raps zijn altijd al wisselvallig en zijn er ook niet beter op geworden. Af en toe een feater die het niveau wat optilt, maar ipv dat Kanye zich optrekt aan goede gastartiesten, zoals vroeger wel gebeurde, haalt hij eerder anderen naar beneden (al vind ik die Fivio Foreign wel lekker). Zo'n track als de titeltrack gaat echt nergens meer over. Helaas.