Kanye West - Donda (2021)

Label: GOOD

8. Ok Ok (3:24)

met Fivio Foreign, Lil Yachty en Rooga

9. Junya (2:27)

met Playboi Carti

10. Believe What I Say (4:02)

met Buju Banton, Dem Jointz en Stalone

11. 24 (3:17)

met Kaycyy Pluto en Sunday Service Choir

12. Remote Control (3:18)

met Young Thug

13. Moon (2:36)

met Don Toliver en Kid Cudi

14. Heaven and Hell (2:25)
  15. Donda (2:08)

met Tony Williams, Stalone en Sunday Service Choir

16. Keep My Spirit Alive (3:41)

met Conway, Westside Gunn en Kaycyy Pluto

17. Jesus Lord (8:58)

met Jay Electronica

18. New Again (3:03)

met Chris Brown en Sunday Service Choir

19. Tell the Vision (1:44)

met Pop Smoke

20. Lord I Need You (2:42)

met Sunday Service Choir

21. Pure Souls (5:58)

met Roddy Ricch en Shenseea

22. Come to Life (5:10)

met Tyler, the Creator

23. No Child Left Behind (2:58)

met Vory

24. Jail Pt. 2 (4:57)

met Dababy en Marilyn Manson

25. Ok Ok Pt. 2 (3:24)

met Fivio Foreign

26. Junya Pt. 2 (3:02)

met Playboi Carti en Ty$

27. Jesus Lord Pt. 2 (11:30)

met Jay Electronica en The LOX

28. Life of the Party * (6:31)

met André 3000

29. Up from the Ashes * (2:42)
  30. Remote Control, Pt. 2 * (5:23)

met Young Thug en Kid Cudi

31. Never Abandon Your Family * (3:27)
  32. Keep My Spirit Alive, Pt. 2 * (3:41)

met Kaycyy Pluto, Westside Gunn en Conway the Machine

totale tijdsduur: 1:48:49 (2:10:33)
Wat mij trouwens opvalt is dat op metacritic het album helemaal niet zo hoog wordt gewaardeerd, en hier juist wel.

Zullen wel veel ''haters" tussen zitten hoogstwaarschijnlijk.

Maar in vergelijking met bijvoorbeeld een j. Cole the off season.

avatar van ArthurDZ

The Doors?

Nee ik snap oprecht niet hoe je hier niet doorheen kan komen, tenzij je niks met (moderne) hiphop hebt of afknapt op de man zelf en je dit je mening laat beïnvloeden. Ik heb nu alweer zin om een duik te nemen in dit album, ik vermoed dat dit voor mij ondanks zijn lengte weer zo'n verslavend plaatje gaat worden zoals Kanye ze eigenlijk niet meer heeft afgeleverd sinds Pablo. De megalomatische opzet en de karrenvracht gastartiesten doen me aan het maximalisme van MBDTF denken, maar qua sound is het inderdaad een stuk donkerder en kouder, inderdaad als een gigantische, lege kathedraal waar de maan doods op schijnt. Heerlijk! Een verhoging zit er wel in denk ik, die part 2's op het einde zal ik maar gewoon beschouwen als bonustracks.

avatar van overmars89
NicksterrrNL schreef:

Zullen wel veel ''haters" tussen zitten hoogstwaarschijnlijk.

Maar in vergelijking met bijvoorbeeld een j. Cole the off season.

Op "RYM" wordt ie overigens wel opvallend hoog beoordeeld.
De critics VS het Volk .

overmars89 schreef:

Op "RYM" wordt ie overigens wel opvallend hoog beoordeeld.

Kanye is wel echt de koning van RYM hoor, hij mag nog een album met diarreegeluiden droppen en het scoort minstens 10k met 3,5 gemiddeld. Behalve Jesus Is King dan, vreemd genoeg. Dat gemiddelde van Jesus Is King kan echt niet, dat hebben we hier iets beter begrepen!

avatar van overmars89
Heeft overigens iemand het "Fred Again.." album van dit jaar gehoord.
Hoe de vocals bij "Donda" en ook nog op een andere track gemixt is in de muziek lijkt precies op hoe dat op dat album is gedaan.

Weet niet of iemand dat is opgevallen.

Edit: Nu ik zo de laatste kwart van het album weer hoor, lijkt er eigenlijk wel meer muziek op van dat album. Vooral hoe de vocals verwerkt zijn in de muziek.

avatar van Flipm0de
Eerste paar luisterbeurten gehad en het kwartje valt nog niet helemaal. Een aantal prachtige uitschieters, maar ook veel tracks die mij totaal niet raken. De lengte en vrij chaotische tracklist helpt ook nog niet mee.

De klik die ik met Kanye had is ook wel wat verwaterd door het hoge religie gehalte in zijn muziek de afgelopen jaren dat voor mij echt afstotend werkt.

Maar wie weet groeit deze net als TLOP die ondertussen op 4* staat.

Johnny Marr schreef:
Ik denk dat ik nog nooit een nummer als Jail zo hard heb gevoeld, wat een banger. Jesus Lord snijdt recht door m'n ziel en ik ga kapot van dat autotune refreintje van Jonah.

Noem mij één betere artiest, doe dan. Prince wie? Bowie, zegt u?

Om toch een mening te kunnen hebben, heb ik Jesus Lord eens beluisterd. Gewoon saai en niets opzienbarends, creatief.

Zijn Kanye West-fans een sekte? Want de buitenstaander begrijpt er niets van. Wat de fans alleen zal sterken..want ja genialiteit zal niet gesnapt worden. De lofbetuigingen zijn bespottelijk. En natuurlijk moet men zijn muziek ook de beste ooit vinden. Wat perfect past bij deze megalomane artiest. Die ik ooit goed vond ten tijde van "the late registration". Dat was het dan ook.

gerre schreef:
De lofbetuigingen zijn bespottelijk.

De intro alleen al is genialer dan de discografie van The War On Drugs.

Ik provoceer niet eens. Het is wat ik denk. We zullen Jail er ook eens bij nemen. Ik val net niet in slaap.
Achja, het is wat het is. In de categorie onbegrijpelijk populair mag je ook die voorlaatste plaat van Lana Del Rey placeren en Whispering Sons. Maar we wijken af, net zoals The War On Drugs hier niets mee te zien heeft. Doe maar voort. Sommige discussies hebben geen zin. Antivaxxers begrijp ik ook niet, hehe.

avatar van -SprayIt-
Nu 2 rondjes laten draaien, op de een of andere manier is een nieuwe release van Ye toch weer spannend en wil je er zo snel mogelijk bij zijn. Het valt me al met al toch enigszins tegen tot nu toe, ik had gehoopt op een vernieuwende sound. Hij wist me met 808's, MBDTF en in mindere mate TLOP echt te verrassen met zijn producties en hij was in deze gevallen zijn tijd vooruit en trendbepalend. Dit album lijkt wat voort te bouwen op de laatste projecten en ik kom de laatste platen steeds uit op een 3*.

Het is regelmatig langdradig, soms erg cheesy en ook niet alle gastbijdragen kunnen me bekoren. Jesus Lord is een van de weinige momenten dat ik echt opveer. Ook de track met The Weeknd vind ik lekker, maar in beide gevallen komt dit vooral door de inbreng van zijn collega's. Voor bijna 2 uur is het een beste zit en als de initiële hype wat wegebt blijkt er niet per se heel veel memorabels over te blijven voor me. Toch zal ik deze waarschijnlijk de komende tijd regelmatig luisteren en meerdere keren een kans geven, want die uitwerking heeft hij met zijn creaties, ik kan er gewoon niet vanaf blijven.

avatar van Johnny Marr
Die mensen die al hebben gestemd tho, ik ga helemaal stukkie.

avatar van meneer

Wolfgang Amadeus Mozart

Maar goed, ben het album aan het luisteren. Oudste zoon is absoluut fan en weet niet genoeg de genialiteit van Kanye te benadrukken aan mij. Is zijn thesis aan het afronden maar nam een break voor dit album. Kanye is voor hem God en ik wil wel met hem (mee) kunnen praten over dit album.

Mooi !

Dit is voor mij de beste hurricane versie: Hurricane (feat. Ant Clemons & Lil Baby) - YouTube

Past misschien niet op het album, maar toch jammer.

avatar van Frenz
Starwars2000 schreef:

.......Het album voelt als een rommeltje, .......

Daar had je moeten stoppen.

maar na flink wat luisterbeurten kan ik niet anders dan dit album een 10 geven door het meesterbrein wat erachter zit, de perfecte beats, de emotie achter de nummers en de kwaliteit van de teksten. Dit album gaat voorbij al de grenzen van wat een album zou moeten zijn, maar Kanye is een van die wereldveranderaars die die grenzen bepaald. Dit album gaat muzikanten voor decennia inspireren, zoals een '22, a million' van Bon Iver ook zal doen. Muziek is bindend, maar niet alleen dat.

'Donda' is kunst van hoogstaande klasse die alleen Kanye helemaal zal begrijpen en dat maakt zijn bestaan essentieel.

Maar met zo'n slot heb je alle leven uit me gezogen, dé ultieme fanuiting, een volledig kritiekloze KanyeKerk discipel.

Wij zijn niet waardig de muziek van zo'n wereldverbeteraar te beoordelen. Ik begin er dan ook maar niet aan.

avatar van ArthurDZ
Ja want zo'n inhoudsloze haatreactie van iemand die zelfs de intentie niet heeft om hiernaar te luisteren, dat levert natuurlijk een veel beter en relevanter bericht op

avatar van Kos
Kos
Geinig rommeltje met hier en daar een uitschieter. Jesus Lord met name.
Geen idee hoe hij er bij kwam Gesaffelstein er in te betrekken maar goede keuze wel.

avatar van Frenz
Als het overkomt als een haatreactie ArthurDZ, dan heb ik de plank duidelijk misgeslagen. Het is meer onbegrip dat je zo loopt te koketteren met het blind volgen van een ander.

Dat ik zijn muziek niet ga beoordelen, wil niet zeggen dat ik niet ga luisteren (toegegeven, zo staat het er wel). Wie weet zie ik het licht wel

avatar van Minneapolis
Wel een beetje goedkoop om het album ontwerp van Prince z'n Black album te jatten.

avatar van jordidj1
Net een dag uit en het album is nu alweer twee pagina's rijker. Prachtig.
Klinkt weer prima, tot nu toe.

avatar van ThingMan
Is altijd wachten of dit de definitieve versie is. Life of Pablo had volgens mij ook 2 of 3 versies. De features staan er ook nog niet bij. Hoorde Jesus Lord pt 2 met The Lox. Was daar niet zo kapot van. Maar wil het album eens in zijn gehaal luisteren.

avatar van Zwammer
Kos schreef:
Geinig rommeltje met hier en daar een uitschieter. Jesus Lord met name.

Gesaffelstein heeft eerder al twee tracks voor Kanye geproduceerd: namelijk 'Black Skinhead' and 'Send It Up' van het Yeezus album.

avatar van Flipm0de
Minneapolis schreef:
Wel een beetje goedkoop om het album ontwerp van Prince's Black album te jatten.

Zoveel sfeervolle plaatjes voorbij zien komen van zijn listening parties die perfect zouden zijn voor een album cover. Deze weinig creatieve cover is toch wel een miskleun te noemen.

avatar van jordidj1
Flipm0de schreef:

Inderdaad. Dan vind ik die van Yeezus toch een pak beter.

avatar van MJ_DA_MAN
Eerst wat losse nummers beluisterd voordat ik me wilde wagen aan bijna 110 minuten Kanye anno 2021. Helaas klinkt het weer nergens naar, en ik wil Kanye blijven zien als de artiest die hij tien jaar geleden was i.p.v. de artiest die hij nu is. Kayne is (allang) niet meer aan mij besteed, maar je blijft toch hoop houden dat ie nog ooit met iets goeds komt op sologebied. Het ziet er niet meer naar uit. Voor het eerst ga ik een Kanye-plaat overslaan.

avatar van Yestsida
Vind het persoonlijk ook maar een rommeltje, zit wat in het verlengde van zijn laatste paar albums die ik ook niet echt meer trek.

Kanye bewijst echter wel dat hij het nog steeds kan... maar dan wel op deze door hem geproduceerde plaat die een kleine maand geleden onder de radar het daglicht zag.

avatar van KKOPPI
Ligt het aan mij of is de productie kwaliteit matig?

avatar van Don Cappuccino
Johnny Marr schreef:

Kanye met de meest beoordeelde goregrind-plaat ooit op RYM. Het zou wat zijn.

avatar van Nr.4
MJ_DA_MAN schreef:

Heb 'm afgelopen dagen wel twee keer volledig beluisterd en jouw smaak inschattende raad ik je niet aan dat ook te doen. Het is wel een beetje wat ik verwachtte van Kanye in 2021, maar inderdaad de hoop op iets fantastisch doet me dan toch luisteren. Jesus Lord vind ik een heel vette track en verder hier en daar iets leuks, maar verder niet aan mij besteed. Niet erg, dat is eigenlijk met al z'n soloalbums die hij na MBDTF heeft gemaakt. Ik luister 10x liever naar het recent verschenen Abstract Mindstate album, wat Kanye in z'n geheel heeft geproduceerd.

avatar van Nr.4
Yestsida schreef:

Ah, dit dus eigenlijk.

avatar van jrn
jrn
Dat intro is zo ridicuul bespottelijk, overbodig en infantiel dat ik de rest van dit album niet eens wil beluisteren.