Elton John - The Lockdown Sessions (2021)

Label: Mercury

1. Hold Me Closer * (3:22)

met Britney Spears

2. Cold Heart [PNAU Remix] (3:22)

met Dua Lipa

3. Always Love You (4:17)

met Young Thug en Nicki Minaj

4. Learn to Fly (3:31)

met Surfaces

5. After All (3:28)

met Charlie Puth

6. Chosen Family (4:40)

met Rina Sawayama

7. The Pink Phantom (4:13)

met Gorillaz en 6LACK

8. It's a Sin [Global Reach Mix] (4:44)

met Years & Years

9. Nothing Else Matters (6:35)

met Miley Cyrus, WATT, Yo-Yo Ma, Robert Trujillo en Chad Smith

10. Orbit (3:28)

met SG Lewis

11. Simple Things (4:11)

met Brandi Carlile

12. Beauty in the Bones (3:50)

met Jimmie Allen

15. Finish Line (4:24)

met Stevie Wonder

16. Stolen Car (5:37)

met Stevie Nicks

17. I'm Not Gonna Miss You (2:56)

met Glen Campbell

18. Merry Christmas * (3:28)

met Ed Sheeran

19. Cold Heart [PS1 Remix] * (2:47)

met Dua Lipa

totale tijdsduur: 1:05:15 (1:14:52)
avatar van Kos
Kos
Die PNAU remix is wel ijzersterk.

avatar van ArthurDZ
Zijn al deze liedjes wel vanop afstand opgenomen? Want anders vrees ik dat Elton het principe van een lockdown niet goed beet heeft

ArthurDZ schreef:

Elton John announces collaborations album "The Lockdown Sessions"

Vraag me trouwens af of de mondkapjes al te koop zijn via Elton's website, want ik wil er ook geen.

avatar van gaucho
ArthurDZ schreef:

Kennelijk wel dus, zoals de link van Poles Apart ook al illustreert. Het concept is leuk gevonden, al vraag ik me bij dit soort opnames altijd af of de chemie van het samen spelen/zingen niet helemaal verloren gaan. Maatr ach, dat is met de gangbare opnamepraktijk van veel hedendaagse albums natuurlijk ook al het geval.

Ik respecteer en waardeer het dat Elton op zijn oude dag nog zoveel vernieuwingsdrang aan de dag legt, maar hij gaat er verder mee dan ik. Want als longtime-fan weet ik nu al dat ik dit album niet ga beluisteren, laat staan kopen. Jammer, maar geeft niet, ik behoor waarschijnlijk niet tot de nieuwe doelgroep die hij met dit project wil aanboren.

avatar van Arrie
Ik vind het er juist erg interessant uitzien, wat betreft de namen met wie hij samenwerkt. Gevarieerd, bijdetijds. Kan tof worden!

avatar van Joshua68
Het nummer met Glen Campbell is in ieder geval met grote afstand opgenomen…

Joshua68 schreef:
Het nummer met Glen Campbell is in ieder geval met grote afstand opgenomen…

The Wichita Lineman is still online?

avatar van Gert1980
Bijzonder dat er al twee stemmen op dit album zijn uitgebracht daar het nog niet uit is en ook niet is uitgelekt.

Gert1980 schreef:

Recensie-exemplaren?

avatar van Matthijs78
1,0
Gert1980 schreef:

Geen idee waar je die info vandaan hebt maar het album is gewoon online te beluisteren en aan te schaffen. Helaas zou je haast zeggen. Het is een draak van een plaat geworden die gewoon lekker in de archieven had moeten blijven liggen. Ik heb Elton John hoog zitten maar dit project is voor mij één groot vraagteken. Jammer

Poles Apart schreef:

Recensie-exemplaren?

Kan natuurlijk, maar dan beschikken best veel mensen op deze site over recensie exemplaren voordat ze uit zijn.

Matthijs78 schreef:

Waar ik die info vandaan heb? De releasedatum van het album is 29 oktober, daar vandaan dus.
Wist niet dat het al on line stond.

Verder geloof ik ook niet dat dit album al te serieus moet worden genomen. Het is slechts een tussendoor album, zoals Elton het een paar maanden geleden noemde, geboren uit lockdown 'verveling'. Als het goed is verschijnt er volgen jaar weer een 'echt' Elton John (met Bernie) album.

avatar van Brunniepoo
Wat hier in de tracklist enigszins verloren is geraakt is wie de lead heeft. Vaak betreft het initiatieven vanuit Elton John, maar soms is het juist de andere artiest feat. Elton John. Het slotnummer is bijvoorbeeld het laatste nummer dat Glen Campbell opnam, maar dan in een nieuwe (duet) versie. Ook op de nummers van Surface, Gorillaz, Miley Cyrus, Jimmie Allen en Lil Nas X levert Elton eigenlijk gewoon een gastbijdrage. Nothing Else Matters stond overigens ook al op
The Metallica Blacklist (2021) en The Pink Phantom op Gorillaz - Song Machine, Season One: Strange Timez (2020)

Over Duets ben ik nooit zo te spreken geweest. Dat waren vaak artiesten die ik prima kon hebben, maar de nummers stelden in de meeste gevallen teleur. Op The Lockdown Sessions staan samenwerkingen met artiesten waar ik soms zelfs nog nooit van gehoord heb en het resultaat is zeker niet in alle gevallen echt om over naar huis te schrijven.

Toch ben ik eigenlijk wel enthousiast over dit project. Elton John heeft hier een hele gevarieerde plaat gemaakt - het is echt een bizar uiteenlopend stel artiesten dat bijdraagt. Daarnaast is het wel leuk dat het project afwijkt van de muziek die we al kenden van Elton John (wat bij Duets dus niet het geval was). Zoals gezegd: niet altijd geslaagd, maar over de gehele linie toch een hele fijne plaat.

avatar van S1998
Om eerlijk te zijn ben ik helemaal niet zo bekend met de discografie van Elton John. Natuurlijk ken ik wel een enkel nummer, maar daar blijft het ook bij. Voor mij is hij vooral bekend vanwege een live optreden met Anastacia. Maar goed, dat zegt wat meer over mij denk ik dan…

Desalniettemin weet hij met dit project wel een nieuw (jonger) publiek aan te spreken. Door samen te werken met Dua Lipa, Miley Cyrus en Lilnas X, zijn deze liedjes nu ook bekend bij mijn ‘generatie’ (en jonger). Het liedje met Dua is namelijk een dikke vette hit!

Verder bevat dit album lekkere catchy nummers. Erg leuk om op deze manier bekend te raken met zijn muziek. Ik zal geen fan worden ofzo, maar alsnog staan veel liedjes van dit album al in m’n playlist.

avatar van goldendream
Wat Elton John hier doet, bevalt me echt niet. Proberen te scoren bij jongeren door samen te werken met een aantal wannabes, ach, zielig.

avatar van S1998
goldendream schreef:

Het is toch juist leuk dat een jongere generatie ook bekend raakt met artiesten als Elton John? Zo kunnen ook zij zijn oudere oeuvre ontdekken. En vind het persoonlijk ook wel knap dat een artiest na ruim 18 jaar geen hits meer te hebben gehad, alsnog een hit weet te scoren (in de top40).

goldendream schreef:

Volgend jaar weer 'gewoon' een normaal album met teksten van Bernie Taupin.

Dit album is een soort van verzamelaar van recente collaboraties en wat nieuw werk, Elton is vooral gelukkig in de rol van sessiemuzikant, zoals ie dat vroeger was. Dat blijft ie maar herhalen in interviews.

En voor de liefhebbers, binnenkort de kerstsingle met Ed Sheeran, die niet op dit album staat.

avatar van goldendream
Het is gewoon zielig om met prutsers samen te werken. Nu lees ik zelfs met Ed Sheeran. Pfffffffffffffff. Ik raad de jongeren aan gewoon naar zijn albums uit de jaren '70 te luisteren.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Trolbericht en reacties daarop verwijderd.

Poles Apart schreef:

Ed Sheeran & Elton John - Merry Christmas

avatar van Twinpeaks
1,5
Wat een grabbelton wordt hier van stal gehaald zeg. Sympathiek idee , die Lockdown Sessions , maar op 1 of andere manier raakt het kant nog wal. Waarschijnlijk ook omdat ik de aansluiting niet heb met de hedendaagse muzikanten. Mijn stemmen zijn dan ook gegaan naar de nummers met oudgedienden Nicks, Campbell en Vedder. Moet me wel van het hart dat It's A Sin vakkundig om zeep wordt geholpen als John inzet. In het begin hoor je de kracht van het nummer onder alleen de piano. Anderhalve ster .Enough Said.

avatar van Gert1980
Wat ik hier twee jaar geleden een drieënhalf waardig aan vond begrijp ik nu ook niet meer helemaal.
Laatst voor het eerst in tijden weer eens opgezet en had halverwege zoiets van 'nu weet ik het wel'.