IDLES - Crawler (2021)

Rock / Punk
Label: Partisan

1. MTT 420 RR (5:30)
  2. The Wheel (3:25)
  3. When the Lights Come On (3:11)
  4. Car Crash (3:53)
  5. The New Sensation (4:13)
  6. Stockholm Syndrome (3:02)
  7. The Beachland Ballroom (4:00)
  8. Crawl! (4:20)
  9. Meds (3:56)
  10. Kelechi (0:29)
  11. Progress (3:46)
  12. Wizz (0:30)
  13. King Snake (2:54)
  14. The End (3:18)

JVT
Lekker nummer. Vrij rustig voor Idles begrippen. Benieuwd waar Idles nu mee komt, hun laatste plaat was toch een beetje een herhaling van zetten.

avatar van repelstefan
Vind hem ook sterk, weer wat serieuzere vibe dan op Ultra Mono, waar toch ook een paar heel toffe nummers op stonden.

avatar van VladTheImpaler
De beuk gaat er iets minder in dan we misschien gewend zijn van IDLES, maar het is wel een intens nummer. Deze heeft wel iets weg van A Hymn van het vorige album, en beide vind ik wel goed.

avatar van Mausie
Ik vind het echt een prachtige single. Ik heb juist minder met de 'punk' gekte van eerdere platen, ze bewegen nu mijn kant op. Sterke vocals van Joe Talbot ook, heerlijk hoe hij 'damage damage damage' exclameert. Beste wat ik tot nu toe van ze gehoord heb

avatar van repelstefan
Die stem van hem is fantastisch. De wanhoop in zijn stem op Exeter bijvoorbeeld gaat bij mij door merg en been. Deze single wordt alleen maar mooier naarmate ik hem vaker hoor.

avatar van AreYouThere
Sinds ik een paar jaar terug op het optreden bij KEXP stuitte op YouTube ben ik 'hooked on IDLES'. Voor mij toch wel een behoorlijk andere sound dan ik van veel andere artiesten/bands gewend ben de afgelopen jaren. Zoals je met bijvoorbeeld Sigur Rós overduidelijk kan horen dat muziek ook echt kunst is, zo doet IDLES dat ook voor mij maar dan op een totaal andere manier.

Na de release van 'The Beachland Ballroom' ben ik er weer van overtuigd dat ze mij met dit album weer een groot plezier gaan doen. Ik hoop ze in 2022 dan eindelijk live te gaan zien, iets wat een behoorlijk goed feestje moet worden als ik YouTube zo zie en aan hun live release te horen is.

avatar van repelstefan
Car Crash op Spotify. Wat een rauwe, donkere plaat. Denk wel een gevalletje hate of love it, maar ik zit vooralsnog in het tweede team. Al vraag ik me af of deze ook groeit zoals The Beachland Ballroom deed, of hij snel wat gaat vervelen.

avatar van Mr.Domestica
De twee singles zijn bijzonder fraai! Blij met de nieuwe wind die doorheen deze nummers raast.

avatar van Doc
Doc
De beuk gaat er iets minder in, zo lijkt het. Maar er zit nog steeds een soort rauwe emotie en spanning in die me wel aanspreekt. Deze band lijkt me live ook erg interessant om mee te maken.

avatar van coldwarkids
Car Crash, Wo-oow. Geniaal!

JVT
Idles vernieuwd zichzelf hier net genoeg om het allemaal weer spannend te maken. Ikzelf vind het fantastisch, hoogtepunt na hoogtepunt. Enkele de laatste paar nummers moeten zich nog een beetje nestelen. Heel erg genieten dit.

avatar van Rvdz
De titel lijkt niet verkeerd gekozen, want op basis van de eerste luisterbeurt kruipt dit allemaal maar een beetje vooruit. Ik vond de twee singles allebei erg intrigerend, maar een heel Idles-album waar de voet nooit 100% op het gaspedaal gaat lijkt toch een beetje teveel van het goede. Al kan het natuurlijk dat het nog moet groeien.

JVT
Groeien moet deze zeker, ik heb de plaat al een keer of 6 a 7 beluisterd en dat was wel nodig, in het begin bleef het ook niet echt hangen.

avatar van AreYouThere
Wauw, weer een compleet 'ander' geluid van IDLES. Waar 'Ultra Mono' voor mij hun meest toegankelijke plaat was is dit weer echt van een compleet ander kaliber. De eerste keer in de auto aan gehad en ik kon merken dat ik hem toen vooral all over the place vond. Dan ga je er thuis eens rustig voor zitten, zet je een koptelefoon op en doe je de ogen dicht en dan valt hij wel precies op de juiste plek.

Oh ja, ik wilde ook nog even de live versie van 'The beachland ballroom' live bij Jimmy Kimmel delen, hele fijne uitvoering.
IDLES – The Beachland Ballroom - YouTube

avatar van AOVV
Na 1 luisterbeurt weet ik het nog niet goed, maar Crawler klinkt alvast veel meer als een allegaartje als de voorganger - divers is het dus zeker en vast. De opener is meteen ontzettend intrigerend, en verder vallen ook Car Crash, The Beachland Ballroom en King Snake meteen erg goed.

avatar van remcodurez
Car Crash doet me aan The Prodigy denken. En dan bedoel ik The Prodigy toen ze nog goeie muziek maakten!

avatar van peterjames777
Progress doet me lichtelijk aan recent werk van Low denken. Heerlijk nummer, ik denk wel de beste van de plaat.
Verder nog niet heel erg gegrepen door de plaat in z’n totaliteit. Ben denk ik een beetje Idles moe. Desalniettemin zetten we deze zeker nog een paar keer op, hopelijk valt het kwartje dan nog.

avatar van Woutout
Die opener!! Wat een prachtige "mood setter" is dat Ik vond vooral hun tweede album fantastisch, maar Ultra Mono erg voorspelbaar. Nog maar een paar keer luisteren...

avatar van Jobvv2000
Hun beste werk tot nu toe! Ik heb altijd het gevoel gehad dit ik iets mis bij IDLES. Dit album voelt voor mij veel completer aan. Het is spannender en is er veel meer opbouw en afbouw met een geweldige sfeer. Mijn favoriet van 2021!

Boer K
Omdat deze nu vrij hoog reikt in de rotatielijst 'ff' op de koptelefoon gehad. Tot nr 6 ben ik gekomen. Hoewel ik geen punk-stijl aanhanger ben, klinkt vooral track 1 en 4 intrigerend genoeg.
Misschien binnenkort er meer tijd voor inplannen. De zang vindt ik het minst aansprekend, met name de schreeuwerige aanzetten...

Ik vind het wel opvallend dat het album eindigt met King Snake en The End. Doet mij gelijk aan The Doors denken, maar zal er wel niks mee te maken hebben.

Amper een jaar na het verschijnen van Ultra Mono laten Joe Talbot en de rest van de IDLES mannen weer van zich horen. Vanwege de beperkte mogelijkheden om op te treden, benutten ze de tijd door opnieuw de studio op te zoeken. Crawler is misschien wel minder hard dan het eerdere werk, de confrontatie is er niet minder om. De frustraties tegen de oneerlijke wereld worden op de kritische vlijmscherpe kettingzaag riot punkrock van The New Sensation na niet meer geuit. Blijkbaar hebben ze naar de wisselend ontvangen voorganger iets goed te maken. Het is eenvoudiger om het lontje aan te steken en een bom doeltreffend tot ontploffen te brengen, dan om deze zelf te fabriceren. IDLES verkeert nu in die experimentele laboratoriumfase, en gaat volgens die kernbeginselen te werk.

De getraumatiseerde vocalist duikt juist dieper in zijn eigen verleden, en ik kan je verzekeren dat deze alles behalve rooskleurig was. De nadruk ligt dus veel meer op het persoonlijke emotionele vlak. Door deze vorm van zelftherapie komt de zanger veel sterker uit de strijd. Het tempo gaat flink omlaag bij MTT 420 RR. Een momentopname die zich in slow motion in het hoofd van Joe Talbot afspeelt. Drukkend en verdovend, als een hartslag die de adrenaline rondpompt. De kettingreactie welke de radertjes steeds sneller laat draaien. Een frontaal, bijna dodelijk verkeersongeluk met een motorrijder zorgt voor een belangrijk keerpunt in het leven. Are you ready for the storm? Die storm breekt vervolgens los in het brute gitaarspel van de dierlijke oerinstinct oproepende angstkreten van Mark Bowen. Jon Beavis doet daar nog een schepje bovenop en laat op het moment dat hij ze niet meer kan bedwingen, zijn stevig vastgehouden drumpatronen los. Theatraal als verwarrende duistere postpunk. Het roekeloze stuurloze Car Crash is het loeizware ziekelijke verlangen om onder invloed van drugs dit moment te herbeleven en sluit aan op de doelloos rondrijdende clip van het vorig jaar verschenen Grounds.

De sprint is ingezet. The Wheel, met agressieve glamrock gitaarpartijen, 160 kilometer per uur als een spookrijder de snelweg trotseren. De levensklok tikt hol dreigend door in de denderende basslagen van Adam Devonshire. Familiaire verslavingsdrang eist het leven op van een zwaar drinkende moeder. Joe Talbot, als machteloze schoolkind toekijkend om later in diezelfde neerwaartse spiraal weg te zakken. Dezelfde antwoorden zoekende welke het vragende Brutalism oproept. Een blinde vlek die pijn omzet in woede. De lege vintage gothic track When the Lights Come On strijdt tegen de ouderdomsangst. Drugs nemen om je high te voelen en de jongere generatie bij te benen. Dansen is overleven, dansen is escapisme. Geesten uit het verleden, gevoed met zelfvernietigingsdrang.

Is er nog hoop voor Joe Talbot? Natuurlijk, al bungelt hij nog net op het verkeerde randje van de scheidingslijn. De sentimentele emocore zielenknijper The Beachland Ballroom is een heuse om vergeving vragende relativerende soulsong. Crawl! Vallen en opstaan om daarna weer keihard knock-out gaan. Oppeppende vechtersmentaliteit die negatieve energie en overlevingsdrang opwekt. Het leven is verrot, en uiteindelijk ben je zelf degene die de bloedende wonden dicht moet branden. Het eerste gedeelte van Crawler legt de rokende rotzooi bloot, vervolgens kan bij het met iconische freejazz saxofonist Colin Webster versterkte overloaded Meds het puin ruimen beginnen. Medicate, meditate, medicate. Terugvallen in de cocaïne verslavende grootheidswaan van King Snake en de deathmetal grunts die het hellevuur van The End flink opstoken. Bezinking en bezinning. Worstelend en wegglijdend in de deprimerende cold turkey mantra Progress. Crawler is zelfs nog puurder en overtuigender dan Ultra Mono. Zolang de wegen maar dood blijven lopen, levert het genoeg betekeningsvolle waanzin op.

IDLES - Crawler | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

Dit album kan mij niet overtuigen. Op grond van hun vorige albums geef ik ze meer de tijd, maar nee het gaat hem niet worden.
Op enkele stukken na mis ik de catchy hooks. Jammer.

avatar van mr.oizo
Na de vorige (Ultra Mono) herpakken ze zich weer helemaal, heerlijk gevarieerd album!
When the lights come on is mijn favoriet, samen met Car crash.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Scoort bijna een 4.5 maar vind de plaat na Meds een beetje rommelig worden, met die 2 korte nummers die totaal niks toevoegen.

avatar van berwt
Overprikkeld schreef:

Hmm... wie weet. Het nummer van The Doors heet wel "Crawling King Snake", maar wat is de titel van dit album..?

Mij vielen tijdens het beluisteren van de plaat 2 repetitieve zinsneden op, die me (tekstueel-melodisch gecombineerd) bijzonder hard deden denken aan andermans materiaal, met name:
- "Are you ready for the storm?" (uit 'MTT 420 RR') vs. "We are ready for the floor" uit Hot Chip's 'Ready for the Floor'.
- "Damage, damage, damage" (uit 'The Beachland Ballroom') vs. de "Damage, damage" uit Beatsteaks' ''Cut Off The Top'.

Toevallig? Laat ons uitgaan van wel. Maar nog eens gecombineerd met jouw opmerkzaamheid, vind ik het op zijn minst curieus.

avatar van overmars89
Hmm, een aardige plaat van ze, maar ik merk dat ik issues heb met het geluid van de Spotify versie.

De geluiden voelen erg samengedrukt / overgeproduceerd. Het album lijkt voor mij persoonlijk minder organisch en iets te veel computer gestuurd. Bij een track als "Progress" vind ik het werken, maar verder komt het album iets minder binnen.

Ik denk wel dat dit live nog steeds zal staan als een huis. Misschien moet ik het album via een andere geluidsdrager proberen.

avatar van berwt
berwt schreef:

En Witch Doctor van De Staat in CAR Crash en the message van Grandmaster Flash in When the light comes on.

avatar van dumb_helicopter
Ik had hier persoonlijk wat meer van verwacht. Idles kwam in het verleden met enkele straffe, verfrissende singles, waarvan The Beachland Ballroom een goed voorbeeld is. Vandaar dat ik de rest van deze plaat ook eens wou beluisteren. Evenwel vind ik het bij momenten wat drammerig en inwisselbaar klinken. Ik kan me er ook niet van de indruk ontdoen dat dit voor muziek is die live hoort beluisterd te worden, waardoor dit niet de real deal is. Desalniettemin maakte Crawler na een tweede (luidere) luisterbeurt ook al wat progressie door, vandaar dat ik finaal toch strand op 3.5*