DARK - Nightmare (2021)

Label: Young & Cold

1. Nightmare (4:00)
  2. Forever Suffer (3:13)
  3. Nyctophilia (3:54)
  4. In the Dark You Die (5:24)
  5. Gothic Love (4:00)
  6. Lovers in the Dark (4:11)
  7. In the Shadows (4:34)
  8. Avoid Everyone (4:18)
avatar van Scarlet
Interessante eenmansband die zware gitzwarte gothic rock maakt met donkere vocals, echo's, dreunende drummachines en alles wat daarbij hoort. Doet me nog het meeste denken aan de Britse gothic rockers van Midnight Configuration uit de jaren 90.

NIGHTMARE (Full Album) | DARK - dark-darkwave.bandcamp.com

avatar van Bakema NL
Ik had een paar nummers gehoord een maand terug of zo en deze gepre-ordered....digitaal uit, cd komt ergens in november.

Erg lekkere muziek.

avatar van Scarlet
Misschien ook iets voor jou? Killeraapje

avatar van Killeraapje
Veel dank weer voor de tip Scarlet

Veel bands die ik goed vind zoals Lord of The Lost en Mono Inc komen ook uit Hamburg. Ik heb wel een voorliefde voor de scene daar. Op het eerste gehoor klinkt het weer erg lekker. Moet dit nog een paar keer luisteren.

Killeraapje schreef:

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik deze bands niet ken. Ik ken wel een aantal Duitse bands uit de jaren 90 en begin van deze eeuw. In de jaren 90 waren er betrekkelijk veel Duitse bands in dit genre. De scene was en is daar ook groter dan elders in Europa. Dit debuutalbum van DARK is inmiddels al een cultalbum daar. Met name omdat dit het 'pure' gothic rock/darkwave geluid uit die tijd zou terugbrengen. Daar zit wel wat in vind ik.

avatar van Killeraapje
De verbindende factor tussen beide bands is denk ik wel een oude bekende uit Hamburg. Namelijk Joachim Witt - MusicMeter.nl bekend van zijn hit Goldener Reiter In de laatste 10 jaar heeft hij zichzelf opnieuw uitgevonden door een samenwerking aan te gaan met Chris Harms - MusicMeter.nl de zanger van Lord of the Lost - MusicMeter.nl en ook met Martin Engler, de zanger van Mono Inc. - MusicMeter.nl. Beide zangers zijn verantwoordelijk voor het schrijven en produceren van Witt zijn laatste paar platen. Vooral Joachim Witt - Rübezahl (2018) - MusicMeter.nl is zeker een aanrader.

Als hommage heeft Chris Harms overigens met zijn project Die Kreatur - Panoptikum (2020) - MusicMeter.nl een cover opgenomen van Goldener Reiter. De mooiste versie van dat nummer staat overigens op Witt & Orchester - Refugium (2019) - MusicMeter.nl hier wordt Witt begeleid door een compleet orkest en dat geeft echt een nieuwe dimensie aan het nummer.

Ten slotte kan ik het niet laten om nog even een naamgenoot van je te noemen die eveneens uit Hamburg komt Scarlet Dorn - Lack of Light (2018) - MusicMeter.nl. Komt ook uit de koker van Chris Harms.

In ieder geval het is dus goed toeven in Hamburg en ik ga het album van Dark nog maar eens opzetten!

avatar van Scarlet
Bedankt voor de info Wouter. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de bands en artiesten die jij aanbeveelt niet ken. Ik ga het zeker luisteren.

Scarlet schreef:

Graag gedaan!

De meeste bands die ik hier noem hebben specifiek niet veel te maken met Dark Wave maar horen wel bij Die Schwarze Szene. Grofweg zijn het allemaal acts uit verschillende genres die een gemeenschappelijke melancholische ziel hebben en veel van die acts zitten in Hamburg.

Scarlet Mocht je nog wat Dark Wave tips uit de jaren 90 hebben dan roep vooral. Voor de Duitse acts heb ik zeker interesse

Off topic:

Ik noem enkele die me te binnen schieten:

X Mal Deutschland
The Dust of Basement
Age Of Heaven
Golden Apes
In Mitra Medusa Inri

Allemaal min of meer darkwave en gothic rock.

avatar van Killeraapje
Alleen Love Like Blood ken ik. Ik heb nog flink wat te beluistern.
Veel dank voor alle tips Scarlet