Star One - Revel in Time (2022)

Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Fate of Man (5:29)

met Brittney Slayes en Michael Romeo

2. 28 Days (Till the End of Time) (7:21)

met Russell Allen en Timo Somers

3. Prescient (6:34)

met Michael Mills en Ross Jennings

4. Back from the Past (4:50)

met Jeff Scott Soto en Ron Bumblefoot Thal

5. Revel in Time (4:38)

met Brandon Yeagley en Adrian Vandenberg

6. The Year of ’41 (6:20)

met Joe Lynn Turner, Will Shaw, Joel Hoekstra en Jens Johansson

7. Bridge of Life (5:14)

met Damian Wilson

8. Today Is Yesterday (5:46)

met Dan Swanö, Lisa Bella Donna en Marcel Singor

9. A Hand on the Clock (5:52)

met Floor Jansen en Joost van den Broek

10. Beyond the Edge of It All (4:52)

met John Jaycee Cuijpers

11. Lost Children of the Universe (9:46)

met Roy Khan, Hellscore Choir en Steve Vai

12. Fate of Man * (5:29)

met Marcela Bovio

13. 28 Days (Till the End of Time) * (7:21)

14. Prescient * (6:34)

met Will Shaw

15. Back from the Past * (4:50)

met John Jaycee Cuijpers

16. Revel in Time * (4:38)

met John Jaycee Cuijpers

17. The Year of '41 * (6:20)

met Alessandro Del Vecchio

18. Bridge of Life * (5:14)

met Wilmer Waarbroek

19. Today Is Yesterday * (5:46)
  20. A Hand on the Clock * (5:52)

met Marcela Bovio en Irene Jansen

21. Beyond the Edge of It All * (4:52)

met Mike Andersson

22. Lost Children of the Universe * (9:46)

met Tony Martin

totale tijdsduur: 1:06:42 (2:13:24)
avatar van Leptop
Eerste nummer is vrijgegeven. Klinkt bekend in de oren, dik in orde, maar zeer herkenbaar.

avatar van namsaap
Lost Children.... klinkt veelbelovend! Ik vraag me alleen af waarom dit onder de vlag van Star One uitgebracht wordt. Stilistisch is is het onderscheid met Ayreon op dit nummer nihil. Het onderscheid lijkt vooral in het concept aanwezig te zijn.

avatar van Leptop
Precies. Het verschil met Ayreon is minimaal tot eigenlijk afwezig. In dat opzicht is Lucassen zijn succesformule vakkundig aan het exploiteren. Wel knap dat hij ook hier weer zo'n typische powersound produceert die toch weer aanstekelijk klinkt.

avatar van Bonk
Inmiddels is het tweede nummer ook vrijgegeven. Nu de opener, Fate of Man. Ik heb de video ook maar even toegevoegd. Ik word er wel blij van op het eerste gehoor. En eens dat er niet veel verschil te bespeuren valt met Ayreon, maar heb toch de indruk (en ook wel de hoop) dat deze weer wat sterker zal zijn dan de laatste Ayreon-worp (Transitus), die ik toch wel wat vond tegenvallen.

Ik vind fate of man wel een erg sterk nummer wat gelijk in je kop blijft zitten.

avatar van gigage
Lost children of the universe is een pracht epic.. Stevie Vai met een flinke bijdrage, lekker hoor.

Er kan besteld worden

avatar van gigage
De "guess the artist" is nu voorbij, niet? 2 CD' s met dezelfde songs met alternatieve versies op CD 2 met andere zangers. En het zijn er nogal wat.
Als gitaristen zien we in ieder geval Joel Hoekstra (Whitesnake), Adje Vandenberg (Whitesnake), Steve Vai (Whitesnake), Ron Bumblefoot (GnR), Michael Romero (symphony X), Timo Somers (Delain), Marcel Singor (Kayak). De minstens 18 zangers kun je tevens vinden op Ajens YT kanaal, de oudjes Joe Lynn Turner (rainbow) en Tony Martin (black sabbath) duiken ook op, grappig.

avatar van ProGNerD
Net alle 3 de vrijgegeven nummers gecheckt en inderdaad het is wel onmiskenbaar Ayreon signature, maar het thema spreekt me wel aan, dus ben benieuwd hoe het gehele concept uitpakt...

avatar van yellowhite
Het titelnummer is gisteren uitgebracht met videoclip! Dit belooft veel goeds!
Geweldige solo's van Adje Vandenberg en weer fijne songwriting door Lucassen
Tevens leuke Bill & Ted video erbij voor de Generation X fans

Star One – Revel In Time (ft Brandon Yeagley, Adrian Vandenberg) - YouTube

avatar van vigil
yellowhite schreef:
Het titelnummer is gisteren uitgebracht met videoclip! Dit belooft veel goeds!
Geweldige solo's van Adje Vandenberg en weer fijne songwriting door Lucassen
Tevens leuke Bill & Ted video erbij voor de Generation X fans

Star One – Revel In Time (ft Brandon Yeagley, Adrian Vandenberg) - YouTube

Geinige clip inderdaad, tekstuele verwijzingen naar Joan of Arc in de muziek is sowieso altijd wel goed . Ook erg leuk om Adje weer eens zo te keer zien gaan, zanger Yeagley kende ik niet (Crobot zegt mij ook niets eigenlijk) maar die doet het zeker niet onverdienstelijk.

Dan het liedje, nou ja het is best catchy en wel vet geproduceerd (duh!) maar heel warm word ik er ook weer niet van (ook geen irritaties hoor).

vigil schreef:

Eens; neigt eerder naar oldskool Hardrock dan (hedendaagse), avontuurlijke Progmetal...

avatar van lennert
ProGNerD schreef:

Ter Star One's verdediging: dit is altijd meer Lucassen's metal-project geweest ten opzichte van het meer prog-georiënteerde Ayreon.

Mijn review voor Zware MEtalen

Het laatste Ayreon-album werd door de fans niet met onverdeeld enthousiasme ontvangen en achteraf bekent ook Arjen Lucassen zelf dat er wel wat aan te merken was op Transitus en dat hij wat goed te maken heeft met zijn fans. Het werd in zijn eigen woorden ‘tijd om de gitaar in te pluggen en vette riffs te spelen’. Dat betekent dus ook dat Star One weer van stal werd gehaald. Echter, omdat het niet mogelijk was om de originele cast (Floor Jansen, Dan Swano, Russel Allen, Damian Wilson) in zijn studio op te nemen, koos Arjen voor een andere aanpak. Geen dialoogzang, maar elk nummer werd ingezongen door één vocalist, zoals op Flight Of The Migrator van Ayreon. Net als de eerste twee albums onder de naam Star One, zijn de nummers van Revel In Time gebaseerd op films en series met dit keer het centrale thema tijd en tijdreizen. De albumtitel is een samenvoeging van ‘travel in time’ en ‘revel in your time’, een quote uit één van Arjen’s favoriete films Blade Runner.

Revel In Time mag dus gezien worden als een revanche op Transitus. Om te benadrukken dat het menens is, heeft Arjen Lucassen kosten noch moeite gespaard om een indrukwekkende line-up te verzamelen voor dit album. Doordat zo’n beetje elke hardrockmuzikant thuis duimen zat te draaien de afgelopen twee jaar kreeg hij het voor elkaar om meer dat dertig zangers en instrumentalisten voor dit album te verzamelen.

Brittney Slayes (Unleash The Archers) mag het album openen met Fate Of Man, een heerlijke powermetaltrack waar de voorliefde voor Rainbow vanaf spat. Het nummer is Brittney op het lijf geschreven en ze trekt werkelijk alle registers open om te laten horen waartoe ze in staat is. Michael Romeo (Symphony X) zorgt voor de kers op de taart middels een allesverzengende solo.

Op 28 Days (‘Till The End Of Time) gaat het tempo drastisch naar beneden. Hier doet de muziek eerder denken aan Tony Martin-era Black Sabbath. Tony Martin maakt weliswaar zijn opwachting op dit album, maar het is Russel Allen (Symphony X) die dit nummer verrijkt met zijn geweldige zang. Waar hij bij zijn broodheer de laatste jaren wat rauwer is gaan zingen, krijgen we hier zijn meer melodieuze stem weer te horen. Timo Somers, ex-Delain en zoon van Arjen’s vroegere bandmaatje Jan Somers, neemt een indrukwekkende gitaarsolo voor zijn rekening.

Michael Mills (Toehider, Ayreon) en Ross Jennings (Haken) zingen samen op Presience, het nummer dat qua stijl enigszins afwijkt van de rest en een wat meer progressieve inslag laat horen. Dat geldt zeker niet voor het heerlijke Back From The Past, dat de luisteraar terugvoert naar Rainbow ten tijde van Down To Earth. Het is Jeff Scott Soto die hier zijn fantastische stem aan leent en doet denken aan Graham Bonnet in zijn hoogtijdagen. Zijn bandgenoot bij Sons Of Apollo, Ron ‘Bumblefoot’ Thal doet ook mee en opent zijn indrukwekkende trukendoos tijdens de gitaarsolo.

Op veel van zijn Ayreon– en Star One-albums weet Lucassen wel een gastzanger(es) te presenteren die qua stijl op het eerste gehoor niet aansluit bij de muziek, maar die een verrassende prestatie laat horen. Op dit album is het zonder twijfel Brandon Yeagley (Crobot) die de grote verrassing genoemd mag worden. Het groovy midtemponummer Revel In Time werd op zijn stem geschreven en hij laat een sterke zangprestatie horen. Hij wordt op gitaar vergezeld door Adrian Vandenberg (Vandenberg, ex-Whitesnake), die te midden van alle gitaarshredders met zijn bluesy spel laat horen dat geweldig gitaarspel uit meer bestaat dan veel snelle noten spelen, al is hij zijn kenmerkende snelle legato-runs ook zeker nog niet verleerd. Most excellent!

The Year Of ’41 slaat niet op het geboortejaar van Joe Lynn Turner, al is hij inmiddels toch al een respectabele 70 jaar. Zijn stembanden zijn echter nog steeds vitaal, zoals hij hier laat horen. Qua hoogte heeft hij met de jaren een beetje moeten inleveren, maar op dit nummer wordt hij daarvoor in het sterke tweede gedeelte van het nummer geholpen door Will Shaw (ex- Heir Apparent, DeadRisen). Joel Hoekstra (Whitesnake) en Jens Johansson (oa Rainbow, Stratovarius)

Damian Wilson schittert op Bridge Of Life, een zwaar midtemponummer dat op zijn stembanden geschreven lijkt. Het contrast tussen de zware gitaren en de kristalheldere stem van Damian werkt geweldig en is van een totaal andere orde dan de donkere zang van Dan Swano op het opgewekte Today Is Yesterday.

Het is bijna twintig jaar geleden dat Floor Jansen en Joost van den Broek als jonge muzikanten met Arjen op tour gingen voor de Star One feat. Ayreon-tour. Floor Jansen is inmiddels frontvrouw van het grote Nightwish en Joost van den Broek is een veelgevraagd producer en arrangeur en inmiddels vaste collaborateur voor de liveshows van Ayreon. Op A Hand On The Clock komen beiden weer samen. De krachtige en dynamische zang van Floor tilt dit nummer echt naar een hoger niveau en Joost laat horen hoe je een Hammondorgel écht moet laten grommen en gillen in een voor hem zo kenmerkende orgelsolo.

John Jaycee Cuijpers (Praying Mantis) kwam voor de Ayreon Universe optredens in beeld als reddende engel nadat Russel Allen had afgezegd voor zijn deelname aan de liveshows. Jaycee bleek een waardig vervanger en ook de rol van Barbarian bleek op zijn lijf geschreven bij de Into The Electric Castle liveshows. Het haast logische gevolg is dat hij nu ook als zanger is vereeuwigd op een studioalbum van Lucassen. Hij zingt op het sterke Beyond The Edge Of Eternity.

Hét klapstuk van Revel In Time wordt voor het laatst bewaard. Lost Children Of The Universe is een tien minuten durend nummer van epische proporties en een van de beste nummers door Arjen Lucassen geschreven in de laatste jaren. Het nummer begint ingetogen met stemmige toetsen en Roy Khan (Conception, ex-Kamelot) die met zijn warme stem het nummer inleidt. De relatieve rust wordt abrupt onderbroken als een heavy gitaarriff de speakers uit hun kasten doet trillen. Als vervolgens het Hellscore Choir begint te zingen is de overtreffende trap van episch bereikt! Steve Vai speelt halverwege het nummer een solo van zo’n drie minuten die bijna een compositie op zichzelf is.

Heb je als luisteraar na dik zestig minuten nog niet genoeg gekregen van dit album? Geen probleem, op een tweede CD kun je het album nogmaals met andere zangers beluisteren. Aanvankelijk was het idee om het album met alle guide vocals uit te brengen, maar uiteindelijk heeft Arjen daarnaast nog een aantal zangers, waarvan Tony Martin (ex-Black Sabbath) de meest aansprekende naam is, uitgenodigd om andere versies in te zingen.

Natuurlijk gaat veel aandacht uit naar de indrukwekkende lijst met leadvocalisten en instrumentalisten, maar ook Marcella Bovio en Irene Jansen verdienen een groot compliment. Met hun achtergrondzang leveren zij een belangrijke bijdrage aan dit album en tillen zij menig refrein naar een hoger niveau. Ook Ed Warby is weer van de partij met zijn krachtige drumspel.

Na het beluisteren van Revel In Time durf ik wel te stellen dat Arjen Lucassen geslaagd is in zijn opzet om revanche te nemen voor zijn vorige album. De elf nummers zijn stuk voor stuk een lust voor het oor en zullen de fans van stevige, uit gitaarriffs opgetrokken hardrock zeker bekoren.

avatar van ProGNerD
Gisteren 1e luisterbeurt: valt niet tegen; gaan we zeker nog dieper induiken...

avatar van Darkzone
De titeltrack en vooral de afsluiter klinken erg lekker. Opener Fate Of Man en Prescient vind ik minder interessant. Het artwork op lp formaat en luxe 3cd+blu-ray zien er prachtig uit. Maar om het alleen daarvoor aan te schaffen...

So many music, so little time...

Prachtplaat.

Prachtplaat.
Inderdaad

Gister nog een keertje geluisterd en kan me goed vinden in de afsluiting van deze recensie op Progwereld: "...Het is een album dat vooral een viering is van goede muziek en kneuterige films. Genotzuchtig, grandioos en gewoon verdomd lekker!"
Verder sluit ik me volledig aan bij de mooie recensie van namsaap hierboven.

avatar van gigage
De toegevoegde waarde van het album een tweede keer uitbrengen met andere vocalisten vind ik vanuit het artiestenoogpunt wel te begrijpen maar vanaf de luisterpositie toch wat verwarrend. Tevens worden alle counters ( youtube, spotify, tidal etc) dan ook meer verspreid. Dat boeit de boomlange initiatiefnemer niet zo begreep ik uit een interview van een uur met een YT vocal analist, maar toch.

gigage schreef:

In mijn interview voor Zware Metalen ook met hem besproken (grotendeels niet uitgewerkt in het uiteindelijke stuk ivm leesbaarheid) o.a. ook omdat in mijn ogen Transitus zich niet leent voor Spotify etc..

Hij wil zich niet druk maken over plays, radio-edits en in de juiste playlists terecht komen om meer inkomsten te genereren. 'Ik snap weinig van Spotify', aldus Arjen. Hij vindt het mooi dat muziek makkelijk toegankelijk is om nieuwe muziek te leren kennen, maar koopt zelf liever via iTunes.

avatar van Doler
Op de koffie bij fenomeen Arjen Lucassen (Ayreon & Star One) | De Keiharde Pödcast | NPO Radio 2
Heerlijk interview met Arjen Lucassen over het nieuwe Star One album.

namsaap schreef:

..omdat in mijn ogen Transitus zich niet leent voor Spotify etc..

Transitius misschien niet maar Revel in Time wel.

Zolang InsideOut er ook zo over denkt is er niks aan de hand, lijkt me, maar het is prijzenswaardig dat Arjen liever de fans tevreden houdt.

avatar van ProgMetal
@ gigage & namsaap het concept van losse nummers/spotify was natuurlijk al veel eerder los gelaten. Probeer The Theory of Everything b.v. maar in losse nummers te luisteren.

Mijn probleem met die tweede CD is meer of het eerlijk is t.o.v. de vocalisten op die schijf. Arjen is perfectionist dus in zijn eerste schijf streeft hij 100% naar perfectie en dat mogen de vocaliste op het tweede schijfje dat proberen te evenaren. Ze zijn vooraf al gedegradeerd naar het tweede schijfje.

Dan komen de kwaliteiten van Marcela echt wel bovendrijven terwijl zo’n nummer echt geschreven is voor een stem als Brittney.

Album zelf is weer feest (van herkenning) en echt wel 4

ProgMetal schreef:

Het belang en de rol van Spotify en andere streamingplatform is natuurlijk sinds 2013 behoorlijk toegenomen. Dat TTOE als 42 losse nummers wordt aangeboden op CD en streaming is trouwens op verzoek van het label geweest. Arjen wilde graag 4 lange nummers.

namsaap schreef:

Wel een geprobeerd losse nummers van de CD te luisteren ? Breaks liggen echt dwars door de intro’s en outro’s heen en er is inderdaad alleen sprake van 4 nummers.

Maar terug on subject, ga 1/2 ⭐️ verhogen i.v.m. de keuze van vocalist/nummer i.p.v. verspreid door de nummers. Ook vind ik het knap hoe hem het wel lukt om de grote ego’s op de plaat wel de ruimte voor een solo te geven zonder dat het echt als een solo-spot klinkt.

avatar van gigage
Ik dacht even dat Darren Wharton de toetsen op Today is Yesterday beroerde ( vanaf 4 minuten) Dikke Angel of Death Thin Lizzy live vibe kwam in me op. Very nice.

avatar van ProgMetal
Wat is eigenlijk definitie van bonustracks??
Volgens mij tracks die niet op het origineel staan. Volgens mij is er hier geen 1CD origineel dus…. ??

luister naar Pink Beatles in a Purple Zeppelin en je hebt je verklaring
And Every melody’s been Made
Same old sound, different song

De Pink, Beatles en Zeppelin inspiraties zijn hier gelukkig ver weg