Star One - Revel in Time (2022)

Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Fate of Man (5:29)

met Brittney Slayes en Michael Romeo

2. 28 Days (Till the End of Time) (7:21)

met Russell Allen en Timo Somers

3. Prescient (6:34)

met Michael Mills en Ross Jennings

4. Back from the Past (4:50)

met Jeff Scott Soto en Ron Bumblefoot Thal

5. Revel in Time (4:38)

met Brandon Yeagley en Adrian Vandenberg

6. The Year of ’41 (6:20)

met Joe Lynn Turner, Will Shaw, Joel Hoekstra en Jens Johansson

7. Bridge of Life (5:14)

met Damian Wilson

8. Today Is Yesterday (5:46)

met Dan Swanö, Lisa Bella Donna en Marcel Singor

9. A Hand on the Clock (5:52)

met Floor Jansen en Joost van den Broek

10. Beyond the Edge of It All (4:52)

met John Jaycee Cuijpers

11. Lost Children of the Universe (9:46)

met Roy Khan, Hellscore Choir en Steve Vai

12. Fate of Man * (5:29)

met Marcela Bovio

13. 28 Days (Till the End of Time) * (7:21)

14. Prescient * (6:34)

met Will Shaw

15. Back from the Past * (4:50)

met John Jaycee Cuijpers

16. Revel in Time * (4:38)

met John Jaycee Cuijpers

17. The Year of '41 * (6:20)

met Alessandro Del Vecchio

18. Bridge of Life * (5:14)

met Wilmer Waarbroek

19. Today Is Yesterday * (5:46)
  20. A Hand on the Clock * (5:52)

met Marcela Bovio en Irene Jansen

21. Beyond the Edge of It All * (4:52)

met Mike Andersson

22. Lost Children of the Universe * (9:46)

met Tony Martin

totale tijdsduur: 1:06:42 (2:13:24)
avatar van Sparky
Wat mij betreft is dit weer meer van hetzelfde. Het klinkt wel goed, maar echt vernieuwend vind ik het niet. Wellicht een gevalletje Ayreon/Star One/Guilt Machine/Ambeon moeheid.

avatar van namsaap
ProgMetal schreef:
Wat is eigenlijk definitie van bonustracks??
Volgens mij tracks die niet op het origineel staan. Volgens mij is er hier geen 1CD origineel dus…. ??

Op de LP-versie krijg je de nummers van CD2 niet.

avatar van ProgMetal
namsaap schreef:

Op de LP-versie krijg je de nummers van CD2 niet.

Duidelijk en opgelost

Heb de beide schijfjes op verschillende wijze geluisterd en vind het lastig een “winnaar” te benoemen. Natuurlijk hoor je dat Arjen de vocalisten op schijfje 1 voor ogen had, maar ik denk dat de 4.5 ⭐️ niet lager was geweest als alleen CD2 had gehad/gehoord.

avatar van king_pin
Eerste luisterbeurt afgerond en het doet me helaas allemaal niet zoveel meer. Ja het is de onmiskenbare Arjen saus, de ene keer wat prog, nu weer meer hardrock, maar voor mij is zijn sound toch wel helemaal uitgemolken. Dat vond ik vanaf het 01 album al en sindsdien is er ook geen project meer waar ik echt warm van werd. Wel tof dat Arjen inmiddels een status heeft bereikt waarmee hij zoveel grote namen kan overhalen om mee te doen.

avatar van jailhouserocker1
king_pin schreef:

Precies mijn gevoel erbij. Die Arjen saus hangt mij inmiddels ook al een tijdje de keel uit.

avatar van The_CrY
Inderdaad meer van hetzelfde. Bij artiesten die zo kenmerkend klinken gaat dat op gegeven moment gebeuren. Ondanks dat ook ik aanvankelijk even genoeg had van deze sound, vielen deze songs na een tijdje wel weer erg lekker. Korte, catchy songs als het titelnummer en 'Back from the Past' zorgen er wel voor dat het wat minder vermoeiend wegluistert dan Transitus, en de uitstekende zangprestaties van al die virtuozen tillen elke song naar een hoger niveau. Wel wordt de grens tussen Ayreon en Star One verkleind als we namen als Michael Mills en Ross Jennings nu ook al hier tegenkomen; wat mij betreft zijn die twee toch wat te prog voor dit zijproject, en zo ook dat hele nummer 'Prescient'. Des te meer liefde voor de toevoeging van Joe Lynn Turner, Brandon Yeagley, Brittney Slayes, en Jeff Scott Soto. Ook fijn dat John Jaycee Cuijpers eindelijk een hoofdrol krijgt in plaats van steeds maar live zanger/studioslaafje te zijn; de man heeft een krachtige stem die in dit gezelschap fier overeind blijft staan. De afsluiter met Roy Khan is een fantastische kers op de taart die op de eerste Star One of Flight of the Migrator niet had misstaan.

Van Star One kan ik het beter hebben dat Arjen in herhaling valt. Lekker old school proggy hard rock/metal met krachtpatserige zangpartijen, epische sci-fi thema's, en flitsende solo's zitten bij mij dan net wat meer in dat feelgood-gebied dan bij Ayreon, waar het eens zo avontuurlijke project wat meer een instituut aan het worden is.

avatar van james_cameron
Aangenaam derde Star One-album, wederom gebaseerd op een reeks science fiction-films. Zo is het titelnummer grappig genoeg ontleend aan de melige Bill & Ted-films. Herhaaldelijk klinkt het materiaal alsof het zo weggelopen is van een Ayreon-album, wat meer progressief dus, maar overwegend is het songmateriaal wat losser en steviger, zoals het Star One betaamt. De gastzangers vind ik niet overal even goed uit de verf komen en bepaalde tracks zijn helaas ook wat magertjes, waardoor ik dit uiteindelijk toch het minste album van de drie vind.

avatar van jasper1991
Arjen herstelt zich met deze Star One ten opzichte van de relatief zwakke laatste Ayreon: Transitus. Zoals hierboven al gezegd, lijkt het verschil tussen beide projecten kleiner te worden. Niettemin vind ik het voor Star One ongebruikelijk proggy Prescient een erg sterk nummer. Het meer rechttoe, rechtaan Back from the Past vind ik echter ook fijn, net als het afsluitende, mooi door Roy Khan gebrachte epos Lost Children of the Universe, ondanks de clichématige koortjes in 'episch Latijn' die ook op Transitus te bespeuren waren. Het beste is toch wel 28 Days, met lekkere zware riffs en Russel Allen. In het geheel dus een ouderwetse verzameling goede proggy hardrocknummers met prettige zangers (ook op de alternatieve versies, zoals Cuijpers en Bovio!), zoals Arjen het als geen ander kan. En wat mij betreft smaakt een goede lasagne ook de twintigste keer heerlijk.

avatar van OzzyLoud
Met enige tegenzin toch maar de 3e Star One project beluistert. Omdat het laatste werk van Arjen (Ayreon- Transitus) mij zwaar tegenviel. Maar hier spreekt men over herstel en "wat goed te maken" wat mij toch nieuwsgierig maakte. En ik moet zeggen dat ik toch zeker over het algemeen goed te spreken ben over Revel In Time. Sterker nog... voorlopig vind ik deze het beste van de 3 Star One albums! Ja, de opzet, uitwerking en sound van Arjen kennen we inmiddels wel als ons eigen broekzak. Ja het kan wel eens teveel van hetzelfde lijken, maar zolang de tracks zelf niet op elkaar gaan lijken, er mooie melodie/zanglijnen zijn en de composities sterk blijven. Dan verdient het gewoon om geluisterd te worden en te waarderen.
Voor mij begint het wel met een valse start. De eerste 2 nummers doen mij niet zoveel en Prescient is best vermoeiend met de vele verschillende zanglijnen. Was het een meer uitgesponnen "Ayreon track" geweest, dan was het wellicht een beter nummer geweest. Hierna wordt het voor mij stukke beter met de Deep Purple rocker Back To The Past. Nog beter wordt het met de puntige/hoekige stamper Titeltrack. Wat ik nou echt een typische Star One nummer vind. Evenals The Year '41 wat lekker doordendert met mooie gitaarsolo's van Joel Hoekstra en Jens Johansson. Speciale aandacht voor mij was er voor Damian Wilson in het nummer Bridge Of Life. Die man maakte zo'n indruk op mij destijds op het nummer And The Druids Turn To Stone. En ook deze track doet hij het ook weer voor mij.
De heerlijke heavy riffs in combinatie met eveneens zware vocalen van Dan Swano is een heerlijke combinatie op Today Is Yesterday. Alleen de back up vocalen van de dames vind ik hierop wel zwaar irritant, past er totaal niet bij. Zoals zo vaak bij Arjen is het laatste nummer van het album van apotheotische proporties. Bij het belabberde Transitus was de track Fatum Horrificum een lichtpuntje temeer omdat hij daar een heus klassiek koor liet horen, welnu dat is op Lost Children Of The Universe weer te horen met Latijnse teksten alla Therion! Dat geeft de track een dramatisch effect mee. Bovendien krijgt niemand minder dan de Hr Vai alle ruimte om zijn sfeervolle gitaarkunsten ten toon te spreiden van zo'n 3 minuten! Alleen wordt er gekozen om het nummer ingetogen te laten eindigen. En dat geeft het nummer toch een beetje een anti climax........ zonde!
Maar al met al is het toch een geweldig album waar Arjen zich toch weer van de goede kant laat horen....

avatar van Gerlof78
Vind Arjen zijn nieuwste Star One album beter klinken dan zijn laatste Ayreon plaat, daar kan ik moeilijk doorheen komen. 28 Days, Back From The Past en Lost Children Of The Universe vind ik er het meest uitspringen, vind de rest ook goed hoor. En wat de meeste hier zeggen, is het qua sound meer van hetzelfde maar in mijn ogen werkt dat prima. Al met al een goeie plaat, nu maar hopen dat zijn nieuwste Ayreon weer een stuk beter word.

avatar van Ricardo74
De nieuwe Star One. De eerste uit 2002 was een geweldig leuk album. Dit lijkt er niet echt op. Geen meerstemmige zang en mooie harmonie lijnen. Maar elke nummer een andere zanger of zangeres. Echt losse nummers zonder een geheel te vormen.
Qua klank is het allemaal wel ok. Al vind ik het laag wel heel dicht zitten en overheersend klinken. Qua boekje en artwork is het allemaal in orde. Maar dit wordt nergens spannend of interessant. Jammer. Had er veel meer van verwacht....