Burial - ANTIDAWN EP (2022)

Electronic
Label: Hyperdub

1. Strange Neighbourhood (11:04)
  2. Antidawn (8:43)
  3. Shadow Paradise (10:20)
  4. New Love (7:13)
  5. Upstairs Flat (6:07)
avatar van Zwammer
Ik ga toch een halfje omhoog naar 4*. Het blijkt een plaat te zijn die ik regelmatig opzet bij het ontbijt of tijdens het werk. Dat zijn normaliter geen settings om een Burial plaat op te zetten, maar met deze ambient plaat kan dat makkelijk. Past daarmee mooi in lijstje met Nils Frahm, Aphex Twin, Brian Eno, Arovane, Tortoise en anderen.

avatar van Mjuman

ASML ken ik wel

Dit is gewoon echt Burial - maar die glitches, stop 'n go, weirde samples kan je kennen van eerdere releases. Na de somtijds ietwat barokke - volgestouwde en of melige - tracks is dit een 'relatieve' terugkeer naar de roots - alhoewel dubstep en roots, waar liggen die dan wel?

Heb het alleen nog niet zo vaak gehoord vanwege gebrek aan mood alhier, vermoedelijk (deels) een Covid-symptoom.

Als je je al K* voelt en - na thuiskomst - koud en nat, is Burial niet het eerste waar je naar grijpt

Mjuman schreef:

ASML ken ik wel

Ik bedoel natuurlijk dit: ASMR : Autonomous sensory meridian response - Wikipedia.
Youtube staat vol met filmpjes van mensen die dit trachten te activeren via allerlei objecten, mondgeluiden etc.. Af en toe luister ik wel eens wat, sommige filmpjes werken verrassend wel.

In muziek komt ASMR minder snel tot uiting, je hebt wel onbekendere binaural beat producers en sommige bekendere electronische producers zoals Max Cooper die af en toe gebruik maken van binaural sounds en anderzijds heb je de glitch scene met oa Robag Whrume, Four Tet en ook wel Burial wat ook wel wat invloeden hieruit lijkt te hebben.
Maar deze laatste EP van Burial lijkt hier nog meer gebruik te maken van de elementen van doorsnee ASMR videos. Het meditatieve karakter van de muziek met de onwillekeurige en breed uitgesmeerde glitches die vooral in via een goeie headphone te beluisteren zijn.

vb. bij Upstairs Flat min 4:19, hoor je een vrouw ademhalen. Dit zou zomaar uit een van die filmpjes op YouTube gehaald kunnen zijn.

bennerd
Wederom een leuk experiment, maar het valt me niet mee. Er zijn een handvol platen waar ik veel liever naar grijp als ik iets ambient-achtig wil opleggen. In vergelijking daarmee (ook al is die niet helemaal eerlijk) vind ik dit het interlude-niveau niet overstijgen.

Wel fijn dat Burial lekker z'n ding blijft doen. Zo hoort het.

Poa
Men is wel wat snel van oordeel lijkt het. De meeste (lage) stemmen/berichten zijn van de eerste uren/dagen na de release, en daarna wordt het al gauw stiller. Het is geen meesterwerk, maar zeker mooi genoeg voor een ruime 3,5. Vind ik dan.

avatar van Gyzzz
Voor mij ook een groeier, en tevens verreweg mijn meest beluisterde album van afgelopen week. Prettige berusting, hele behaaglijke maar niet behaagzieke muziek. Sober, maar wel met een laagje verwondering. De flarden blijven ook na beluistering nog uren in mijn hoofd rondzingen. Ik doe er nog een halfje bij, en dat zou nog wel eens meer kunnen worden.

Eens dus met mijn bovenbuurman dat men hier wel erg snel over geoordeeld lijkt te hebben - maar misschien ook niet verrassend in een periode van teveel tijd thuis in combinatie met (de mogelijkheid tot) vrijwel grenzeloze muziekconsumptie d.m.v. streaming, waar dit album eerder een tegenreactie op lijkt.

Gyzzz schreef:
De flarden blijven ook na beluistering nog uren in mijn hoofd rondzingen.

Ik ben oprecht benieuwd naar welke stukken? Behalve enkele beperkte melodieën in de vorm van langgerekte synths in de nummers 'Shadow Paradise', 'Strange Neighbourhood ' en misschien nog 'New Love' is er toch toch weinig wat iets of wat blijft hangen.

Zelf ben ik nog niet overtuigd. Bij Burial heb je altijd wel het vervelende gevoel 'dit moet ik goed vinden' maar voorlopig kost het me teveel moeite. Dit had ik vb niet met Nicolas Jaar - Cenizas, waar toch net iets meer lijkt te gebeuren op vlak van ritme en achtergrond soundscapes.

Maar kijk, ik blijf het nog een paar kansen geven.

avatar van Gyzzz
remcodurez schreef:

Ik ben oprecht benieuwd naar welke stukken?
Concrete voorbeelden zijn de laatste 40 seconden van 'Antidawn' en de hoge half-valse vocalen halverwege 'Shadow Paradise'. Dat zijn van die stukken die zich dagen later opeens in een droom weer openbaren of juist midden op de dag opeens mijn hoofd komen binnenwandelen.

Ik heb bij Burial juist vaak minder het gevoel dat ik het goed moet vinden, omdat het zo'n warboeltje is, met relatief lage productiewaarde en weinig 'audiofiele' kwaliteiten. Het werkte voor mij goed om het een paar keer op de achtergrond op te zetten, zonder al te bewust te luisteren. Overigens vond ik zijn afgelopen paar 12"s overwegend heel matig, dus voor mij is dit wel echt weer een stap vooruit.

avatar van remcodurez
Thx. In je verdere uitleg kan ik me ook wel vinden. Soms kruipt iets meer in je hoofd omdat je er juist niet bewust naar luistert. Misschien komt het bij mijzelf ook nog wel. En die half-valse vocalen hebben voor mij inderdaad meer muzikale waarde dan het gehele laatste album van vb Adele.

avatar van Yield
Het lijkt er op dat de heer William Bevan aka BURIAL, tijdens de pandemie alle hoop is verloren.
De natte avonden en nachten zijn niet langer aantrekkelijk en spannend, maar verworden tot desolate lege krochten. Er is geen hoop meer voor de mensheid, de apathie en leegte regeren. Geen hoopvolle EP, maar wel herkenbaar en het blijft intrigerend genoeg om in de avonduren af te spelen. Unieke artiest die lak heeft aan de (muziek)wereld en gewoon zichzelf blijft. Maar, wat nu William?

avatar van andnino
Ik had hem al een 2,5* gegeven, ik vond er helemaal niks aan!

...en toen kwam hij toch weer toevallig voorbij. En draaide ik hem nog maar een keer, en nog een keer. Ik moest even geen beats verwachten, geen instant gratification. Deze plaat groeit wat langzamer, en raakt wat dieper, dan de meeste Burials. Geen house of iets wat daar ook maar op lijkt. Ambient doorspekte de muziek van Burial natuurlijk altijd al. Maar nu hij het zijn volledige aandacht heeft gegeven, is het pas duidelijk hoe briljant goed hij erin is. Dit is de meest interessant ambientplaat van de afgelopen paar jaar voor mij.

avatar van nuf
nuf
Denkt iemand hier ook aan ASMR bij het beluisteren van deze plaat?

Ja, en ik hou niet van ASMR

avatar van trebremmit
Nog niet op gestemd blijkbaar na al die jaren. Net weer eens opgezet en dit bljft toch wel unieke ambient, alleen Shadow Paradise doet me jammer genoeg niet zoveel. Zeker vier sterren waard.