Rolling Blackouts Coastal Fever - Endless Rooms (2022)

Australiƫ
Label: Sub Pop

1. Pearl Like You (1:03)
  2. Tidal River (4:26)
  3. The Way It Shatters (4:22)
  4. Caught Low (3:54)
  5. My Echo (3:35)
  6. Dive Deep (5:13)
  7. Open Up Your Window (2:07)
  8. Blue Eye Lake (4:42)
  9. Saw You at the Eastern Beach (3:52)
  10. Vanishing Dots (3:41)
  11. Endless Rooms (3:49)
  12. Bounce Off the Bottom (4:43)

RBCF, dat is het leven vieren

avatar van Juveniles
Aangename verrassing dit!!

avatar van thetinderstick
Volgens mij gaat 2022 echt een goed muzikaal jaar worden. Zoveel interessante nieuwe releases. Deze van RBCF is daar zeker ook een van.

Nieuwe single, Tidal River

avatar van remcodurez
Hopelijk beter dan hun vorige plaat, maar vrees dat het voor mij bij die ene EP blijft met het geweldige French Press.

remcodurez schreef:

Meh, sindsdien zijn ze juist beter geworden.

remcodurez schreef:

Dat was een geweldig nummer, klopt helemaal. Maar het overige dat ze hebben uitgebracht is ook heel erg de moeite.

JVT schreef:

Begrijp me niet verkeerd. Op Hope Downs stond zeker nog wel wat goeie nummers die ik nog steeds tof vind. An Air Conditioned Man, Bellarine, Talking Straight, allemaal toffe vlotte nummers, maar ook niet super hoogstaand. Vooral vanaf Sideways To New Italy begon het me tegen te steken. geen wonder dat ik het maar een 2,5* gegeven. Een nummers als She's There vind ik echt bagger, doet me zelfs denken aan Kane. En eerlijk gezegd klinken alle nummers praktisch hetzelfde, met telkens dezelfde instrumentatie, opbouw,...

coldwarkids schreef:

Meh, sindsdien zijn ze juist beter geworden.

Afgaand op de MM-scores oordeelt de gemiddelde luisteraar toch anders. Niet dat dat altijd veel wil zeggen, maar in dit geval volg ik hun wel.

avatar van Venceremos
remcodurez schreef:

Die andere EP, Talk Tight, is ook prima.

True!

Dive Deep

Dat riffje en vooral de solo naar het einde .. waanzinnig!

Idd topnummer! Beste van de al uitgebrachte singles

JVT schreef:
Idd topnummer! Beste van de al uitgebrachte singles

Ook Bounce Off The Bottom is prachtig, ook naar dat einde toe!

avatar van Venceremos
Wat maakt dit bandje mij toch altijd weer blij. Heerlijk wakker worden op de day after the night before!

avatar van Erikpol
remcodurez schreef:
Ja dat is echt hun beste werk so far.

avatar van VladTheImpaler
Niks nieuws onder de Australische zon, maar het klinkt gewoon weer allemaal errug lekker!

avatar van blur8
Na Goede luisterdraai vraag de nieuwe RBCF direct om een integrale repeat en dat kunnen 'WE' van
Arcade Fire niet direct zeggen. Door zelfde releasedate mag er vergeleken worden en hier is wel een stroom van creativiteit te ontdekken. RBCF is DE week verrassing !
Want waarom zou je moeten vernieuwen als je een fijne sound te pakken hebt, die ook nog eens kundig is vastgelegd, met heerlijke gitaren, verfijnde zang en top compo's waar singels en albumtracks naadloos in elkaar over gaan.
De gitaar in Dive Deep had niet weg gefade hoeven te worden.....

Als fan van het eerste uur was het voor mij even slikken bij de release van de eerste twee nummers. Met m’n snotverkouden corona kop hoorde ik The Way It Shatters voor het eerst voorbijkomen en vond het eigenlijk helemaal niks. Ook met Tidel River had ik niet meteen de klik. Een teleurstelling want ik had me echt verheugd op wederom een stuk positieve energie van deze geweldige gasten.

Gelukkig is het toch helemaal goed gekomen. Wederom een rits heerlijk zonnige en melodieuze gitaarliedjes waar zelfs de grootste pessimist een goed humeur van krijgt. Zelfs de bovengenoemde nummers vallen nu op z’n plek dus hier spreekt weer een gelukkig mens.

Voorlopig hoogtepunt voor mij is Blue Eye lake waar het kenmerkende samenspel tussen gitaren en zang als vanouds samenkomt. En inderdaad diep zonde van die fade-out in Dive Deep...

Laat die zomer maar komen!

avatar van Kaaasgaaf
Dit vind ik toch wel overduidelijk hun beste album tot dusverre. Op de vorige platen stonden een paar verslavende uitschieters en de rest was ‘gewoon’ bijzonder aangenaam, maar hier vind ik elk liedje van hetzelfde hoge niveau. Blijft knap van deze band dat ze zo lekker achteloos weten te klinken, terwijl hun nummers uiterst ingenieus in elkaar steken. In dat contrast zit denk ik wel het verslavende voor mij.

JVT
Caught Low Klinkt anders maar is een geweldig nummer!

avatar van kruder
Ja man, heerlijke plaat weer, ga ze in Porto zien over een paar weekjes, zinin.

avatar van henrie9
'Endless Rooms'. Geheel in de schaduw van een post-coronalawine aan uitstekende nieuwe releases leverde ook het intrigerende 'The Rolling Blackouts Costal Fever' zijn derde even bruisende gitaarrockplaat af.

Op de hoes, hun 'huis van verlichting' in de bush aan het Australische Victoriameer, waar de opnames eindelijk plaats mochten vinden, lokatie heel symbolisch opgeslokt door eindeloos staaldonkere nacht. Net als de barre lockdownperiode waarin ze het net als zovelen echt moeilijk hadden, maar overleefden.

Ook bij hen een ingenieus staaltje van door omstandigheden opgedreven groepswerk, anders dan hun samen jammend opbouwen zoals bij de twee voorgangers. Het gros van de nummers waren zo al eerst als louter stand-alonesongs, volledig apart geschreven vanuit ieders wereld en ieders 'eindeloze' mogelijkheden. Dan komt toch, met de schitterend afgewerkte songs, weer die creatieve rockband naar buiten, die ook hier ontegensprekelijk progressie weet te maken, die zich mijlenver houdt van herhaling en beproefde recepten, die frisweg de voortreffelijke melodieën, flitsende ritmes en felle gitaareffecten introduceert die het geluid doen voortstuwen en alles nog helderder doen klinken, die hier dus een album etaleert dat uitblinkt in zijn nuances en af is tot in de kleine subtiele details. Wars van mode of trends zijn ze zeker, maar dan toch vatten ze hier aangename sferen die ergens zwemen tussen The Go-Betweens en die ander gitaargrootheid, The War On Drugs.

Ook inhoudelijk hangt er, samen met al die felheid, na de lange impasse, meer vlees aan de ribben. Naast het bezingen van hart en romantiek, zijn ze behoorlijk sociaal geëngageerd geworden en overschouwen ze in alle bescheidenheid de belabberde toestand van de wereld. Niet in het minst de zaken die volgens de band moeilijk verlopen in hun Australië, de bosbranden daar, de vernietiging van hun prachtige, levensnoodzalijke koraalriffen.

In een kort instrumentaal minuutje draait 'Pearl Like You' je met schurende scharniertjes op psychedelische synths de plaat in. Direct al komt groovende milieurocksong 'Tidal River' op je brood. Die raast als geagiteerde punk doorheen het afstervende Australische koraalrif, grootse driftige gitaaroprispingen à la U2's The Edge, of klinkt alles daar soms als doedelzakken weeklagend over de Australische apathie en het opportunisme, het geluid van finale teloorgang?
Nog een hoogtepunt, classic RBCF, het upbeat 'The Way It Shatters'. Waar je uitkomt in het leven is resultaat van absolute willekeur. Heb je toevallig het geluk van de Australiër, misbeoordeel of misprijs daarom niet wie aan de andere kant staat van de gelukschaal. Veelgelaagde gitaarlijnen en oppompende ritmes. Het meer ingetogen 'Caught Low' eindigt in kletterende regendruppels, of zijn het gemeende handklapjes omwille van hun aanklacht op de klimaatcrisis?

De grinta van rocker 'My Echo' dan weer, met, naast de hoogvliegende vocals en dreunende bas, weer die gitaren riffend in overdrive. 'Dive Deep' drijft opklaterende gitaren voort in vele gedaanten, grungy en andere, alles in aanloop naar de finale solo, alles grijpt bij de keel. 'Open Up Your Window' is een folkrocker met fraai gitaargepingel. Met het sterke 'Blue Eye Lake' beland je in een wolk van vocalen, een en al harmonisch in z'n damp van elektrische dance-pop. Het galmend inkomende 'Saw You at the Eastern Beach' is nog zo'n dreunende oorwurm. Met betrokken parlando over de neergang van een badplaats. Het aanjagende 'Vanishing Dots' spuit een aangename walm van effecten en flitsend weerkaatsende gitaargeluiden.'Endless Rooms'. Hoe verdacht ingehouden het zich ook ontwikkelt, met zijn etherische vocals, toetsen en spinnende gitaren, RBCF weet hier verrassend toch alle rust te bewaren. De plezant ritmische afsluiter 'Bounce Off the Bottom' dan, gaat over de Australiërs en hun bosbranden, gekleurd met jengelende gitaar, sprankelende synths en pakkend glockenspiel.

Hoe gedreven live ze hier schijnbaar ook mogen klinken, Rolling Blackouts Costal Fever zet geen rockmuziek neer die zomaar schaamteloos mikt op de grote festivalweiden. In hun zomers klinkende muziekkamers kan je je wel eindeloos amuseren.
En wat doe je dan met al die fijnzinnig op je overgebrachte adrenaline? Die warme gloed van hoogtepunten gewoon voor jezelf houden? Nee, je vertelt dat gewoon even eindeloos verder.

avatar van Cor
Cor
Prettige, aangename gitaarplaat. Glimpjes Real Estate ook. Maar soms toch ook wat gelijkvormig en anoniem.

avatar van WoNa
Ik vond er tot op heden niet veel aan, dat RBCF. Dit album is daarom een prettige verrassing. Gevarieerd, prettig prikkelend en een prima combinatie van alternatief en pop, vrijwel binnen iedere song. De grenzen van composities worden telkens succesvol verkend, met een gedegen een goed album als gevolg.

avatar van johans
Het is weer raak met een fijn stel muzikanten uit down under. In dit geval gaat het om het vier koppige Rolling Blackouts C.F. uit Melbourne, die sinds hun debuut ep Talk Tight uit 2016 inmiddels de harten van de indierock liefhebber ruimschoots heeft veroverd. Endless Rooms is het derde volwaardige album van de band en wat mij betreft hun beste. Muziek die je doet herinneren aan de ondergrondse periode van bandjes als Go-Betweens, The Chills en Wire, waarmee je ondergetekende kan begraven.

Waar iedereen het er na de lockdown van nam om de vrijheid eens goed te proeven sloten de Aussies zich juist op in een huis nabij de Melbournse bossen, waar het materiaal voor deze plaat vorm kreeg. De meerstemmigheid en de zalige gitaarpopmelodietjes met een zomers sfeertje zijn leidend. De aan het geluid van de band toegevoegde hyperactieve synthesizer en de rurale veldopnames (knetterend vuur, wind, regen en vogels) intrigerend en een welkome afwisseling.

Het zelfgeproduceerde Endless Rooms is een album van een band in ontwikkeling, zonder het vertrouwde recept uit het oog te verliezen.

22-06: Nijmegen, Doornroosje
23-06: Amsterdam, Paradiso

Super album met die mooie riffjes die in je kop blijven plakken.
Zeker in mijn top 10 dit jaar.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Leuke en frisse plaat.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop;
De krenten uit de pop: Rolling Blackouts Coastal Fever - Endless Rooms - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Rolling Blackouts Coastal Fever - Endless Rooms
De Australische band Rolling Blackouts Coastal Fever leverde in de lente van 2022 haar derde album af en dit doet zeker niet onder voor de eerste twee albums van de band en is zelfs nog wat beter

Ik heb geen idee waarom ik Endless Rooms van Rolling Blackouts Coastal Fever vorig jaar keer op keer heb laten liggen, maar dankzij flink wat jaarlijstjes ben ik alsnog bij de les. Ik was zeer te spreken over de eerste twee albums van de Australische band, maar vind het derde album eerlijk gezegd nog beter. De band uit Melbourne heeft haar geluid verrijkt met synths, varieert wat vaker met het tempo en kiest zo nu en dan voor wat langere songs, waarin meer ruimte is voor bijzondere wendingen. Endless Rooms straalt wat meer rust uit, maar blijft gelukkig ook een album vol aanstekelijke songs en een album vol zonnestralen. Dat had ik een maand of acht eerder moeten weten, maar ik ben blij dat ik Endless Rooms alsnog heb opgepikt.

De Australische band Rolling Blackouts Coastal Fever debuteerde in 2018 met het briljante Hope Downs, dat in het betreffende jaar opdook in vele jaarlijstjes, waaronder dat van mij, waarin het album de top 20 haalde. Ik beschreef het album destijds zelf als een combinatie van het allerbeste uit de Australische, Nieuw-Zeelandse, Britse en Amerikaanse gitaarpop, waarbij ik namen noemde als The Go-Betweens, The Chills, The Bats, The Feelies, The Strokes, R.E.M., The Smiths en Orange Juice, wat alles zegt over de kwaliteit van het debuutalbum van de Australische band. Het album was bovendien de soundtrack van een lange, warme en zorgeloze zomer, wat nog wat extra bonuspunten opleverde.

Twee jaar later was ik minstens even enthousiast over het tweede album van de band uit Melbourne. Ook Sideways To New Italy combineerde invloeden uit een aantal decennia gitaarpop en strooide net als zijn voorganger uitbundig met zonnestralen, die in de eerste coronazomer goed van pas kwamen. Gezien mijn goede ervaringen met de eerste twee albums van Rolling Blackouts Coastal Fever begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom ik het afgelopen zomer verschenen derde album van de band keer op keer heb laten liggen. Ik hou het er maar op dat de concurrentie moordend was dit jaar, want aan de kwaliteit van Endless Rooms kan het niet gelegen hebben.

Op haar derde album gaat Rolling Blackouts Coastal Fever deels verder waar Sideways To New Italy in de zomer van 2020 ophield. De band grossiert nog altijd in even aanstekelijke als stekelige gitaarsongs, waarvoor ook dit keer imposant vergelijkingsmateriaal kan worden aangedragen. Dat vergelijkingsmateriaal is eigenlijk niet substantieel veranderd, maar dat betekent niet dat Endless Rooms precies hetzelfde klinkt als zijn twee voorgangers. De muziek van de Australische band is nog altijd zeer zonnig en verleidelijk, maar in muzikaal opzicht is de band gegroeid.

Rolling Blackouts Coastal Fever kiest in een aantal songs voor een net wat stekeliger geluid, heeft hiernaast wat langere songs opgenomen en kiest bovendien met enige regelmaat voor songs met een wat lager tempo. In die langere en tragere songs zoekt de band net wat meer het experiment, waardoor Endless Rooms meer is dan een verzameling catchy popliedjes met een zomerse inslag. Op hetzelfde moment kunnen de songs van de Australische band ook grootser, meeslepender en toegankelijker klinken dan die op de vorige twee albums, wat mede het resultaat is van de inzet van synths. Rolling Blackouts Coastal Fever nam haar derde album op in de Australische bush en kon vanwege de coronapandemie de tijd nemen voor Endless Rooms. Dat hoor je, want veel songs op het album maken een ontspannen indruk.

Ik heb het derde album van Rolling Blackouts Coastal Fever er onlangs alleen maar bij gepakt omdat Endless Rooms de afgelopen weken opdook in meerdere jaarlijstjes en inmiddels kan ik concluderen dat daar niets op valt af te dingen. Endless Rooms is net zo verleidelijk als de eerste twee albums van de Australische band, maar is in muzikaal opzicht nog net wat interessanter. Op naar het volgende album van de band, dat normaal gesproken in de zomer van 2024 moet gaan verschijnen. Erwin Zijleman

Dim
Sideways to New Italy was in 2020 mijn fijne kennismaking met deze band. De derde LP van deze Australiers komt al net zo fijn binnen, dus ik zie geen enkele reden om niet opnieuw vier sterren uit te delen voor deze smaakmakers.

avatar van thetinderstick
Weer een fantastisch plaatje van Rolling Blackouts Coastal Fever. De EP's en Hope Downs waren van hoog niveau. Sideways to New Italy was dat ook (een paar wat mindere momenten daargelaten) en deze is ook weer raak. Dit was wel de plaat die bij mij de meeste tijd nodig had om te rijpen; het is minder 'instantly likable' dan zijn voorgangers, maar wie een beetje doorzet hoort ook een plaat die gelaagder, veelzijdiger en misschien gewoon wel beter.

De singles 'Pearl Like You' and 'The Way It Shatters' zijn mooi, maar de hoogtepunten moeten dan nog komen. 'Caught Low' is een voor RBCF begrippen traag en melancholisch nummer, maar met een van hun mooiste refreintjes;
Movie’s gotten boring,
All the actors no longer try,
Hit parade of glory,
Finally passed you by, So long

'My Echo' is een ander hoogtepunt, wat een geweldige baslijn en behoort zeker tot hun allerbeste liedjes. 'Blue Eye Lake', 'Dive Deep' en 'Bounce off the Bottom' zijn ook heerlijk. Zijn er dan ook minpunten? Jawel, een paar nummers doen we wat minder ('Open Up Your Window', 'Vanishing Dots'), maar als geheel een sterkte plaat, in mijn top-10 van 2022.