Madonna - Finally Enough Love (2022)

Alternatieve titel: 50 Number Ones

met Swae Lee

50. I Don't Search I Find [Honey Dijon Radio Mix]
  • vanaf vrijdag 19 augustus te koop
avatar van Gert1980
Leuke release, zeker ook daar veel van Madonna's remix edits leuke versies zijn en net iets meer swingen dan de album versies.
Maar waarom moet zo'n 6lp box set alleen in Amerika en Engeland uitkomen?
Op zich lijkt het nog wel mee te vallen wanneer je hem besteld, totdat je de afrekening van PayPal binnenkrijgt en ziet dat je inclusief verzending naar Nederland een ruime €225,- kwijt bent. En dan heb ik het nog niet eens over die €60,- inklaringskosten die je de douane mag betalen.

Echt hoor, als andere artiesten hun boxsets een wereldwijde release kunnen geven, waarom tante Madonna dan niet?

Bijna €300,- voor een 6lp Madonna boxset? Nee dank je, deze release laat ik aan me voorbij gaan.

avatar van remcodurez
Hoe kunnen we dit serieus nemen als de "James Holden remix" van "Get Together" ontbreekt.

avatar van gaucho
Nou, ik neem deze release zeer serieus. Dit is de release waar ik al jaren van droom: alle single-versies van Madonna's (dans-)hits - die vaak behoorlijk afwijken van de albumversies - op een keurige driedubbelaar. Ik had me er al bij neergelegd dat er nooit zo'n officiële release zou komen en heb me al tevreden gesteld met een zelfgemaakte versie daarvan op CD-R. Maar dit is natuurlijk prima.
Ziet er zelfs vrij compleet uit, in aanmerking genomen dat je nu eenmaal niet elke afzonderlijke mix van de latere CD-singles op zo'n driedubbelaar kan meenemen. De James Holden-remix van Get together is inderdaad wel een opvallende omissie, zou dat een rechtenkwestie zijn? Of wilde ze per se een aantal nieuwe mixen toevoegen en moesten enkele van de 'originele remixen' daarvoor wijken?

Ik lees op haar website dat ie limited 6LP-box alleen rechtstreeks via haar website te bestellen is. En voor de echte liefhebbers zuigt dat natuurlijk als een pijp kaneel, en het bevestigt mijn vooroordeel dat platenmaatschappijen, en ook artiesten, het vinyl in toenemende mate als een luxe-artikel en dus melkkoe beschouwen, met bijbehorende exorbitante prijzen. Zeker met verzend- en inklaringskosten wordt die box voor Europeanen natuurlijk onbetaalbaar. Er komt ook een wereldwijd verkrijgbare dubbel-LP, maar daarop ontbreken wel heel veel nummers.

Zelf heb ik met deze release voldoende aan de 3CD-set, en die wordt voor mij een verplichte aanschaf. Ik vrees alleen dat de mastering weer hondsberoerd zal zijn. Want 'each remix was newly remastered for the collection by Mike Dean, who produced Madonna’s two most-recent studio albums, Rebel Heart (2015) and Madame X (2019)'.

avatar van gaucho
Deze compilatie is het bij nader inzien toch niet helemaal, vind ik. Ik snap dat de focus ligt op de dance tracks, omdat haar 50ste nummer-één hit in de Amerikaanse dance charts de aanleiding is voor deze release. Wel weer raar dat deze verzamelaar dan juist focust op de 7" versies en niet de 12" versies.

Daarnaast staan hier dus uitsluitend de nummers op die de nummer één positie op die danshitlijst haalden, en dat betekent dat veel nummers, vooral uit haar vroege en m.i. beste periode) afvallen. Geen Lucky star, Borderline, Who's that girl, La isla bonita, Dress you up, Gambler (een nummer dat vrijwel alleen op het originele soundtrack-album Vision Quest te vinden is) en vooral: geen ballads. Dat laatste is natuurlijk logisch, en ik vermoed dat veel van die ballad-singles ongeveer gelijk zijn aan de albumversies. Maar in mijn herinnering geldt dat ook voor de 7"-versies van Like a virgin en Material girl.

En van die latere remixen van bijvoorbeeld Avicii, Thunderpuss en Benny Benassi ben ik geen fan. Maar ik begrijp dat je daar vanuit het vertrekpunt van deze samenstelling niet omheen kunt.

Zou mooi zijn als deze compilatie als startpunt zou dienen voor deluxe-versies van individuele albums, met alle 7" en 12" versies keurig gegroepeerd. Een beetje als de heruitgaven van de Prince-albums.

Gert1980 schreef:
Eind deze maand vakantiegeld, voor 1 juli teruggave van de Belastingdienst... Het moet voor de echte Madonna fan dus geen probleem zijn om in "Finally Enough Love" te investeren.

Hans Brouwer schreef:

Nou ja, dat hangt ervan af. Om te beginnen heeft niet iedereen een vaste baan en daardoor vakantiegeld. Daarnaast heb ik graag het gevoel dat ik waar voor mijn geld krijg. Ook al kan ik het betalen - en in theorie kan ik dat, maar ik ben niet genoeg Madonna-fan 'to justify this' - dan vind ik dat bedrag simpelweg veel te hoog in verhouding tot het gebodene. Ik vermoed dat meer fans er zo over denken.

Afgezien daarvan lijkt het me sterk dat er vanwege de vraag op den duur geen wereldwijde herpersing komt van die 6LP-box.

gaucho schreef:
Ook al kan ik het betalen - en in theorie kan ik dat, maar ik ben niet genoeg Madonna-fan 'to justify this'.

Ik heb het daarom ook over de echte Madonna fan...

Ook weer waar Die moet er snel bij zijn trouwens, want ik lees op de website van platenmaatschappij Warner Music dat er wereldwijd maar 6.000 exemplaren verkrijgbaar zijn van die 6LP-set. Ik kan me haast niet voorstellen dat het op de lange duur daar bij blijft, maar gezien de wereldwijde wachtlijsten voor LP-persingen kan een heruitgave wel eens lang op zich laten wachten.

avatar van Arrie
Volgens mij hebben ze één remix per liedje gedaan, en bij Get Together simpelweg gekozen voor de Jacques Lu Cont Remix. Vind ik verder geen vreemde keuze.

Ik heb het daarom ook over de echte Madonna fan...

Ik vind mezelf wat haar muziek betreft een échte fan, maar daar de box $149,99 kost en je door de wisselkoers, verzendkosten én inklaringskosten op het dubbele uitkomt aan het einde van de rit, dat gaat mij gewoon écht te ver.

Gert1980 schreef:
Ik zou het ook niet doen, ook niet als ik een die-hard Madonna fan zou zijn. Er zijn inderdaad grenzen. Neemt niet weg dat "Finally Enough Love", tussen mijn andere Madonna albums, niet zou misstaan in de HB platenkast.

Gert1980 schreef:
Vanaf 19 augustus te koop in Nederland. De 3cd-set kost krap €20 Moet te doen zijn, toch?

Hans Brouwer schreef:

Ik heb niets met cd's, had het ook over vinyl.

Gert1980 schreef:
Ik heb niets met cd's, had het ook over vinyl.
Tja, dan mag je flink dieper in de buidel tasten...