Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes (2022)

Label: BMG

1. Sometimes (2:10)
  2. Cheat Codes (2:14)
  3. The Darkest Part (3:44)

met Raekwon en Kid Sister

4. No Gold Teeth (2:33)
  5. Because (4:41)

met Joey Bada$$, Russ en Dylan Cartlidge

6. Belize (3:54)

met MF DOOM

7. Aquamarine (3:58)

met Michael Kiwanuka

8. Identical Deaths (2:41)
  9. Strangers (4:08)

met A$AP Rocky en Run the Jewels

10. Close to Famous (2:28)
  11. Saltwater (3:22)

met Conway the Machine

12. Violas and Lupitas (2:21)
MF DOOM leeft!

vinylbeleving schreef:
Zeker. Ik durf zelfs de gewaagde uitspraak te doen dat ik Black Thought wat betreft flow en delivery sterker vind dan Kendrick.
Totaal ondergewaardeerde rapper. Ik kijk zeer uit naar dit album.

Blijkbaar niet zo gewaagd dat de Kendrick-fanboys massaal happen, dus laat deze Kendrick-fanboy dat maar eens doen. Black Thought is zeker een sterke rapper en The Roots waren een van mijn eerste absolute hiphopfavorieten, maar hij is ook redelijk beperkt. Echt veel variatie zit er niet in zijn flow, laat staan dat hij meerdere flows heeft, zoals Lamar. Bij The Roots vond ik de afwisseling tussen Black Thought, Dice Raw en Greg Porn juist zo goed en dat mis ik hier; een beetje zoals ik de meeste solo-albums van de Wu-Tangleden achter vind blijven op de eerste twee groepsplaten.

avatar van vinylbeleving
Slowgaze schreef:

Ja joh ik dacht, wanneer hapt er eens iemand. Dus dank daarvoor
Ik snap je punt maar het gaat bij mij uiteindelijk er ook gewoon om of je een stem nice vind om naar te luisteren, en of je een flow prettig vind. In zekere zin heb je gelijk dat Kendrick meerdere flows heeft, maar de manier hoe Black Thought zijn woorden soms uitspuugt vind ik erg vet. Daar kan Lamar met z'n soms nasale stemgeluid wat mij betreft niet tegenop. Kendrick heeft echter genoeg vertellen, zijn laatste album getuigd daarvan. Maar hij is me soms (als ik gewoon lekker een hiphop plaat wil knallen ) te pretentieus.

avatar van Slowgaze
vinylbeleving, ondanks het happen voel ik je stiekem toch wel. Mr. Morale & The Big Steppers kan ik inderdaad moeilijk voor m'n plezier luisteren en dan is het wat kalere, minder conceptuele Cheat Codes toch best fijn. Zelf ga ik best goed dat op dat tekenfilmstemmetje van Lamar, maar ik hou ook alleen al ontzettend van dat stukje slijtage op Black Thoughts stem, zo ongeveer vanaf 2010; dat doorleefde en gruizige.

avatar van Nr.4
Superplaat. Voldoet gelukkig aan m'n verwachtingen. Was bang dat de singles al het moois zou zijn, maar genieten is het ook zeker van The darkest part, Belize en de afsluiter. Lang geleden dat ik bij een eerste luisterbeurt meteen alle tracks tof vond. Zelfs de verwaarloosbare featuring van Raekwon doet daar weinig aan af. Aquamarine vind ik echt prachtig, is voor mij wel meer een track waarmee een album eindigt om een of andere reden.

avatar van bennerd
Slowgaze schreef:
Kendrick mag nog niet denken aan het strikken van de veters van Black Thought. Beiden hebben een totaal andere stijl, maar als mc wint Black Thought.

avatar van Frenz
Iets met appels en peren imho. Strangers (vooral vanwege RtJ) is wel mijn ding hoor

Deze luistert zeker wel makkelijker weg dan Kendrick

Nr.4 schreef:

Grappig, dat laatste dat je zegt ervoer ik precies zo. Denk dat het met name komt omdat Aquamarine iets episch heeft en het qua flow een beetje tussen de bangers en rustige nummers op het album in hangt en een mooie opbouw en akkoordenwisseling heeft waardoor nummer wat langer uitgerekt kan worden zonder te doen gaan vervelen. En black thought haalt daar topniveau en rapt een leuk stukje over z'n mobiel. Toch ben ik overigens ook op deze manier ook zeer tevreden met de plaatsing op het album, het stuk vanaf belize tot en met strangers inclusief hoe de nummers naadloos in elkaar overgaan is in mijn ogen echt smullen.

Tommoo schreef:
MF Doom leeft!

En hoe. Op basis van die plaat met Czarface had ik maar een korte verse verwacht, dus m'n mond viel toch wel een beetje open toen DOOM maar door bleef gaan. Zo aan zijn iets slechtere stem te horen was het ook geen verse die heel lang in den ouden doosch had gezeten. Hoewel het hoorbaar al een stuk slechter met hem ging, kon hij blijkbaar alsnog zulke ontzettend dikke verses droppen, respect.

Maar remember: all caps when you spell the man name.

Slowgaze schreef:

Maar remember: all caps when you spell the man name.

Haha, zeer terechte quote. Had ik m’n les na zo’n 200 x Madvillainy luisteren toch wel moeten leren. Bericht gewijzigd