Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes (2022)

Label: BMG

1. Sometimes (2:10)
  2. Cheat Codes (2:14)
  3. The Darkest Part (3:44)

met Raekwon en Kid Sister

4. No Gold Teeth (2:33)
  5. Because (4:41)

met Joey Bada$$, Russ en Dylan Cartlidge

6. Belize (3:54)

met MF DOOM

7. Aquamarine (3:58)

met Michael Kiwanuka

8. Identical Deaths (2:41)
  9. Strangers (4:08)

met A$AP Rocky en Run the Jewels

10. Close to Famous (2:28)
  11. Saltwater (3:22)

met Conway the Machine

12. Violas and Lupitas (2:21)
avatar van Yestsida
Genieten.

Met Black Thought was ik uiteraard al bekend; zijn solowerk, gastbijdrages en hier en daar een album van de legendarische band The Roots... maar dit is mijn eerste aanraking met het werk van Danger Mouse! Natuurlijk ken ik de monsterhit Crazy dat hij samen met Cee-Lo gemaakt heeft en ook weet ik dat hij een paar producties heeft op A$AP Rocky zijn tweede album maar buiten dat handjevol producties is dit de eerste keer dat ik écht een project van de beste man beluister.

Wat een introductie is dit! Danger Mouse zet hier echt een geweldig sfeertje neer waar ik eigenlijk heel rustig en relaxed van word. Ontzettend rijke en gelaagde instrumentaties zijn te vinden op Cheat Codes, het is een genot om de subtiele veranderingen en lagen in de beats te ontdekken. Elke luisterbeurt hoor je wel iets dat je de keren ervoor gemist had. De sample van Sometimes of de bijdrage van Kid Sister op The Darkest Part zijn dan weer voorbeelden van gezongen stukken die heerlijk zijn geïmplementeerd op die instrumentals.
Volgens mij heb ik in het verleden wat gemist, welke projecten zijn nog aan te raden van deze producer?
Black Thought is en blijft een geweldige rapper maar hij mist voor mij een bepaalde aantrekkingskracht, hij springt er nooit helemaal bovenuit naar mijn mening. Maar net voor die reden is hij de perfecte stem voor dit collaboratiealbum. Zijn stem ligt wat begraven tussen de instrumentals in plaats van dat deze er duidelijk bovenop ligt maar dat zorgt wel voor een mooi geheel op deze LP en zorgt dat Black Thought zijn stem ook net een instrument is in de rijke producties.

Al de gastartiesten zijn ook uitstekend uitgekozen door de heren. Wijlen MF DOOM maakt me normaal niet gauw warm maar inderdaad: wat een verse op Belize! Ook Raekwon, Joey Bada$$, Russ en Conway the Machine doen het uitstekend. Hoe meer ik van Russ hoor hoe minder ik al de commentaren op deze rapper snap, hij rapt geweldige op elke beat dat hij voorgeschoteld krijgt vind ik.
Net omdat ik hier zo relaxed van word vind ik de titeltrack en Strangers wat vreemd in dit geheel, ze halen me uit de mood waar het bulk me in onderdompelt. Prima tracks hoor, daar niet van! Net zoals Black Thought doen ook A$AP Rocky, El-P en voornamelijk Killer Mike het geweldig op Strangers.

Ik ga hier nog veel plezier aan beleven. Petje af voor Danger Mouse en Black Thought! Hier grijp ik nu al veel meer naar terug dan naar de Streams of Thought-trilogie.

avatar van martintenhoove
Zeker een tof album black thought is zeer.
goed als rapper en flowt er op los .
en ook danger mouse gebruikt mooie soul samples.
en vooral because is goed belize met mf doom.
en doom komt ook strak op dat nummer en .
het beste nummer is Aquamarine .
een van de beste album van vorig jaar cijfer 9.0

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Kan me wel vinden in MJs opmerking, het klinkt wat hard om dit zielloos te noemen maar het dekt wel het grootste probleem met de sound van dit album.

In videogames zoals Dead Cells en Super Meat Boy Forever worden levels automatisch gecreëerd a.d.h.v. bepaalde criteria ('procedurally generated'), je speelt dan in iedere run een uniek level maar door het algoritme dat wordt gebruikt is het qua algemene opbouw en moeilijkheidsgraad iedere keer vergelijkbaar. Zo voelen de producties van dit album ook een beetje, alsof Danger Mouse een protocol geschreven heeft om beats te maken, en Black Thought voor zijn raps idem dito. Daarmee is het zeker niet het beste werk van deze twee, en de combinaties is ook nog eens niet beter dan de som der delen (de mixing helpt daarbij inderdaad niet mee). Daarbovenop is de replay value voor mij niet erg hoog gebleken.

Beter dan veel andere muziek die uitkomt? Nog steeds ja. Maar indrukwekkend of verheffend? Nee, en zeker niet binnen het oeuvre van deze twee artiesten.

3,5* -> 3,0*

avatar van Deranged
Ik vind het een heel dik album zeg maar gerust een ferm corpulente knalplaat met serieuze obesitas verschijnselen doorheen het hele ding.