Suede - Autofiction (2022)

Label: BMG

1. She Still Leads Me On (4:08)
  2. Personality Disorder (4:00)
  3. 15 Again (3:24)
  4. The Only Way I Can Love You (4:07)
  5. That Boy on the Stage (2:35)
  6. Drive Myself Home (4:29)
  7. Black Ice (2:45)
  8. Shadow Self (3:33)
  9. It's Always the Quiet Ones (4:12)
  10. What am I Without You? (6:17)
  11. Turn Off Your Brain and Yell (5:54)
  12. Still Waiting * (2:50)
  13. The Sadness in You, the Sadness in Me * (4:28)
  14. Days Like Dead Moths * (3:42)
  15. The Prey * (3:34)
avatar van luigifort
Yayyyy!!! Duurt alleen wel nog ff. Wanneer komt de eerste single uit?

Vanochtend
Prettig nummer! De opener.

avatar van Arno
Eerste single nog niet gecheckt, maar een nieuw album is sinds hun comeback in 2013 altijd smullen geblazen. Een van de weinige bands die al decennialang topwerk blijft afleveren.

avatar van Poles Apart
Deze zag ik niet aankomen. Leuke verjaardagsverrassing!

Komen ze nog naar NL?

avatar van crosskip
Komen ze nog naar NL?

Ze waren er vorige week nog!

Ja, was weer mooi.
Nieuwe single gisteren voor het eerst gespeeld in Brussel.

Nee he, shit zeg...
O dat was voor Coming Up. Hopelijk komen ze nog een keer voor het nieuwe album...

avatar van Poles Apart
Volgens de band zelf is dit hun back-to-basics "punk album" met producer Ed Buller achter de knoppen.

No whistles and bells. Just the five of us in a room with all the glitches and fuck-ups revealed; the band themselves exposed in all their primal mess.

De eerste single doet nochtans aan Manic Street Preachers denken.

avatar van luigifort
Van mij hadden ze best mogen voortborduren op hun laatste albums.

avatar van thetinderstick
Ah, nieuwe plaat, altijd fijn!
Back to basics? Hoop wel dat ze dan niet teveel als een doorsnee rockband gaan klinken.

Nieuwe single klinkt wel prima, maar tis geen Trash of The Wild Ones. Ik hoor er Joy Division (Ceremony) in!

avatar van Benedictus75
Eens met de opmerking van thetinderstick. Met A New Morning ging de band ook back to basics en dat leverde de zwakste plaat uit het oeuvre op. Echter, inn tegenstelling tot de periode van A New Morning lijkt Suede nu niet in een creatief dal te zitten. Het is even wachten, maar ik houd goede hoop. De fraaie fotografie van de albumhoes doet sterk denken aan het werk van fotograaf Anders Petersen. Na Dog Man Star zien we wederom een eenzaam persoon op een bed, maar een nieuwe Dog Man Star zal het dus niet worden.

avatar van Harribo
luigifort schreef:
Van mij hadden ze best mogen voortborduren op hun laatste albums.

Inderdaad. Daar genoot ik enorm van.
Volgens Brett is dit een punk record.

Erg jammer vind ik dat dan . De laatste 3 albums waren heel goed vond ik. Juist door de afwisseling etc.
Om nu dan een recht toe recht aan record vol rock deuntjes te publiceren is voor mij een gemiste kans.

Ik was, als Suede fan, verheugd om een nieuw album te zien van Suede maar vrees dat ik deze aan mij voorbij moet laten gaan.
Ik zal het zien

avatar van SimonLB
Nou, eerst maar eens afwachten naar het eindresultaat. Bands roepen wel vaker dat ze back to basics gaan. En gezien de flow waarin ze sinds de comeback zitten, heb ik veel hoop dat ook dit weer een meesterwerk wordt. Ik kan niet wachten in ieder geval!

avatar van crosskip
Flinke U2-vibes in dat refrein zeg. Nee dan beviel mij de eerste single een stuk beter.

avatar van thetinderstick
Korte film behorende bij dit album:

avatar van Progfan
Wat is 15 again een beest van een nummer. Deze band blijft maar kwaliteit leveren door de jaren heen. Nog lang niet versleten.

Van de vorige 3 vond ik night thoughts de beste. Ben wel benieuwd wat deze brengt. De singles stellen niet teleur.

avatar van SimonLB
En we hebben weer een nieuwe: That boy on the Stage. Stukje harder dan ik van ze gewend ben, maar ook wel weer erg lekker!

Alle 3 raak zou ik zeggen.

Drie bangers inderdaad!
Erg benieuwd naar het album volgende week.

Zou ze graag eens als ( sub) headliner van the barn in Werchter willen zien. Worden door de grotere festivals al sinds de reunie over het hoofd gezien. Terwijl ze een ijzersterke livereputatie hebben. New order en Beck mochten dit al tweemaal. ik schaal Suede in dezelfde categorie in.

avatar van Joy4ever
Ik ben helaas niet zo kapot van de eerste drie vrijgegeven nummers.. Maar dat maakt ook niet uit zolang er straks iets op blijkt te staan wat qua schoonheid te vergelijken valt met Life is Golden

avatar van johan de witt
Album van de week op MuMe

avatar van Premonition
Harribo schreef:
Volgens Brett is dit een punk record.

Ik hoor geen punk, misschien post punk. Ik hoor echo's van John McGeogh in het gitaargeluid en de sfeer is nogal grimmig, zoals dat eind jaren zeventig veel klonk.
In de Engelse pers werd dit vandaag omschreven als "Into the hard monochrome of 1979, not the hedonism and ambition of the New Labour Nineties." Mooie omschrijving.

Nog geen noot van gehoord, maar nu al het beste album van het jaar

avatar van Outlaw104
Nog geen noot van gehoord, maar nu al het beste album van het jaar
De chemie tussen jou en deze band...

Blijft tussen ons

Suede kan niet veel fout doen bij mij. Dog Man Star is zelfs één van de mooiste albums ooit als je het mij vraagt.

Toen ik begreep dat ze hier met een 'punk record' zouden komen dacht ik 'dat zal vast meevallen', maar kreeg wel het voorgevoel dat het misschien daardoor wat minder goed zou kunnen gaan vallen bij mij. Niet dat ik vies ben van wat vuige rock of een punk attitude, maar meer omdat ik van de glitter and glam hou als het om Suede gaat. De wat 'ruigere' Suede nummers heb ik maar zelden interessant gevonden.

Ik had dus de nodige reserves vooraf als het gaat om dit negende album alweer. Na A New Morning hadden we toch niet meer kunnen denken dat we ooit nog nieuw werk zouden krijgen, maar met Bloodsports, Night Thoughts en The Blue Hour wist de band toch echt drie keer op rij 4,5* te scoren.

Dat zit er nu (nog) niet in, tenzij ik op lange termijn anders ga denken.

In principe horen we op Autofiction niet eens een heel andere stijl. Het blijft galmen en alleen het rock gehalte is ietsje groter, maar eigenlijk ook niet eens zo heel veel. Punk record? Leuk verzonnen, maar nee. Drive Myself Home is gewoon weer ouderwets sterk en daar gaat het dan juist een tandje lager en It's Always the Quiet Ones is juist die vlammende en galmende glamrock waar ik dol op ben.

Dit is gewoon een fijne collectie nummers zoals je ze kunt verwachten van deze band. Minder groots en meeslepend, wat meer en vaker in de trant van Trash, We Are the Pigs en consorten. Helemaal prima. Bovendien kan er niet doorlopend torenhoog gescoord worden. Dit is nog steeds een zeer ruime voldoende en daarmee blijft Suede één van mijn meest favoriete bands ooit.

Minder groots en meeslepend. Gewoon lekker hoor! Verder nu even niet meer dan dat, en wie weet komt er later alsnog een verhoging met een halfje erbij.....